Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
3. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
4. Zmarta - Jämför lån (ny)
5. Tomly - Lån utan UC
6. Kredio - Lån utan UC
7. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
8. Binly - Lån utan UC
9. Brixo - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Credifi - Lån utan UC
12. Nätlån - Lån utan UC
13. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC

Lånemarknaden har spårat ur fullständigt

Jag är 27 år, spelmissbrukare, har låneskulder på 480.000 kr i blancolån, 12 st betalningsanmärkningar just nu och har genom åren haft skuldsaldo hos Kronofogden och i perioder haft löneutmärning. Jag vill med detta inlägg försöka berätta min historia lite kort.

Lånebolagen struntar fullständigt i att kontrollera om man har återbetalningsförmåga. Har under fem års tid haft alla sms-lån man kan ha. Har trixat och fixat varje dag för att betala och sedan låna om. En karusell.

Jag har en årsinkomst på runt 360.000 kr och underskott av kapital på minst 100.000 kr varje år. Har legat på runt 20-40 UC-förfrågningar om året.

Ändå beviljas jag hela tiden lån trots att företagen bara några veckor innan givit mig utslag hos Kronofogden med en betalningsanmärkning hos varje - har då fått ihop pengarna och betalat och så fort Kronofogden har givit pengarna vidare har jag varit välkommen att låna igen. Bara nu senast så skickade Vivus, Onea, 38an Kredit, 24/7 Kredit och Nätlån allt till Kronofogden i omgångar. Skuldsaldot betalades och jag var välkommen att plocka ut ytterligare 16.000 kr av Vivus, 30.000 kr av Onea samt 4000 kr st av 38an, 24/7 och Nätlån. Trots min historik och usla kreditvärdighet. Och detta är bara ett exempel av MÅNGA liknande upplägg.

Företagen tjänar massor av pengar på alla våra räntor, förseningsavgifter och inkassokostnader. Som bara snurrar runt.

De borde inte få låna ut till personer som redan har massor med lån och betalningsanmärkningar. Det känns fel.

Jag har nu i alla fall för första gången i mitt liv tagit tag i mitt spelproblem. Vilket känns skönt. Jag känner att det ändå finns hopp. Jag vill också säga till er som tycker att det känns hopplöst att det alltid blir bättre. Allt löser sig. Trots att jag kommer att vara skuldsatt lång tid fram över så har jag det ändå under kontroll nu. Och bara den känslan är ovärderlig när man under så många år levt i fullständig panik, ångest och stress.

Kämpa på allihopa!

Ett tillägg:

De så kallade "förlängningsavgifterna" är ju katastrofalt horribla. Vissa lån har jag förlängt varje månad i flera år, och därför betalat långt mer än ursprungsskulden - trots det så har ju inte skulden minskat med en enda krona. Vissa bolag är sedan "snälla" att erbjuda avbetalningsplan efter några år med förlängningar, och lägger då till flera tusen kronor i ränteavgift uppdelat på till exempel 12 månader. Man återbetalar det ursprungliga beloppet fyrfaldigt och ibland femfaldigt. Detta tycker jag är jättefel.

Jag är i precis samma sits har skulder på ca 500.000:- pga spelmissbruk. Vet hur det känns. Tog tag i det i höstas o känns mycket bättre nu när man har koll på allt, även om man inte har så mycket över när allt är betalt.
Lycka till med att lösa allt:)

hur har ni lyckats ta tag i era situationer? Har ni fått samlingslån eller bara låtit allt gå till kronofogden och fått utmätning?

När man kommit upp i belopp på flera hundra tusen kronor så får man antagligen inget vettigt samlingslån, utan bara med 10 - 20% ränta. Det är egentligen bara att låta bli att låna då för det hjälper inte, bättre att släppa allt till KFM.

Jag fick ihop ett lån en släkting som borgen, kände att man måste berätta för någon o då ställde han upp som borgen. Han gjorde det endast för att jag var ärlig o sa som det var. ( hur jag fick alla dessa lån)

Jag har lyckats få bort alla sms-lån under åren, men har istället väldigt dyra lån. Jag har lämnat över min ekonomi till en god vän. Jag kommer inte åt några pengar eller bank-ID samt att jag nu tar tag i mitt spelmissbruk professionellt.

Så här ser det ut för mig:

Medlemslån Nordea: 140.000 kr (3200 kr/mån)
Medlemslån Swedbank 120.000 kr (2800 kr/mån)
Bank Norwegian 130.000 kr (2180 kr/mån)
Marginalen Bank 28.000 kr (444 kr/mån)
CashBuddy 18.000 kr (796 kr/mån)
Cash2you 12.000 kr (498 kr/mån)

Jag har haft ett 30-tal sms-lån som nu alla är betalda.
Det går att ta sig ur så länge man inte tar nya lån.

De företag som enligt mig är vidrigast är utan tvekan Vivus och Onea. Det går inte att förhandla med dem, trots att jag har varit kund i flera år och att de alltid har fått sina pengar tillslut. Har återbetalat lånen för att sedan teckna om de igen lika snabbt.

Däremellan har lånen varit hos Kronofogden och gett utslag med betalningsanmärkningar. Trots det har det varit lekande lätt att återigen få 16.000 kr av Vivus och 30.000 kr av Onea, gång på gång på gång på gång på gång på gång. Mellan Kronofogden så har förlängningsavgifter till Vivus och Onea betalats på mellan totalt 1500 kr och 4300 kr per månad (beroende av lånens storlek).

Karusellen stannar aldrig. Man får hela tiden nya lån och en person som jag, med spelmissbruk är deras allra bästa kund.

Det borde vara förbjudet att låna ut till personer som är överbelånade och som har mängder med betalningsanmärkningar.

Jag håller helt o hållet med dig om det!
De utnyttjar de som sitter fast o ett spelberoende o vägrar samarbeta o komma fram till en lösning som gynnar båda parter. Tycker att sms-lånen borde förbjudas, så att de inte kan "sparka på de som redan ligger ner"

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp