• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Kronofogden sekretess?? Transportstyrelsen??

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Det makuleras inga skulder, dom ska betalas. Sekretess kan man få under vissa förutsättningar men det funkar inte riktigt som du anger.
Jag betalade min och då blev det inte någon anmärkning och villkoret var att ny inte fick uppstå inom tre år för nästa blev då en anmärkning
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Jag betalade min och då blev det inte någon anmärkning och villkoret var att ny inte fick uppstå inom tre år för nästa blev då en anmärkning
Ok.
Det makuleras inga skulder ändå, dom får man betala eller får återkallas, inga skulder tas bara bort.
Låter möjligen som gamla sekretessreglerna och då gällde 2 år, är annat regelverk nu.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Ok.
Det makuleras inga skulder ändå, dom får man betala eller får återkallas, inga skulder tas bara bort.
Låter möjligen som gamla sekretessreglerna och då gällde 2 år, är annat regelverk nu.
Jag menar att anmärkningen inte skulden makuleras, tas bort, sekreteras eller vad man nu vill använda för ord för det.
Två år var det kanske och vad gäller nu ?
 

Annolsson58

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
6 Januari 2020
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
11
Poäng
62
Att den skulden kommer inte kfm berätta något om för folk.
@Lasseman läser här om sekretess gällande skulder på Kronofogdens hemsida. Om man betalar skulden efter avitiden (typ en dag efter) blir skulden offentlig då, även om man inte haft någon skuld registrerad dom senaste två åren?
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
@Lasseman läser här om sekretess gällande skulder på Kronofogdens hemsida. Om man betalar skulden efter avitiden (typ en dag efter) blir skulden offentlig då, även om man inte haft någon skuld registrerad dom senaste två åren?

Infon om detta är :
Är du en privatperson (fysisk person) med en skuld som registrerats före den 1 december 2018? Då gäller samma krav för dig som för företagare.

Är du en privatperson (fysisk person) utan egen näringsverksamhet och med obetalda skatter, underhållsstöd eller felparkeringsavgifter (skulder i allmänna mål) som registrerats hos oss efter den 1 december 2018? Då gäller följande:

  • Har du betalat en skuld som rör allmänna mål inom avitiden, det vill säga innan sista betaldatum, har uppgiften om skulden alltid sekretess.
  • Det gäller även om det kommer andra skulder (till staten, en kommun, en privatperson eller ett företag) inom de följande två åren.
  • Har du betalat din skuld efter avitiden, det vill säga efter sista betaldatum, och får en ny skuld? I så fall tappar den förra skulden sekretesskyddet först om du inte betalar den nya skulden inom avitiden.
 

Annolsson58

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
6 Januari 2020
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
11
Poäng
62
Infon om detta är :
Är du en privatperson (fysisk person) med en skuld som registrerats före den 1 december 2018? Då gäller samma krav för dig som för företagare.

Är du en privatperson (fysisk person) utan egen näringsverksamhet och med obetalda skatter, underhållsstöd eller felparkeringsavgifter (skulder i allmänna mål) som registrerats hos oss efter den 1 december 2018? Då gäller följande:

  • Har du betalat en skuld som rör allmänna mål inom avitiden, det vill säga innan sista betaldatum, har uppgiften om skulden alltid sekretess.
  • Det gäller även om det kommer andra skulder (till staten, en kommun, en privatperson eller ett företag) inom de följande två åren.
  • Har du betalat din skuld efter avitiden, det vill säga efter sista betaldatum, och får en ny skuld? I så fall tappar den förra skulden sekretesskyddet först om du inte betalar den nya skulden inom avitiden.
Blir lite förvirrad av detta:
  • "Har du betalat din skuld efter avitiden, det vill säga efter sista betaldatum, och får en ny skuld? I så fall tappar den förra skulden sekretesskyddet först om du inte betalar den nya skulden inom avitiden"
Så även om jag betalar efter avitiden så är skulden ändå sekretessbelagd, men tappar sekretessen först om jag får en ny skuld och inte betalar inom avitiden? Eller är jag helt ute och cyklar...
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 559
Mottagna reaktioner
6 142
Poäng
4 147
Blir lite förvirrad av detta:
  • "Har du betalat din skuld efter avitiden, det vill säga efter sista betaldatum, och får en ny skuld? I så fall tappar den förra skulden sekretesskyddet först om du inte betalar den nya skulden inom avitiden"
Så även om jag betalar efter avitiden så är skulden ändå sekretessbelagd, men tappar sekretessen först om jag får en ny skuld och inte betalar inom avitiden? Eller är jag helt ute och cyklar...
Stämmer
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 521
Mottagna reaktioner
12 900
Poäng
9 787
Det där med sekretess är lite komplicerat och egentligen inget jag behöver bry mig om. Det sköts med automatik och ibland ser jag sekretessmarkerade mål som jag inte kan förstå hur det kan bli sekretess på.
 

Annolsson58

Kunnig medlem
Poäng: 62
Blev medlem
6 Januari 2020
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
11
Poäng
62
Det där med sekretess är lite komplicerat och egentligen inget jag behöver bry mig om. Det sköts med automatik och ibland ser jag sekretessmarkerade mål som jag inte kan förstå hur det kan bli sekretess på.
Men om en skuld säg betalas en dag efter förfallodatumet och uc hinner registrera skulden för kronofogden inte har hunnit bokföra betalningen, gallras det sen hos uc när betalningen registreras ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp