Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Kontokredit - Lån utan UC
4. Creditstar - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån - Lån utan UC
6. Loanstep - Lån utan UC
7. Klaralån - Lån utan UC
8. Kredio - Lån utan UC
9. Lumify - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Men det måste väl finnas indikationer på att det finns nåt av värde då? Annars kan det väl inte anses rimligt? Eller ska man leva sitt liv med vetskapen om att KFM närsom kan komma och hämta ens Moccamaster?

Man har nog någon sorts idé om egendom av värde innan man ens åker hem till någon

Överlag gäller omvänd bevisbörda med allt som har med ekonomi och egendom att göra. Proklamerar en myndighet att det ligger till på ett visst sätt i dessa frågor måste man själv kunna visa att läget är nåt annat. Gäller såväl inkomster, pengaöverföring, företagande och egendom. Det kan kännas stökigt och inkräktande, men alternativet är en mardröm när det gäller saker som att driva in skatt och komma åt den svarta ekonomin. Så ett tips är att spara alla sakförhållanden rörande transaktioner och egendom av värde i pärmar. Man kan heller inte överlag förvänta sig kompensation för stöket det innebär, ett rått faktum man får acceptera.

Om billånet är en sällanföreteelse borde det vara hyfsat enkelt för ägaren att visa att denne i vardagen gör saker som att tanka, parkera och betala reparationer.

Senast ändrad:
Överlag gäller omvänd bevisbörda med allt som har med ekonomi och egendom att göra. Proklamerar en myndighet att det ligger till på ett visst sätt i dessa frågor måste man själv kunna visa att läget är nåt annat. Gäller såväl inkomster, pengaöverföring, företagande och egendom. Det kan kännas stökigt och inkräktande, men alternativet är en mardröm när det gäller saker som att driva in skatt och komma åt den svarta ekonomin. Så ett tips är att spara alla sakförhållanden rörande transaktioner och egendom av värde i pärmar. Man kan heller inte överlag förvänta sig kompensation för stöket det innebär, ett rått faktum man får acceptera.
Fast egendom och viss lös egendom har registrerad ägare som håller juridiskt. Sen kan dock dold äganderätt föreligga.

Förutom bostadsrätt är vapen med licensplikt registrerade hos Polisen.
Givetvis, jag glömde vapnen. Man blev inte så jättepopulär på att utmäta vapen någon vecka innan älgjaktssäsongen skulle börja. Man hade nog hellre fått utmäta fru och barn.

Update: Även efter vår överklagan så tog de asen beslutet att sälja bilen. Jag antar att de rena lögner som polisen skrev i rapporten spelat in här. Jag blir alltså mer eller mindre rånad av KFM på ett par hundra tusen. Någon som har tips, vet om man kan ta detta vidare?

Update: Även efter vår överklagan så tog de asen beslutet att sälja bilen. Jag antar att de rena lögner som polisen skrev i rapporten spelat in här. Jag blir alltså mer eller mindre rånad av KFM på ett par hundra tusen. Någon som har tips, vet om man kan ta detta vidare?

En överklagan ska ju inte stoppa försäljningen, så det låter som det är o sin ordning. Ett beslut från domstol om upphävande ska däremot göra det.
Har sen sålts eller ska den ut på auktion?

Men fy fan vad värdelöst. Har ni styrkt med underlag som försäkringsbetalare, kvitton på drivmedel osv? Har du möjlighet att kolla med en jurist så kanske du kan åberopa regressrätt gentemot din släkting, det är ju krasst sett hen som bestulit dig.

Du kan överklaga tingsrättens beslut till hovrätten och sedan HD, det krävs dock prövningstillstånd i bägge de instanserna och det är inte så vanligt att man får.

Men fy fan vad värdelöst. Har ni styrkt med underlag som försäkring, kvitton på drivmedel osv? Har du möjlighet att kolla med en jurist så kanske du kan åberopa regressrätt gentemot din släkting.

Fast det som händer då är juristen kostar massa pengar. Det är bara för ts att skicka ett betalningsföreläggande mot sin släkting om han tycket att han är skyldig ts pengar.

Fast det som händer då är juristen kostar massa pengar. Det är bara för ts att skicka ett betalningsföreläggande mot sin släkting om han tycket att han är skyldig ts pengar.
Sant men finns många alternativa juridiska rådgivare som är gratis, kolla med JO eller via sin hemförsäkring om hur man mer ingående kan gå tillväga för att tex överklaga vidare.

En överklagan ska ju inte stoppa försäljningen, så det låter som det är o sin ordning. Ett beslut från domstol om upphävande ska däremot göra det.
Har sen sålts eller ska den ut på auktion?
Den ska ut på auktion senare i veckan. Ok, vi har inte fått ett faktiskt "avslag" på överklagan, bara fått brev om att de beslutat att bilen ska säljas. Så det kan vara så att överklagan fortf. godkänns?

Den ska ut på auktion senare i veckan. Ok, vi har inte fått ett faktiskt "avslag" på överklagan, bara fått brev om att de beslutat att bilen ska säljas. Så det kan vara så att överklagan fortf. godkänns?

Du behöver begära inhibition av beslutet. Om det medges stoppas auktionen. Annars är det ok att sälja.
Maila den begäran om du tycker det ska väntas med försäljningen.

Sant men finns många alternativa juridiska rådgivare som är gratis, kolla med JO eller via sin hemförsäkring om hur man mer ingående kan gå tillväga för att tex överklaga vidare.

Det står i tingsrättens beslut hur man gör (överklaga till hovrätt)
Om tingsrätten avslår överklagan och kfm följer det beslutet så kommer ju inte JO ha några åsikter.
Hemförsäkring låter rätt osannolikt också, @Terry_ kan säkert fylla i mer.

Två frågor som känns relevanta i sammanhanget.

Hur är ni släktingar?
Är det första gången personen lånar din bil?

Din bil som du lånat ut har beslagtagits och du får inte tillbaka den utan den ska säljas!! Jag dör en smula. Det har gått för långt.

Din bil som du lånat ut har beslagtagits och du får inte tillbaka den utan den ska säljas!! Jag dör en smula. Det har gått för långt.
Kronofogdemyndigheten tar inte beslag. Beslag regleras i rättegångsbalken kap 27.
Kronofogdemyndigheten utmäter, och detta med stöd av utsökningsbalken.

Den utmättes då den ansågs vara släktingen bil, och att sälja släktingens bil för dennes skulder är ju inte så kontroversiellt

Kronofogdemyndigheten tar inte beslag. Beslag regleras i rättegångsbalken kap 27.
Kronofogdemyndigheten utmäter, och detta med stöd av utsökningsbalken.
Oavsett vad det kallas så kan det inte vara rätt att ta en oskyldig persons bil och sälja den. Det borde vara lätt (och snabbt) att kontrollera vem äger bilen. Och i det här fallet var det inte den som körde bilen som äger den. Nåt är fel.

Oavsett vad det kallas så kan det inte vara rätt att ta en oskyldig persons bil och sälja den. Det borde vara lätt (och snabbt) att kontrollera vem äger bilen. Och i det här fallet var det inte den som körde bilen som äger den. Nåt är fel.
Registrerad ägare är inte detsamma som faktiskt ägare civilrättsligt.

Du har nog fastnat i att den som är registrerad i bilregistret också sakrättsligt äger bilen och så är det inte.
Om man utgår från kfms beslut och att tinget inte ex officio beslutat om inhibition så är det släktingen bil och du har fel.

Den utmättes då den ansågs vara släktingen bil, och att sälja släktingens bil för dennes skulder är ju inte så kontroversiellt
Men varför inte kontrollera på plats vem äger bilen?

Fast bilar står registrerade på den som äger dem och inte på de som kör dem
Jag har hänvisat till NJA tidigare i tråden. Läs hur Högsta domstolen resonerat istället för att gissa.

Hur tänker du att kontrollen ska göras? (Svaret är inte att kolla bilregistret)
Om man blir stoppad av polis så tar det en minut att kolla om bilskatten är betald. Varför ska det inte gå att kolla vem som äger bilen?

Om man blir stoppad av polis så tar det en minut att kolla om bilskatten är betald. Varför ska det inte gå att kolla vem som äger bilen?
För det finns inget juridiskt bindande ägarregister över fordon.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp