• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Klarnakontot försvinner

Sevir87

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
18 Februari 2021
Meddelanden
1 969
Mottagna reaktioner
988
Poäng
787
Har bara svårt att se varför man ska välja klarna som betalmedel när man ändå kan välja vanligt betalkort Mastercard o visa mm då väljer jag det som standard.
Det gör dom flesta av oss redan. Men det sker genom Klarnas plattform också så dom kommer inte tappa mycket på detta förutom att inte utnyttja folk i en oändlighetsspiral.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Hade hoppats att det skulle stå vad de kommer ersätta delbetalningskontot med, vad vi kan förvänta oss istället men det kommer väl vid ett senare tillfälle.
Kan hålla med att delbetalningskontot kan bli ett gisslan men i så fall om det är som Klarna säger att de tänker på kundens bästa så hade de kunnat behålla delbetalningskontot och göra det helt räntefritt (eller typ 2% ränta) alt ränta första 12 mån och sen räntefritt.
https://www.gp.se/ekonomi/klarna-lägger-ned-populärt-betalningsalternativ-1.54261845
 

kalaspuffar

V.I.P
Poäng: 407
Blev medlem
12 Juni 2021
Meddelanden
304
Mottagna reaktioner
228
Poäng
407
Om jag förstår det rätt är det inte "klarna kontot" som försvinner, utan deras "klarna delbetalning".
 

Småland

Kunnig medlem
Poäng: 237
Blev medlem
10 Mars 2020
Meddelanden
131
Mottagna reaktioner
82
Poäng
237
Jag har varit Klarna-torsk i många år. Alltid valt delbetalning. Shoppat rejält med Klarna-kortet också. Har varje månad haft 4-5 tusen plus delbetalningssumman att betala. Har dock alltid skött betalningarna och aldrig varit sen med enfaktura.

För cirka ett år sedan klippte jag mitt Klarna-kort samt betalade in allt jag var skyldig. Började handla saker för mina pengar istället. Räknade ihop den summa jag betalade till Klarna varje månad och sparade istället. Har nästan 53k på ”Klarnasparkontot” nu.

Det är förvånansvärt mycket skit jag har handlat. Saker jag inte ens behöver. Allt från nya jaktvapen, optik, snus, mat, krogrundor, you name it! Det är ju så enkelt att klicka på ”betala senare” eller ”dela upp” Pengar som man inte ser finns faktiskt, i allra högsta grad.

Jag tycker Klarna är kloka. Liv går i spillo pga av de här förbannade krediterna.
 

Dunder

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 427
Blev medlem
23 Augusti 2021
Meddelanden
2 547
Mottagna reaktioner
2 157
Poäng
1 427
Jag har varit Klarna-torsk i många år. Alltid valt delbetalning. Shoppat rejält med Klarna-kortet också. Har varje månad haft 4-5 tusen plus delbetalningssumman att betala. Har dock alltid skött betalningarna och aldrig varit sen med enfaktura.

För cirka ett år sedan klippte jag mitt Klarna-kort samt betalade in allt jag var skyldig. Började handla saker för mina pengar istället. Räknade ihop den summa jag betalade till Klarna varje månad och sparade istället. Har nästan 53k på ”Klarnasparkontot” nu.

Det är förvånansvärt mycket skit jag har handlat. Saker jag inte ens behöver. Allt från nya jaktvapen, optik, snus, mat, krogrundor, you name it! Det är ju så enkelt att klicka på ”betala senare” eller ”dela upp” Pengar som man inte ser finns faktiskt, i allra högsta grad.

Jag tycker Klarna är kloka. Liv går i spillo pga av de här förbannade krediterna.
Snyggt gjort av dig! Vad blir det för kul för pengarna då? Måste kännas härligt att samla ihop så på ett sånt sätt :)
 

Gaston

V.I.P
Poäng: 537
Blev medlem
7 Januari 2015
Meddelanden
883
Mottagna reaktioner
490
Poäng
537
Har också (precis som många andra) haft vansinnigt lätt att välja delbetalning på de större beloppen när väl månadsfakturan skulle betalas med typ känslan "vad gör 23 eller 27 för större skillnad egentligen, hellre väljer jag att" spara" (=i praktiken shoppar annat för...) 4000 den här månaden. Och så byggs det ju ständigt på. Dessutom lätt att falla för frestelsen att belåna gamla inbetalningar och snabbt få dem överförda till sitt bankkonto. Så även om det har varit enkelt och bekvämt med Klarna alla skuldbyggande "lösningar" så tror jag det här är bra för alla oss som har lätt att spontanköpa grejer :)

Å andra sidan finns ju kreditkorten kvar som delbetalningsalternativ men där är ju taket mer begränsat känns det ju som.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Finns det ngt datum när detta ska träda i kraft, nån som vet?
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 477
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 077
Mottagna reaktioner
6 658
Poäng
4 477
Det kom mejl fr Klarna idag om att villkoren för kortet uppdateras fr o m 15 nov, betaltiden ändras fr 14 till 30 dagar.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp