Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

kreditbetyg för lån 30´+

Men dom är så jävla sjuka för jag har för fasiken en inkomst på 80K i månaden men nej, 2 år + gammal historik är viktigare att gå på...Absurt system egentligen.
Jag kan bara konstatera att jag trodde att jag kunde jobba mej ur det här, men det har blivit svårare och svårare att få bra kreditbetyg i takt med att lönen stigit, man jämförs med människor som har god ekonomi, vilket jag också borde ha med tanke på min inkomst. Sedan så är det inte bra att ha flera lån vare sej det är kreditkort eller blanco från sådana som tar ut hög ränta, så UC blir självuppfyllande, man kan inte ta sej ur och få ett bra betyg, moment 22 hela tiden.

ok, därav frågan. Har någon koll på sitt Bisnodescore i förhållande till vad man kan låna, trots alla andra goda eller dåliga förutsättningar? Om företagen har bestämt sig för att Bisnode är det enda som räknas så är det ju inte så intressant hur vi själva ser på vår framtida betalningsförmåga. Håller med er allihopa men det var inte det som var frågan.

Jag tar ofta Bisnode upplysningar i samband med att jag gör uthyrningar, främst till företag, men ibland hyr jag även ut mindre lager lokaler till privat personer.
Överst på Bisnode upplysningen som jag tar på intressenter, så syns en rad som är färgad från RÖTT 1 till Grönt 10.
Någonstans på denna skala infinner vi oss. Jag har noterat på privatpersoner att ju fler förfrågningar dom har, desto sämre betyg på skalan har dom.
Dock tror jag självklart att flera parametrar spelar roll som inkomst, underskott och sist men inte minst antal förfrågningar...

Jag läste ju om en person här som häromdagen skrev att hans betyg sjönk som en sten när Mobillån tog en upplysning på honom från 5 (vilket är ett knappt ok betyg) till 1 (kredit avrådes).

Tack för bra svar! Finns det någon mer här som har koll? Det är ju till hjälp för alla som ät här.

Exakt så känner jag med Lize.

Jag kan ha 50.000 över att leva på i månaden men dom tycker jag har dålig kreditvärdighet.

Jag vill inte vara "dem som är den", då jag själv suttit i skiten.
Har naturligtvis inte alls någon egentlig koll på dina förutsättningar, förutom att du tjänar bra och, i mina ögon (av det lilla jag sett i olika trådar) och med all säkerhet även i kreditupplysningsföretagens ögon, verkar rabiat desperat.

Ta det på rätt sätt - jag vet mindre än bolagen som lånar ut pengar.
Men om man har tagit en jävla sms-lån men inte kan betala tillbaka i tid trots din inkomst - varningssignalerna blinkar i 280 blås. Oavsett hur bra du hade kunnat klara ett eventuellt samlingslån.

Det är helt enkelt inte din inkomst som är problemet. Det är din historia kombinerat med en drös av andra människor med lika goda förutsättningar som dig som trots det hamnat i knipa.
Det tar ett tag att komma ur det.

Hur som helst - jag hoppas du löser din sits.

Däremot så har ju inte dom tillgång till det.
Precis som en bank inte vet om jag har privata skulder.
Det min bank kan se det är det som är presenterat på deras "riskkalkylator" som i flertalet fall är sinnessjukt felaktig.

Låt säga nu i oktober/november.
Då kommer jag vara bankerans drömkund, 100K i månadslön, inga lån typ, inga barn, 2-3 UC-FF. Medan verkligheten är en annan.
det jag och folk här försöker skriva är att det finns så mycket annat "bakom" deras kreditupplysningar...

Däremot så har ju inte dom tillgång till det.
Precis som en bank inte vet om jag har privata skulder.
Det min bank kan se det är det som är presenterat på deras "riskkalkylator" som i flertalet fall är sinnessjukt felaktig.

Låt säga nu i oktober/november.
Då kommer jag vara bankerans drömkund, 100K i månadslön, inga lån typ, inga barn, 2-3 UC-FF. Medan verkligheten är en annan.
det jag och folk här försöker skriva är att det finns så mycket annat "bakom" deras kreditupplysningar...

Tro mig - jag vet inget om hur i helvete UC fungerar.
Tveksamt om dom själva ens vet.

Att man känner att man blir felaktigt bedömd känner jag igen, men man måste räkna in andra faktorer.
Alla är vi "okända" för kreditinstituten innan vi söker lån.
Dom måste på något vis få en egen uppfattning av risken som inte enbart bygger på det den som försöker låna påstår.

Hur fel vi än tycker UC är, så kan ju inte man lita på "vem som helst".
Hade du lånat ut ett pengar till en kompis kompis, baserat utan på någon som helst fakta/säkerhet?

Hur ska kreditgivaren veta vem som är missbrukare och vem som "bara" haft maximalt med oflyt?
Hur ska kreditgivaren veta att den som får låna pengar inte är t.ex. missbrukare? Alkohol, droger eller spel. Eller någon som hamnat på fel sida, blivit kriminell och tänker ta ett lån utan att betala tillbaka.

Statiskt sett så är det garanterat så att folk med dålig inkomst är överrepresenterade där, men inte alla. Det finns även vanliga "Svenssons" och till och med rika som förlorar allt.
Oftast sker det inte över en natt.
Så hur ska man då, som kreditgivare, veta om man kan räkna med att få tillbaka sina pengar?
Genom att analysera statistik och historik, precis som UC, hur arga och orättvist behandlade vi än känner oss.
Vi som faktiskt hade behövt ett samlingslån, vi som verkligen hade kunnat sköta allt.

Men.
Hur kan man, när man tänker efter, begära att kreditgivare ska lita på en främling med tvivelaktig historik?

Att behöva ta "skitlån" med hög inkomst är mer alarmerande än att behöva ta "skitlån" med låg inkomst i mina ögon.
Även om skitlånen oftast är det som erbjuds, och man hamnar i "spiralen".
Men man borde inte behöva hamna i "spiralen" med din inkomst. Är inkomsten ny, medan spiralen är gammal?
Ja, i så fall - det tar tid att bygga upp tillit.

Just my 2 cents.

Det är ju fortfarande dina ögon och inte bankens.
Banken har ju INGEN aning om jag har 0 1 eller 50 smslån?

Det är ju fortfarande dina ögon och inte bankens.
Banken har ju INGEN aning om jag har 0 1 eller 50 smslån?

Spot on.
Du säger det själv.

Vad har dom då att gå på?
Ska dom enbart gå på inkomst?
Naturligtvis inte, det tycker jag inte, trots att jag inte tycker om UC.

Du är alltså "arg" för att du inte får lån. "Ilskan" bygger på att du sitter i skiten, som banken inte vet om det, samtidigt som du tycker du ska få lån.
Hade banken "vetat om" din sits, som uppenbarligen är värre än dom är medvetna om, och då nekat dig - hade du varit nöjd?

Eller handlar det om att du sitter i en skit som banken inte kan se, men dom faktiskt kan "gissa" sig till genom historik?

Försök att se det från andra ögon än dina egna för en sekund.
Nej, banken kan inte se dina smslån som inte registreras hos UC, men fortfarande så undrar dom såklart varför någon med så hög inkomst och din historik behöver låna. 1+1 = Dom misstänker såklart att du har massa smslån.

Oj, nu blev vi djupa här. Jag frågade om Bisnode kreditscore och lån på ty 30´. Jätteytligt. Ok om vi håller oss till ämnet? Någon som har koll på sin Bisnode score och vad man får för lån? För alla som skyr UClån är det viktigt veta vad Bisnodes score har för påverkan på lånansökningar även om man har bra lön osv eftersom dessa ansökningar påverkar betyg mer än vad det informeras om.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp