Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Ingen UC
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Tomly - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Brixo - Swish-utbetalning & Ingen UC

Låna ca 250k, chanser?

Hej alla, jag är ny här och tänkte be om er åsikt.

Jag äger idag en äldre och bränsletörstig bil, samtidigt som jag kör 3-4000 mil om året. Därför tänkte jag köpa en nyare, bränslesnål bil som kostar 159.000 kr.

Jag har sedan tidigare ett lån på 90.000 kr från köksrenovering, betalat ner det till runt 80. Noll i övrigt ink bolån (äger min bostadsrätt). Har en outnyttjad kredit på 30.000 som extra buffert.

Har jämfört och jag kan få medlemslån till klart bättre ränta än bilhandlarens finansiering, och dessutom bättre ränta än på mitt gamla lån, så jag tänkte lösa det i samma vända. Det skulle innebära en lånekostnad på totalt ca 4000 kr/månad. Har räknat noga och kommit fram till att jag inklusive avbetalning, minskar mina bilutgifter med 20-25.000 kr/år. Dessutom får jag kanske 40-50.000 kr för gamla bilen.

Tjänade 2018 490.000 kr före skatt och UC säger 0.53 i risk.

Vad tror ni om mina möjligheter?

Lite märkligt bilhandlarnas räntor brukar ligga en bra bit under räntorna på medlemslån. Medlemslånen tycker jag inte är så konkurrenskraftiga numera med de marknadsräntorna som finns. Tror du får bättre ränta om du söker via låneförmedlare än medlemslån.

Jag provade en låneförmedlare (Advisa) när jag lånade till köket och jag tyckte det var ganska kasst, bästa erbjudandet var ca 8% ränta. Men tog det för att slippa en extra förfrågan (finns planer på hus och bolån). Hade ungefär samma kreditvärdighet då, vet inte om det är åldern som spökar trots 0.5 i risk??

Medlemslånet ligger på 4.8% och bilhandlaren 5.5%, spar ju några kronor på att lägga om det gamla lånet också. Också bättre än min ordinarie bank kunde erbjuda.

Är du nära pension (inom 10 år) så kan absolut det påverka. Hur många förfrågningar har du?

2017 tjänade jag 527.000 kr, 2016 460.00 kr, 2015 180.000 kr (jag blev provanställd i augusti efter gymnasiet).

Skulle nog köra låneförmedlare jag med.
Jag fick bra ränts sist med sämre förutsättningar.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp