Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Klarnakortet via klarna-appen

Alltså, jävla Klarna! Betalade in 5600 kr i måndags (låg efter med en månadsbetalning) och nu kan jag inte ens nyttja 50 kr på Klarnakortet. Helt otroligt egentligen.

Alltså, jävla Klarna! Betalade in 5600 kr i måndags (låg efter med en månadsbetalning) och nu kan jag inte ens nyttja 50 kr på Klarnakortet. Helt otroligt egentligen.

Så var det för mig med. Hari inte kunnat använda kortet nu fast jag betalat 100.000

Har provat ansöka om klarnakortet men blir nekad. Har dock bara handlat på faltura och aldrig delbetalning.
Måste man det för att kunna få kortet?

Har provat ansöka om klarnakortet men blir nekad. Har dock bara handlat på faltura och aldrig delbetalning.
Måste man det för att kunna få kortet?
Handlat med klarna tror jag det stod. Inte helt säker. Vad har du för inkomst och underskott?

För mig har det gått ganska bra. Har använt runt 3000 med klarna kortet. Har runt 9000 i utrymme kvar. (Under 10.000 verkar vara begränsat utrymme för mig) Hade 13000 i utrymme från början enligt testet (stort utrymme enligt klarna)
Jag kunde dela upp alla summor förut förutom nu. Det tar stopp nu då jag måste betala inom 14 dagar. Som tur är det bara små summor...

Handlat med klarna tror jag det stod. Inte helt säker. Vad har du för inkomst och underskott?

Ja handlat mer klarna såg jag det stod, lurigt om de menar med konto eller något annat betalsätt.
Har inkomst på 330000kroch underskott på 22000kr.

Har gjort testköp och gränsen verkar vara vid 100000kr.

Ja handlat mer klarna såg jag det stod, lurigt om de menar med konto eller något annat betalsätt.
Har inkomst på 330000kroch underskott på 22000kr.

Har gjort testköp och gränsen verkar vara vid 100000kr.
Tycker det borde gå 🙄
Men har du anmärkningar?

Tycker det borde gå 🙄
Men har du anmärkningar?

Har 1 anmärkning som försvinner i november. Men har läst lite här och många med anmärkningar verkar kunnat få kortet ändå. Men får se när anmärkningen försvinner om det går :)

Men det är väl inte jätteotroligt att dom nekar köp när kontot misskötts? Eller missförstod jag något?

Jag har varit mindre än två veckor sen med senaste betalningen och inbetalningen som gjordes i måndag gäller även denna månads faktura. Jag valde att betala in båda samtidigt för att vara i fas. Har för övrigt aldrig varit en dag sen med att betala till Klarna. Kan ju inte inte riktigt hålla med dig om att mitt konto har ”misskötts”. Klarna har ett eget märkligt bedömningssystem som inte ens deras egen kundtjänst förstår sig på. Det är sen gammalt.

Men det är väl inte jätteotroligt att dom nekar köp när kontot misskötts? Eller missförstod jag något?

Jag har varit mindre än två veckor sen med senaste betalningen och inbetalningen som gjordes i måndag gäller även denna månads faktura. Jag valde att betala in båda samtidigt för att vara i fas. Har för övrigt aldrig varit en dag sen med att betala till Klarna. Kan ju inte inte riktigt hålla med dig om att mitt konto har ”misskötts”. Klarna har ett eget märkligt bedömningssystem som inte ens deras egen kundtjänst förstår sig på. Det är sen gammalt.

Jo deras system jobbar på egen hand, men att betalat för sent är ju inte att ha skött betalningar i tid.
Sen verkar det kanske i överkant om det spärras för en sen betalning bara.

Nu är ingenting spärrat för egen del utan Klarna gör bara bedömningen att jag inte är betrodd att ens handla för 100 spänn, på grund av en sen inbetalning. Samtidigt verkar man dock uppenbarligen betrodd hos Klarna, trots att man har flertalet betalningsanmärkningar. Det finns varken rimlighet eller ett konsekvent tänkande hos Klarna.

I överkant kan väl sägas vara dagens understatement...;)

Nu är ingenting spärrat för egen del utan Klarna gör bara bedömningen att jag inte är betrodd att ens handla för 100 spänn, på grund av en sen inbetalning. Samtidigt verkar man dock uppenbarligen betrodd hos Klarna, trots att man har flertalet betalningsanmärkningar. Det finns varken rimlighet eller ett konsekvent tänkande hos Klarna.

I överkant kan väl sägas vara dagens understatement...;)
Mkt verkar vara automatiserat hos Klarna för att spara på personalkostnader. Då slår deras spärrar tyvärr till lite väl lätt. Tyvärr lär du inte bli mkt bättre bemött om du ringer dom, men du kan alltid prova.

Mkt verkar vara automatiserat hos Klarna för att spara på personalkostnader. Då slår deras spärrar tyvärr till lite väl lätt. Tyvärr lär du inte bli mkt bättre bemött om du ringer dom, men du kan alltid prova.
Och då är det en bit över 1200.anställda ändå

Och då är det en bit över 1200.anställda ändå

Om resten av företaget håller Samhalls-nivå som deras kundtjänst förstår jag att dom behöver en del folk på plats för att få dom mest basala arbetsuppgifterna utförda.

Om resten av företaget håller Samhalls-nivå som deras kundtjänst förstår jag att dom behöver en del folk på plats för att få dom mest basala arbetsuppgifterna utförda.

Tror kundtjänsten är inhyrd när jag pratat med dem så känns det som dom inte jobbar där.. mest för att dom aldrig kunnat ge ett svar.

Är nog sämsta kundtjänsten jag någonsin varit i kontakt med.

Jag håller verkligen med. Fruktansvärda. Usla. Inkompetenta.

Tror kundtjänsten är inhyrd när jag pratat med dem så känns det som dom inte jobbar där.. mest för att dom aldrig kunnat ge ett svar.

Är nog sämsta kundtjänsten jag någonsin varit i kontakt med.

Det är nog inte så ovanligt. Jag ringde Folksam en gång i ett försäkringsärende och fick höra att det inte fanns någon försäkring i Folksam som jag kunde ta del av (vilket det gjorde). Jag var förstås säker på min sak, men han i "Folksams kundtjänst" var lika säker på att jag inte hade var kund hos dem. Jag fick hjälp till slut genom att kontakta Folksam på annat sätt, och då var förklaringen till det inträffade att det naturligtvis inte var anställda på Folksam som bemannade deras kundtjänstnummer, utan det var 20-åringar i något callcenter som varvade försäkringsinformation med att sälja TV-abonnemang o.d.

Det är numera inte "lagligt" eftersom att alla som distribuerar försäkringar måste ha genomgått en utbildning som jag personligen tyckte var ganska omfattande.

Det är numera inte "lagligt" eftersom att alla som distribuerar försäkringar måste ha genomgått en utbildning som jag personligen tyckte var ganska omfattande.

Det låter bra. Synd bara att man måste tvinga fram sådant. Bolag som Folksam kan ju aldrig gå med vinst ändå, och borde därför inte vara överdrivet intresserade av att snåla...

Det låter bra. Synd bara att man måste tvinga fram sådant. Bolag som Folksam kan ju aldrig gå med vinst ändå, och borde därför inte vara överdrivet intresserade av att snåla...
Nja, fast Folksam är ju ”kundägt” om de inte snålar så rinner pengarna iväg, premierna höjs, kunderna försvinner och Folksam kan stänga ner.. Så visst måste dom snåla till en viss grad :)

Nja, fast Folksam är ju ”kundägt” om de inte snålar så rinner pengarna iväg, premierna höjs, kunderna försvinner och Folksam kan stänga ner.. Så visst måste dom snåla till en viss grad :)
Folksam blir ju hela lo-sfären av fackförbundens medlemmar kund i vare sig man vill eller inte, så dom har ju ett stort antal kunder som behöver gå ur facket för att slippa undan.

Så kan det väl vara, men det finns ju ändå inga ägare som skulle förlora ekonomiskt på ett sådant scenario, så det kan vara värt att ta risken. Jag tycker hursomhelst att det är dåligt att vissa företag tycker att man kan sätta vilken dumskalle som helst i kundtjänsten.

Gillar kortet skarpt, att ha en månadsfaktura gör att man får en bra översikt över hur mycket man spenderar och på vad.
Tycker det är synd att den inte kör hela månader istället för deras 30 dagars intervall.

Att däremot aldrig med säkerhet veta vilken ”kredit” man har, är puckat.

Gillar kortet skarpt, att ha en månadsfaktura gör att man får en bra översikt över hur mycket man spenderar och på vad.
Tycker det är synd att den inte kör hela månader istället för deras 30 dagars intervall.

Sant det är väldigt dumt, men kanske är det som gör att de kommer runt UC osv?

Det finns inget att komma runt. Vill de inte samarbeta med UC så slipper de. Men visst är det dumt att man inte vet hur mycket man har i kredit. American Express gjorde något liknande förr: man hade "obegränsad" kredit hette det på kortet som jag hade, men i verkligheten så kunde man inte göra för stora avsteg från sitt tidigare köpmönster. Brukade man handla för flera miljoner om året så var det inga problem att köpa en ny bil med kortet (om man hittade en bilhandlare som gick med på det), men brukade man bara handla för ett par tusenlappar så kunde man inte plötsligt rusa iväg och göra sådana storköp.

Det finns inget att komma runt. Vill de inte samarbeta med UC så slipper de. Men visst är det dumt att man inte vet hur mycket man har i kredit. American Express gjorde något liknande förr: man hade "obegränsad" kredit hette det på kortet som jag hade, men i verkligheten så kunde man inte göra för stora avsteg från sitt tidigare köpmönster. Brukade man handla för flera miljoner om året så var det inga problem att köpa en ny bil med kortet (om man hittade en bilhandlare som gick med på det), men brukade man bara handla för ett par tusenlappar så kunde man inte plötsligt rusa iväg och göra sådana storköp.

Då känns det bara dumt, eller kanske lockar fler när man inte får ett fast belopp?
När man väl har kortet känns det mer jobbigt.

Men det fungerar väldigt bra för mig.

Då känns det bara dumt, eller kanske lockar fler när man inte får ett fast belopp?
När man väl har kortet känns det mer jobbigt.

Men det fungerar väldigt bra för mig.

Jag tycker förstås som alla andra att det vore mycket enklare om man visste hur mycket man kunde handla för. "Köputrymme stort" säger ju inte så mycket. För en del kanske det är stort att man kan gå och köpa en cykel för tiotusen och betala med Klarnakortet. Andra kanske tycker att man bör kunna betala en kryssning i Västindien för hundratusen.

Jag tycker att det är lite trist att man inte får någon form av poäng/bonus med Klarnas kort. Nu har inte jag så stora möjligheter att få något bättre kort pga betalningsanmärkningar, men att skaffa ett kreditkort som man faktiskt kan tjäna något på att använda är nog det första jag skall göra när jag får möjlighet.

Idag gick det helt plötsligt att beställa kortet. Så nu är det påväg :)

Jag har tänkt på den här tråden varje gång jag använt klarna. Vilket jag gör vid alla köp det är möjligt.

Hittills aldrig blivit nekad. Köp mellan 100 - 30 000 kr per köp. Ganska ofta en bunt pågående köp på några tusen per köp.

Jag har varit sen med en betalning en gång då jag helt glömde bort det fanns en faktura på mail (det var innan appen). Kom på det själv en vecka senare och betalade. Förutom det automatiskt blev konto med en äckligt hög ränta (var ett delbetala räntefritt köp från början) verkar det inte påverkat.

Men det verkar ju jättekonstigt unte bara att de har godtycklig kredit, utan att tex en missad betalning verkar påverka helt olika?

Nån transparens och logik borde de ju ha?
Jag har ett mastercard kreditkort med. De kräver en extra säkerhet (kod via sms) på höga köp och om jag kraftigt avviker från köpmönstret eller den gången det skedde ett internetköp online samtidigt som ett fysiskr köp i butik så ringer de för att kolla så allt står rätt till och det är jag som använder kortet. Men aldrig spärrat eller neka. (men de lät nära när kortet användes online och i butik precis samtidigt. Men när jag förklarade att särbon fått kortuppgifterna och lov att debitera det vid ett onlineköp och att jag med kortet i min hand handlade i den fysiska butiken var allt grönt)

Jag är mest fascinerad de lyckats hitta nån slags köpmönster.Ena gången köper jag kläder för 1200, sen köper jag en röjsåg och en gräsklippare för 9000, för att sen köpa en djurgrej för 600 - det är liksom all over the place både ang plats, summa och typ av vara/butik. Dessutom kan jag använda det för 15 k en månad (och betala räkningen helt när den kommer) och sen inte använda det på två månader, för att sen delbetala nåt på 4000 kr. Men nåt mönster har de iaf hittat ;)

Jag har tänkt på den här tråden varje gång jag använt klarna. Vilket jag gör vid alla köp det är möjligt.

Hittills aldrig blivit nekad. Köp mellan 100 - 30 000 kr per köp. Ganska ofta en bunt pågående köp på några tusen per köp.

Jag har varit sen med en betalning en gång då jag helt glömde bort det fanns en faktura på mail (det var innan appen). Kom på det själv en vecka senare och betalade. Förutom det automatiskt blev konto med en äckligt hög ränta (var ett delbetala räntefritt köp från början) verkar det inte påverkat.

Jag kom ju upp i 200.000 innan kortet slutade gå att använda...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp