Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Lånade ut bilen till familjemedlem i en dag. KFM tog den?

Verkar vara random stick-kontroller. I vårat fall så fanns det varken brottsmisstanke, alkohol eller glömt körkort med i bilden.
Det kan ju funnits anledning till att din släkting stoppades, det är inte alltid dom berättar sånt

Lär inte regleras genom löneutmätning inom 12 månader, då är det rimligt att bilen ska utmätas om den påträffas.
Sen får man ha i åtanke att polisens primära uppgift INTE handlar om att biträda Kronofogden för att utmäta tillgångar.
Det blir lite annat utfall de gånger kfm har resurser att hänga med ut

Senast ändrad:
Ny utredning genomfördes med regelbundna intervaller, oftast vartannat år.
Kanske därför inget har skett ännu, tror senaste tillgångsutredningen skedde typ 2-3 månader innan bilen köptes loss från leasingen så den lär väl dyka upp när dom tittar nästa gång iaf.

Hur hade ni råd att köpa lös med det skuldsanering?

Hur hade ni råd att köpa lös med det skuldsanering?
Skuldsanering? Har bara utmätning av lönen men jämkat skatt och lagt undan en del av det samt använt en del för att göra riktade inbetalningar på specifika skulder hos KFM.

Fick ett väldigt fördelaktigt pris på bilen när den skulle lösas ut tack vare lite bekantskap med dom som "sålt" bilen till oss. Så har jag otur och får bilen till utmätning går jag väl eventuellt plus på affären och så får jag väl vara nöjd med att vi fick "nyttjat" den sålänge som det gick.

Lasseman: Vad har man egentligen för skyldigheter att informera KFM om olika saker rörande inkomster och utgifter? Kan man bli straffad på något sätt? Tex har jag aldrig bemödat mig att svara på dom där breven där man skall lämna uppgifter om inkomster och utgifter då jag tycker att dom uträkningar KFM själva gjort varit tillräckligt bra så att säga. Har inte riktigt hittat någon information om att man gör sig skyldig till något slags brott genom att inte själv informera om ändringar osv.

Skuldsaldo skulle det stå. Kanske blandade ihop vem som skrivit vad. Med skuldsaldo borde köp bli svårt

Skuldsanering? Har bara utmätning av lönen men jämkat skatt och lagt undan en del av det samt använt en del för att göra riktade inbetalningar på specifika skulder hos KFM.

Fick ett väldigt fördelaktigt pris på bilen när den skulle lösas ut tack vare lite bekantskap med dom som "sålt" bilen till oss. Så har jag otur och får bilen till utmätning går jag väl eventuellt plus på affären och så får jag väl vara nöjd med att vi fick "nyttjat" den sålänge som det gick.

Lasseman: Vad har man egentligen för skyldigheter att informera KFM om olika saker rörande inkomster och utgifter? Kan man bli straffad på något sätt? Tex har jag aldrig bemödat mig att svara på dom där breven där man skall lämna uppgifter om inkomster och utgifter då jag tycker att dom uträkningar KFM själva gjort varit tillräckligt bra så att säga. Har inte riktigt hittat någon information om att man gör sig skyldig till något slags brott genom att inte själv informera om ändringar osv.
Inga skyldigheter att informera om inkomster och utgifter.

Men om man inte gör det, lär man inte riskera att få maxbeslut då i större utsträckning än annars, eller tänker jag galet ?
Inkomsterna ser ju kfm som regel, så det är inget som behöver komma från dig. Många brukar anmäla lägre inkomst och sedan mäbli missnöjd med när man går på de faktiska siffrorna.
Andelen maxbeslut varierar, en del bedömer om det finns skäl till det, andra tycker det blir för jobbiga samtal och hoppar över den funderingen.
Har för mig någon sa i något tillfälle att det skulle bli ändring och maxbeslut skulle bli utgångspunkten, krävs en mindre lagändring för det så det får man väl se om det blir av.

Inkomsterna ser ju kfm som regel, så det är inget som behöver komma från dig. Många brukar anmäla lägre inkomst och sedan mäbli missnöjd med när man går på de faktiska siffrorna.
Andelen maxbeslut varierar, en del bedömer om det finns skäl till det, andra tycker det blir för jobbiga samtal och hoppar över den funderingen.
Har för mig någon sa i något tillfälle att det skulle bli ändring och maxbeslut skulle bli utgångspunkten, krävs en mindre lagändring för det så det får man väl se om det blir av.
Aha, såklart ja. Ja, vet att du nämnt det tidigare i nån tråd med maxbeslut. Hoppas sannerligen inte det blir så, isåfall är det väl läge att låta folk behålla lite mer till buffert. Otroligt svårt att klara sig över tid på dom låga summorna annars.

Aha, såklart ja. Ja, vet att du nämnt det tidigare i nån tråd med maxbeslut. Hoppas sannerligen inte det blir så, isåfall är det väl läge att låta folk behålla lite mer till buffert. Otroligt svårt att klara sig över tid på dom låga
Men om KFM går på förra årets siffror och dom inte är aktuella längre? Själv hade jag en högre lön förra året. Nu en lägre. Räcker det att jag skickar in lönespecar för detta år för att KFM inte ska gå på förra årets då?

Aha, såklart ja. Ja, vet att du nämnt det tidigare i nån tråd med maxbeslut. Hoppas sannerligen inte det blir så, isåfall är det väl läge att låta folk behålla lite mer till buffert. Otroligt svårt att klara sig över tid på dom låga summorna annars.
Det är ingen buffert medräknat alls.
Argumentet för max på alla vore väl en rättvisefråga framförallt.

Kfm ser aktuella siffror. Varje månad.

Förbehållsbeloppet blir detsamma oavsett.
Ja, det är klart, men man kanske hade hoppats att få behålla mer, alltså att KFM skulle dra mindre. ‍♀️ Annars vet jag inte varför man skulle ljuga om inkomst och sen bli irriterad.

Såg en artikel i tidningen idag om en företagare med skuld (skuldsaldo?) på ca 50kkr till KFM som blev av med en bil värt ca 150kkr.
Bilen tillhörde inte honom enl. både honom själv samt fordonsregistret men företagaren förlorade tvisten i tinsrätten.

Så att låna en bil när man har skuldsaldo hos KFM kan bli en riktigt dyr och obekväm situation.

Såg en artikel i tidningen idag om en företagare med skuld (skuldsaldo?) på ca 50kkr till KFM som blev av med en bil värt ca 150kkr.
Bilen tillhörde inte honom enl. både honom själv samt fordonsregistret men företagaren förlorade tvisten i tinsrätten.

Så att låna en bil när man har skuldsaldo hos KFM kan bli en riktigt dyr och obekväm situation.
Överskottet betalas givetvis ut till den som beslutet har fattats emot.

Ja en är ju ständigt nervös med tanke på vad man hört och läst om. Men tänker att det kanske beror lite på vad polisen är ute efter just vid kontrollerna eller finns det ett skrivet regelverk om hur varje kontroll skall gå till? Typ 1. Kolla körkort, 2. Blås i Alkomätare, 3. Kolla efterlysningar, 4. Kolla skuldsaldo.

Menar när en lämnat fram körkortet har ju inte ens polisen tittat på det mer än några sekunder och sen lämnat tillbaka det, hen har ju inte direkt tagit fram en dator/mobil/platta för att knappa in någon info etc. Typ tittat att man haft körkort, eventuellt fått blåsa sen bara åka.

Men men en får väl se hur länge bilen får vara kvar, räknar med att det bara är en tidsfråga.
Nej, men det är ju det här jag menar.
När jag blivit stoppad har jag suttit kvar, blåst och visat körkortet. Polisen har stått vid bilen och tittat på körkortet och sen gett tillbaka det. Inget koll i nån dator eller nåt.
FÖRUTOM den gången jag vinglade lite på E4an( grejade med radion). Då gick de till polisbilen och kollade i datorn.
Kan det vara så att de gör den utökade kontrollen när man betett sig lite avvikande eller misstänkt? Eller kört för fort?

Har dem även rutin att kolla när man reser utomlands? Tänker om man har med laptopen med sig, så tar dem den tex.

Det händer

En begagnad laptop har inget större värde exekutivt

Kolla på kronofogdens auktionstorg så ser du ungefär vad som säljs

Det händer

En begagnad laptop har inget större värde exekutivt

Kolla på kronofogdens auktionstorg så ser du ungefär vad som säljs
Lite OT, men gällande egendom som KFM utmäter;
Utmäter man efter hur stor skulden är som skall drivas in, dvs skuld på 5000:-, då kan en laptop ha ett värde på 3000:-, vilket då är mer än halva skulden. Skuld på över 1 miljon, då gör inte 3000:- från laptopen någon större skillnad.
Eller är det så att allt som har värde över ett X antal kronor utmäts oavsett storlek på skuld?
Tänker att det ibland kan bli mkt jobb för väldigt lite?

Utmäter man efter hur stor skulden är som skall drivas in, dvs skuld på 5000:-, då kan en laptop ha ett värde på 3000:-, vilket då är mer än halva skulden. Skuld på över 1 miljon, då gör inte 3000:- från laptopen någon större skillnad.
Eller är det så att allt som har värde över ett X antal kronor utmäts oavsett storlek på skuld?
När dom var på hembesök här så nämnde den ena att ”många bäckar små”

Allt som har ett försäljningsvärde som motiverar åtgärden ska utmätas.
Om det uppstår kostnader ska dessa täckas och det ska vara ett försvarligt övervärde efter försäljningen.

Allt som har ett försäljningsvärde som motiverar åtgärden ska utmätas.
Om det uppstår kostnader ska dessa täckas och det ska vara ett försvarligt övervärde efter försäljningen.
Säg att man har. 4 st gamla xboxar med ett marknadsvärde på ca 400kr styck det blir ju 1600 totalt.

Finns det risk att de ser det så och kör "paketlösning" och tar dem eller är det sak för sak?

I de fallet alltså.

Har man en stor fin servis är det väl även om varje fat är värt 50 styck risk att den åker med?

Har dem även rutin att kolla när man reser utomlands? Tänker om man har med laptopen med sig, så tar dem den tex.
En dator brukar anses vara beneficium, ungefär som möbler och köksutrustning. Speciellt om du har bruk för den i jobbet. Men ha inte 50 000 i kontanter på dig på Arlanda om du är skuldsatt.

Inte med våld men med låssmed.

Brukar KFM gå igenom cykelförrådet och vanliga förrådet? Tänker att dem kan inte veta vilken cykel som är min. Eller dem kanske har någon som sitter och spanar ifall man cyklar iväg.

Säg att man har. 4 st gamla xboxar med ett marknadsvärde på ca 400kr styck det blir ju 1600 totalt.

Finns det risk att de ser det så och kör "paketlösning" och tar dem eller är det sak för sak?

I de fallet alltså.

Har man en stor fin servis är det väl även om varje fat är värt 50 styck risk att den åker med?
Ja och ja.

Inte med våld men med låssmed.

Det finns ett avsnitt om våldsanvändning i utsökningsbalken (2:17), men i praktiken tillkallas polis om någon gör motstånd.

Att störa eller hindra en förrättning är en brottslig handling som kan leda till sex månaders fängelse, brottsbalken 16 kap 4 §.

Jodå, finns personal som i princip inte gör annat än hembesök dagarna i ända.
Att det däremot inte anses motiverat i 95% av fallen är en annan sak.
Vilket av perspektiven tror du att frågeställaren är intresserad av?

Vilket av perspektiven tror du att frågeställaren är intresserad av?
Fråga då istället om det finns något i frågeställarens inkomst / skuldsättning / boendeform som skulle motivera ett hembesök.

Fråga då istället om det finns något i frågeställarens inkomst / skuldsättning / boendeform som skulle motivera ett hembesök.
Vad kan det vara för faktorer, att man bor stort eller i villa?

Inkomst, var grå en teoretisk gräns där?

Skuldsättning? Massa köp på avbetalning?

Vad kan det vara för faktorer, att man bor stort eller i villa?

Inkomst, var grå en teoretisk gräns där?

Skuldsättning? Massa köp på avbetalning?
En samlad bedömning där allt av det du nämner ovan spelar in.

En samlad bedömning där allt av det du nämner ovan spelar in.
Men finns det många köp på kredit/avbetalning så kan det väl finnas en förhöjd möjlighet att finna något av intresse för utmätning gissar jag? Ni lägger väl ett lite pussel gissar jag :tummen:?

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp