• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Lånade drygt 1 mille på en vecka...

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Frågan är ju om det finns diciplin här för att hålla aktierna tillräckligt länge för att få den omtalade ränta på ränta effekten år efter år vare sit aktierna går bra eller dåligt på kort sikt.

Med fokus på Amazon så lär han inte märka så mycket av ränta på ränta, då de hittills under sina 27 år aldrig har betalat någon utdelning. Men han hade ju utdelningsaktier också, så en liten hjälp till att betala räntorna på lånen kanske han får där.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Med fokus på Amazon så lär han inte märka så mycket av ränta på ränta, då de hittills under sina 27 år aldrig har betalat någon utdelning. Men han hade ju utdelningsaktier också, så en liten hjälp till att betala räntorna på lånen kanske han får där.
Ränta-på-ränta utvinns både vid utdelning och ren avkastning. Så ränta-på-ränta effekten är bäst vid en kombination av både utdelningsklenoder och tillväxtaktier, enligt mig. Sen ska utdelningar återinvesteras för maximal avkastning, inte betala av lån. Jag tex. kommer hålla mina amzn aktier tills de når 10000 dollar styck.
 
Senast ändrad:

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Möjligen lite fel tidpunkt att köra en uppdatering då vi är mitt i en korrektion... Men iaf tuff start:

Amazon: -5,95%, valuta -3,8%. Ca minus 55 100 kr.

XACT Norden Högutdelande: Ca 8,7% plus. +29 040 kr

Totalt: Ca -26 100 kr

Som sagt väldigt kort period. Amazon har nog drabbats av oro för vad som händer med e-handeln efter pandemin. Sverige går dock bra via XACT Norden Högutdelande som jag antar innehåller mycket industri och bank, som o andra sidan gynnas av vaccineringen. Bra riskspridning.

edit: innehaven i Xact https://www.xact.se/Constituents?productId=44xFvRJ43GXeFl32HDVpMq
Tack för update. Ser ut som att amazon har en del support vid 2930 dollar så blir spännande att följa
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Ränta-på-ränta utvinns både vid utdelning och ren avkastning. Så ränta-på-ränta effekten är bäst vid en kombination av både utdelningsklenoder och tillväxtaktier, enligt mig. Sen ska utdelningar återinvesteras för maximal avkastning, inte betala av lån. Jag tex. kommer hålla mina amzn aktier tills de når 10000 dollar styck.

Fast du får ju ingen avkastning på Amazon, om du inte säljer av innehavet och går med vinst. Så det blir ingen ränta på ränta där.
 

degish

Kunnig medlem
Poäng: 307
Blev medlem
12 Juli 2018
Meddelanden
297
Mottagna reaktioner
121
Poäng
307
Fast du får ju ingen avkastning på Amazon, om du inte säljer av innehavet och går med vinst. Så det blir ingen ränta på ränta där.
Om amazon går upp 20% om året, så får man ingen avkastning menar du? Nu drar du iväg lite tyvärr
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Om amazon går upp 20% om året, så får man ingen avkastning menar du? Nu drar du iväg lite tyvärr

Nej inte någon avkastning som förräntar sig, för man måste ju sälja innehavet för att realisera den. Är det krångligt tycker du?
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Ingen , seriöst INGEN här av er kunniga medlemmar som fattar att ”sverker”, dessutom ”gäst” är ett troll och försöker trissa upp er?

kom igen nu vänner..... inlägget i sin helhet är ett dåligt skämt ju
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Tack för update. Ser ut som att amazon har en del support vid 2930 dollar så blir spännande att följa

Jepp blir spännande. Kursen har ju legat stilla länge nu, sen i somras typ. Nu i sommar 2021 bör det visa sig om folk kör offline köp igen med vaccineringen ungefär klar. Då kanske den tar fart igen, om det visar sig att online fortfarande växer.
 

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Ingen , seriöst INGEN här av er kunniga medlemmar som fattar att ”sverker”, dessutom ”gäst” är ett troll och försöker trissa upp er?

kom igen nu vänner..... inlägget i sin helhet är ett dåligt skämt ju

Så kan det givetvis vara. Kul i vilket fall att följa upp om idéen håller
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp