• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Löneutmätning eller Skuldsanering

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Skulle jag ha de siffrorna vid fastighetsutredning skulle det rulla vidare till utmätning om någon sökande begär det.
Ja, tänk att det ska vara så svårt för vissa att inte inse det i tid och ta saken i egna händer och se till att sälja och fixa ett boende som fungerar medan man kan!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Flingan

Kunnig medlem
Poäng: 317
Blev medlem
6 Augusti 2022
Meddelanden
206
Mottagna reaktioner
128
Poäng
317
Hör barnet till LSS, med tanke på svårigheterna?

Så kanske detta kan vara ett bra läge att ansöka om boende till barnet, sälja huset och skaffa hyresrätt.

Antar att det lär finnas någon form av plan för barnet, som numera räknas som vuxen.

Anser med att ni bör kolla över möjligheten till att sälja huset.
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Ja ingen lätt sits för vår del men å andra sidan så är det ju självförvållat, vi får börja kolla runt och ställa oss i bostadskö och försöka vara någorlunda förberredda på det värsta om huset utmäts.
Men återigen, tack för alla tips och förslag, många här som sitter i samma fruktansvärda sits, men nog fan ska man ta sig igen detta på något sätt.

Livet på en pinne antar jag...
 

Andrea

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 577
Blev medlem
29 Augusti 2019
Meddelanden
2 055
Mottagna reaktioner
308
Poäng
577
Ja, tänk att det ska vara så svårt för vissa att inte inse det i tid och ta saken i egna händer och se till att sälja och fixa ett boende som fungerar medan man kan!
Jag sålde min bostadsrätt i somras blev av med 600000 i skuld just för att Kronofogden inte skulle kunna ta bostaden o jag då förlora möjligheten att gå med vinst o betala skulder . Skaffade hyreslägenhet . Det var tuuuuuungt men rätt beslut . Kommer inte kunna köpa nytt för pengarna gick till reavinst skatt 300000 och som sagt 600000 i skulder TROTS att det var rätt beslut har jag nu 600-700000 kvar i skulder OCH riskerar att hamna hos K inom kort MEN nu kan jag o barnen iallafall INTE bli av med hustaket nånsin tack vare hyresrätt istället . SÅ man får ta ett av de tunga stegen i taget . Jag tog ett i somras och har några kvar .
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Jag sålde min bostadsrätt i somras blev av med 600000 i skuld just för att Kronofogden inte skulle kunna ta bostaden o jag då förlora möjligheten att gå med vinst o betala skulder . Skaffade hyreslägenhet . Det var tuuuuuungt men rätt beslut . Kommer inte kunna köpa nytt för pengarna gick till reavinst skatt 300000 och som sagt 600000 i skulder TROTS att det var rätt beslut har jag nu 600-700000 kvar i skulder OCH riskerar att hamna hos K inom kort MEN nu kan jag o barnen iallafall INTE bli av med hustaket nånsin tack vare hyresrätt istället . SÅ man får ta ett av de tunga stegen i taget . Jag tog ett i somras och har några kvar .
<3 känner med dig, är oehört tungt just nu, många mörka tankar för tillfället :'(
 

KassaKon

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 277
Blev medlem
30 Januari 2019
Meddelanden
2 792
Mottagna reaktioner
1 820
Poäng
1 277
Ja ingen lätt sits för vår del men å andra sidan så är det ju självförvållat, vi får börja kolla runt och ställa oss i bostadskö och försöka vara någorlunda förberredda på det värsta om huset utmäts.
Men återigen, tack för alla tips och förslag, många här som sitter i samma fruktansvärda sits, men nog fan ska man ta sig igen detta på något sätt.

Livet på en pinne antar jag...
Vart i landet bor ni om det går att få bostad så snabbt så att ni inte ens redan står i kö??

När huset redan är utmätt är det oftast för sent att få hyreskontrakt pga anmärkningar.
 

Många skulder

Viktig medlem
Poäng: 52
Blev medlem
16 Februari 2022
Meddelanden
67
Mottagna reaktioner
11
Poäng
52
Vi har inte hamnat hos KF ännu, men är bara en tidsfråga, vi vet inte om huset kommer att bli utmätt heller, så det vi ska göra nu är att ställa oss i kö för att vara på den säkra sidan och köra med öppna kort och förklarar läget om det kan bli aktuellt med utmätning av huset, blir det så kommer vi att överklaga tills det inte går att överklaga mer, tror inte att det sker över en natt.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Vi har inte hamnat hos KF ännu, men är bara en tidsfråga, vi vet inte om huset kommer att bli utmätt heller, så det vi ska göra nu är att ställa oss i kö för att vara på den säkra sidan och köra med öppna kort och förklarar läget om det kan bli aktuellt med utmätning av huset, blir det så kommer vi att överklaga tills det inte går att överklaga mer, tror inte att det sker över en natt.
Om du överklagar osv så försvårar du dina möjligheter till skuldsanering
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 117
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 450
Mottagna reaktioner
6 090
Poäng
4 117
Jo men jag kan ju inte bara lägga mig platt och ge upp och se när huset försvinner om det nu gör det med tanke på familjesituationen. Vi måste kämpa så gott det går.
Jag förstår din stress men försök att se helheten och vad som blir bäst för framtiden.
Löneutmätning kommer det att bli hur du än gör och vill du inte leva med löneutmätning för alltid utan få möjlighet till en skuldsanering så måste du bortse från det emotionella och tänka rationellt.
Samarbetar du inte med kfm och gör allt i din makt för att reducera dina skulder som tex sälja huset och använda överskottet till att betala på lånen så är en skuldsanering svår att få.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp