Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Kronofogden har ringt om ansökan

Jag måste nyansera det hela, så detta inte blir typ exemplet för hur en skuldsanering upplevs…
Jag påbörjar snart år 5 med min skuldsanering och jag rakt igenom nått mycket bra.
Jag betalar över 17tkr på min skuldsanering 10 mån/år.
Livet innan jag fick skuldsanering var BRUTAL med ångest över lån tagna och hur jag skulle kunna reglera dessa.

Livet efter jag fick skuldsanering har varit en ”dans på rosor” i jämförelse.

Visst är man ekonomiskt begränsad, men vad fasiken gör det i långa loppet ?!

…och faktum kvarstår…har man ett arbete, så är det faktiskt ”bara” första året med skuldsanering som man lever på rent existensminimum. Vanligtvis får man årliga löneökningar, kanske semesterersättning, betalfria månader, som sedan sätter guldkant på tillvaron.

Gäller det dock känslan av att inte kunna teckna avtal, etc, så kan det kanske upplevas frustrerande, för där är man rökt under 5 år…

Men som sagt, efter snart 4 hela år med skuldsanering, så mår jag oerhört bra och är varken orolig eller lever mitt liv med fotboja runt foten.

Det där är nog från individ till individ hur man upplever en skuldsanering. Jag tycker det är pest och pina rent ut sagt. Ibland kommer tankarna att "men vad fan, jag skiter i saneringen och betalar alla mina skulder på egen hand" men så tänker jag ändå liksom "jag är ändå skuldfri om 3,5 år och betalar jag skulderna själv så kanske jag är skuldfri om 8-10 år". Det är just summan jag betalar per månad som gnager hål i mig och gör mig sömnlös på nätterna. Hade jag däremot betalat kanske 5 tusen kronor i månaden istället för 10 tusen då hade jag inte mått lika pissdåligt som jag gör.

Ja, nä..det är lite olika det där från person till person hur man upplever en skuldsanering. Självklart är det guld och gröna skogar när man är inne på sista året på saneringen men är man då mitt upp i allt så kan det stundtals vara tufft och påfrestande. Jag tror också att jag kommer skina som en sol och försköna en skuldsanering när jag är inne på sista året eller sista månaderna för då har jag glömt att det jobbiga med saneringen.

Gäller det dock känslan av att inte kunna teckna avtal, etc, så kan det kanske upplevas frustrerande, för där är man rökt under 5 år…
Även där är ju förutsättningarna bättre. Min hyresvärd godkänner t ex skuldsanering efter ett år (tror jag).

Hur nya var dessa lånen? Hur stora lån hade du? Vad var din inkomst? Vad var din boende kostnad? Hade du barn?
Tack för svar!!

När dom hörde av sig angående andra ansökan. Hade det gått drygt 15mån från sista lånet.

Jag hade totalt drygt 1miljon. Min inkomst är på 34tusen före skatt. Min boende kostnad ca 6400. Japp. 2 barn.

Det där är nog från individ till individ hur man upplever en skuldsanering. Jag tycker det är pest och pina rent ut sagt. Ibland kommer tankarna att "men vad fan, jag skiter i saneringen och betalar alla mina skulder på egen hand" men så tänker jag ändå liksom "jag är ändå skuldfri om 3,5 år och betalar jag skulderna själv så kanske jag är skuldfri om 8-10 år". Det är just summan jag betalar per månad som gnager hål i mig och gör mig sömnlös på nätterna. Hade jag däremot betalat kanske 5 tusen kronor i månaden istället för 10 tusen då hade jag inte mått lika pissdåligt som jag gör.

Ja, nä..det är lite olika det där från person till person hur man upplever en skuldsanering. Självklart är det guld och gröna skogar när man är inne på sista året på saneringen men är man då mitt upp i allt så kan det stundtals vara tufft och påfrestande. Jag tror också att jag kommer skina som en sol och försköna en skuldsanering när jag är inne på sista året eller sista månaderna för då har jag glömt att det jobbiga med saneringen
Jag hör vad du säger, men jag har igenom hela min skuldsanering varit ytterst ödmjuk, genomgående glad och inte minst: tacksam över möjligheten. Det kan inte ha undgått alla här ute som ”känt” mig sedan min resa började… :)

Ja, nä..det är lite olika det där från person till person hur man upplever en skuldsanering. Självklart är det guld och gröna skogar när man är inne på sista året på saneringen men är man då mitt upp i allt så kan det stundtals vara tufft och påfrestande. Jag tror också att jag kommer skina som en sol och försköna en skuldsanering när jag är inne på sista året eller sista månaderna för då har jag glömt att det jobbiga med saneringen.
Tänker att det borde vara en skönare känsla när betalningsfria månaderna kommer om man har ett större belopp att se fram emot...?

Tänker att det borde vara en skönare känsla när betalningsfria månaderna kommer om man har ett större belopp att se fram emot...?
Så är det nog. Jag betalar 14000 kr per månad så juni och december har jag 14000 kr över.

Visst är det så. December är väl rätt okej tycker jag, får behålla 10 tusen och juni är ännu bättre då får jag behålla skattepengarna som är mellan 25-28 tusen plus betalningsfri månad och där får jag 10 tusen extra.

Saken är den att du kan inte göra samma saker som utan en skuldsanering. Hade jag inte haft skuldsanering för exempel så hade jag rest till medelhavet varje sommar på semester med min fru, köpt en ny bil, bytt lägenhet och köpt möbler. Nu får detta vänta till våren 2026 då min sanering är avslutad. Jag ångrar väl också att vi inte skaffade barn min fru och jag, då hade jag kanske fått en kortare betalningsplan och inte en betalningsplan på fem år.

Visst är det så. December är väl rätt okej tycker jag, får behålla 10 tusen och juni är ännu bättre då får jag behålla skattepengarna som är mellan 25-28 tusen plus betalningsfri månad och där får jag 10 tusen extra.

Saken är den att du kan inte göra samma saker som utan en skuldsanering. Hade jag inte haft skuldsanering för exempel så hade jag rest till medelhavet varje sommar på semester med min fru, köpt en ny bil, bytt lägenhet och köpt möbler. Nu får detta vänta till våren 2026 då min sanering är avslutad. Jag ångrar väl också att vi inte skaffade barn min fru och jag, då hade jag kanske fått en kortare betalningsplan och inte en betalningsplan på fem år.
Drar du extra på skatten? Ser att en del får tillbaka sjuhöga summor skatt år efter år. Inget du behöver ompröva när det är så höga belopp?

Vet inte om det du skriver är för att provocera men kortare betalplan är inte givet för att man har barn.

Vet inte hur relevant detta är i ditt fall men jag och sambon lyckas spara (trots min sanering och hennes förhållandevis låga inlomst) att spara ihop till två sista minuten resor varje år.
Visst kan det låta pompöst att säga så men det är ett sätt för oss att ha ett (del)mål framför oss som morot att orka komma vidare.
Att sätta upp lite hållpunkter har funkat hyfsat för oss. Visst gnager det när kollegorna reser flott, flyttar och byter till nya el-bilar men man får ju ta för vad det är.
Sen om man ser anledningen: Man är ju trots allt skyldig en massa pengar man har lånat och på något vis skall dessa tillbaka...

Vet inte hur relevant detta är i ditt fall men jag och sambon lyckas spara (trots min sanering och hennes förhållandevis låga inlomst) att spara ihop till två sista minuten resor varje år.
Visst kan det låta pompöst att säga så men det är ett sätt för oss att ha ett (del)mål framför oss som morot att orka komma vidare.
Att sätta upp lite hållpunkter har funkat hyfsat för oss. Visst gnager det när kollegorna reser flott, flyttar och byter till nya el-bilar men man får ju ta för vad det är.
Sen om man ser anledningen: Man är ju trots allt skyldig en massa pengar man har lånat och på något vis skall dessa tillbaka...
sista minuten kan man fynda riktigt bra resor och hotell för ca 5000 kr för två personer, en vecka, även billigare!
Förstår vad ni menar att det är en morot och ngt att se fram emot, det kan behövas.

Drar du extra på skatten? Ser att en del får tillbaka sjuhöga summor skatt år efter år. Inget du behöver ompröva när det är så höga belopp?

Den frågan har jag fått tusentals gånger i detta forum och svaret är detsamma:) Jag har nästan nio mil enkel väg till jobbet och min handläggare på kfm har räknat ut i mitt belopp att jag får så hög återbäring på skatten varje år. Jag drar av 85 tusen cirka för arbetsresor. Min handläggare tyckte det var onödigt att jag varje år i juni ska skicka in en omprövning för en månad och sedan en omprövning igen för att återgå till det tidigare månadsbeloppet. Därför betalar jag lite mer per månad på min sanering pga min höga skatteåterbäring.

Vet inte om det du skriver är för att provocera men kortare betalplan är inte givet för att man har barn.

Nej nej, absolut inte. Det är en uppfattning jag har fått, då jag ser att de flesta som har barn får en kortare betalningsplan men att anmärkningen ändå sitter kvar i fem år.

sista minuten kan man fynda riktigt bra resor och hotell för ca 5000 kr för två personer, en vecka, även billigare!
Förstår vad ni menar att det är en morot och ngt att se fram emot, det kan behövas.
Kanske OT men var hittar du de här sista minuten resorna för under 5000kr för 2 personer?

Kanske OT men var hittar du de här sista minuten resorna för under 5000kr för 2 personer?

Haha ja , man får detta svar när man frågar, går man in så är det 5800kr bara för flyg:) alltid samma svar från folk som skriker ”sista minten för mindre än 5000kr för 2 personen i en vecka”, man kan aldrig visa dessa resor dock :)

Apollo fr mitten av augusti!
2019 åkte vi till Kreta för 1000 kr per person, en vecka, namngivet hotell.
I år blev det dyrare men fortf prisvärt 2600 per person till Lesvos, hotell 50 m fr stranden, värsta havsutsikten. Bokade måltider på flyget och transfer till och fr hotelet så det landade på 7000 totalt.

Hittade sista minuten till Turkiet för 998 kr, en vecka på sistaminuten.se

Haha ja , man får detta svar när man frågar, går man in så är det 5800kr bara för flyg:) alltid samma svar från folk som skriker ”sista minten för mindre än 5000kr för 2 personen i en vecka”, man kan aldrig visa dessa resor dock :)
Nu har ju jag gjort de resor jag skrev om. Det tar tid att hitta. Hittar man inte billiga sista minuten så har man inte lagt ner det jobb som krävs.

@Sam89 Jag skrattar också åt priset, glömde skriva att det ingick både flyg och hotell!

@Sam89 Jag skrattar också åt priset, glömde skriva att det ingick både flyg och hotell!
Ja precis, de resorna hittar man i drömmen , kolla bara på det som nämndes och visades ovan av kaffesump:) hitta en resa som kunde lika det du nämner :)

Ja precis, de resorna hittar man i drömmen , kolla bara på det som nämndes och visades ovan av kaffesump:) hitta en resa som kunde lika det du nämner :)
Har inte kollat vad kaffesump har skickat till dig. Du frågade mig var man hittar billiga resor och jag svarade var och med exempel på mina två senaste resor till Grekland och vad de har kostat. Du får förstås tycka att jag hittar på.
Jag har kollat in vissa hemsidor säkert minst 100 gånger innan jag kunde göra riktiga fynd.

Alla (ja, alla) våra sista-minuten har kostat 5000-9000 för en vecka inkl. namngiven hotell när vi bokat mindre än en vecka innan avresa.
Visst, det kräver ju att chefen/arb.givaren är med på noterna.
T.ex. ticket.se har bra sökmotor till charter och sista minuten.

Billigaste resan jag hittat. Flyg och namngivet hotell på Kreta en vecka 1200kr/person

BD76B462-3CAF-4780-8CB1-C0CF50459B53.webp

Jag + fru åkte på en resa nyligen med en barnfamilj. För oss kostade en vecka 4000, för dem närmare 10 000. Kostar bra mycket mer med barn än utan

Ja men fem år är också en ynnest, det fick jag med en 17-åring.

Hade du haft tre stycken 5-åringar så hade du kanske fått en betalningsplan på ett år eller kanske ett halvår bara;)

Förstår inte varför de med barn ska få åtnjuta fördelen att få en kortare betalningsplan (jo för att barnen hamnar mellan stolarna). Vi som valt att inte skaffa barn av olika anledningar ska vi då straffas med fem års betalningsplan alltid? Det finns anledningar till att man inte vill skaffa barn och då ska man inte behöva straffas med fem års betalningsplan mot ensamstående som kanske får en eller två års betalningsplan för denne har kids.

Hade du haft tre stycken 5-åringar så hade du kanske fått en betalningsplan på ett år eller kanske ett halvår bara;)

Förstår inte varför de med barn ska få åtnjuta fördelen att få en kortare betalningsplan (jo för att barnen hamnar mellan stolarna). Vi som valt att inte skaffa barn av olika anledningar ska vi då straffas med fem års betalningsplan alltid? Det finns anledningar till att man inte vill skaffa barn och då ska man inte behöva straffas med fem års betalningsplan mot ensamstående som kanske får en eller två års betalningsplan för denne har kids.
Menar du på fullaste allvar att du ser skuldsanering som en bestraffning?

Vad är fem år mot kanske 10-20 plus år m utmätning o inga betfria månader...el ständigt pusslande m lån mm. Tycker det är en fantastik förmån vi har i Sverige att få denna möjlighet då många ju själva oftast satt oss sej skiten (ibland pga omständigheter man inte rår på). Att få möjlighet städa upp sin ekonomi o rehabilitera sej under fem år. Tror inte många skulle rehabilitera sej på 2 år bara...
Vi har själva inte barn men jag har full förståelse för att de med barn kan få en kortare plan.

Du har fått en chans att bli skuldfri och en nystart och då gnäller du av bara fan!
Fatta hur många som skulle vilja ha den möjligheten du fått.

När man ansöker om skuldsanering, hur noga kollar de ogenom bankkonton då? Kollar de bara saldot, eller går de även igenom alla transaktioner?

Måste säga att det du skriver är lågt. Du får en skuldsanering där du är skuldfri om fem år och jag förstår inte hur du kan tänka att du straffas.

Måste säga att det du skriver är lågt. Du får en skuldsanering där du är skuldfri om fem år och jag förstår inte hur du kan tänka att du straffas.

Jag säger inte att jag straffas utan jag säger det att vi som inte valt att skaffa barn av olika anledningar, även vi ska få en betalningsplan på mindre än fem år. Det kan finnas olika anledningar till att man inte valt att skaffa barn (ofrivillig barnlöshet för exempel). Ska man då straffas med fem år sanering mot en person som kan få barn och söker sanering och får två år? Jag tycker det är fel.

Och nej, jag gnäller inte utan jag säger vad jag tycker och tänker. Jag tycker det är fel att bara för att du har barn så ska du få en kortare betalningsplan mot ett sambopar som inte har barn. Detta sambopar kanske också har det tufft och jävligt likt personen som har barn och får en kortare plan på sanering. Det är dit jag vill komma. Man ska inte bli behandlad annorlunda inför en sanering bara för att man har barn. Om så är fallet så kan man då alltså dra på sig flera miljoner i skulder, sätta ungar till världen, söka sanering och betala på två år och sedan är det ur världen. Men om ett par som inte har barn, drar på sig skulder på flera miljoner, dom får istället betala i fem år. Lite skeft tycker jag.

Jag säger inte att jag straffas utan jag säger det att vi som inte valt att skaffa barn av olika anledningar, även vi ska få en betalningsplan på mindre än fem år. Det kan finnas olika anledningar till att man inte valt att skaffa barn (ofrivillig barnlöshet för exempel). Ska man då straffas med fem år sanering mot en person som kan få barn och söker sanering och får två år? Jag tycker det är fel.

Och nej, jag gnäller inte utan jag säger vad jag tycker och tänker. Jag tycker det är fel att bara för att du har barn så ska du få en kortare betalningsplan mot ett sambopar som inte har barn. Detta sambopar kanske också har det tufft och jävligt likt personen som har barn och får en kortare plan på sanering. Det är dit jag vill komma. Man ska inte bli behandlad annorlunda inför en sanering bara för att man har barn. Om så är fallet så kan man då alltså dra på sig flera miljoner i skulder, sätta ungar till världen, söka sanering och betala på två år och sedan är det ur världen. Men om ett par som inte har barn, drar på sig skulder på flera miljoner, dom får istället betala i fem år. Lite skeft tycker jag.
Jag fick fem år trots hemmaboende barn men jag har inte ens funderat på att vissa får tre osv.
Vi är alla olika.

Jag fick fem år trots hemmaboende barn men jag har inte ens funderat på att vissa får tre osv.
Vi är alla olika.

Något är det som inte stämmer när det kan se ut som nedan:

En person med tre barn har en miljon i skuld. Betalningsplan på två år.
Ett sambopar utan barn har en miljon i skuld. Betalningsplan på fem år.

Så ska det inte behöva se ut. Det ska istället se ut som nedan:

En person med tre barn har en miljon i skuld. Betalningsplan på fem år.
Ett sambopar utan barn har en miljon i skuld. Betalningsplan på fem år.

Oavsett om du har en, två, tre, fyra, sex eller nitton ungar så ska du ha fem år. Man ska inte få kortare betalningsplan bara för att man har barn.

Men men, slutdiskuterat i detta ämne<3

Du kan inte tänka dig att se det ur barnens perspektiv?

Nej, det kan jag inte för barnen har inte tagit något lån, utan det är deras föräldrar. Ska jag behöva ta ansvar för vad mina föräldrar gör? Jag tror inte det va.

Det handlar om att barnen blir drabbad pga att föräldrarna satt sig i ekonomisk knipa. Det är endast ur barnens perspektiv som man får en kortare betalplan.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp