• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

EllenBellen

V.I.P
Poäng: 447
Blev medlem
12 September 2021
Meddelanden
703
Mottagna reaktioner
299
Poäng
447
En familjemedlem med skulder lånade min bil under två timmar för att åka och handla. Det är poliskontroll, de ser att han har skulder, och KFM kommer och tar bilen?! Bilen är värd cirka 200k, och nu måste vi överklaga och hålla på för att jag förhoppningvis ska få tillbaka MIN bil? I brevet jag fått hem står det att min familjemedlem uppgivit att han använder bilen mycket ofta, vilket han inte alls sagt, så polisen eller vem det är har alltså diktat ihop lögner i rapporten?

Visst att det finns någon ny lag så att KFM ska kunna beslagta saker som står på målvakter o.s.v., men det måste väl för i helvete vara inriktat primärt på kriminella, inte gråhåriga pensionärer?

Någon som varit med om liknande?
Fast kan du visa att du köpt den o äger den så får du väl låna ut den så mycket du vill? Så ofantligt dumt att en skuldsatt inte får framföra ett lånat fordon…
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 513
Mottagna reaktioner
6 115
Poäng
4 147
Men- får vederbörande kliva ur bilen då direkt?? Dumheterna har inga gränser??? Det är väl bara vid gemensamma insatser polis/KFM detta sker? Polisens primära uppgift är väl inte att rapportera/hjälpa KFM i jakten på skuldsatta?
Så var det initialt men vad jag har förstått så kan detta ske utan gemensamma insatser.
 

Agge91

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 December 2021
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Vad jag förstått så har de ett gemensamt registrer så när du slår in regnummer så kommer det upp. (Har jag för mig)
Hej.
polisen tar inte bilen i en vanlig kontroll däremot kör polisen & kronofogden ibland gemensamma kontroller & då är det fokus på att ta saker av värde om personen ifråga har ett utmätningsbeslut.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 513
Mottagna reaktioner
6 115
Poäng
4 147
Hej.
polisen tar inte bilen i en vanlig kontroll däremot kör polisen & kronofogden ibland gemensamma kontroller & då är det fokus på att ta saker av värde om personen ifråga har ett utmätningsbeslut.
Screenshot_20220913-232358_Samsung Internet.jpg
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 513
Mottagna reaktioner
6 115
Poäng
4 147
Hej.
polisen tar inte bilen i en vanlig kontroll däremot kör polisen & kronofogden ibland gemensamma kontroller & då är det fokus på att ta saker av värde om personen ifråga har ett utmätningsbeslut.
Stämmer inte, polisen kan slå i register och därefter kontakta kronofogden.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Detta har skrivits om innan, från 1 aug ska polisen vid vanligt stopp kolla om föraren har skulder och finns det inte specifika skäl kan polisen ta fordonet i beslag åt kronofogden. Dem behöver inte kalla ut kronofogden och dem behöver inte stå tillsammans och kontrollera som innan. Mkt tuffare nu för en skuldsatt att ta sig fram. Förjävligt är milt sagt man blir behandlad som kriminell och i dessa tider har man som skuldsatt definitivt inte råd att äga bil. Så se till att ha ägaren med i bilen om du kör eller kör en hyrbil eller leasingbil. Går inte o beskriva vad man känner ang detta, då tas inlägget bort:)
 

Agge91

Aktiv medlem
Poäng: 7
Blev medlem
28 December 2021
Meddelanden
24
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
Då hade nog din vän mer strul med lagen än bara skulder hos kronofogden & dom misstänkte rimligtvis att pengarna kom från kriminell verksamhet. För en person som är hederlig (har inkomst etc) ringer dom inte kronofogden på vid skulder om inte kronofogden & polisen har en gemensam kontroll.
 

tavelramen

V.I.P
Poäng: 327
Blev medlem
27 Februari 2018
Meddelanden
477
Mottagna reaktioner
125
Poäng
327
Då hade nog din vän mer strul med lagen än bara skulder hos kronofogden & dom misstänkte rimligtvis att pengarna kom från kriminell verksamhet. För en person som är hederlig (har inkomst etc) ringer dom inte kronofogden på vid skulder om inte kronofogden & polisen har en gemensam kontroll.
 

Bilagor

  • 9EC12A4E-3BD1-4BE6-8621-3137AB7B1F0E.jpeg
    9EC12A4E-3BD1-4BE6-8621-3137AB7B1F0E.jpeg
    773.2 KB · Visningar: 86

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 177
Mottagna reaktioner
12 754
Poäng
9 787
En familjemedlem med skulder lånade min bil under två timmar för att åka och handla. Det är poliskontroll, de ser att han har skulder, och KFM kommer och tar bilen?! Bilen är värd cirka 200k, och nu måste vi överklaga och hålla på för att jag förhoppningvis ska få tillbaka MIN bil? I brevet jag fått hem står det att min familjemedlem uppgivit att han använder bilen mycket ofta, vilket han inte alls sagt, så polisen eller vem det är har alltså diktat ihop lögner i rapporten?

Visst att det finns någon ny lag så att KFM ska kunna beslagta saker som står på målvakter o.s.v., men det måste väl för i helvete vara inriktat primärt på kriminella, inte gråhåriga pensionärer?

Någon som varit med om liknande?
Ingen ny lag, ub 4 18 är gammal. Det finns nya regler så polisen kan biträda att ta egendomen om hand.
Den är urmätt pga att den anses vara personens.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp