• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
8. Binly - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Kronofogden uttmättning

Jupiter500

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 Mars 2015
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
33
Poäng
137
Det beror på vad du har i nettolön. De får dra som mest 10400 kr och förbehållsbeloppet är 7500 kr. Brytgränsen för din del går vid 17.900 kr i nettolön, då får du "bara" behålla 7500 kr, får du mer i nettolön så får du behålla mellanskillnaden mellan 17.900 kr och det högre nettobeloppet också, spelar ingen roll vad det är för typ av extra ersättning.


Min nettolön ligger runt 18.000 - 19000, men det är ju med min semesterersättning. Men man ska väl inte in och peta för mkt, men det blir ju svårt att lägga undan till en semester nästa år.
Det var det jag undrade ifall man har rättighet att behålla hela sin semesterersättning, har läst en massa men alla svaren är olika och vaga.
Det är ju synd man får den utbetald och arbetsgivaren inte kan hålla inne den.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 118
Mottagna reaktioner
2 500
Poäng
1 707
Min nettolön ligger runt 18.000 - 19000, men det är ju med min semesterersättning. Men man ska väl inte in och peta för mkt, men det blir ju svårt att lägga undan till en semester nästa år.
Det var det jag undrade ifall man har rättighet att behålla hela sin semesterersättning, har läst en massa men alla svaren är olika och vaga.
Det är ju synd man får den utbetald och arbetsgivaren inte kan hålla inne den.
Nej man får inte behålla sin semesterersättning och arbetsgivaren måste enligt semesterlagen betala ut den allteftersom arbetstagaren tar semester, man får max spara 5 semesterdagar/år i 5 år om man har 25 dagars semesterrätt. Meningen är att man ska leva på existensminimum tills skulden är betald, KFM har dock blivit generösare så att man i varje fall får behålla extrapengar om man har ett fast utmätningsbelopp. Det positiva är att du blir skuldfri snabbare.
 

Jupiter500

Viktig medlem
Poäng: 137
Blev medlem
19 Mars 2015
Meddelanden
60
Mottagna reaktioner
33
Poäng
137
Nej man får inte behålla sin semesterersättning och arbetsgivaren måste enligt semesterlagen betala ut den allteftersom arbetstagaren tar semester, man får max spara 5 semesterdagar/år i 5 år om man har 25 dagars semesterrätt. Meningen är att man ska leva på existensminimum tills skulden är betald, KFM har dock blivit generösare så att man i varje fall får behålla extrapengar om man har ett fast utmätningsbelopp. Det positiva är att du blir skuldfri snabbare.

Tack för svar, då är det mycket klarare. :)
Bara att kämpa vidare
 

Bekymrad

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
29 Mars 2016
Meddelanden
309
Mottagna reaktioner
263
Poäng
437
Har bestämt mig för att släppa mina sms lån till kronofogden, ingen idé att inbilla sig att man kan hålla avbetalningar tull inkasso på nästan 10000 i månaden och sen leva efter det och stressen. Vad kommer att hända nu? Vilka kommer bli inblandade? Måste hela min familj bli inblandad om man får utmätning på lönen tex?
Känns jävligt tufft men ändå skönt att tagit beslut, orkar verkligen inte leva så här längre. Tar ju aldrig slut och vill bara få stopp på eländet. Hade hoppats på ett samlingslån men känns som att det bara är en kortsiktig lösning ändå och har ändå ingen chans att bli beviljad.
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Kommer släppa runt 80tkr till kronofogden i omgångar inom 6månader med början denna månad på runt 8tkr. Nu undrar jag kommer dom hem till mig och mäter ut mina saker? Bor i en fyra har inget speciellt en stor soffa och en platt tv som är runt 6år gammal och en stor dubbelsäng i övrigt inget speciellt lite vaser o ljus någon blomma mattor ja det vanliga. Har inget hemma biosystem och inget mer någon hylla jättetacksam för svar
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Fortfarande inte kommit något från kfm. Men undrar nu vad händer med bredbandsavtal och tvkanaler mobilabonnemang jag har. När jag ska teckna nya avtal nästa år kommer dom neka mig bredband och kommer jag inte få kanaler pga betalningsanmärkningarna? Jättetacksam för svar
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 342
Mottagna reaktioner
12 810
Poäng
9 787
Fortfarande inte kommit något från kfm. Men undrar nu vad händer med bredbandsavtal och tvkanaler mobilabonnemang jag har. När jag ska teckna nya avtal nästa år kommer dom neka mig bredband och kommer jag inte få kanaler pga betalningsanmärkningarna? Jättetacksam för svar

Det svarar nog respektive leverantör enklast på. Är det samma leverantör så är min erfarenhet att dom inte gör nya upplysningar och då blir det ju inga problem. Ska du byta leverantör är det värre
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Var lugnt man kan betala i förskott. Men undrar nu har en bil som är lån på runt 17000kr bilen kanske är värd runt 19000 kommer dom mäta ut den? Man har hört så olika vissa har sagt att deras bilar blivit utmätta där dom fick restskuld på billånet kvar
 

Nystart

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2016
Meddelanden
963
Mottagna reaktioner
354
Poäng
487
Var lugnt man kan betala i förskott. Men undrar nu har en bil som är lån på runt 17000kr bilen kanske är värd runt 19000 kommer dom mäta ut den? Man har hört så olika vissa har sagt att deras bilar blivit utmätta där dom fick restskuld på billånet kvar
Men de skulle väl inte löna sig för kf? Om de säljer en bil för 19.000 betalar 17.000 och får 2000 kr över att utmäta? Det verkar ju inte vara riktigt försvarbart. Dessutom kan de ju inte få in pengar om du inte kan ta dig till jobbet??
 

Anmärkningen

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
28 Oktober 2016
Meddelanden
424
Mottagna reaktioner
82
Poäng
247
Saken är att jag har nära till jobbet så kan ta bussen och jobbar bra tider har knappt 3km dit. Men är ändå i behov av min bil
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp