• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

kommer KF alltid hem?

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Vi har 15 000 kr i skuld, vi fick löneutmätning.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 516
Mottagna reaktioner
6 117
Poäng
4 147
Det är en sak som är skönt med skuldsanering, mitt är mitt och inget kan tas. Jag var så rädd för hembesök då jag året innan börjat om efter en separation och det jag hade i hemmet var av en annan betydelse än "prylar"
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Vi har 15 000 kr i skuld, vi fick löneutmätning.

Skuldens storlek är inget definitivt skydd mot hembesök heller, gjort hembesök för lägre belopp än så, där inte löneutmätning klarade av saken
 

Per1975

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 997
Blev medlem
29 December 2018
Meddelanden
2 139
Mottagna reaktioner
1 302
Poäng
997
Skuldens storlek är inget definitivt skydd mot hembesök heller, gjort hembesök för lägre belopp än så, där inte löneutmätning klarade av saken

Okej. Men om min man har fått ett beslut nu på vad som ska dras per månad men han har fler skulder han inte kan betala? Flera lån vill ha 14 000 t.ex. har inte såna pengar. Då går fler skulder till kronofogden men ett beslut om löneutmätning gjordes ju i och med första skulden. Ska man vara rädd att bli av med sina vinterskor då? För det bryr jag mig om, tv och saker man inte behöver kvittar väl. Det stod att det skulle dras 7000 kr per månad men han kommer ha många hundratusen där så småningom för vi har inget sätt att få in ”stora pengar” och komma ifatt när man kör knegarjobb och inte lägger pengar på spel som hade kunnat generera vinst, vågar inte hamna djupare i skiten.
Kan det bli mer än 7000 som dras när löneutmätningsbeslut sagt 7000 eller gäller den summan oavsett skuldernas framtida summa förutsatt att våra inkomster inte ändras?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Okej. Men om min man har fått ett beslut nu på vad som ska dras per månad men han har fler skulder han inte kan betala? Flera lån vill ha 14 000 t.ex. har inte såna pengar. Då går fler skulder till kronofogden men ett beslut om löneutmätning gjordes ju i och med första skulden. Ska man vara rädd att bli av med sina vinterskor då? För det bryr jag mig om, tv och saker man inte behöver kvittar väl. Det stod att det skulle dras 7000 kr per månad men han kommer ha många hundratusen där så småningom för vi har inget sätt att få in ”stora pengar” och komma ifatt när man kör knegarjobb och inte lägger pengar på spel som hade kunnat generera vinst, vågar inte hamna djupare i skiten.
Kan det bli mer än 7000 som dras när löneutmätningsbeslut sagt 7000 eller gäller den summan oavsett skuldernas framtida summa förutsatt att våra inkomster inte ändras?

Skor är utmätningsfritt, titta i 5 kap utsökningsbalken.
Skuldens storlek har bara påverkan på beloppet om skuldens storlek är mindre än det som är disponibelt.
 

johanc84

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 857
Blev medlem
8 Juni 2019
Meddelanden
5 772
Mottagna reaktioner
2 629
Poäng
1 857
Så om man ser som i mitt fall att löneutmätning kommer betala av alla mina 270k som jag ska släppa på 24 månader , då är det stor risk att man får hembesök ? Vi bor bara i en hyresrätt och inga bilar eller så ...
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 188
Mottagna reaktioner
12 756
Poäng
9 787
Så om man ser som i mitt fall att löneutmätning kommer betala av alla mina 270k som jag ska släppa på 24 månader , då är det stor risk att man får hembesök ? Vi bor bara i en hyresrätt och inga bilar eller så ...

Gissar att du slipper.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp