Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lån med skuldsaldo hos KFM – möjligheter med borgensman?

Kunnig medlem
Poäng: 72
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
13
Poäng
72
Har 600 000kr i skulder totalt och allt hos KFM.
Funderar på att söka lån någonstans med borgensman. Jag har som sagt skuldsaldo ovan men inget mer, ca 1 100 000kr i årsinkomst. Mina frågor:
1: Är det med skuldsaldo aktuellt söka lån för att lösa KFM?
2: Vilken årsinkomst måste borgensmannen ha?
3. Vart ska man testa söka?

Med skuldsaldo kommer du inte få stå på något vettigt. Din borgensman kommer få ta hela lånet

Skuldsaldo och historiskt skuldsaldo är bland det värsta du kan ha sett ur perspektivet att söka lån.

Du kommer behöva be någon ta lånet åt dig. Visst någon bank som har externt hög ränta kan ge dig lån med borgenär. Och dessa sk omstartslån = borgenär kommer krävas.

Jag tror du får sätta dig med och fundera över vart du lägger pengarna. För om du tjänar över en miljon per år borde du kunna fixa betalning på dina lån.

Vad är det som gör att du har fått 600 000 kr till KFM? Spelmissbruk? För höga omkostnader i livet?
Jag tror du behöver börja i den ändan av repet. Nya lån kommer nog inte att lösa det grundläggande problemet - vad det än är.

Med den inkomsten hade jag faktiskt övervägt att betala av allt via löneutmätning. Du bör vara klar inom max 2 år om det dras mycket.

Att be någon annan ta lån åt en ska inte vara en lösning, det ska vara en absolut sista utväg - en situation du förmodligen inte är i.

Även om någon går med på det så är det dens besparingar som förstörs, den personens uc som blir sämre om den vill köpa lägenhet eller bil och inte blir beviljad eller få högre ränta. Även om det är du som betalar lånet på en halv miljon, så står lånet fortfarande registrerat på den personens uc och kan förhindra tex att ett bolån blir beviljad om personen får för sig att köpa lägenhet om ett år.

Jag är väldigt emot att utnyttja andras ekonomier om man säger så.

Men om det är så det blir så är det bäst att personen söker själv eller tar från sparande. Ditt skuldsaldo kommer förstöra räntan om du är med. Min rekommendation är dock att om det dras mycket så låt löneutmätningen ticka på tills du är klar.

Personen har stadig inkomst och bostad som säkerhet. Tänker på svea som har omstartslån. Mer tvivelaktig till Nstart. Viktigt att få bort från KFM utav olika anledningar. Så gärna svar utifrån lösningar.

Större chans att få något vettigt om din borgensperson lånar upp själv och lånar ut till dig i sin tur.

Skulle säga
1 nej
2 irrelevant
3 ingenstans

Hej alla,

Gott besked till er som gissade mer era svar igår. Swedbank erbjuder mig lån med borgensman. Dock hög ränta.
Nordea på torsdag.

Alltid kul med gissningar här i forumet. Fortsättning följer.

Hej alla,

Gott besked till er som gissade mer era svar igår. Swedbank erbjuder mig lån med borgensman. Dock hög ränta.
Nordea på torsdag.

Jag har läst på det här forumet - dagligen i säkert 15 år och detta är första gången jag ser att någon får ett lån hos en traditionell bank med skuldsaldo hos Kronofogden.

Jag har läst på det här forumet - dagligen i säkert 15 år och detta är första gången jag ser att någon får ett lån hos en traditionell bank med skuldsaldo hos Kronofogden.
Kan ju inte vara den första? Väldigt bra samtal och jag har stark inkomst + en väldigt lämplig borgensman.
Ska bli intressant att se vad Nordea säger.

Kan ju inte vara den första? Väldigt bra samtal och jag har stark inkomst + en väldigt lämplig borgensman.
Det viktigaste är nog att du lär dig handskas med pengar och ser över vad du kan skära ner på i utgifter. För med den inkomsten v,s den skuldbördan borde ekonomin gå ihop om man inte lever över sina tillgångar under lång tid. Ta ett snack med banken eller en skuldrådgivare medan tid är.

Ja jo, jag hade högre inkomst än så för 6-7 år sedan till och med och en borgensman som hade hus som säkert men gick icke för det. Provade med SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken.

Ja jo, jag hade högre inkomst än så för 6-7 år sedan till och med och en borgensman som hade hus som säkert men gick icke för det. Provade med SEB, Swedbank, Nordea och Handelsbanken.
Det var tråkigt att höra, hoppas det löst sig nu.

Hej alla,

Nordea på torsdag.

Att du fick ett erbjudande från Swedbank ska snarare ses som ett undantag än en bekräftelse på att "alla som gissade hade fel". Med ett skuldsaldo på 600 000 kr hos KFM är det i princip omöjligt att få lån hos en traditionell bank utan borgensman. Det att du måste ha en borgensman med stark ekonomi och dessutom får en högre ränta visar ganska tydligt att banken ser dig som en hög risk.
Så ja, du fick ett erbjudande – men det bygger på att någon annan tar den ekonomiska risken för/åt dig.

Och du själv frågade efter dessa sk gissningar. Du fick de inte oombett. Samt att gissningarna bygger på vad de flesta har sett/hört/varit med om själv.

Jag själv tex fick inte ta lån på vanlig bank under liknande förutsättningar som du. En bekant till mig får inte ta lån på vanlig bank trots att hen bara har betalningsanmärkningar och inget skuldsaldo eller historisk skuldsaldo.

Så ja ... du bad om "gissningarna" och blir närapå nedvärderande när du fick ditt erbjudande på Swedbank. Men, men ... jag hoppas att du får bättre erbjudande på räntan hos Nordea eller att de iaf kommer med något som gör att ni kan förhandla lite med Swedbank.

Att du fick ett erbjudande från Swedbank ska snarare ses som ett undantag än en bekräftelse på att "alla som gissade hade fel". Med ett skuldsaldo på 600 000 kr hos KFM är det i princip omöjligt att få lån hos en traditionell bank utan borgensman. Det att du måste ha en borgensman med stark ekonomi och dessutom får en högre ränta visar ganska tydligt att banken ser dig som en hög risk.
Så ja, du fick ett erbjudande – men det bygger på att någon annan tar den ekonomiska risken för/åt dig.

Och du själv frågade efter dessa sk gissningar. Du fick de inte oombett. Samt att gissningarna bygger på vad de flesta har sett/hört/varit med om själv.

Jag själv tex fick inte ta lån på vanlig bank under liknande förutsättningar som du. En bekant till mig får inte ta lån på vanlig bank trots att hen bara har betalningsanmärkningar och inget skuldsaldo eller historisk skuldsaldo.

Så ja ... du bad om "gissningarna" och blir närapå nedvärderande när du fick ditt erbjudande på Swedbank. Men, men ... jag hoppas att du får bättre erbjudande på räntan hos Nordea eller att de iaf kommer med något som gör att ni kan förhandla lite med Swedbank.
Vill bara rätta dig, du skriver att det är omöjligt utan borgensman. Jag har ju skrivit att det var just det jag hade och de förutsättningarna. Så lite fel i din text. Det vi alla kan lära om detta är att väldigt många gissar här utan erfarenhet och det kan ju då bli lite fel.

Vill bara rätta dig, du skriver att det är omöjligt utan borgensman. Jag har ju skrivit att det var just det jag hade och de förutsättningarna. Så lite fel i din text. Det vi alla kan lära om detta är att väldigt många gissar här utan erfarenhet och det kan ju då bli lite fel.
Förstår inte vad du ska rätta.
Du rättar något som inte behöver bli rättat.

Jag har inte skrivit att det är “omöjligt” utan borgensman. Jag skrev att skuldsaldo gör det mycket svårt att få lån och att borgensman i praktiken krävs i de flesta fall (oavsett bank). Samt att det blir hög ränta.
Ditt exempel – att du fick lån med borgensman och med hög ränta – bekräftar det jag skrev. Du behövde dock inte gå till någon av de icke traditionella bankerna (som _jag_ strakt trodde du skulle behöva) och det är inte vanligt - men det hänger ju ihop med din borgensman. Dvs personen som tar risken.

Och du är åter igen inne i att alla bara gissar utan erfarenhet.
Jag adderar igen att det var du som bad om sk "gissningar" (dvs vad vi tror) på ditt problem. Samt att jag gav dig svar utifrån min _erfarenhet_.

Förstår inte vad du ska rätta.
Du rättar något som inte behöver bli rättat.

Jag har inte skrivit att det är “omöjligt” utan borgensman. Jag skrev att skuldsaldo gör det mycket svårt att få lån och att borgensman i praktiken krävs i de flesta fall (oavsett bank). Samt att det blir hög ränta.
Ditt exempel – att du fick lån med borgensman och med hög ränta – bekräftar det jag skrev. Du behövde dock inte gå till någon av de icke traditionella bankerna (som _jag_ strakt trodde du skulle behöva) och det är inte vanligt - men det hänger ju ihop med din borgensman. Dvs personen som tar risken.

Och du är åter igen inne i att alla bara gissar utan erfarenhet.
Jag adderar igen att det var du som bad om sk "gissningar" (dvs vad vi tror) på ditt problem. Samt att jag gav dig svar utifrån min _erfarenhet_.
Då får jag rätta dig igen, vart i min text är utformningen utifrån gissningar? Jag skrev tydligt att jag har frågor. Frågar någon dig efter vägen så gissar du väl inte och säger kanske höger eller vänster.

Då får jag rätta dig igen, vart i min text är utformningen utifrån gissningar? Jag skrev tydligt att jag har frågor. Frågar någon dig efter vägen så gissar du väl inte och säger kanske höger eller vänster.
Det är ju du som säger att vi andra kommit med gissningar. Det är ju du som kom tillbaka i tråden och skrev att våra gissningar till svar var fel och det var där du fick svar av mig där jag skriver att du bad om våra "gissningar".
Eller är även det fel?

"Gott besked till er som gissade mer era svar igår. Swedbank erbjuder mig lån med borgensman. Dock hög ränta. Nordea på torsdag. Alltid kul med gissningar här i forumet. Fortsättning följer."

Och om du inte förstår att du får svar utifrån erfarenhet och sannolikhet...

... och inte ser att din jämförelse om att fråga om vägbeskrivning och höger resp vänster blir att halta så är det inte ett "jag-problem".

Vi kan vara överens om att vi inte är överens. Jag har koll på vad jag har skrivit, i mina ögon har du det inte. Och jag antar att du känner samma om mig.

Sen ska sägas att du inte fått lånet ännu va? Bara för dem säger först att det är ok så kan det ändras med. Vet när jag fick låna av min bankman så skickade dem vidare till en till för att kontrollera innan utlåning. Hoppas du får lånet men räkna inte hem det till 100% innan pengarna är på kontot

Sen ska sägas att du inte fått lånet ännu va? Bara för dem säger först att det är ok så kan det ändras med. Vet när jag fick låna av min bankman så skickade dem vidare till en till för att kontrollera innan utlåning. Hoppas du får lånet men räkna inte hem det till 100% innan pengarna är på kontot
Ansvarig lokalt var tvungen att titta för godkännande utifrån situationen :) Återkommer om Nordea :)

Ansvarig lokalt var tvungen att titta för godkännande utifrån situationen :) Återkommer om Nordea :)
Då är det inte beviljat än, bara tillstyrkt.
Är väl kreditchef eller någon lånedelegstionsgrupp som tar beslutet sen. Så var det iaf när jag höll till i branschen

Då är det inte beviljat än, bara tillstyrkt.
Är väl kreditchef eller någon lånedelegstionsgrupp som tar beslutet sen. Så var det iaf när jag höll till i branschen
Ansvarig förankrar med kreditchef sa de vilket man efteråt sa ja vi beviljar om du inte väljer Nordea. Återkommer på torsdag om dina gissningar. Då jag haft mötet med Nordea :)

Ansvarig förankrar med kreditchef sa de vilket man efteråt sa ja vi beviljar om du inte väljer Nordea. Återkommer på torsdag om dina gissningar. Då jag haft mötet med Nordea :)

Tog Swedbank en UC på dig?

Tog Swedbank en UC på dig?
Ja annars hade de inte sagt att de beviljar lån och jag pratade med Nordea om det innan som föreslog att vi tittar på den kopian. Om aktuellt kommer de göra en ny bara för att säkerställa så att jag inte tog lån på Swedbank. Likaså Swedbank. Var inte några problem.

Det har jag inget behov av.

Först startar du tråden i behov av hjälp och uppvisar en ödmjuk attityd varpå alla försöker hjälpa till och ger råd utifrån erfarenheter och tankar. Sen händer något väldigt osannolikt som inte ens du verkar tro var möjligt och då börjar du skjuta ner på alla som försökt hjälpa dig och försöker framstå som nån höjdare.

Din situation visar på allt annat, du är bara en fasad, och sitter lika mycket i skiten som många andra här. Och din arrogans är kvittot på varför du är i den situationen du är i och troligen inte kommer ta dig ur oavsett vem du får lån hos.
Tips: Rannsaka dig själv människa

Du vill väl utvecklas som person och moderator så att du inte gissar och säger fel fortsatt. Viktigt att vara prestigelös i sitt lärande. Hörs på torsdag!
Va? Nej jag svarade som jag tyckte.

Fattar inte riktigt din dryghet. Att få eller få ett erbjudande om lån i din situation är totalt otänkbart egentligen. Vi säger vad vi tror inte mer

Fattar inte riktigt din dryghet. Att få eller få ett erbjudande om lån i din situation är totalt otänkbart egentligen. Vi säger vad vi tror inte mer

Sen vet vi ju inte heller om det är sant. En liten brasklapp bara.

Så då har vi haft mötet med Nordea. Utifrån UC-kopian när jag träffade Swedbank. De går med på lånet med borgensman OM jag flyttar över lönekonto och två olika pensionskonton till dem. Jag har inte Nordea idag på det. Då har ansvarig sagt ok om inget förändrats på UC sedan Swedbank.

Dock har jag nu valt att acceptera Swedbank lånet då jag slipper flytta pension och konton osv. De tog ny UC och jag och de har skrivit på alla papper.

Så rekommendation och lärdom av detta. Gissa inte utan gå på erfarenhet eller prova för att se och ta hjälp genom att boka möte. Att någon i forumet tycker och tror behöver inte vara sanning och verklighet. Nu gick det i båda fallen men med lite olika förutsättningar. Riktigt skönt för mig att få bort från KFM utifrån min jobb-situation och så.

Sjukt det gick igenom då är första jag ser som dem godkänner med dem förutsättningarna så grattis

Så då har vi haft mötet med Nordea. Utifrån UC-kopian när jag träffade Swedbank. De går med på lånet med borgensman OM jag flyttar över lönekonto och två olika pensionskonton till dem. Jag har inte Nordea idag på det. Då har ansvarig sagt ok om inget förändrats på UC sedan Swedbank.

Dock har jag nu valt att acceptera Swedbank lånet då jag slipper flytta pension och konton osv. De tog ny UC och jag och de har skrivit på alla papper.

Så rekommendation och lärdom av detta. Gissa inte utan gå på erfarenhet eller prova för att se och ta hjälp genom att boka möte. Att någon i forumet tycker och tror behöver inte vara sanning och verklighet. Nu gick det i båda fallen men med lite olika förutsättningar. Riktigt skönt för mig att få bort från KFM utifrån min jobb-situation och så.
Stort grattis till det, finns de möjligheter att du kan ladda upp något som styrker att du blivit beviljad? Är inblandad i ett liknande case med en bekant och skulle vilja ha de här bekräftat

Får man fråga om din borgensmans förutsättningar? Måste vara miljon inkomst där med? Sen igen fimpa drygheten! Du frågar på ett forum klart som fan du får svar vad vi tror klart som fn att ingen vet exakt

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp