• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Klarnakontot försvinner

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Det blir väl en variant där man får ange hur många månader i stället antar jag.

Klarna har ju tidigare haft kampanj där man kunnat få tillbaka påminnelseavgifter för att pusha att man helst ska betala i tidn
3 och 6 månader verkar det som.B2FDF002-4DEE-450E-AE7D-45B994917F47.png
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 381
Mottagna reaktioner
373
Poäng
517
Har också (precis som många andra) haft vansinnigt lätt att välja delbetalning på de större beloppen när väl månadsfakturan skulle betalas med typ känslan "vad gör 23 eller 27 för större skillnad egentligen, hellre väljer jag att" spara" (=i praktiken shoppar annat för...) 4000 den här månaden. Och så byggs det ju ständigt på. Dessutom lätt att falla för frestelsen att belåna gamla inbetalningar och snabbt få dem överförda till sitt bankkonto. Så även om det har varit enkelt och bekvämt med Klarna alla skuldbyggande "lösningar" så tror jag det här är bra för alla oss som har lätt att spontanköpa grejer :)

Å andra sidan finns ju kreditkorten kvar som delbetalningsalternativ men där är ju taket mer begränsat känns det ju som.
Vad menar du med ”belåna gamla inbetalningar” ?
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
490
Poäng
537
Vad menar du med ”belåna gamla inbetalningar” ?

Åtminstone tidigare kunde man gå in på sin betalningshistorik och så att säga belåna gamla inbetalningar. Om jag till exempel hade köpt en mobiltelefon för 4000 kr och den finns/fanns med i betalningshistoriken så kunde man klicka på betalningen och välja att låna den summan av Klarna. Alltså att summan ifråga (4000) sattes in på ditt bankkonto och den nya skulden till Klarna lades i delbetalningskontot. Jag minns inte riktigt detaljerna, men det finns mer detaljerade instruktioner (bland annat från mig tror jag) tidigare i tråden. För några år sedan lånade jag upp närmare 20 K på ett bräde den vägen och kunde därigenom betala ner kreditkortet och få ett bra samlingslån :)

Edit: Oj, inte i den här tråden utan i den stora Klarnatråden

Efit 2: kolla upp tråden "Klarna - Få tillbaka pengarna, delbetala istället"
 
Senast ändrad:

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Åtminstone tidigare kunde man gå in på sin betalningshistorik och så att säga belåna gamla inbetalningar. Om jag till exempel hade köpt en mobiltelefon för 4000 kr och den finns/fanns med i betalningshistoriken så kunde man klicka på betalningen och välja att låna den summan av Klarna. Alltså att summan ifråga (4000) sattes in på ditt bankkonto och den nya skulden till Klarna lades i delbetalningskontot. Jag minns inte riktigt detaljerna, men det finns mer detaljerade instruktioner (bland annat från mig tror jag) tidigare i tråden. För några år sedan lånade jag upp närmare 20 K på ett bräde den vägen och kunde därigenom betala ner kreditkortet och få ett bra samlingslån :)

Edit: Oj, inte i den här tråden utan i den stora Klarnatråden

Efit 2: kolla upp tråden "Klarna - Få tillbaka pengarna, delbetala istället"
Helt sjukt egentligen… :D Alla sätt är bra förutom de dåliga, brukar man ju säga.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Hoppas jag hinner betala ner en del innan de ändrar för annars kommer det att bli saftigt att betala nästan 3000 kr/mån till Klarna. Nu ligger mitt lägsta att betala på ca 1000 kr och jag försöker betala mer om jag kan men nu kommer jag inte göra det eftersom jag kör snöbollsmetoden och har ca 10 st skulder som är under tusenkronor och kommer prioritera de först.
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
690
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Har ungefär 30k på delbetalningskontot och betalar ca 2000 i månaden. Så detta kommer alltså ändras framöver? Trodde att man fick fortsätta betala enligt plan men allt ändras alltså när klarna gör om sina tjänster?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Har ungefär 30k på delbetalningskontot och betalar ca 2000 i månaden. Så detta kommer alltså ändras framöver? Trodde att man fick fortsätta betala enligt plan men allt ändras alltså när klarna gör om sina tjänster?
Ja vet inte om de nya reglerna bara kommer gälla nya köp och de gamla köpen fortgår som vanligt. Det kan annars bli en riktig smäll för de som har uppåt 100 tusen på delbetalningskontot, det kommer inte gå att betala på 6 mån.
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
690
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Ja precis. Man får hoppas det bara gäller alla nya köp. Jag kommer få en alldeles för hög månadskostnad annars.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Ja precis. Man får hoppas det bara gäller alla nya köp. Jag kommer få en alldeles för hög månadskostnad annars.

Ja, och tänk på de som har ännu högre skulder, det går ju inte! Så vi får väl hoppas att Klarna tänker igenom riktigt noga innan de ändrar.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Ja vet inte om de nya reglerna bara kommer gälla nya köp och de gamla köpen fortgår som vanligt. Det kan annars bli en riktig smäll för de som har uppåt 100 tusen på delbetalningskontot, det kommer inte gå att betala på 6 mån.
Kan dom verkligen ba ändra så på dom
Som redan har? Låter konstigt när man signera för ett kontrakt på delbetalning helt plötsligt ba ändra? Måste väl ba va nya.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp