Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

För det finns inget juridiskt bindande ägarregister över fordon.
Och hur ska då den som äger bilen kunna bevisa att bilen bara lånats ut? Om det inte räcker med bilregistret och försäkringspapper.

Och hur ska då den som äger bilen kunna bevisa att bilen bara lånats ut? Om det inte räcker med bilregistret och försäkringspapper.
Jag undrar fortfarande vas det var som skulle snabbt kollas på 1 minut, när inte bilregistet räcker, vad är det för snabbkontroll som ska göras?

Jag undrar fortfarande vas det var som skulle snabbt kollas på 1 minut, när inte bilregistet räcker, vad är det för snabbkontroll som ska göras?
Det är du som säger att bilregistret inte räcker.
Har du förslag på hur man kollar vem som äger en bil?

Det är du som säger att bilregistret inte räcker.
Har du förslag på hur man kollar vem som äger en bil?

I praktiken utifrån der nja som nämnts, den som kör, och det går ju lätt att kolla vem det är.

Skulle man läsa detta i Ryssland så hade jag förstått att man gör så här men Sverige… ja vi kanske närmar oss:) stackars dig som förlorat DIN bil o ett så godtyckligt agerande ifrån kf. Riktigt illa att det går så lätt och att man tydligen har så svårt att få rätt att få tillbaka sin bil efteråt när man visar att man äger sin bil. Skrämmande är det! Bäst snart att ta bort fb kompisar som har skulder så dem inte knycker nått hos er som tillhör er:)

Skulle man läsa detta i Ryssland så hade jag förstått att man gör så här men Sverige… ja vi kanske närmar oss:) stackars dig som förlorat DIN bil o ett så godtyckligt agerande ifrån kf. Riktigt illa att det går så lätt och att man tydligen har så svårt att få rätt att få tillbaka sin bil efteråt när man visar att man äger sin bil. Skrämmande är det! Bäst snart att ta bort fb kompisar som har skulder så dem inte knycker nått hos er som tillhör er:)
Godtyckligt var det inte, dom jobbade efter aktuell praxis på området och den info dom fått.

Så i princip:

Alla som har pågående löneutmätning och kör en bil som står på någon annans namn, blir ni stoppade av polisen så räkna med att bilen tas ifrån er.

Spelar ingen roll om info polisen fått eller något annat. Har ni skulder och pågående löneutmätning så är det kört för er om ni blir stoppade.

Finns det verkligen inget dokument som går att upprätta där det framgår nåt i stil med:

- Jag Kalle Kula med personr 990101-1234 har 2022-09-28 köpt bil med regnr ABC123.
- Bilen är betald till säljaren med kontanta medel från mitt konto
- Jag betalar skatt, försäkring och drivmedel till denna bil

Finns det inget sätt att juridiskt lösa detta, och att detta dokument sen ligger i bilen och kan visas upp till den som vill få en bekräftelse, oavsett om föraren har skulder hos KFM eller inte.

Finns det verkligen inget dokument som går att upprätta där det framgår nåt i stil med:

- Jag Kalle Kula med personr 990101-1234 har 2022-09-28 köpt bil med regnr ABC123.
- Bilen är betald till säljaren med kontanta medel från mitt konto
- Jag betalar skatt, försäkring och drivmedel till denna bil

Finns det inget sätt att juridiskt lösa detta, och att detta dokument sen ligger i bilen och kan visas upp till den som vill få en bekräftelse, oavsett om föraren har skulder hos KFM eller inte.

Eftersom praxis verkar vara "den som kör bilen äger den", så är nog inte myndigheterna intresserade av vad det står på en papperslapp.

Jag har hänvisat till NJA tidigare i tråden. Läs hur Högsta domstolen resonerat istället för att gissa.

Tycker du bidrar otroligt mycket med ditt kunnande till forumet men vore faktiskt uppskattat om du kunde citera ifrån respektive lagtexter för skulle man vilja studera högsta domstolens diverse domar så hade man kunnat göra det själv. Det tar dessutom för lång tid att hålla på klicka på en ny sida och scrolla.
För forumets nivå hade det varit uppskattat om du kanske kan citera en del utav lagtexten du hänvisar till och sen presentera länken :)!

Eftersom praxis verkar vara "den som kör bilen äger den", så är nog inte myndigheterna intresserade av vad det står på en papperslapp.

Haha.
Det är som att jag snor grannens bil ikväll - blir stoppad av polisen och sen säger jag bara "den som kör bilen äger den" :D Funkar det åt ett håll kan det ju tvistas åt det andra med.

Det är just det som är bedrövligt. Och i jakten på de stora hajarna får små fiskar betala ett högt pris.

Spännande att alla yrkeschaufförer i Sverige som är skuldsatta äger företagens bilar, kunde man aldrig gissat, men Kronofogden säger ju att det är så det funkar enligt Lasseman.

Spännande att alla yrkeschaufförer i Sverige som är skuldsatta äger företagens bilar, kunde man aldrig gissat, men Kronofogden säger ju att det är så det funkar enligt Lasseman.
Otroligt fjantigt inlägg att peka på @Lasseman. Han har insikt i hur det fungerar och som han skriver finns det lagar och regler att följa, oavsett om vi vill eller inte.

Otroligt fjantigt inlägg att peka på @Lasseman. Han har insikt i hur det fungerar och som han skriver finns det lagar och regler att följa, oavsett om vi vill eller inte.
Precis, och han skriver att om du kör någon annans bil en gång, så äger du den bilen i kronofogdes ögon.
Du kanske tycker det är rimligt, men det får stå för dig.

Fast det är väl inte @Lasseman som stiftat lagen. Han återger hur den används.
Håller med i sak, det borde finnas ett sätt att bevisa ägarskapet på ett sätt som ger ägaren bättre skydd.
Men som erfarenheter visat tidigare; Stifta en ny lag och någon hittar garanterat tio sätt att kringå.

Det är så klart inte fel på @Lasseman Det är fel att det ska fungera på det viset. Att den som kör ett fordon besitter det... fyrkantigare än så här blir det inte.

Fast det är väl inte @Lasseman som stiftat lagen. Han återger hur den används.
Håller med i sak, det borde finnas ett sätt att bevisa ägarskapet på ett sätt som ger ägaren bättre skydd.
Men som erfarenheter visat tidigare; Stifta en ny lag och någon hittar garanterat tio sätt att kringå.
Det har inte heller påståtts att han gjort.
Jag skrev att han sagt att det är så kronofogden ser på saken, inget annat.

Haha.
Det är som att jag snor grannens bil ikväll - blir stoppad av polisen och sen säger jag bara "den som kör bilen äger den" :D Funkar det åt ett håll kan det ju tvistas åt det andra med.
Alla böter feån fartkameror tex skickas ju till ägaren oavsett vem som kört.

Tycker du bidrar otroligt mycket med ditt kunnande till forumet men vore faktiskt uppskattat om du kunde citera ifrån respektive lagtexter för skulle man vilja studera högsta domstolens diverse domar så hade man kunnat göra det själv. Det tar dessutom för lång tid att hålla på klicka på en ny sida och scrolla.
För forumets nivå hade det varit uppskattat om du kanske kan citera en del utav lagtexten du hänvisar till och sen presentera länken :)!

Hela utsökningsbalken:

Aktuell lag som diskuteras, 4:18 UB:

18 § Gäldenären anses vara ägare till lös egendom som han har i sin besittning, om det ej framgår att egendomen tillhör annan.

I fråga om registrerat skepp eller registrerat luftfartyg gäller dock att egendomen anses tillhöra gäldenären, om denne är inskriven som ägare och det ej framgår att egendomen tillhör annan.

NJA 2019 s. 765

Kortfattat: Registrerat ägarskap räckte inte för att presumtion om ägarskap genom besittning inte skulle gälla. HD lämnade, till skillnad från tingsrätten, överklagan utan bifall.

Den intressanta frågan är ju vad som krävs för att bevisa att man äger bilen. Och vad Kebabtallrik kan presentera i just detta fallet.

Jag står på den bil som min man kör (den är värd Max 5000 och dessutom belånad i mitt namn för att minska risken att den blir utmätt) och står på försäkringen. Nu bor vi ju på samma adress, men vill någon kontrollera vem som kör den mest så ser dem ju att det inte är jag.

Alla böter feån fartkameror tex skickas ju till ägaren oavsett vem som kört.
Det är ju inte helt sant. Min man fick böter när han blivit fotad när han körde min bil. De kollar ju tydligen familjemedlemmar om de ser direkt att det är fel förare.

Det är ju inte helt sant. Min man fick böter när han blivit fotad när han körde min bil. De kollar ju tydligen familjemedlemmar om de ser direkt att det är fel förare.
Har aldrig varit med om det, har däremot sett till att arbetsgivare fått böter när jag kört deras bilar mer än en gång.

Ett nja är ju ett exempel på hur HD anser att en lag ska tillämpas, så det är ju mer relevant

Så i princip:

Alla som har pågående löneutmätning och kör en bil som står på någon annans namn, blir ni stoppade av polisen så räkna med att bilen tas ifrån er.

Spelar ingen roll om info polisen fått eller något annat. Har ni skulder och pågående löneutmätning så är det kört för er om ni blir stoppade.
Nej man behöver givetvis inte ha löneutmätning. Är värre att inte ha det.

I väldigt många fall är företagsbilar leasade.
Sen beror det lite på vad det är för fordon, är det alldeles uppenbart att det inte är personens bil så blir der ingen utmätning (nej, börja inte tjata om bilregistret igen)
Som exempel skulle jag knappast utmäta sopbilen, polisbilar eller ambulanser, det får nog anses vara visat inte är gäldenärens bil.
Jag kan komma på ett tillfälle där kan utmätt en bil, reggad på arbetsgivaren och det var en del omständigheter som talade för att den användes i privata sammanhang endast, och utgjorde någon form av anställningsförmån

Ett nja är ju ett exempel på hur HD anser att en lag ska tillämpas, så det är ju mer relevant

Det var inte det jag motsatte mig utan att man länkar till andra sidor. Man kan kopiera och klistra in här eller citera.
Det blir liksom lite märkligt att jag ska hänvisa till en viss tråd på Flashback,Eller lagboken, Eller Moderaternas partiprogram när jag vill ha något sagt på Lånforum.

Då är det mycket enklare att kopiera - klistra in och sen bifoga en källa till vad det är man hänvisar till.

Det blir ju lägre kvalité på ett forum om man ska svara allting med diverse hänvisningar till utslag i HD även om dessa naturligtvis är nästintill den absoluta sanningen. Folk skriver ju här primärt för att få hjälp inte för att leta efter en viss mening i en viss paragraf på en viss hemsida. I synnerhet med tanke på mängden text där.

Det var inte det jag motsatte mig utan att man länkar till andra sidor. Man kan kopiera och klistra in här eller citera.
Det blir liksom lite märkligt att jag ska hänvisa till en viss tråd på Flashback,Eller lagboken, Eller Moderaternas partiprogram när jag vill ha något sagt på Lånforum.

Då är det mycket enklare att kopiera - klistra in och sen bifoga en källa till vad det är man hänvisar till.

Det blir ju lägre kvalité på ett forum om man ska svara allting med diverse hänvisningar till utslag i HD även om dessa naturligtvis är nästintill den absoluta sanningen. Folk skriver ju här primärt för att få hjälp inte för att leta efter en viss mening i en viss paragraf på en viss hemsida. I synnerhet med tanke på mängden text där.

Förstår. Kan tänka mig att det är ganska få som orkar läsa igenom ett nja som läggs in här, eller en hel dom eller hela förarbetet till någon lag

Förstår. Kan tänka mig att det är ganska få som orkar läsa igenom ett nja som läggs in här, eller en hel dom eller hela förarbetet till någon lag
Det tror jag med annars hade du inte behövt svara på samma frågor 10 gånger + ibland ;)

Det tror jag med annars hade du inte behövt svara på samma frågor 10 gånger + ibland ;)

Precis. Inget hjälper. Diskussionen som förs här är ungefär den samma som dyker upp ett par gånger per år, jag förklarar hur läget är, några förklarar att det är fel, några tycker det är förfärligt och du brukar tycka att saker är någon form av superlativt medicinskt tillstånd. ."Det är det sjukaste jag hört" ;)

Jag förstår att ingen i detta forum kan påverka lagstiftningen (inte över natten iaf) men det känns ju bizarrt att inte på något sätt kunna styrka ägandeskapet för en bil med någon form av intyg.
”Papperslapp”… Ja då är ju alla intyg och skriftliga avtal bara papperslappar…

Jag förstår att ingen i detta forum kan påverka lagstiftningen (inte över natten iaf) men det känns ju bizarrt att inte på något sätt kunna styrka ägandeskapet för en bil med någon form av intyg.
Jag håller med i sak, men å andra sidan undrar jag om dessa beslut verkligen fattas om det finns underlag på transaktion vid köp på bilen, försäkringstecknande och löpande betalningar för drivmedel/reparationer/service, köpta parkeringsbiljetter mm. Finns inga sådana underlag så tycker jag att det är helt rätt beslut.

Hade väl kanske varit bättre om polisen tex haft möjlighet att sätta ett körförbud på bilen som träder i kraft efter sju dagar tills man bevisat motsatsen istället för att vräka barn och whatnot vid vägkanter. Kanske är naivt tänkt av mig.

Nej, i vissa delar är de avgörande, tex vid fastighetsköp, där kan man anta att den som har lagfart äger, men det kan finnas köpeavtal som inte hunnit sökas lagfart på, och är dessa upprättade innan utmätningen så faller som regel utmätningen

Jag håller med i sak, men å andra sidan undrar jag om dessa beslut verkligen fattas om det finns underlag på transaktion vid köp på bilen, försäkringstecknande och löpande betalningar för drivmedel/reparationer/service, köpta parkeringsbiljetter mm. Finns inga sådana underlag så tycker jag att det är helt rätt beslut.

Hade väl kanske varit bättre om polisen tex haft möjlighet att sätta ett körförbud på bilen som träder i kraft efter sju dagar tills man bevisat motsatsen istället för att vräka barn och whatnot vid vägkanter. Kanske är naivt tänkt av mig.

Som om folk bryr sig om körförbud.

Var med på några trafikkontroller igår. Blev ett par bilar och lite annat utmätt. Ingen av bilarna var registrerad på föraren utan på diverse släktingar.

Var med på några trafikkontroller igår. Blev ett par bilar och lite annat utmätt. Ingen av bilarna var registrerad på föraren utan på diverse släktingar.
Förstår att du inte kan dela alla detaljer, men nyfiken på:

- Var det vanliga familjebilar eller mer typen BMW X6?
- Hade personerna brytit mot trafikregler eller var det helt vanliga rutinkontroller?
- Var personerna ”vanliga” personer eller uppträdde de på ett vis som sticker ut?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp