Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
5. Klaralån - Lån utan UC
6 Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Lumify - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lån med borgensman

Hej.
Jag behöver ta ett stort lån på typ 150 000 kr. Tyvärr får jag det inte beviljat. Min kompis skulle hoppa in och ta lånet för mig men han ska själv snart låna för att köpa hus, nu undrar jag.
Om jag ansöker om lån med min kompis som borgensman, kommer det stå i registret att han är borgensman och därmed försämra hans chanser till att låna för att köpa hus?

Ja. Banken kommer räkna på att din kompis ska klara både sitt och ditt lån för att han ska få sitt lån beviljat.

Ja. Banken kommer räkna på att din kompis ska klara både sitt och ditt lån för att han ska få sitt lån beviljat.

Om de har samma bank ja. Det sjuka är att i UC kan man inte se borgensförbindelser och dylikt.

Om de har samma bank ja. Det sjuka är att i UC kan man inte se borgensförbindelser och dylikt.

Men då förutsätter du att hans kompis ska ljuga på frågan om han har några borgensåtaganden när han själv ska låna.

Om du har med dig en kompis som medlåntagare så kommer lånet reggar på hans Uc i sin helhet då ni båda är lika betalningsansvariga. Så beroende på hans förutsättningar så kan de försämra chanserna till ett bolån. Ett alternativ är annars att han lånar in de 150k i sitt huslån och sedan skriver ni två ett separat skuldebrev emellan er.

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp