• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Löneutmätning och EXTRA intäkter...

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Go’morron alla,
Har tre små frågor... Det handlar dessvärre NU bara om en tidsfråga innan jag åker på löneutmätning... :(
Jag tjänar 40.000 kr per månad.
Bör jag ta bort den skattejämkning som jag ansökte om i mars månad pga av höga räntekostnader? Får idag ut ca 31.500kr. Utan jämkning ca 29.000kr... Antar att jag bör göra det för annars åker jag väll på en skatteskuld istället då jag inte längre betalar på mina lån... Tänker jag rätt?

Undrar även vad som händer om jag vissa månader erhåller bonus, vilket jag får när jag t.ex ”sätter” större uthyrningar i mina fastigheter. Som just nu, håller jag på att hyra ut 2000kvm till en myndighet med jäkligt bra hyra. Jag blir då belönad med en engångs utbetalning om kanske 10.000kr (det varierar beroende på hur hög hyra jag får och hur hög investeringen blir)... ?!?!

Min 19-åriga dotter är bosatt hos mig. Hon arbetar idag, men tjänar inte mycket. Hon pratar även om att sticka till Norge och bosätta sig hos sin far ett par månader och arbeta där, men vill fortsatt vara skriven här... Jag har förstått att om min dotter är skriven hos mig, så betraktas hon som inneboende och skall då betala halva hyran (?!?!?!?!)...vilket känns lite absurt med tanke på hennes ringa inkomst, men hur bevisar jag att hon kanske faktiskt inte bor här framgent utan bara är skriven här... @Lasseman kan Du kanske besvara detta ... please ?!

Många tankar - mycket grubblerier :(
 
Senast ändrad:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 385
Mottagna reaktioner
373
Poäng
517
Go’morron alla,
Har tre små frågor... Det handlar dessvärre NU bara om en tidsfråga innan jag åker på löneutmätning... :(
Jag tjänar 40.000 kr per månad.
Bör jag ta bort den skattejämkning som jag ansökte om i mars månad pga av höga räntekostnader? Får idag ut ca 31.500kr. Utan jämkning ca 29.000kr... Antar att jag bör göra det för annars åker jag väll på en skatteskuld istället då jag inte längre betalar på mina lån... Tänker jag rätt?

Undrar även vad som händer om jag vissa månader erhåller bonus, vilket jag får när jag t.ex ”sätter” större uthyrningar i mina fastigheter. Som just nu, håller jag på att hyra ut 2000kvm till en myndighet med jäkligt bra hyra. Jag blir då belönad med en engångs utbetalning om kanske 10.000kr (det varierar beroende på hur hög hyra jag får och hur hög investeringen blir)... ?!?!

Min 19-åriga dotter är bosatt hos mig. Hon arbetar idag, men tjänar inte mycket. Hon pratar även om att sticka till Norge och bosätta sig hos sin far och arbeta där, men vill fortsatt vara skriven här... Jag har förstått att om min dotter är skriven hos mig, så betraktas hon som inneboende och skall då betala halva hyran (?!?!?!?!)...vilket känns lite absurt med tanke på hennes ringa inkomst, men hur bevisar jag att hon kanske faktiskt inte bor här framgent utan bara är skriven här... @Lasseman kan Du kanske besvara detta ... please ?!

Många tankar - mycket grubblerier :(
Hej igen.
Jämkningen kan jag besvara. Om du inte betalar på dina skulder alls och senare får löneutmättning så måste du kolla hur mycket KF betalar in på varje skuld(rönta) annars åker du på restskatt.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Hej igen.
Jämkningen kan jag besvara. Om du inte betalar på dina skulder alls och senare får löneutmättning så måste du kolla hur mycket KF betalar in på varje skuld(rönta) annars åker du på restskatt.

Stort tack Skogsmulle - Ni är VERKLIGEN guld värda ... :)
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 385
Mottagna reaktioner
373
Poäng
517
Stort tack Skogsmulle - Ni är VERKLIGEN guld värda ... :)
Jag har jämkning själv men har inget hos KF och vet exakt hur mycket jag betalar in i ränta varje månad. Så det känns skönt att själv ha koll på de sakerna nuförtiden
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Hej igen.
Jämkningen kan jag besvara. Om du inte betalar på dina skulder alls och senare får löneutmättning så måste du kolla hur mycket KF betalar in på varje skuld(rönta) annars åker du på restskatt.
Det är ju tvärtom, om man inte betalar på sina skulder, som räntan tickar på. Jag kör med jämkning, det uppger man till KFM när man fyller i löneuppgifterna, på så sätt finns det mera för löneutmätning varje månad, vilket är bättre än att betala in en massa när man får återbetalning en gång per år ur ränteperspektiv. Givetvis har jag koll på räntorna så att jag har en jämkning som ligger något i underkant = lite tillbaka på skatten. Om jag får skuldsanering däremot, så måste jämkningen plockas bort eftersom man då inte betalar ränta.
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 385
Mottagna reaktioner
373
Poäng
517
Det är ju tvärtom, om man inte betalar på sina skulder, som räntan tickar på. Jag kör med jämkning, det uppger man till KFM när man fyller i löneuppgifterna, på så sätt finns det mera för löneutmätning varje månad, vilket är bättre än att betala in en massa när man får återbetalning en gång per år ur ränteperspektiv. Givetvis har jag koll på räntorna så att jag har en jämkning som ligger något i underkant = lite tillbaka på skatten. Om jag får skuldsanering däremot, så måste jämkningen plockas bort eftersom man då inte betalar ränta.
Jo men det jag menade var om du inte betalar på dina skulder så kommer inga uppgifter in till skatteverket men ränteskulden blir större på skulden. Sen när KF kommer in i bilden måste man ha mer koll på hur mycket de fördelar ut till räntor på skulderna
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Jo men det jag menade var om du inte betalar på dina skulder så kommer inga uppgifter in till skatteverket men ränteskulden blir större på skulden. Sen när KF kommer in i bilden måste man ha mer koll på hur mycket de fördelar ut till räntor på skulderna
KFM fördelar i % efter hur stora skulderna är, sedan är det dem man lån av, alternativt inkassobolaget, som fördelar inbetalning mellan amortering och ränta. Det är ganska enkelt om man vet vilken % som räntan är på varje skuld att ha en adekvat jämkning.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Det är ju tvärtom, om man inte betalar på sina skulder, som räntan tickar på. Jag kör med jämkning, det uppger man till KFM när man fyller i löneuppgifterna, på så sätt finns det mera för löneutmätning varje månad, vilket är bättre än att betala in en massa när man får återbetalning en gång per år ur ränteperspektiv. Givetvis har jag koll på räntorna så att jag har en jämkning som ligger något i underkant = lite tillbaka på skatten. Om jag får skuldsanering däremot, så måste jämkningen plockas bort eftersom man då inte betalar ränta.

Ok ! Så jag bör behålla jämkningen alltså...? Jag antar att när mina skulder hamnat för löneutmätning, så är det väll likväl ”bara” räntan som kommer betalas för den är ju hutlös på de flesta av mina lån... :( och den har ju tickat på bara under de 2 månader som jag nu inte betalt på flertalet av mina skulder...
Jag noterar ju vad Du har sagt Lize om att Dina skulder knappt sjunker trots utmätning om hela 25.000 riksdaler i månaden...

Sen noterar jag även att Nu har någon på ett inkassobolag även varit inne och tittat på min LinkedIn profil..
De finns ingen hejd på stolligheterna... Vad vill dom fiska fram genom att titta där? :(
 

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
25 848
Mottagna reaktioner
12 598
Poäng
9 787
Det skulle kunna gå att visa om hon kan visa upp ett bostadskontrakt på den bostad hon då får i norge.
 

Kimsan72

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 3 907
Blev medlem
18 Augusti 2017
Meddelanden
5 941
Mottagna reaktioner
6 131
Poäng
3 907
Det skulle kunna gå att visa om hon kan visa upp ett bostadskontrakt på den bostad hon då får i norge.

Hon kommer bo hemma hos sin pappa i hans villa under tiden hon är där... Behöver dom då skriva kontrakt... låter helt befängt?
Hennes intention är ju att därefter antingen sticka ner till Spanien och arbeta eller söka arbete på lyxkryssare & även då behöver hon ju vara skriven här hemma...
19-åringar vill ju gärna ut i vida världen och det applåderar jag...
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp