Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Lån på 370 000kr?

Hej på er,
Jag har ett blancolån på 290 000 redan och behöver låna upp det till 370 000.
Är 35 år med fast jobb sedan 11år tillbaka.
Kreditbetyg 0.8% dvs mycket bra
Inkomst under 2015: 334 000
Underskott <1
Inga anmärkningar
5 förfrågningar senaste 12mån

Har använt lendo de senaste gångerna o sist när jag blev beviljad lån på 290 var det endast en långivare som erbjöd mig ett så stort lån. Visserligen hade jag 7 förfrågningar då o kreditbetyget var sämre . Så jag är rädd att ingen vill erbjuda mig lån på 370.

Så jag undrar, ska jag ansöka om ett lån på 370 eller ha kvar det gamla på 290 o ansöka om ett på 80 så att jag har två lån? 2 lån blir en saftig månadskostnad för mig som jag är osäker att jag klarar.
Har jag ens någon chans att få ett så stort lån?
Ska jag försöka mig på att ansöka via lendo igen eller ta någon annan?

Så vad tror ni? Tacksam om någon vill vägleda mig lite.
Mvh Olle

Vart har du 290 k lånet? Och hur snäll är räntan?

Har det hos Coop medmera bank och är på 10år med 8,01% i ränta

Har det hos Coop medmera bank och är på 10år med 8,01% i ränta

Jag tror det kan bli svårt att få till en bättre deal med en annan bank. Behöver du ytterligare 80 tusen får du helt enkelt ansöka om ett lån hos Bank Norwegian. Och ta det på så lång tid som möjligt, så att du får lägsta möjliga månadskostnad.. När du har råd att göra större inbetalningar är det bara att göra dessa.

Din magkänsla säger att det kan bli svårt med 2 lån. Följ din magkänsla!

Det sökta beloppet påverkar ej besluten från banker, d.v.s. du kan söka på 370.000 för se om du kan få ett samlat lån till en bättre deal.
Blir du erbjuden t.ex. 150.000 är det också enklare att få beloppet sänkt än höjt (då du redan är beviljad en högre summa). Så då slår du alltså två flugor i en smäll.

Kör på 370.000, så har du möjlighet att kolla begge alternativ!

Tack för era förslag! Jag har lyckats sälja av lite grejer under dagen så behovet på 370 gick ner till 350, alltså behöver jag låna upp nuvarande med 60.
Det lutar åt att jag söker ett stort lån på 350, ska fundera över helgen.

Vänta nu här..

Du har ju redan grym ränta på Coop lånet 8%..!! Varför söka om någon annan stans på fylla beloppet? Du kommer ha svårt att hitta lån på dessa nivåer... det är bättre att behålla coop lånet till 8 %... och sedan försöka hitta restreerande 60 någon annanstans på kanske 10-11%... helt säker på att du får det med din UC score. Sök på Lendo.. ett till lån på 60 000 eller vad du behöver så kommer du förmodligen få lite olika erbjudanden.. om du trots allt inte skulle få.. så kan du alltid låna 60' av Bank norweigan..

Det är ju bättre att ha 290 000 på 8% ränta och sedan ytterliggare 60 000 på kanske 10% än att du söker om och får 350 000 på 10%... då blir det ju ycket högre kostnad..

Vänta nu här..

Du har ju redan grym ränta på Coop lånet 8%..!! Varför söka om någon annan stans på fylla beloppet? Du kommer ha svårt att hitta lån på dessa nivåer... det är bättre att behålla coop lånet till 8 %... och sedan försöka hitta restreerande 60 någon annanstans på kanske 10-11%... helt säker på att du får det med din UC score. Sök på Lendo.. ett till lån på 60 000 eller vad du behöver så kommer du förmodligen få lite olika erbjudanden.. om du trots allt inte skulle få.. så kan du alltid låna 60' av Bank norweigan..

Det är ju bättre att ha 290 000 på 8% ränta och sedan ytterliggare 60 000 på kanske 10% än att du söker om och får 350 000 på 10%... då blir det ju ycket högre kostnad..

Det är sant att 8 är lägre än 10, men med två lån kommer också två amorteringar som kan påverka den vardagliga ekonomin mer än ett nytt lån till aningens sämre villkor. Man får göra en helhetsbedömning helt enkelt. Allra viktigast att tänka på är väl att de flesta lånen är annuitetslån, vilket innebär att man den första tiden mest betalar räntor och väldigt lite amortering. Det är då en dyr affär att byta ut det mot ett nytt när det bara gått något år eftersom kapitalskulden fortfarande är hög trots allt man betalat.

Instämmer helt!

Det är ju bara att sätta sig och räkna när man har förutsättningarna :) Kanske är så enkelt att ringa till nuvarande låntagare och fråga om man kan höja upp.. :)

60 000 till hos exempelvis collector på 15år skulle öka månadskostnaden med 641 kronor inkl ränta/amortering.

Lycka till :) Du verkar ha förutsättningarna att kunna välja något hyfsat allefall :)

Jag behöll cooplånet på 8% och tog ett mindre på forex som erbjöd de 60 jag önskade till 10%.
Visst det blir lite tufft i början att amortera på 2 lån men jag tyckte till slut att cooplånet till 8% var dumt att göra mig av med.
Tack för er hjälp i tråden!

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp