Långivare med aktiv utlåning

1. Brixo Kontokredit - Lån utan UC, Swish
2. Kredio - Lån utan UC
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Klaralån - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Kreditbedömning Luma Finans

Vid mitt sista uttag hos Lumify så har dom börjat använda Tink. Jag kryssade nej till det, och tänkte att då blir uttaget nog inte godkänt. Men det blev det typ 30 sekunder senare. Utan Tink. ??
Möjligheten att använda Tink har funnits i många år på Lumify!

Mina Lumify, binly och credifi gick till inkasso. Tomly däremot erbjuder dom mig fortfarande att låna hos
Tror inte det finns enda person på detta forum som blivit nekad lumify/credifi/binly/tomly . Förutsatt man inte spärrat sig eller har har anmärkning

Dom kan omöjligt ha en kvar att leva på kalkyl som man ska ha enligt lag för att bevilja lån

Kan man vara en månad sen hos dessa utan att det händer något?
Du kommer att bli terroriserad med en mängd samtal, otrevliga sms och hotfulla mail men det brukar ta längre tid än 30 dagar att få krediten uppsagd. Och det är näst intill omöjligt att komma ikapp eftersom deras kostnader är så höga.

Sämsta bolaget någonsin, helt sjukt att dom fortfarande får låna ut pengar.
Släpp allt till inkasso du kan få till en betalplan med en tredjedel av det du betalar idag
"Släpp allt till inkasso du kan få till en betalplan med en tredjedel av det du betalar idag" - hur funkar det i praktiken? undrar en novis på detta område :)

Lånar denna tråden lite... är det någon som har lyckats klura ut när det tar upplysning och inte? Jag tillhör den kategorin som sitter fast med den här skiten och betalar in en större summa varje månad som jag också behöver ta ut efter inbetalning... jag har dock märkt att de enbart verkar ta kredituppslysning hos bisnode eller creditsafe ungefär varannan gång jag gör mina uttag. Jag tänker att de då förmodligen beror på att en upplysning kanske räcker i 30 dagar hos dom eller liknande... någon som har koll på detta? Eller om det kanske är när man gör en höjning från tidigare beviljad kredit...??

Intressant, 2025-09-01 har Konsumentverket loggat ett ärende med rubriken Angående avgifter för kredit - Luma Finans AB ärendenummer KOV 2025/1013. Detta borde innebära att det är Konsumentverket själva har initierat en granskning. Ska det äntligen hända något?!

Intressant, 2025-09-01 har Konsumentverket loggat ett ärende med rubriken Angående avgifter för kredit - Luma Finans AB ärendenummer KOV 2025/1013. Detta borde innebära att det är Konsumentverket själva har initierat en granskning. Ska det äntligen hända något?!
Detta blir spännande att följa. Luma Finans och Binly Finans har licens att driva verksamhet för krediter - men dom har absolut ingenting som heter ansvarsfull kreditgivning eller KALP (kvar att leva på kalkyl). Dessa ord existerar inte i varken deras vokabulär eller lexikon.

Jag är nu 4 dgr sen med inbetalningar, vilket har resulterat i 26 telefonsamtal och 8 mail.
På fyra dagar!
Vilket företag gör så?
Trots att dom beskriver sig ha "god inkassoed"

Det kanske låter oseriöst att jag skrattar, jag är inte oseriöst, medveten om min egna dåliga bedömning.
Men ändå, seriöst, 26 telefonsamtal på 4 dgr!

Jag är nu 4 dgr sen med inbetalningar, vilket har resulterat i 26 telefonsamtal och 8 mail.
På fyra dagar!
Vilket företag gör så?
Trots att dom beskriver sig ha "god inkassoed"

Det kanske låter oseriöst att jag skrattar, jag är inte oseriöst, medveten om min egna dåliga bedömning.
Men ändå, seriöst, 26 telefonsamtal på 4 dgr!
Snart min tur att släppa allt från Luma/binly finans på ca 120000:- totalt.
Blir att ha telefonen på ljudlöst.

Har nu varit i kontakt med både Tomly och Credifi ang deras kreditprövning, och ifrågasatt deras tillvägagångssätt. Dom gör enbart en micro-upplysning, där dom inte får ut nog info för att göra en upplysning som konsumentkreditlagen kräver.

Har även pratat med Creditsafe och dom förklarar att kreditbolagen får sätta sin egen policy gällande utlåning, att företag som erbjuder snabblån endast gör en ytlig bedömning då deras affärsidé går ut på låna ut pengar snabbt med höga räntor.

Så ännu en gång bevis att snabblåneföretagen får göra som dom vill och verkar kunna kringgå allt ansvar när konsumenten hamnar i betalningsgssvårigheter. Som när Luma/Binly finans är helt tondöv och på inga sätt kan förmildra och hjälpa att hitta lösningar. Inte ens deras inkasso går med på avbetalningsplaner. God inkassosed, nej.

Kommer banktillståndet få ett slut på dessa banditer? Tror och hoppas på det.

Har nu varit i kontakt med både Tomly och Credifi ang deras kreditprövning, och ifrågasatt deras tillvägagångssätt. Dom gör enbart en micro-upplysning, där dom inte får ut nog info för att göra en upplysning som konsumentkreditlagen kräver.

Har även pratat med Creditsafe och dom förklarar att kreditbolagen får sätta sin egen policy gällande utlåning, att företag som erbjuder snabblån endast gör en ytlig bedömning då deras affärsidé går ut på låna ut pengar snabbt med höga räntor.

Så ännu en gång bevis att snabblåneföretagen får göra som dom vill och verkar kunna kringgå allt ansvar när konsumenten hamnar i betalningsgssvårigheter. Som när Luma/Binly finans är helt tondöv och på inga sätt kan förmildra och hjälpa att hitta lösningar. Inte ens deras inkasso går med på avbetalningsplaner. God inkassosed, nej.

Kommer banktillståndet få ett slut på dessa banditer? Tror och hoppas på det.
Hoppas också det. Har dina lån gått vidare?

Inte än, måste släppa Credifi och Tomly nu. Men har haft att göra med både Binly och Credifis inkasso tidigare men skatteåterbäringen räddade mig sista dagen.
Jag försökte deala med dom men de vill inte, finns 0 utrymme, spelar ingen roll om jag kan betala allt om någon månad, tyvärr kan de inte göra något. Tycker det är lite märkligt men vad vet jag.

Lumify och Credifi har sagts upp och har till 8e november att betala dessa för mig. Binly sägs upp imorgon och har då 30 dagar på mig att komma i fas säger dom innan "ärendet går vidare"

Jag försökte deala med dom men de vill inte, finns 0 utrymme, spelar ingen roll om jag kan betala allt om någon månad, tyvärr kan de inte göra något. Tycker det är lite märkligt men vad vet jag.

Lumify och Credifi har sagts upp och har till 8e november att betala dessa för mig. Binly sägs upp imorgon och har då 30 dagar på mig att komma i fas säger dom innan "ärendet går vidare"
Ja det är ett märkligt sätt dom har, när man erbjuder att betala lite mindre än betalplanen. Nästan så att dom föredrar en lång process med kfm och löneutmätning där det ändå slutar med att dom får mindre belopp i form av utmätning varje månad.

Har krediter hos Lumify, Credifi, Binly och Tomly. Brukar betala en, sen ta ut och betala en annan o.s.v
Men från nu tänker jag betala en i taget i min egen takt trots risken det medför. Men inte hållbart att betala krediter med krediter. Skiten ska bort.

Jag fick en fantastisk möjlighet och kunde betala alla fyra Luma-lånen idag.

Jag var då ca 40 dagar sen på alla.
Så ja ni vet ju hur ofta dom ringer, maliar eller sms.

Det som ändå förvånande mig enormt nu, var att jag har misskött betalningarna flera gånger nu, så då skulle kanske ett bolag inte vilja bevilja det igen på ett tag iaf.

Men *trumvirvel* - någon timme efter betalningen gjordes så får jag nu istället andra mail och sms, där dom påminner mig om det finns pengar att låna.
"Typ "Vi vill påminna dig att du har ledigt kreditutrymme på 10,000 att låna"
Alla bolagen har skickat samma men med lite olika belopp på mitt beviljade kreditutrymme mellan 10,000-30.0000.

(Jag kommer givetvis inte att låna ;))

Men är dom helt korkade?
- Igår fick jag meddelande att de skulle säga upp min kredit.
- Idag får jag låna pengar igen...?

Jag fick en fantastisk möjlighet och kunde betala alla fyra Luma-lånen idag.

Jag var då ca 40 dagar sen på alla.
Så ja ni vet ju hur ofta dom ringer, maliar eller sms.

Det som ändå förvånande mig enormt nu, var att jag har misskött betalningarna flera gånger nu, så då skulle kanske ett bolag inte vilja bevilja det igen på ett tag iaf.

Men *trumvirvel* - någon timme efter betalningen gjordes så får jag nu istället andra mail och sms, där dom påminner mig om det finns pengar att låna.
"Typ "Vi vill påminna dig att du har ledigt kreditutrymme på 10,000 att låna"
Alla bolagen har skickat samma men med lite olika belopp på mitt beviljade kreditutrymme mellan 10,000-30.0000.

(Jag kommer givetvis inte att låna ;))

Men är dom helt korkade?
- Igår fick jag meddelande att de skulle säga upp min kredit.
- Idag får jag låna pengar igen...?
Det är så fruktansvärt och hur kan de få fortsätta bedriva verksamhet? De har sinnesjukt många anmälningar både hos Finansinspektionen och Konsumentverket och ingen av dessa instanser gör någonting!

Tror inte det finns enda person på detta forum som blivit nekad lumify/credifi/binly/tomly . Förutsatt man inte spärrat sig eller har har anmärkning

Dom kan omöjligt ha en kvar att leva på kalkyl som man ska ha enligt lag för att bevilja lån
Om du har lånat av dem och sen utnyttjar din ångerrätt så är de inte sugna att låna ut till dig igen! Det säger rätt mycket!

De smått hotfulla kraven har nu bytts till erbjudanden.....

Bilagor

• Screenshot_20251106_204246_Outlook.webp
    Screenshot_20251106_204246_Outlook.webp
    90.6 KB · Visningar: 235
Det är ju så sjukt tydligt att de inte vill ha tillbaka sina pengar. Så länge man står i skuld till dem pumpar de ju på med räntor och konstiga avgifter. Varenda krona som amorteras måste ju vara ett misslyckande för dem, att en skuld betalas bort en mindre katastrof, ju ekonomiskt svagare kunder desto bättre:-(

Det är ju så sjukt tydligt att de inte vill ha tillbaka sina pengar. Så länge man står i skuld till dem pumpar de ju på med räntor och konstiga avgifter. Varenda krona som amorteras måste ju vara ett misslyckande för dem, att en skuld betalas bort en mindre katastrof, ju ekonomiskt svagare kunder desto bättre:-(
Då ska mina 120000:- hos Luma betalas av fort! :)

Låter som en väldigt bra plan, även om 120 K ju är en del så är varje krona en vinst och förhoppningsvis kan du ju baka bort dem i ett bättre samlingslån framöver :)
Precis! Jag ska fira dagen då alla mina snabblån är borta, är på god väg men ett jäkla bollade med pengar. Blir iaf duktig på att deala med kreditgivarna om man ska vara positiv. Samlingslån så fort kreditbetyget tillåter, synd bara att UC-långivare inte är så förtjust att samla i icke UC-lån, särskilt när ens skuldsaldo är rätt högt.

Precis! Jag ska fira dagen då alla mina snabblån är borta, är på god väg men ett jäkla bollade med pengar. Blir iaf duktig på att deala med kreditgivarna om man ska vara positiv. Samlingslån så fort kreditbetyget tillåter, synd bara att UC-långivare inte är så förtjust att samla i icke UC-lån, särskilt när ens skuldsaldo är rätt högt.
Ja, det verkar ha blivit tuffare med lån utanför UC. Men en del samlar väl fortfarande utanför? Tror tex ICA och Marginalen. Det vore nästan värt att starta en tråd om och bygga upp en lista på :-).

Vad har du för UC nu? Hur mycket lån (synliga på UC) i förhållande till inkomst?

Ja, det verkar ha blivit tuffare med lån utanför UC. Men en del samlar väl fortfarande utanför? Tror tex ICA och Marginalen. Det vore nästan värt att starta en tråd om och bygga upp en lista på :).

Vad har du för UC nu? Hur mycket lån (synliga på UC) i förhållande till inkomst?
Blanco:
Norwegian 460000:-
Ikano 250000:-
Morrow 160000:-
Nordax 95000:-
=965000:-

+ Nordax bolån 570000:- 50% mitt.

Utanför uc har jag 290000:-

Inkomst 410000:- / år
UC betyg 17,7

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp