• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Konsekvenserna av spelande och skulder

Insatt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
En av våra mest kunniga
Blev medlem
28 November 2021
Meddelanden
2 822
Mottagna reaktioner
1 800
Poäng
1 277
Har en person som vill kika på möjligheterna att gå in som borgensman för ett samlingslån på 400K. Han vill dock inte gärna gå in som medsökande men idag verkar det inte vara någon bank som faktiskt erbjuder lån med borgensman? Eller kanske mer att det inte längre görs någon skillnad på borgensman och medsökande?

Står såhär inne på Sparbankerna men inte mycket mer.

"Skillnaden på en medlåntagare och en borgensman är att borgensmannen endast får ansvar för att betala när låntagaren inte kan betala tillbaka lånet själv. En medlåntagare tar ett gemensamt lån på samma villkor som huvudlåntagaren och har samma skyldigheter och ansvar som huvudlåntagaren."
Samma sak. Slutar den som tagit lånet att betala så får medlåntagaren eller borgensmannen betala istället.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
880
Poäng
717
Samma sak. Slutar den som tagit lånet att betala så får medlåntagaren eller borgensmannen betala istället.

Det verkar som så, får se hur det går.

Får jag inte möjligheten till medsökande får jag nog försöka söka själv efter nya inkomstuppdateringen.
 

Pojop

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
11 September 2021
Meddelanden
568
Mottagna reaktioner
275
Poäng
447
Absolut.

Ska kika på vad jag har för alternativ för att dela den lite anonymt istället för att behöva maila från för.efternamn. :D

@Lånforum.se

Kan man bifoga Excel-filer i inlägg?
De går tror ja. Har för mig sett de knnan. Testa bifoga den finns knapp för bifoga.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 217
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 644
Mottagna reaktioner
1 786
Poäng
1 217
Absolut.

Ska kika på vad jag har för alternativ för att dela den lite anonymt istället för att behöva maila från för.efternamn. :D

@Lånforum.se

Kan man bifoga Excel-filer i inlägg?
Testa nu. Om det inte fungerar, skicka över filändelsen. Eller filen, via kontakt längst ner. Jag svarar med min mail.
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
880
Poäng
717
Edit: Det fungerade, verkar dock som att mitt namn stod som Author i dokumentet vilket jag gärna avstår. Ska kika sen. :)
 
Senast ändrad:

Rättsmedveten

Medlem
Poäng: 1
Blev medlem
8 Januari 2024
Meddelanden
10
Mottagna reaktioner
1
Poäng
1
Idag gick det inte längre. Fästmön har anat saker under lång tid men som en missbrukare är man givetvis bra på att ljuga också..

Är hemma i Covid och 40-graders feber och trodde inte att det kunde bli värre men idag blev jag ställd mot väggen och tvungen att bekänna saker som legat under ytan länge. Hon visste om att jag hade skulder på 700K, inte närmare 1000K som är sanningen. Hon visste inte heller om att jag relapsat under sommaren.

Att jag är blockad sedan en månad tillbaka nu spelar inte någon roll, sveket har redan skett. Vi hade en liknande situation för två år sedan och självklart lovade jag då att inte göra om det.

Inte ens hälften av mina skulder är bortspelade pengar. Det handlar om att jag dragit på mig skulder på spel från början och sen fortsatt leva "fint" trots att det varit på krediter som blivit till samlingslån > krediter > samlingslån osv... Vill faktiskt gå i terapi för båda för uppenbarligen är jag helt skadad i skallen som åstakommit det jag gjort, det fick jag höra idag.. klart och tydligt. Förtjänat.

Behöver också ta ett snack med mamma och pappa imorgon då hon sa att hon kommer göra det också för hon vill att det ska veta sanningen, lika bra att jag berättar läget själv också.

Hur går man vidare från detta? Tror inte det sjunkit in än. Man är så van att leva dubbelliv med skulder att man är helt iskall i hjärtat för att kunna ljuga för den man älskar mest av allt...

Ursäkta rörig tråd, är ganska borta i huvudet i skrivande stund.
Ta stålbadet som det kommer. Genvägar runt det är väldigt begränsat. Är du karl för din hatt så reder du det hela
 

Dukemo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
5 Mars 2020
Meddelanden
1 279
Mottagna reaktioner
880
Poäng
717
Har en del av mina Klarna-köp som är satta att dras den 23:e varje månad men då jag sällan haft pengar över i slutet av månaden blir det att det dras den 25:e istället.

Nu drogs det ändå så att jag hamnade minus -50kr på Nordea igår, löste detta genom att mamma swishade mig. Kollar idag och ligger nu -99kr.

Vågar man låta det bara vara under dagen tills lönen kommer ikväll eller är jag tvungen att be om hjälp igen tro?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp