Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Lagen är det inget fel på, det är väl formuleringen som kan väcka lite följdfrågor. I tex en husrannsakan känns det ju som en självklarhet (lagtexten uttrycker ju att egendomen redan bör utmätas, dvs att det redan är verkställt) men att spontant beslagta fordon som ägs av någon annan vid tex en hastighetskontroll (polisens verksamhet) känns fortfarande lite långsökt.
Fast å andra sidan är det väl endast så det kan upptäckas, hela grejen med att skriva fordon på andra.

Undrar hur det blivit om jag tex lånat en väska för 50tkr och blir stoppad på stan för uppseendeväckande beteende, eller red runt på en tävlande högt värderad travhäst och blir stoppad för att vi inte har reflexer eller vadsom.

Undrar också hur det hade blivit om jag lånar en bil av tex en förälder utan att meddela, den beslagtas för utmätning och föräldern sedan rapporterar den stulen.
Du missar målet lite.
Kronofogden utmäter inte annans egendom. Kronofogden bedömer utifrån de lagstöd och diverse avgöranden man har att egendomen tillhör gäldenären, och eftersom den tillhör gäldenären ska den utmätas.

Det sker ganska ofta att det polisanmäls och fordon efterlyses, då brukar man bara kontakta polisen, ofta någon fu-ledare och förklara att den är utmätt, inte stulen, kanske kopia på beslutet, så avslutar polisen helt enkelt ärendet och avlyser bilen i bilreg.

Du missar målet lite.
Kronofogden utmäter inte annans egendom. Kronofogden bedömer utifrån de lagstöd och diverse avgöranden man har att egendomen tillhör gäldenären, och eftersom den tillhör gäldenären ska den utmätas.

Det sker ganska ofta att det polisanmäls och fordon efterlyses, då brukar man bara kontakta polisen, ofta någon fu-ledare och förklara att den är utmätt, inte stulen, kanske kopia på beslutet, så avslutar polisen helt enkelt ärendet och avlyser bilen i bilreg.
Jo jag fattar, men borde det inte ha stått ”eftersom den anses tillhöra gäldenären”? Det fortgår väl någon sorts närmare utredning huruvida det är förarens egendom eller inte efter den tagits i förvar?

Många frågor, men är det skillnad på om:

- Man har skulder hos KFM och man har inget att utmäta så skulderna växer och inget betalas av

eller

- Man har redan har ett beslut på löneutmätning, som ju är tänkt att betala av skulden

En fullmakt är inte något som är relevant. En fullmakt är för att företräda någon för att göra något visst typ.
Lagen är det inget fel på, det är väl formuleringen som kan väcka lite följdfrågor. I tex en husrannsakan känns det ju som en självklarhet (lagtexten uttrycker ju att egendomen redan bör utmätas, dvs att det redan är verkställt) men att spontant beslagta fordon som ägs av någon annan vid tex en hastighetskontroll (polisens verksamhet) känns fortfarande lite långsökt.
Fast å andra sidan är det väl endast så det kan upptäckas, hela grejen med att skriva fordon på andra.

Undrar hur det blivit om jag tex lånat en väska för 50tkr och blir stoppad på stan för uppseendeväckande beteende, eller red runt på en tävlande högt värderad travhäst och blir stoppad för att vi inte har reflexer eller vadsom.

Undrar också hur det hade blivit om jag lånar en bil av tex en förälder utan att meddela, den beslagtas för utmätning och föräldern sedan rapporterar den stulen. Att skriva en bil på nån annan

Undrar också hur det hade blivit om jag lånar en bil av tex en förälder utan att meddela, den beslagtas för utmätning och föräldern sedan rapporterar den stulen.
Håller helt med. Att skriva en bil på nån annan ska man kunna komma åt absolut. Men att som skuldsatt köra /låna/bruka en bil som nån annan köpt/tom har/haft billån på och faktiskt äger är inte rimligt.

Jo jag fattar, men borde det inte ha stått ”eftersom den anses tillhöra gäldenären”? Det fortgår väl någon sorts närmare utredning huruvida det är förarens egendom eller inte efter den tagits i förvar?

Det går att göra men inte alltid nödvändigt. Det är inte kronofogden som har bevisbördan.
Men saker tas inte i förvar eller beslag, de utmäts

Håller helt med. Att skriva en bil på nån annan ska man kunna komma åt absolut. Men att som skuldsatt köra /låna/bruka en bil som nån annan köpt/tom har/haft billån på och faktiskt äger är inte rimligt.
Sådana hqr jag haft också, där det varit kreditköp, har stått sig i domstol

Det går att göra men inte alltid nödvändigt. Det är inte kronofogden som har bevisbördan.
Men saker tas inte i förvar eller beslag, de utmäts
Räcker det med att ägaren visar billånet /avbetalningar/själva köpet då? Om dessa papper finns i bilen - räcker det om man blir stoppad som skuldsatt?

Vet inte riktigt var man står i denna.

Å ena sidan tycker jag det är vettigt att samhället sätter ner foten. Daltas för mycket, det är orimligt att komma runt systemet genom att en skuldsatt skriver sin bil på sin mor som är 93 och aldrig kör. Så kan det inte riktigt få gå till.

Samtidigt, om min granne ringer och säger att han ska köra sin gravida fru till sjukhuset och vill låna min bil i 2 timmar så är det ju knepigt om jag inte har inblick i hans ekonomi att min bil för 350.000 kr kan bli tagen av KFM där sedan bevisbördan ligger på mig/grannen att bevisa att han inte brukar låna bilen. Det är ju omöjligt.

Å ena sidan tycker jag det är vettigt att samhället sätter ner foten. Daltas för mycket, det är orimligt att komma runt systemet genom att en skuldsatt skriver sin bil på sin mor som är 93 och aldrig kör. Så kan det inte riktigt få gå till.

Samtidigt, om min granne ringer och säger att han ska köra sin gravida fru till sjukhuset och vill låna min bil i 2 timmar så är det ju knepigt om jag inte har inblick i hans ekonomi att min bil för 350.000 kr kan bli tagen av KFM där sedan bevisbördan ligger på mig/grannen att bevisa att han inte brukar låna bilen. Det är ju omöjligt.
Jag håller med dig @Terry_

Om du de facto äger bilen torde det vara en smal sak att bevisa detta i tinget.

Hur ska det vara det?
Bevisbördan ligger på mig. Det skulle ju vara om man har kamera i bilen eller något.
Annars är det ganska utmanande att kunna bevisa att min granne inte lånar bilen 5 av 7 dagar i veckan.
Hade KFM haft bevisbördan är det en sak men om jag ska göra det är det svårare.

Hur ska det vara det?
Bevisbördan ligger på mig. Det skulle ju vara om man har kamera i bilen eller något.
Annars är det ganska utmanande att kunna bevisa att min granne inte lånar bilen 5 av 7 dagar i veckan.
Hade KFM haft bevisbördan är det en sak men om jag ska göra det är det svårare.
Jag har i mitt eget fordon minst 20 kvitton betalda med mitt kort. Jag betalar försäkringen, skatten, parkering i app osv osv. Kanske till och med finns loggade polisiära kontroller.

Om vi vänder på frågan lite för att sätta allt i perspektiv. Förstår att lagstödet finns osv. men hur ofta slår polisen i registret om man stoppas i en rutinkontroll, man ser ut som vilken Svensson som helst och kör en vanlig Svensson-bil. Om inget sticker ut, finns det ens anledning för polisen att göra en slagning? Låter osannolikt. Var länge sen jag blev stoppad nu, men vill minnas att jag blåste och visade upp körkortet. Fick det tillbaka direkt som jag minns det utan att nån kollade upp något. Kan inte tänka mig att polisen har som sitt mission nu att till varje pris hitta medborgare med skuldsaldo.

Fyllstyrning och fortkörning är en annan sak så klart.

Tycker d är helt ok att låna en bil varje dag, har du inte köpt den är den inte din.
Läs utsökningsbalken 4:18. Kör du en bil dagligen är den i din besittning och kan utmätas.
Det kommer med allra största sannolikhet även bedömas så vid en överklagan.

Så är det säkert får man tro. Då får jag hålla mig under radarn ett tag till när jag lånar bil (även om jag för den delen aldrig kör för fort eller full heller för den delen). Det skulle vara om jag blir invinkad i en vanlig rutinkontroll. Vilket jag aldrig varit faktiskt..
Två lästips
1. Utmätningsordningen
2. NJA 2008 s. 444

Läs utsökningsbalken 4:18. Kör du en bil dagligen är den i din besittning och kan utmätas.
Två lästips
1. Utmätningsordningen
2. NJA 2008 s. 444
Svårt att bedöma om man vågar låna bil då. En dag i veckan ? Mer, mindre? Nån gång om året? Känns som det får bli i ur-akuta lägen.. Åka o handla får göras m buss….

Fast Lasseman skrev ju tidigare att i fallen där någon annan lånat bilen en gång så är det bara i 20% av fallen som ägaren får tillbaka sin bil oavsett?
Och bevisbördan bör inte ligga på någon annan än anklagande part, men vi vet ju redan att skuldsatta har sämre rättigheter än kriminella.

Jag har skuldsanering, kör en bil som är värd 95 tusen och bilen står på frugan. Jag har blivit stoppad x antal gånger sedan vi köpte bilen i maj 2022 då frugan inte har körkort och dom tror att någon har snott bilen eller att hon kör utan körkort. Därför blir jag stoppad:facejoy:Polisen har inte beslagtagit frugans bil för att jag har skuldsanering. Dom har bara slagit på blåljusen, stoppat mig och frågat "är det din bil?" och jag säger "nej, det är min fru som äger bilen, hon har fått din i gåva av sin mormor och morfar" och sedan låter dom mig köra vidare.

Svårt att bedöma om man vågar låna bil då. En dag i veckan ? Mer, mindre? Nån gång om året? Känns som det får bli i ur-akuta lägen.. Åka o handla får göras m buss….
Så resonerade HD i ett prejudikat. Bättre att ta sin kunskap ur rättskällor än löst tyckande i stil med "så kan man ju inte göra!"
Med det sagt är man givetvis fri att ha åsikter om saken.

Jag har skuldsanering, kör en bil som är värd 95 tusen och bilen står på frugan. Jag har blivit stoppad x antal gånger sedan vi köpte bilen i maj 2022 då frugan inte har körkort och dom tror att någon har snott bilen eller att hon kör utan körkort. Därför blir jag stoppad:facejoy:Polisen har inte beslagtagit frugans bil för att jag har skuldsanering. Dom har bara slagit på blåljusen, stoppat mig och frågat "är det din bil?" och jag säger "nej, det är min fru som äger bilen, hon har fått din i gåva av sin mormor och morfar" och sedan låter dom mig köra vidare.
Ingen verkställighet sker under beslutad skuldsanering.

Har hon skulder ?

Fast Lasseman skrev ju tidigare att i fallen där någon annan lånat bilen en gång så är det bara i 20% av fallen som ägaren får tillbaka sin bil oavsett?
Och bevisbördan bör inte ligga på någon annan än anklagande part, men vi vet ju redan att skuldsatta har sämre rättigheter än kriminella.
Ingen anklagar. Det är ett beslut som kommer med hänvisning om hur man överklagar.
Svarande har rätt också rätt att yttra sig.

Ingen anklagar. Det är ett beslut som kommer med hänvisning om hur man överklagar.
Svarande har rätt också rätt att yttra sig.
Det är visst ett anklagande.
Ni kan försköna det hur ni vill ifrån KFMs sida, men när ni stjäl(och det är stöld) egendom som inte tillhör den skuldsatte, och ni kan helt godtyckligt ta någon annans egendom och komma undan med det i 80% av fallen pga omvänd bevisbörda så är det verkligen tragiskt hur de som försöker hjälpa andra behandlas.

Ni kan försköna det hur ni vill ifrån KFMs sida, men när ni stjäl(och det är stöld) egendom som inte tillhör den skuldsatte, och ni kan helt godtyckligt ta någon annans egendom och komma undan med det i 80% av fallen pga omvänd bevisbörda så är det verkligen tragiskt hur de som försöker hjälpa andra behandlas.
Allt är inte svart eller vitt . Jag håller med dig I det du skriver men det fifflas säkert mycket genom att andra står på bilen osv så det är nog inte lätt att bevisa vad som är vad.

Är man inte nöjd med beslutet så överklagar man. Då lämnas det över till tingsrätt för bedömning. Gäller såväl gäldenären som tredje man.

Förstår inte vad ägaren som är med i bilen ska intyga vid en ev kontroll? Ska hen muntligt intyga att han äger den? Låna en bil o ha ägaren med sig?
Det har skrivits i en tråd innan här att om bilägaren är med i bilen så tar dem inte bilen om jag som skuldsatt kör den. Tror det var lasseman som skrev det. Antar att det har med att göra att ägaren har sin bil i nån form utav besittning

Det har skrivits i en tråd innan här att om bilägaren är med i bilen så tar dem inte bilen om jag som skuldsatt kör den. Tror det var lasseman som skrev det. Antar att det har med att göra att ägaren har sin bil i nån form utav besittning
Ok. Då då lånar man bilen o kör omkring med ägaren i den…….Vi har väl nått vägs ände i diskussionerna om detta.

Allt är inte svart eller vitt . Jag håller med dig I det du skriver men det fifflas säkert mycket genom att andra står på bilen osv så det är nog inte lätt att bevisa vad som är vad.
Absolut, myglas det så hoppas jag det uppdagas, men vid brott är det hellre fria än fälla, medans här verkar det vara hellre fälla än fria.
All utmätt egendom som inte tillhör den skuldsatte är ren stöld, där det verkliga offret behandlas väldigt fel utav KFM.

Har själv inga skulder hos KFM, men jag lånar ut min bil då och då i nödsituationer till vänner eller grannar, efter att ha läst vad KFMs representatörer skrivit i denna tråd så blir man ju mindre positiv till att hjälp sina medmänniskor tyvärr.

Absolut, myglas det så hoppas jag det uppdagas, men vid brott är det hellre fria än fälla, medans här verkar det vara hellre fälla än fria.
All utmätt egendom som inte tillhör den skuldsatte är ren stöld, där det verkliga offret behandlas väldigt fel utav KFM.

Har själv inga skulder hos KFM, men jag lånar ut min bil då och då i nödsituationer till vänner eller grannar, efter att ha läst vad KFMs representatörer skrivit i denna tråd så blir man ju mindre positiv till att hjälp sina medmänniskor tyvärr.
Läs hänvisat rättsfall, det har gått hela vägen till högsta instans. De gjorde samma bedömning som Kronofogdemyndigheten.
Tycker du att lagarna inte stämmer överens med ditt eget rättspatos, så kan du rösta för en förändring om ungefär tre år och 362 dagar.

Ja precis, annars går det inte. Så krasst är det, så en hyrbil, privatleasing, eller att ha med sig bilägaren vid en vanlig bil med något värde i verkar vara de enda som verkar säkert
Jag hade tänkt leasa en bil i någon annans namn (ironiskt nog en närstående yrkesverksam och ansedd polis som hade noll problem med detta upplägg när jag frågade), mest pga betalningsanmärkningen som skuldsaneringen medfört.

Jag får väl helt enkelt ha texten Carpe Diem eller nåt på bilen för säkerhets skull ifall någon behöver vittna, samtliga i min umgängeskrets skulle påpeka att jag aldrig skulle ha nåt sånt skit så det kan omöjligen vara min bil :)
(Obs! Läs: Skämt)

Iofs är det en ickefråga kanske, nu när det inte finns någon utmätning på mig.
Kommer träffa ett gäng polisveteraner imorgon och ska faktiskt ta och passa på att fråga dem om hur sådana här situationer utspelat sig, måste ha uppstått en hel del drama.

Bilregistret är inte ett juridiskt ägarregister, det borde en jurist ha koll på. Ej heller nämns att det måste finnas ett försvarbart övervärde om krediten är kopplat till fordonet. Ett dåligt svar, korrekt analys.
Rent nyfiken, hur är inte bilregistret ett juridiskt ägarregister? Du kan ju inte exempelvis försäkra en bil du inte juridiskt står på, eller hävda ägarskap juridiskt om den inte är skriven på dig.

Rent nyfiken, hur är inte bilregistret ett juridiskt ägarregister? Du kan ju inte exempelvis försäkra en bil du inte juridiskt står på, eller hävda ägarskap juridiskt om den inte är skriven på dig.
Läs hänvisat rättsfall.

Frågan besvaras även här, klipper ut relevant del:

Inom svensk rätt finns det en distinktion mellan registrerad ägare till ett fordon och den civilrättsliga ägaren av detsamma. Det innebär att bara för att en person står registrerad i bilregistret för ett fordon behöver det inte innebära att vederbörande civilrättsligt är ägare till fordonet.

Räcker det med att ägaren visar billånet /avbetalningar/själva köpet då? Om dessa papper finns i bilen - räcker det om man blir stoppad som skuldsatt?
Det går inte att svara på hur det bedöms från fall till fall.

Många frågor, men är det skillnad på om:

- Man har skulder hos KFM och man har inget att utmäta så skulderna växer och inget betalas av

eller

- Man har redan har ett beslut på löneutmätning, som ju är tänkt att betala av skulden
Nja, en löneutmätning kanske är tänkt att betala av, men kanske inte gör det. Är skulden för stor så utmäts bilar trots löneutmätning

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp