• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
2. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
3. Credifi - Lån utan UC
4. Brixo - Lån utan UC
5. Zmarta - Jämför lån (ny)
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Viaconto - Lån utan UC
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
12. Vivus - Lån utan UC

Kronofogden lämnar ut historik gällande ansökningar till betalningsföreläggningar!!!

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Märkte att fogden lämnar ut folks historik gällande betalningsfötelägganden TROTS att skulden är betald!

Skulle lägga upp ett lån nu för att jag låg bra i både UC och Cresitsafe men fick skit för en gammal historik hos fogden som aldrig blev en betalningsanmärkning!

Detta måste vara nytt för jag har aldrig hört att dem kolla upp ens HISTORIK då ett betalningsföreläggande kan vara en del av en tvist som man bestridit!

Förstår inte vad man vill med detta, deras största kundkrets lånar av dem till ockerräntor. Är man inte ens fri utan betalningsanmärkningar och få ansökningar hos UC längre?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

I branschen

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
8 Juni 2012
Meddelanden
3
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Hej!

Förstår inte hur du menar... Varken UC eller Kronofogden beviljar några lån...

Det är alltid bankerna som tar beslut om det.
Det beslutet tas med hjälp av de uppgifter de hämtar in hos UC.

Har du fått ett betalningsföreläggande så ligger det som en betalningsanmärkning i tre år..
 

Melanic

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 Mars 2012
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
förelägganden hos fogden

Japp så är det.
Hur man än anser kring fogden och vad som lämnas ut så är metoderna uråldriga i sig själva, likaså fogden som själva sitter med ett skuldberg upp över öronen och som själva idag skulle kunna utmätas ifall deras egna principer följs :eek:

Nu till saken: 3års historik för betalningsanmärkningar och misskötta krediter/lån är faktum som privatperson. Jag har dock fått till mig att det ej finns någon gräns för historik vad gäller betalningsförelägganden hos fogden.

Väldigt märkligt system på många vis kan tyckas då många kan ha överseende med några några betalningsanmärkningar men att avslutade förelägganden samt många förfrågningar hos uc oftare brukar leda till att du nekas lån (beroende på vart du lånar naturligtvis)
 

Idle

Kunnig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
14 December 2011
Meddelanden
286
Mottagna reaktioner
5
Poäng
42
Precis.

Men historik av betalningsföreläggande dvs INTE betalningsanmärkningar syns inte hos varken UC, D&B eller Cresitsafe.

Detta syns endast om ditt betalningsföreläggande blir till en betalningsanmärkning.

Det jag nu menar är att dem har hämtat ut historiken av betalningsförelägganden och använt dem vid en bedömning om man skall få låna eller ej.

Inga storbanker bryr sig om detta. Du kan 1000 ansökningar där inkasso ansökt om betalningsföreläggande men detta syns inte i varken i UC eller Cresitsafe vid en upplysning.

Därmed förstår jag inte detta? Kollar min UC samt senaste UC utsticker och där står ingenting om historik av förelägganden.
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Det verkar som om en ansökan ligger kvar i kronofogdens register i mellan 5 och 6 år beroende när på året ärendet avslutades.
Och som tidigare har påpekats så finns dessa uppgifter inte hos några kreditupplysningsföretag utan går bara att få via en manuell kontakt med kronofogden.

Lag (2001:184) om behandling av uppgifter i Kronofogdemyndighetens verksamhet
2 kap. 6 § Uppgifter och handlingar i databasen skall gallras senast fem år efter utgången av det kalenderår då det mål eller ärende som uppgifterna eller handlingarna hänför sig till avslutades. Uppgifter som inte kan hänföras till ett visst mål eller ärende skall gallras senast fem år efter utgången av det kalenderår då samtliga mål och ärenden avseende den person som uppgifterna hänför sig till var avslutade.
 

Melanic

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 Mars 2012
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Yes! Det var vad jag menade. Betalningsförelägganden syns naturligtvis ej på uc utan är direkt information från KFM och står till förfogande för bl.a långivare. Dock (vad jag vet) så är det endast smslångivare som använder sig av denna information..?
Men tydligen (vad jag har fått till mig) så finns ingen exakt gräns för när förelägganden hos kronofogden försvinner.
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Enligt lagtexten jag citerade så ska ett ärende som avslutades någon gång under 2007 tas bort "senast" 2012-12-31, dvs årsskiftet 5år efter att ärendet avslutades.
 

Melanic

Medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 Mars 2012
Meddelanden
15
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
Ok. Bra, då vet vi det. Tack!
Jag tror många hade velat ha en förklaring till att varför förelägganden inte tas bort fortare än så. Det skall behandlas så fort inkasso eller öv fodringsägare drar tillbaka sin ansökan. Jag vet ej vad ni tycker men jag anser att allt över 1 år är rent bedrövligt (uselt) Jag menar........5 år!?
 

conwen

Aktiv medlem
Poäng: 2
Blev medlem
9 Februari 2012
Meddelanden
20
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Bara att ringa KFM:s kundtjänst på 0771-73 73 00 och få reda på ALLT som har registrerats där de senaste 5 åren. Du behöver inte uppge syftet eller vem du är. Därför är ett betalningsföreläggande lika med en halv betalningsanmärkning. ALLA kreditgivare som lånar ut mer än 10 000 kr gör detta. Därför är det inte så bra att ha typ 20 BF.
 

porss

Ny medlem
Poäng: 2
Blev medlem
14 Juni 2012
Meddelanden
1
Mottagna reaktioner
0
Poäng
2
Dom stora bankerna ringer ju inte till KFM och kollar... det är sms företagen som lånar ut mer än 10k som gör det. Skriv inte om massa saker du inte har en aning om.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp