• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Compricer - Jämför lån (ny)
3. Zmarta - Ett bra alternativ
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Loanstep - Lån utan UC
9. Banky - Lån utan UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning eller Skuldsanering

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Ok, skönt att höra. Tack alla för ni svarade och tog er tid.

Förhoppningvist så blir det "bättre" tider framöver, slipper pussla ihop med lån på lån på lån och slipper gå back 27000kr varje månad...så jäkla sjukt att man har grävt ner sig så djup.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Wizard71

Viktig medlem
Poäng: 166
Blev medlem
15 Januari 2023
Meddelanden
71
Mottagna reaktioner
55
Poäng
166
Löneutmätning är något som KFM beslutar om när de får en beställning från en som vill ha betalt. Skuldsanering är något du ansöker om och som (kanske) beviljas beroende på hur rimligt det är att anta att du inte kan betala av skulderna på överskådlig tid. Oftast brukar man väl tänka 10-15 år som överskådlig tid.

En fördel med löneutmätning är att många brukar tycka att det är skönt att sluta betala på alla skulder och låta automatiken i löneutmätningen ske eftersom de inte tar så mycket att du måste flytta från hus och hem eller så att du inte kan köpa mat. Det blir inte längre att bolla och trixa för att få ihop med nog med pengar varje månad.

En fördel med skuldsanering är att den är tidsbegränsad till fem år, även om den fungerar i stort sett som en löneutmätning. Skillnaden är väl att du betalar själv in det som KFM annars skulle ha krävt från din arbetsgivare. Löneutmätning kan pågå tills hela skulden är betald, oavsett hur lång tid det tar.
Nackdelen med löneutmätning med många högkostnadslån är att räntorna äter upp din utmätning och skulderna nästan ökar ist för minskar, jag hade enorma räntor och kom ingenstans och efter 5 år ansökte jag om skuldsanering! Då har man blanka papper efter fem år, om du inte har CSN lån för dom pausas under saneringen och börjas betala av efter färdig skuldsanering!
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
86
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Nackdelen med löneutmätning med många högkostnadslån är att räntorna äter upp din utmätning och skulderna nästan ökar ist för minskar, jag hade enorma räntor och kom ingenstans och efter 5 år ansökte jag om skuldsanering! Då har man blanka papper efter fem år, om du inte har CSN lån för dom pausas under saneringen och börjas betala av efter färdig skuldsanering!
Förstår det helt klart, tanken är att på sikt ansöka om skuldsanering, när allt har "trillat" in hos KFM så kommer vi nog att ansöka. Dryga 6 miljoner i skulder kan vi inte betala bort på ens 50 år.
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 680
Mottagna reaktioner
1 706
Poäng
1 177
Förstår det helt klart, tanken är att på sikt ansöka om skuldsanering, när allt har "trillat" in hos KFM så kommer vi nog att ansöka. Dryga 6 miljoner i skulder kan vi inte betala bort på ens 50 år.
Husets skulder kommer inte ingå i saneringen. Eller ni har 6 miljoner utöver huset?
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Vid en eventuell löneutmätning så ligger tyvärr ditt hus risigt till eftersom det verkar finnas ett övervärde. Vad jag förstått, någon får rätta mig om jag har fel, så mäts inte huset ut om övervärdet ligger under 200 000 kr totalt efter alla avdrag. Dock är det ingen garanti, 200 000 kr är ett riktvärde och har egentligen ingen juridisk bäring, med andra ord kan huset utmätas oavsett övervärde så länge det är försvarbart och täcker KFM kostnader för utmätning. Har ni ett högre övervärde blir det ännu svårare att behålla huset så länge huset inte utgör beneficieegendom. Exempelvis om något av barnen är så gravt handikappad att huset har specialanpassats så att barnet enbart kan bo där. Jag är ingen expert på dessa frågor men jag vill ändå flagga för dig att huset ligger i farozonen för utmätning.
 

annlo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 787
Blev medlem
30 April 2012
Meddelanden
1 725
Mottagna reaktioner
979
Poäng
787
En annan fråga, är det någon som vet hur det funkar om man har en leasingbil och får löneutmätning, kan KFM ta den eller finnansbolaget för den delen?
Problemet blir väl att kunna betala både på leasingbilen samtidigt m löneutmätning. Blir ju inte så mkt kvar då lönen utmäts.
 

zcripter

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
22 November 2022
Meddelanden
112
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Glömde en annan sak gällande ert hus. Vid en ansökan om skuldsanering så kan husets övervärde utgöra hinder för att du ska beviljas en skuldsanering. Jag fick avslag på min ansökan för ett tag sen då jag har ett hus med liknande övervärde som du har. KFM motivering för avslaget var bl.a att jag hade ett hus med övervärde vilket talar starkt emot att få en skuldsanering eftersom det då visar på att jag inte gjort allt i min makt när jag sitter på tillgångar istället för att sälja dessa och betala av del på min totala skuld.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp