- Meddelanden
- 686
- Mottagna reaktioner
- 319
- Poäng
- 487
Hur länge väntade du på att ansöka andra gången?
Jag väntade 7 månader ungefär.
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Hur länge väntade du på att ansöka andra gången?
Samma här, känns olustigt varje gång.Fick en upplysning från Arvato för ett par veckor sedan (har en skuld där på 18 tusen som ingår i min sanering). Utöver det har ingen tagit en upplysning på mig.
I mitt brev stod de att jag skulle kolla över jämkningen , så jag inte fick restskatt nästa årHur var det egentligen om jämkning och skuldsanering? Tänkte om jag kan fortsätta året ut. Eller måste jag avbryta direkt? Jag fick inledande nu i oktober
I mitt brev stod de att jag skulle kolla över jämkningen , så jag inte fick restskatt nästa år
I mitt brev stod de att jag skulle kolla över jämkningen , så jag inte fick restskatt nästa år
Undrar om dom hade nekat ansökan då.
Vore ganska tokigt om någon jämkade - får restskatt på 200 000 - denna ingår i skuldsaneringen.
Är det ens möjligt @Lasseman ?
Men tänkte mer på själva grejen den känns ju ganska knepig rent moraliskt![]()
I mitt fall handlar de ju inte om dom summorna naturligtvis! En låg inkomsttagare tänker inte såUndrar om dom hade nekat ansökan då.
Vore ganska tokigt om någon jämkade - får restskatt på 200 000 - denna ingår i skuldsaneringen.
Är det ens möjligt @Lasseman ?
Du och @Terry_ är ju ungefär som humle och dumle .Den blir väl prekluderad.
Samma sak skulle gälla ett skadestånd, om du tex gjort dig skyldig till våldtäkt eller mord och det gjorde du tex år 2020, du får inledande 2022, och först 2028 kommer polisen på att det var du och du döms.
Skulden anses uppstått vid brottstillfället och skadeståndet är då en del av skuldsaneringen som redan är avslutad.

Ja det tänkte jag på också. Men det må då vara.. Tänkte mer så att man får göra det. Så det inte blir något tjaffs. Typ att man har ut mer i månaden en viss period än vad inkomsten säger osv
Du tycker inte att sökanden har rätt att faktiskt kontrollera att din inkomst inte skjutit i höjden?Samma här
Samma här, känns olustigt varje gång.
Jag säger inte att det inte är okej utan bara att jag tycker att det känns olustigt varje gång.Du tycker inte att sökanden har rätt att faktiskt kontrollera att din inkomst inte skjutit i höjden?
Du vinner, och de förlorar på ett beslut som går att ompröva, givetvis bevakar de sin rätt till detta.
Du ska inte gynna någon borgenär sägs det efter inledande.Fick inledande i början av oktober har en skuld som ja inte uppgett en delbetalning av ett köp i början av september. Skickade in min ansökan i slutet av juli. Ska jag betala den skulden till svea? Står att den ligger hos svea inkasso men vill inte att det ska bli problem med min skuldsanering pga en ny skuld på 2500 kr betalar den hellre vid lön om det behövs så den stryks.
Jag kan principiellt tycka att kameraövervakning är olustigt, men för den preventiva och eventuellt uppklarande effekten på brott är jag beredd att tycka att det är värt det.Jag säger inte att det inte är okej utan bara att jag tycker att det känns olustigt varje gång.
Absolut utan tvekan.Jag kan principiellt tycka att kameraövervakning är olustigt, men för den preventiva och eventuellt uppklarande effekten på brott är jag beredd att tycka att det är värt det.
Håller du med om att en UC då och då är värt att få en beslutad skuldsanering?
Ja det blir det för den är redan rapporterad till din skuldsanering så du får bara låta det vara.Nej men köpte en sak på avbetalning till barnen sen ville jag betala 300 i månaden men nu när jag loggade in hade den automatiskt gått över till inkasso och det står skuldsanering. Blir det problem om jag betalar den ändå?
Jag har all respekt för dina känslor.Absolut utan tvekan.
Det är väl mer rädsla att något går fel som gör att det känns obehagligt.
Jag har all respekt för dina känslor.
Om du inte gör något fel , vad är det du tänker skulle gå fel?
Haha är det verkligen så illa med skuldsanering? Finns dom som har nollad sanering och lever på bra inkomst som @hoppfull2021Att ha skuldsanering är som att ha ekonomisk fotboja, kort och gott vågar man knappt gå utan för dörren i rädsla över att det ska larma.
Är ju ganska dumt att jämka och riskera restskatt om du får skuldsaneringen beviljad och restskatten inte ingår. Har du släppt alla skulder? Isf finns det väl än mindre anledning att jämka?
Att ha skuldsanering är som att ha ekonomisk fotboja, kort och gott vågar man knappt gå utan för dörren i rädsla över att det ska larma.
Tycker du? Varför det? Själv glömmer jag bort det hela tiden tills jag hamnar i en situation och inser att jag kanske inte kan göra ditt eller datt pga saneringen, tex skaffa nytt lånekort på biblioteket (fast det kunde jag).Att ha skuldsanering är som att ha ekonomisk fotboja, kort och gott vågar man knappt gå utan för dörren i rädsla över att det ska larma.
Vi upplever nog detta väldigt individuellt, personligen ser jag skulsanering som ljuset i tunneln (kan ju vara ett mötande tåg förstås...Att ha skuldsanering är som att ha ekonomisk fotboja, kort och gott vågar man knappt gå utan för dörren i rädsla över att det ska larma.
) och ser med tillförsikt att komma ut på andra sidan, lite ärrad men förhoppningsvis något klokare.Haha är det verkligen så illa med skuldsanering? Finns dom som har nollad sanering och lever på bra inkomst som @hoppfull2021
Ingen aning men det blir väl så I denna situationen att man känner oro.Jag har all respekt för dina känslor.
Om du inte gör något fel , vad är det du tänker skulle gå fel?
Tycker du? Varför det? Själv glömmer jag bort det hela tiden tills jag hamnar i en situation och inser att jag kanske inte kan göra ditt eller datt pga saneringen, tex skaffa nytt lånekort på biblioteket (fast det kunde jag).
Ja absolut, det har jag full förståelse för och håller med om. Jag tänkte nog mest på hur det kändes som bojor som larmar utanför dörren, på vilket sätt det kändes så med just skuldsanering. Kan förstå det om man bor där man inte vill osv, men tänker samtidigt att känslan av fångenskap lika gärna kan komma från att ha skulder/betalningsanmärkningar, att leva med skyddad identitet, ett galet ex osv.Om du tänker efter så kan det ju finnas hur många anledningar som helst till varför man känner sig låst med en sanering.
Allt handlar ju om var man befinner sig i livet när man får en sanering, hur man bor, om man trivs med jobbet, om man skulle vilja plugga, om man vill skaffa barn, om man vill flytta, om man vill gå ner i tid osv.
Är man tillfreds med sin tillvaro på flera plan och det mest är skulderna som är problemet då förstår jag att man kanske enbart är lycklig över att få en sanering.
Men är man inte på ”rätt ställe” för övrigt i livet så är fem år en väldigt lång tid att vara begränsad på. Sen kan man ju alltid kasta in att vara skuldsatt för resten av sitt liv också är en begränsning men nu var det inte det det handlade om.
Ja absolut, det har jag full förståelse för och håller med om. Jag tänkte nog mest på hur det kändes som bojor som larmar utanför dörren, på vilket sätt det kändes så med just skuldsanering. Kan förstå det om man bor där man inte vill osv, men tänker samtidigt att känslan av fångenskap lika gärna kan komma från att ha skulder/betalningsanmärkningar, att leva med skyddad identitet, ett galet ex osv.
Ja det var ju mest ett svar på tidigare inlägg om vad man tror kan gå fel. Har man väl fått en sanering är man ju lite rädd för att något ska hända med den. Typ så.
Samma här
Samma här, känns olustigt varje gång.
Jag måste nyansera det hela, så detta inte blir typ exemplet för hur en skuldsanering upplevs…Att ha skuldsanering är som att ha ekonomisk fotboja, kort och gott vågar man knappt gå utan för dörren i rädsla över att det ska larma.