Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Klarnakontot försvinner

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 11 977
Moderator
Årets mest kunniga
En av våra mest hjälpsamma
Meddelanden
31 754
Mottagna reaktioner
16 680
Poäng
11 977
I alla fall i sin nuvarande tappning

klarna kommer tappa kunder på detta. klarna kommer vara snart ett minne blått:).....

Intressant artikel och "nobel" anledning till beslutet.
Skeptiker som man är undrar man om anledningen verkligen är den rätta, om affärsidén är så bra och lönsam för klarna som de säger men ändå väljer att lägga ner. Ytterst få institutioner gör saker av ren välgörenhet idag.
Tack för delningen @Lasseman

Intressant artikel och "nobel" anledning till beslutet.
Skeptiker som man är undrar man om anledningen verkligen är den rätta, om affärsidén är så bra och lönsam för klarna som de säger men ändå väljer att lägga ner. Ytterst få institutioner gör saker av ren välgörenhet idag.
Tack för delningen @Lasseman
Det blir väl en variant där man får ange hur många månader i stället antar jag.

Klarna har ju tidigare haft kampanj där man kunnat få tillbaka påminnelseavgifter för att pusha att man helst ska betala i tidn

klarna kommer tappa kunder på detta. klarna kommer vara snart ett minne blått:).....
Högst osannolikt.
Jag förstår visa individer (som chew312 låter det som) kommer bli sura att dom inte kan betala i 10+ år på den där nya TV:n eller datorn men på sikt är det rätt val.
Dom har helt rätt i att de kunder som betalar i oändlighet betalar väldigt höga räntor och avgifter, även om det är en "kassako" för företaget.

Senast ändrad:
Helt rätt, vad händer dock med sånt man har på delbetalnings kontot?
Försvinner detta då?

Högst osannolikt.
Jag förstår visa individer (som chew312 låter det som) kommer bli sura att dom inte kan betala i 10+ år på den där nya TV:n eller datorn men på sikt är det rätt val.
Dom har helt rätt i att de kunder som betalar i oändlighet betalar väldigt höga räntor och avgifter, även om det är en "kassako" för företaget.

Har bara svårt att se varför man ska välja klarna som betalmedel när man ändå kan välja vanligt betalkort Mastercard o visa mm då väljer jag det som standard.

Har bara svårt att se varför man ska välja klarna som betalmedel när man ändå kan välja vanligt betalkort Mastercard o visa mm då väljer jag det som standard.
Smidigt går använda Swish på klarna med :)

Det gör dom flesta av oss redan. Men det sker genom Klarnas plattform också så dom kommer inte tappa mycket på detta förutom att inte utnyttja folk i en oändlighetsspiral.

Hade hoppats att det skulle stå vad de kommer ersätta delbetalningskontot med, vad vi kan förvänta oss istället men det kommer väl vid ett senare tillfälle.
Kan hålla med att delbetalningskontot kan bli ett gisslan men i så fall om det är som Klarna säger att de tänker på kundens bästa så hade de kunnat behålla delbetalningskontot och göra det helt räntefritt (eller typ 2% ränta) alt ränta första 12 mån och sen räntefritt.
https://www.gp.se/ekonomi/klarna-lägger-ned-populärt-betalningsalternativ-1.54261845

Om jag förstår det rätt är det inte "klarna kontot" som försvinner, utan deras "klarna delbetalning".

Jag har varit Klarna-torsk i många år. Alltid valt delbetalning. Shoppat rejält med Klarna-kortet också. Har varje månad haft 4-5 tusen plus delbetalningssumman att betala. Har dock alltid skött betalningarna och aldrig varit sen med enfaktura.

För cirka ett år sedan klippte jag mitt Klarna-kort samt betalade in allt jag var skyldig. Började handla saker för mina pengar istället. Räknade ihop den summa jag betalade till Klarna varje månad och sparade istället. Har nästan 53k på ”Klarnasparkontot” nu.

Det är förvånansvärt mycket skit jag har handlat. Saker jag inte ens behöver. Allt från nya jaktvapen, optik, snus, mat, krogrundor, you name it! Det är ju så enkelt att klicka på ”betala senare” eller ”dela upp” Pengar som man inte ser finns faktiskt, i allra högsta grad.

Jag tycker Klarna är kloka. Liv går i spillo pga av de här förbannade krediterna.

Jag har varit Klarna-torsk i många år. Alltid valt delbetalning. Shoppat rejält med Klarna-kortet också. Har varje månad haft 4-5 tusen plus delbetalningssumman att betala. Har dock alltid skött betalningarna och aldrig varit sen med enfaktura.

För cirka ett år sedan klippte jag mitt Klarna-kort samt betalade in allt jag var skyldig. Började handla saker för mina pengar istället. Räknade ihop den summa jag betalade till Klarna varje månad och sparade istället. Har nästan 53k på ”Klarnasparkontot” nu.

Det är förvånansvärt mycket skit jag har handlat. Saker jag inte ens behöver. Allt från nya jaktvapen, optik, snus, mat, krogrundor, you name it! Det är ju så enkelt att klicka på ”betala senare” eller ”dela upp” Pengar som man inte ser finns faktiskt, i allra högsta grad.

Jag tycker Klarna är kloka. Liv går i spillo pga av de här förbannade krediterna.
Snyggt gjort av dig! Vad blir det för kul för pengarna då? Måste kännas härligt att samla ihop så på ett sånt sätt :)

Har också (precis som många andra) haft vansinnigt lätt att välja delbetalning på de större beloppen när väl månadsfakturan skulle betalas med typ känslan "vad gör 23 eller 27 för större skillnad egentligen, hellre väljer jag att" spara" (=i praktiken shoppar annat för...) 4000 den här månaden. Och så byggs det ju ständigt på. Dessutom lätt att falla för frestelsen att belåna gamla inbetalningar och snabbt få dem överförda till sitt bankkonto. Så även om det har varit enkelt och bekvämt med Klarna alla skuldbyggande "lösningar" så tror jag det här är bra för alla oss som har lätt att spontanköpa grejer :-)

Å andra sidan finns ju kreditkorten kvar som delbetalningsalternativ men där är ju taket mer begränsat känns det ju som.

Finns det ngt datum när detta ska träda i kraft, nån som vet?

Det kom mejl fr Klarna idag om att villkoren för kortet uppdateras fr o m 15 nov, betaltiden ändras fr 14 till 30 dagar.

Det blir väl en variant där man får ange hur många månader i stället antar jag.

Klarna har ju tidigare haft kampanj där man kunnat få tillbaka påminnelseavgifter för att pusha att man helst ska betala i tidn
3 och 6 månader verkar det som.B2FDF002-4DEE-450E-AE7D-45B994917F47.webp

Har också (precis som många andra) haft vansinnigt lätt att välja delbetalning på de större beloppen när väl månadsfakturan skulle betalas med typ känslan "vad gör 23 eller 27 för större skillnad egentligen, hellre väljer jag att" spara" (=i praktiken shoppar annat för...) 4000 den här månaden. Och så byggs det ju ständigt på. Dessutom lätt att falla för frestelsen att belåna gamla inbetalningar och snabbt få dem överförda till sitt bankkonto. Så även om det har varit enkelt och bekvämt med Klarna alla skuldbyggande "lösningar" så tror jag det här är bra för alla oss som har lätt att spontanköpa grejer :-)

Å andra sidan finns ju kreditkorten kvar som delbetalningsalternativ men där är ju taket mer begränsat känns det ju som.
Vad menar du med ”belåna gamla inbetalningar” ?

Vad menar du med ”belåna gamla inbetalningar” ?

Åtminstone tidigare kunde man gå in på sin betalningshistorik och så att säga belåna gamla inbetalningar. Om jag till exempel hade köpt en mobiltelefon för 4000 kr och den finns/fanns med i betalningshistoriken så kunde man klicka på betalningen och välja att låna den summan av Klarna. Alltså att summan ifråga (4000) sattes in på ditt bankkonto och den nya skulden till Klarna lades i delbetalningskontot. Jag minns inte riktigt detaljerna, men det finns mer detaljerade instruktioner (bland annat från mig tror jag) tidigare i tråden. För några år sedan lånade jag upp närmare 20 K på ett bräde den vägen och kunde därigenom betala ner kreditkortet och få ett bra samlingslån :-)

Edit: Oj, inte i den här tråden utan i den stora Klarnatråden

Efit 2: kolla upp tråden "Klarna - Få tillbaka pengarna, delbetala istället"

Senast ändrad:
Åtminstone tidigare kunde man gå in på sin betalningshistorik och så att säga belåna gamla inbetalningar. Om jag till exempel hade köpt en mobiltelefon för 4000 kr och den finns/fanns med i betalningshistoriken så kunde man klicka på betalningen och välja att låna den summan av Klarna. Alltså att summan ifråga (4000) sattes in på ditt bankkonto och den nya skulden till Klarna lades i delbetalningskontot. Jag minns inte riktigt detaljerna, men det finns mer detaljerade instruktioner (bland annat från mig tror jag) tidigare i tråden. För några år sedan lånade jag upp närmare 20 K på ett bräde den vägen och kunde därigenom betala ner kreditkortet och få ett bra samlingslån :)

Edit: Oj, inte i den här tråden utan i den stora Klarnatråden

Efit 2: kolla upp tråden "Klarna - Få tillbaka pengarna, delbetala istället"
Helt sjukt egentligen… :D Alla sätt är bra förutom de dåliga, brukar man ju säga.

Hoppas jag hinner betala ner en del innan de ändrar för annars kommer det att bli saftigt att betala nästan 3000 kr/mån till Klarna. Nu ligger mitt lägsta att betala på ca 1000 kr och jag försöker betala mer om jag kan men nu kommer jag inte göra det eftersom jag kör snöbollsmetoden och har ca 10 st skulder som är under tusenkronor och kommer prioritera de först.

Har ungefär 30k på delbetalningskontot och betalar ca 2000 i månaden. Så detta kommer alltså ändras framöver? Trodde att man fick fortsätta betala enligt plan men allt ändras alltså när klarna gör om sina tjänster?

Har ungefär 30k på delbetalningskontot och betalar ca 2000 i månaden. Så detta kommer alltså ändras framöver? Trodde att man fick fortsätta betala enligt plan men allt ändras alltså när klarna gör om sina tjänster?
Ja vet inte om de nya reglerna bara kommer gälla nya köp och de gamla köpen fortgår som vanligt. Det kan annars bli en riktig smäll för de som har uppåt 100 tusen på delbetalningskontot, det kommer inte gå att betala på 6 mån.

Ja precis. Man får hoppas det bara gäller alla nya köp. Jag kommer få en alldeles för hög månadskostnad annars.

Ja precis. Man får hoppas det bara gäller alla nya köp. Jag kommer få en alldeles för hög månadskostnad annars.

Ja, och tänk på de som har ännu högre skulder, det går ju inte! Så vi får väl hoppas att Klarna tänker igenom riktigt noga innan de ändrar.

Ja vet inte om de nya reglerna bara kommer gälla nya köp och de gamla köpen fortgår som vanligt. Det kan annars bli en riktig smäll för de som har uppåt 100 tusen på delbetalningskontot, det kommer inte gå att betala på 6 mån.
Kan dom verkligen ba ändra så på dom
Som redan har? Låter konstigt när man signera för ett kontrakt på delbetalning helt plötsligt ba ändra? Måste väl ba va nya.

Kan dom verkligen ba ändra så på dom
Som redan har? Låter konstigt när man signera för ett kontrakt på delbetalning helt plötsligt ba ändra? Måste väl ba va nya.
Jag tycker inte heller att de bara kan ändra hur som helst så jag hoppas att gamla skulder på delbetalningskontot får fortsätta betalas som vanligt, i alla fall om 6 månader kommer vara den längsta tiden man kan välja. Ecster och Bauhaus kortet kan man välja upp till 24 månader om jag inte minns helt fel.

Nytt mejl idag fr Klarna:

Dela upp med färre avgifter.
Inga startavgifter. Inga månadsavgifter. Bara ränta. Förbered en delbetalningsplan i appen och dela upp ett kommande kortköp över 3, 6 eller 12 månader.

Tycker de borde erbjuda upp till 24 eller 36 månader. Vissa köper kanske för sammanlagt 80 000 kr, det blir saftigt att betala på 12 månader, blir väl över 7000 kr/mån. De vill tappa kunder känns det som.

De erbjuder upp till 24 månader för köp med klarnakortet. Dock inte mindre köp under 10 000:-

Hej Alla,
Chattade med Klarnas kundservice precis och
de sa angående delbetalningskontot,
gamla delbetalningar rullar på med de gamla villkoren.
Nya delbetalningsköp får de nya villkoren som
man kan välja nu när man gör köp.

Hälsningar
Chris

Hej Alla,
Chattade med Klarnas kundservice precis och
de sa angående delbetalningskontot,
gamla delbetalningar rullar på med de gamla villkoren.
Nya delbetalningsköp får de nya villkoren som
man kan välja nu när man gör köp.

Hälsningar
Chris
Låter rimligt!

Jag har två gamla fakturor som jag inte fick lägga till delbetalningskontot utan fick välja mellan 3 och 6 månader betalningstid.

Det kanske är så att den betaltiden man får som alternativ beror på fakturabeloppet, den faktura jag ville dela upp ligger på 1016 kr och de alternativ jag fick var 3 eller 6 månader, inte 12 månader.
Jag är besviken på Klarna. Visst, de säger att de vill förhindra att människor skuldsätter sig men den här ändringen de gjorde nu med delbetalningskontot hjälper inte mig just nu när jag kämpar att komma på fötter och har väldigt många olika att betala till. Det finns väl ingen annan aktör som erbjuder avbetalning som bara har 12 månader som längst?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp