• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Klarnas VD varnar för blancobubbla

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Frågan är om det går att göra så. Jag tror GDPR sätter stopp för detta, och det kommer inte att få denna koll. Eftersom man enligt GDPR inte ens får skicka lönepecar på mail för att man kan få för mycket insyn i andras ekonomi, tror jag inte ovanstående går igenom eftersom GDPR är väldigt restriktiv mot personuppgifter och lagring av personers skulder i centralt register kommer inte att gå att genomföra när nu GDPR finns tror jag.

Det är inga problem att göra det, han efterlyser reglering, vilket jag tolkar som lagstiftning. Är nog inga problem att ändra i typ kreditupplysningslagen så det där är möjligt


Jag tror det vore klokt så de som överväger att ge kredit får en samlad bild över en persons skuldbörda.
Använder man tex uc är det ju risk att man inte ser ett lån på 300 hos wästgöta, 100k på fairlo och vad nu max är hos holm bank, 50 eller 100?
Att ge ut ett lån på 350k som man vill ha återbetalat är ju en sak om en person med halvdålig inkomst har ett lån på 100k och ett bensinkort på 15k som man der på uc, än om man hade hela sanningen, att det fanns totalt 450-500k som inte syns på upplysningen man får.

Det är ju onekligen lite skevt att man kan skarva och välja aktörer och få ut stora lån man egentligen inte har råd med.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Frågan är om det går att göra så. Jag tror GDPR sätter stopp för detta, och det kommer inte att få denna koll. Eftersom man enligt GDPR inte ens får skicka lönepecar på mail för att man kan få för mycket insyn i andras ekonomi, tror jag inte ovanstående går igenom eftersom GDPR är väldigt restriktiv mot personuppgifter och lagring av personers skulder i centralt register kommer inte att gå att genomföra när nu GDPR finns tror jag.

Exakt. Det är det jag menar.

Sen har vi alla dom med privata skulder. Hur ska detta bokföras och regleras? Förskott på lönen? Utländska aktörer? Ska det bokföras om jag lägger om ett golv på fakturan?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Sen måste man se stora bilden också. Ett exempel kommer nedan.

En mängd olika skribenter här på forumet (inte jag själv dock) har inte haft råd med kontantinsatsen. Hade dom tagit ett Blanco så hade det registrerats hos UC och personen i fråga hade förmodligen inte blivit beviljat ett Bolån utan hade istället fått betala 11.000 i hyra för en trea i centralare delarna av Uppsala eller Lund.

Det som händer nu dock är att personen i fråga tar hjälp av Wästgöta. Man lånar 350.000 till kontantinsatsen och betalar 3.000 kronor i månaden på detta lån. Utöver detta amorterar man kanske en tusenlapp och betalar ränta för 1500 plus betalar en avgift för 4.000 kronor. Nu har personen ifråga 9500 i månaden totalt - dvs man har 1500 kronor mer över i månaden + man "sparar" åt sig själv genom amortering + man gör förmodligen en bra affär då bostäder gått upp i pris senaste 20 åren.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Sen måste man se stora bilden också. Ett exempel kommer nedan.

En mängd olika skribenter här på forumet (inte jag själv dock) har inte haft råd med kontantinsatsen. Hade dom tagit ett Blanco så hade det registrerats hos UC och personen i fråga hade förmodligen inte blivit beviljat ett Bolån utan hade istället fått betala 11.000 i hyra för en trea i centralare delarna av Uppsala eller Lund.

Det som händer nu dock är att personen i fråga tar hjälp av Wästgöta. Man lånar 350.000 till kontantinsatsen och betalar 3.000 kronor i månaden på detta lån. Utöver detta amorterar man kanske en tusenlapp och betalar ränta för 1500 plus betalar en avgift för 4.000 kronor. Nu har personen ifråga 9500 i månaden totalt - dvs man har 1500 kronor mer över i månaden + man "sparar" åt sig själv genom amortering + man gör förmodligen en bra affär då bostäder gått upp i pris senaste 20 åren.

Men bankerna har blivit lurade och lånar ut till högre risk och ev till mer än man skulle gjort om man hade alla uppgifter
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Fast det är ju dock inte riktigt sant, jag tjänar 4 gånger mer än ditt exempel och har med 0 FF aldrig kommit upp i dom summorna. Ingen annan på forumet heller.
Nja, det är väl inte riktigt korrekt. Har själv haft över 2x årsinkomst och det finns många fler på forumet.
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 851
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Jag har sett en som fått nånstans 2.5-3 i blanco. Vet inte exakt lön men utifrån yrke var lönen knappast över 500k per år
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Nja, det är väl inte riktigt korrekt. Har själv haft över 2x årsinkomst och det finns många fler på forumet.

Okej?
Nu var det inte 2x årsinkomsten han skrev utan han skrev "folk med 27k i månaden kunnat låna 1.8 mille."

Det är en årsinkomst på ca 320.000 och 1.800.000 i lån. Det är cirka 6X årsinkomsten.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag har sett en som fått nånstans 2.5-3 i blanco. Vet inte exakt lön men utifrån yrke var lönen knappast över 500k per år

Med tanke på att du har sett 100.000 case och en hade den siffran så visar det väl snarare just det jag skriver - att det är undantag :D

Även om det naturligtvis finns undantag. Många fler än dessa. Men att det skulle var så vanligt att bankerna beviljar flera miljoner till folk som tjänar 300-400K per år är ju inte riktigt sant.
 

Doodles

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 247
Blev medlem
4 September 2020
Meddelanden
2 383
Mottagna reaktioner
1 907
Poäng
1 247
Okej?
Nu var det inte 2x årsinkomsten han skrev utan han skrev "folk med 27k i månaden kunnat låna 1.8 mille."

Det är en årsinkomst på ca 320.000 och 1.800.000 i lån. Det är cirka 6X årsinkomsten.
Du har tom själv chattat med någon som har 270t i årsinkomst o 1,5mio i lån.
 

Bilagor

  • DF1DBF2C-93F6-4C59-9BF7-F3F2E71E12A0.png
    DF1DBF2C-93F6-4C59-9BF7-F3F2E71E12A0.png
    232.5 KB · Visningar: 13

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 183
Poäng
867
Jag tycker det är helt rätt att reglera lånemarknaden och att bankerna ska kunna få en samlad bild oavsett UC, Bisnode eller vad det kan tänkas vara. Ska inte gå att gömma krediter tagna från kreditgivare.

privatlån av närstående är en annan sak, det är svårare att reglera och vet inte om jag tycker det behövs eller ens ska göras alls.

det är alldeles för lätt att skuldsätta sig idag, kreditbedömningarna behöver stramas åt rejält enligt mig.

Jag tycker inte det är bra att ta blancolån till kontantinsats eller möbler eller andra inköp. Kontantinsats ska man spara till. Det är min åsikt men vet att alla inte sparar till det och har anledningar till varför de kraftigt belånar sig.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp