- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Jag satt i bilen på väg hem från jobbet igår kväll och funderade lite kring den här frågan och någon kanske kan ge mig ett bra svar.
Många, eller ja, de flesta lånar inte ut pengar till människor med betalningsanmärkningar, gör dom inte det för att det är en osäkerhet för dom eller för att finansinspektionen har sagt att låneföretag inte får låna ut till folk med betalningsanmärkningar? Jag menar det, säg att en person med en betalningsanmärkning vill låna 300k, vad säger att den här personen inte kommer att sköta betalningarna? Det finns många orsaker till varför man fått en betalningsanmärkning. Det behöver inte betyda att man skitit fullständigt i sina räkningar.
Många, eller ja, de flesta lånar inte ut pengar till människor med betalningsanmärkningar, gör dom inte det för att det är en osäkerhet för dom eller för att finansinspektionen har sagt att låneföretag inte får låna ut till folk med betalningsanmärkningar? Jag menar det, säg att en person med en betalningsanmärkning vill låna 300k, vad säger att den här personen inte kommer att sköta betalningarna? Det finns många orsaker till varför man fått en betalningsanmärkning. Det behöver inte betyda att man skitit fullständigt i sina räkningar.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Sannolikhetslära.Jag satt i bilen på väg hem från jobbet igår kväll och funderade lite kring den här frågan och någon kanske kan ge mig ett bra svar.
Det är förknippat med en större risk att låna ut pengar till någon som har en betalningsanmärkning än någon som saknar densamma.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Sannolikhetslära.
Det är förknippat med en större risk att låna ut pengar till någon som har en betalningsanmärkning än någon som saknar densamma.
Ok, det handlar alltså inte om att "dom inte får" utan att dom inte vill?
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Det finns ju aktörer som lånar ut trots betalningsanmärkningar.Ok, det handlar alltså inte om att "dom inte får" utan att dom inte vill?
- Meddelanden
- 2 311
- Mottagna reaktioner
- 1 850
- Poäng
- 1 247
Många av dem sköter indrivningen mer handgripligt också , så risken för dem att lida ekonomiskt är liten.Det finns ju aktörer som lånar ut trots betalningsanmärkningar.
- Meddelanden
- 18
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Vilka då?Det finns ju aktörer som lånar ut trots betalningsanmärkningar.
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
Remember till exempel. Men det beror så klar hur gamla anmärkningar är och hur många.Vilka då?
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Blue Step lånar ut trots skuldsaldo hos Kronofogden.Vilka då?
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Blue Step lånar ut trots skuldsaldo hos Kronofogden.
Med nån form av säkerhet...och skuldsaldot måste lösas helt.
- Meddelanden
- 18
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Ja jag såg det, vet inte hur jag ska göra . Behöver verkligen låna pengarMed nån form av säkerhet...och skuldsaldot måste lösas helt.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Remember till exempel. Men det beror så klar hur gamla anmärkningar är och hur många.
Från deras sida
Kan jag få lån trots betalninganmärkning?
Ja, du kan få lån trots att du haft en betalningsanmärkning. Dock försämrar en betalningsanmärkning dina chanser att bli beviljad. Hur mycket sämre chanser du har beror på antal, grad och ålder på anmärkningarna.
Här tycker man då att Remember kan skriva var gränsen går vid antal (2?4?8?), vilken grad och ålder på anmärkningar. Svaret vet dom själva men dom vill inte säga.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Med nån form av säkerhet...och skuldsaldot måste lösas helt.
Du får inte låna om du bor i en hyresrätt och har betalningsanmärkningar. Jag provade att ansöka hos Bluestep om privatlån när jag hade tre betalningsanmärkningar och bodde i den lägenhet jag bor. Jag gjorde en ansökan och dom ringde upp och frågade "har du någon säkerhet?" och jag "nej, bor i en hyresrätt" och dom "då kan vi inte bevilja lån". Så nej, Bluestep beviljar inte lån med betalningsanmärkningar till 100% eftersom dom kräver säkerhet.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 922
- Poäng
- 787
Tror det handlar om max 1-3 anmärkningar, allt över det är det för mycket. Sen tror jag att de anmärkningar inte får vara nya utan över 1-2 år gamla. Väldigt svårt att säga. Det enda man kan göra är att göra försök. Då tycker jag att man ska göra ansökan via lånförmedlare för att ha större chans ifall andra banker erbjuder samma.Från deras sida
Kan jag få lån trots betalninganmärkning?
Ja, du kan få lån trots att du haft en betalningsanmärkning. Dock försämrar en betalningsanmärkning dina chanser att bli beviljad. Hur mycket sämre chanser du har beror på antal, grad och ålder på anmärkningarna.
Här tycker man då att Remember kan skriva var gränsen går vid antal (2?4?8?), vilken grad och ålder på anmärkningar. Svaret vet dom själva men dom vill inte säga.
- Meddelanden
- 3 891
- Mottagna reaktioner
- 2 756
- Poäng
- 1 837
Det är väl ingen som beviljar lån till 100 %, betalningsanmärkning eller inte...?Du får låna om du bor i en hyresrätt och har betalningsanmärkningar. Jag provade att ansöka hos Bluestep om privatlån när jag hade tre betalningsanmärkningar och bodde i den lägenhet jag bor. Jag gjorde en ansökan och dom ringde upp och frågade "har du någon säkerhet?" och jag "nej, bor i en hyresrätt" och dom "då kan vi inte bevilja lån". Så nej, Bluestep beviljar inte lån med betalningsanmärkningar till 100% eftersom dom kräver säkerhet.
- Meddelanden
- 1 296
- Mottagna reaktioner
- 696
- Poäng
- 637
Det är väl ingen som beviljar lån till 100 %, betalningsanmärkning eller inte...?
Jag menade, beviljar lån med betalningsanmärkning utan säkerhet. Finns det några sådana aktörer? Tror inte min vildaste fantasi att du kan gå in på Lendo, ansöka med en betalningsanmärkning och sedan få förslag. Du kommer få noll förslag, spelar ingen roll om betalningsanmärkningen är ett år eller två år och elva månader gammal. Jag ansökte på Lendo 2020, en betalningsanmärkning som gick ut i maj och jag ansökte i mars. Hade 489 tusen i inkomst men fick inga förslag alls.
Senast ändrad:
- Meddelanden
- 1 583
- Mottagna reaktioner
- 540
- Poäng
- 627
Du får inte låna om du bor i en hyresrätt och har betalningsanmärkningar. Jag provade att ansöka hos Bluestep om privatlån när jag hade tre betalningsanmärkningar och bodde i den lägenhet jag bor. Jag gjorde en ansökan och dom ringde upp och frågade "har du någon säkerhet?" och jag "nej, bor i en hyresrätt" och dom "då kan vi inte bevilja lån". Så nej, Bluestep beviljar inte lån med betalningsanmärkningar till 100% eftersom dom kräver säkerhet.
Precis det jag skrev
du måste ha villa/bostadsrätt som säkerhet och där det finns utrymme att låna på annars lånar dom INTE ut.- Blev medlem
- 8 oktober 2020
- Meddelanden
- 3 104
- Mottagna reaktioner
- 1 387
- Poäng
- 1 057
Finns en hel del på lendo som lånar ut om man har betalningsanmärkningar. Jag har gjort det mer än 1 gång och fått flera erbjudandenJag menade, beviljar lån med betalningsanmärkning utan säkerhet. Finns det några sådana aktörer? Tror inte min vildaste fantasi att du kan gå in på Lendo, ansöka med en betalningsanmärkning och sedan få förslag. Du kommer få noll förslag, spelar ingen roll om betalningsanmärkningen är ett år eller två år och elva månader gammal. Jag ansökte på Lendo 2020, en betalningsanmärkning som gick ut i maj och jag ansökte i mars. Hade 489 tusen i inkomst men fick inga förslag alls.
- Meddelanden
- 18
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Min mamma har gått bort och mamma har hjälpt mig genom åren med tex ekonomi och krediter, jag har alltid betala räkningarna som kommer i mammas namn då det är mina skulder. Jag har även hjälpt mamma med mycket saker tex handling, städa med mera. Jag hann inte betala alla skulder innan mamma gick bort . Och nu ska det bli bouppteckning om ett tag, jag är den som är bouppgivare, då mina syskon inte bryr sig. Mina syskon har inte haft så stor kontakt med mamma som jag hade. Jag prata med mamma flera gånger om dagen. Mina syskon (har tre) vet inte om att mamma har hjälpt mig genom åren.
Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar pga betalningsanmärkningar tex. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon . Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr.
Jag vill verkligen betala det mamma hjälpte mig med, men hur ska jag kunna få ett lån? Jag vill göra rätt för mig.
Jag har nu försökt få lån för att betala dom skulder som mamma har hjälpt mig med. Men får tyvärr inte låna pengar pga betalningsanmärkningar tex. Jag mår så fruktansvärt dåligt av detta och vet inte hur jag ska berätta för mina syskon . Dom jag prata med säger det din mamma gjorde innan hon gick bort har ingen med att göra. Men jag vet hur mina syskon fungerar tyvärr.
Jag vill verkligen betala det mamma hjälpte mig med, men hur ska jag kunna få ett lån? Jag vill göra rätt för mig.
- Meddelanden
- 31 749
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Får du inte lån så får du inte lån, är ju inte mer komplicerat än så.
Det blir väl ett bo med brister om det inte finns tillgångar..
Det blir väl ett bo med brister om det inte finns tillgångar..
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Beklagar sorgen. Saknaden måste vara stor. Lider med dig.Min mamma har gått bort och mamma har hjälpt mig genom åren med tex ekonomi och krediter, jag har alltid betala räkningarna som kommer i mammas namn då det är mina skulder. Jag har även hjälpt mamma med mycket saker tex handling, städa med mera. Jag hann inte betala alla skulder innan mamma gick bort . Och nu ska det bli bouppteckning om ett tag, jag är den som är bouppgivare, då mina syskon inte bryr sig. Mina syskon har inte haft så stor kontakt med mamma som jag hade. Jag prata med mamma flera gånger om dagen. Mina syskon (har tre) vet inte om att mamma har hjälpt mig genom åren.
När det gäller dödsboet, du kan inte göra mer. Men kan inte ärva skulder och om syskonen vill ha pengar är det deras problem. Hade de vårdat relationen mellan dig och mellan deras mamma, hade ni kanske kunnat lösa något.
Btw, hade mamma inget efterlevnadskydd?
- Meddelanden
- 18
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Tack, ja det gick så fort. Kan inte förstå vad som hände. Nej tyvärr tror inte mamma hade det.Beklagar sorgen. Saknaden måste vara stor. Lider med dig.
När det gäller dödsboet, du kan inte göra mer. Men kan inte ärva skulder och om syskonen vill ha pengar är det deras problem. Hade de vårdat relationen mellan dig och mellan deras mamma, hade ni kanske kunnat lösa något.
Btw, hade mamma inget efterlevnadskydd?
- Meddelanden
- 252
- Mottagna reaktioner
- 106
- Poäng
- 307
Jag har 29 anmärkningar. 0kronor i skulder och en inkomst på 739k om året. Jag sökte ett lån genom Lendo på 25000kronor med 2års återbetalning. Jag fick endast 1 erbjudande och det var genom något som heter Thorn. Dessa var beredda att låna ut 25000 kronor till mig med återbetalningstid på 7år. Dom ville ha 612kr i månaden och dessa 25000kr skulle altså kosta mig 2700kr. Altså det kan väll inte finnas människor som åker i denna fälla. Dom vill ha mer än dubbelt så mycke tbx. Haha helt sinnesjukt
- Meddelanden
- 12 089
- Mottagna reaktioner
- 8 508
- Poäng
- 5 497
Det finns människor som t o m känner tacksamhet när de går in i fällan. Jag t ex. LÅnade 13 000 kr av Thorn 2019, de krävde återbetalnngstid på 7 år. Betalar 388 kr varje månad. så efter 7 år har jag då betalat 32 592 kr! Japp, det är hemskt dålig lösning men dock en lösning när man inte kan få en bättre.Jag har 29 anmärkningar. 0kronor i skulder och en inkomst på 739k om året. Jag sökte ett lån genom Lendo på 25000kronor med 2års återbetalning. Jag fick endast 1 erbjudande och det var genom något som heter Thorn. Dessa var beredda att låna ut 25000 kronor till mig med återbetalningstid på 7år. Dom ville ha 612kr i månaden och dessa 25000kr skulle altså kosta mig 2700kr. Altså det kan väll inte finnas människor som åker i denna fälla. Dom vill ha mer än dubbelt så mycke tbx. Haha helt sinnesjukt
- Meddelanden
- 31 749
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Med 29 anmärkningar är det konstiga att någon överhuvudtaget erbjuder kredit.Jag har 29 anmärkningar. 0kronor i skulder och en inkomst på 739k om året. Jag sökte ett lån genom Lendo på 25000kronor med 2års återbetalning. Jag fick endast 1 erbjudande och det var genom något som heter Thorn. Dessa var beredda att låna ut 25000 kronor till mig med återbetalningstid på 7år. Dom ville ha 612kr i månaden och dessa 25000kr skulle altså kosta mig 2700kr. Altså det kan väll inte finnas människor som åker i denna fälla. Dom vill ha mer än dubbelt så mycke tbx. Haha helt sinnesjukt
- Meddelanden
- 252
- Mottagna reaktioner
- 106
- Poäng
- 307
Äsh!! Mitt rekord är 54stMed 29 anmärkningar är det konstiga att någon överhuvudtaget erbjuder kredit.

- Meddelanden
- 31 749
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Och du godkändes vid någon sorts kreditprövning?Äsh!! Mitt rekord är 54st![]()
- Meddelanden
- 252
- Mottagna reaktioner
- 106
- Poäng
- 307
Vete tusan Lars. Jag söker aldrig lån. Detta är första gången och det var genom Lendo. Kommer givetvis inte att ta det ändå.Och du godkändes vid någon sorts kreditprövning?
- Meddelanden
- 208
- Mottagna reaktioner
- 232
- Poäng
- 397
Jag fick 350k av Remember för 2 veckor sedan med 9st anmärkningar(ca 2år gamla)
- Meddelanden
- 10 155
- Mottagna reaktioner
- 6 683
- Poäng
- 4 477
Är du inte tvungen att ta det nu när hela lönen är bortspelad ?Vete tusan Lars. Jag söker aldrig lån. Detta är första gången och det var genom Lendo. Kommer givetvis inte att ta det ändå.
- Meddelanden
- 252
- Mottagna reaktioner
- 106
- Poäng
- 307
Vet inte om du typ försöker du förklara migÄr du inte tvungen att ta det nu när hela lönen är bortspelad ?
hej vad roligt att du bär med dig saker jag skrivit i andra trådar till en helt annan trådÄr du inte tvungen att ta det nu när hela lönen är bortspelad ?
… Nä jag är inte tvungen att ta det, vem skulle tvinga mig… Får låna ifrån familj istället..- Blev medlem
- 19 februari 2023
- Meddelanden
- 18
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Finns det något bank som lånar ut pengar om man har skulder hos kronofogden och betalningsanmärkningar?
Jag skulle behöva låna pengar, har inte möjlighet tex pantbanken
Bara för att man har skulder behöver man inte vara en dålig människa som inte betalar tillbaka
Bara för att man har skulder behöver man inte vara en dålig människa som inte betalar tillbaka
- Meddelanden
- 9
- Mottagna reaktioner
- 6
- Poäng
- 27
Rätt enkelt svar. Nej!
Låna privat är väl det enda alternativet om man absolut måste.
Låna privat är väl det enda alternativet om man absolut måste.
- Meddelanden
- 31 749
- Mottagna reaktioner
- 16 679
- Poäng
- 11 977
Nej det är ingen som gör det om du inte har säkerhet.Finns det något bank som lånar ut pengar om man har skulder hos kronofogden och betalningsanmärkningar?
Nej men det finns otroligt starka indikationer på att återbetalning inte kommer ske problemfritt.
- Meddelanden
- 2 374
- Mottagna reaktioner
- 1 964
- Poäng
- 1 247
Tyvärr är det ju så att man får anmärkningar när man inte betalar. Varför man inte betalar finns det dock många variationer på.Finns det något bank som lånar ut pengar om man har skulder hos kronofogden och betalningsanmärkningar?
Därav tycker ju bankerna att risken för att inte få tillbaka pengarna är för stor.
- Meddelanden
- 18
- Mottagna reaktioner
- 0
- Poäng
- 1
Det skulle hjälpa mig otroligt mycketDet hoppas jag verkligen inte! Nya lån/skulder löser inget på sikt, de är enbart sköna för stunden.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.