- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
2,95 %, så det är en blygsam reallöneökning på mindre än en procent om Riksbankens inflationsmål håller. Å andra sidan så tror jag att det finns vissa möjligheter till bättre bonus i år.
- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
Är det så för er andra också, att årets ökning är för mer än ett år?
Ja, så är det visst. Den gäller från november 2020 och nästa höjning är i april 2022. Så när jag tänker efter kanske jag inte har fått någon reallöneökning alls. På ett och ett halvt år vill ju Riksbanken att inflationen skall vara 3 %. Stor idé att få 2,95 % mer i lön om allt blir 3 % dyrare.
Man kanske skulle gå ut i vild strejk.
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 123
- Poäng
- 297
Ja, så är det visst. Den gäller från november 2020 och nästa höjning är i april 2022. Så när jag tänker efter kanske jag inte har fått någon reallöneökning alls. På ett och ett halvt år vill ju Riksbanken att inflationen skall vara 3 %. Stor idé att få 2,95 % mer i lön om allt blir 3 % dyrare.
Man kanske skulle gå ut i vild strejk.
Jag är redo att inta barrikaderna med dig

- Meddelanden
- 1 709
- Mottagna reaktioner
- 864
- Poäng
- 747
Jag är redo att inta barrikaderna med dig![]()
Det är ju snart 1:a maj.
Man kanske skulle gå ut och vifta med en röd fana i sossarnas tåg där de demonstrerar mot sig själva. Det är antingen det eller att försöka jobba lite mer. Vet inte vad som ger bäst effekt

- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
7.9 %Tjena,
jag är bara nyfiken på vad alla har fått för löneökningar i år i %?
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Gäller från 1 januari i år, för ett år. Fick nåt liknande förra året med. I år pga nya arbetsuppgifter, förra året för att komma ikapp andra med motsvarande erfarenhet och kompetens.
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
2.5% för mig, lite lågt kan tyckas. Dock ska jag inte klaga för mkt då Vi fick rejält förra året under Corona.
Hur mkt är rejält för dig?
- Meddelanden
- 565
- Mottagna reaktioner
- 246
- Poäng
- 417
2,7% och är duktigt irriterad över att jag fick en skattesats om 54% på den retroaktiva delen från november i fjor, som kom som en klumpsumma med aprillönen...![]()
Men då bör du sitta på en skaplig lön med andra ord?
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Men då bör du sitta på en skaplig lön med andra ord?
Jo, de gör ja förvisso, men likväl...
Jag tycker de e fullständigt horribelt att något som egentligen skulle betalts ut varje månad då det avser en löneökning för flera månader bakåt i tiden nu beskattas med 54% bara för att det kommer som en klumpsumma en månad !
- Meddelanden
- 1 482
- Mottagna reaktioner
- 777
- Poäng
- 677
Jag fick 10 % i år men fick inget förra året pga covid. Inget retroaktivt heller.
Då har vi lika, ca
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Håller med! Jag fick 57% skatt på min retroaktiva höjning.Jo, de gör ja förvisso, men likväl...
Jag tycker de e fullständigt horribelt att något som egentligen skulle betalts ut varje månad då det avser en löneökning för flera månader bakåt i tiden nu beskattas med 54% bara för att det kommer som en klumpsumma en månad !
- Meddelanden
- 6 118
- Mottagna reaktioner
- 6 405
- Poäng
- 3 937
Håller med! Jag fick 57% skatt på min retroaktiva höjning.
Fullständigt horribelt !!!

- Meddelanden
- 273
- Mottagna reaktioner
- 238
- Poäng
- 407
2.7% i januari och 2.2% i maj -22. Kollektivt förhandlat och inte så mycket att göra åt. Dock möjlighet att påverka arbetstiden ganska mycket själv och jobba över/under efter bästa förmåga.
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Jo, de gör ja förvisso, men likväl...
I slutändan blir det rätt när det deklareras
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 123
- Poäng
- 297
2.7% i januari och 2.2% i maj -22. Kollektivt förhandlat och inte så mycket att göra åt. Dock möjlighet att påverka arbetstiden ganska mycket själv och jobba över/under efter bästa förmåga.
Är nyfiken på det där med när det är kollektivt avtalat, innebär det per automatik att alla får samma i procent?
Hos oss (stor arbetsgivare med kollektivavtal osv) pratar de också om ett avtal, i det här fallet 3 % fr november 2020 + 2 % april 2022. Men det blir sedan så att vissa får under och andra över utifrån prestation etc.
Är det helt enkelt så att den enskilde arbetsgivaren väljer om de vill ge samma till alla eller mer utifrån prestation?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Är nyfiken på det där med när det är kollektivt avtalat, innebär det per automatik att alla får samma i procent?
Hos oss (stor arbetsgivare med kollektivavtal osv) pratar de också om ett avtal, i det här fallet 3 % fr november 2020 + 2 % april 2022. Men det blir sedan så att vissa får under och andra över utifrån prestation etc.
Är det helt enkelt så att den enskilde arbetsgivaren väljer om de vill ge samma till alla eller mer utifrån prestation?
Det är väl i alla fall vad facken brukar vilja, enligt min erfarenhet, så inte dom som jobbar dåligt ska bli ledsen
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Totalen av alla löneökningar ska hamna på minst den procentsatsen som man kommit överens om. Det finns ett minsta belopp som man måste höja lönen med i kronor och ören. Så det kan finnas de som får mindre än 3% och de som får mer.Är nyfiken på det där med när det är kollektivt avtalat, innebär det per automatik att alla får samma i procent?
- Meddelanden
- 31 758
- Mottagna reaktioner
- 16 683
- Poäng
- 11 977
Totalen av alla löneökningar ska hamna på minst den procentsatsen som man kommit överens om. Det finns ett minsta belopp som man måste höja lönen med i kronor och ören. Så det kan finnas de som får mindre än 3% och de som får mer.
Alla avtal har inte någon lägstasumma
- Meddelanden
- 129
- Mottagna reaktioner
- 123
- Poäng
- 297
Alla avtal har inte någon lägstasumma
Tack båda.
Är överraskad över att det finns arbetsgivare som går med på att fördela det lika, det lär ju inte direkt bädda för en prestationskultur att den enskilde medarbetaren inte kan påverka sin löneutveckling.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.