• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

"Life hacks" när man är hos KF

Paula

Aktiv medlem
Poäng: 197
Blev medlem
25 April 2019
Meddelanden
33
Mottagna reaktioner
78
Poäng
197
Jag hoppas att du hittar ett sätt att bli av med din ilska och hårdhet, för din egen skull. Alltså ingen tycker väl att systemet är särskilt bra just nu och det är katastrof att man kan överbelåna sig men vi på forumet har gjort vårat val och det bästa vi kan göra är att komma till insikt i det och göra allt vi kan för att skapa de bästa förutsättningarna för oss själva. Om du skulle bli beviljad skuldsanering så skulle di förmodligen vara överbelånad igen efter att den avslutats för ”att det är möjligt och du vill suga ut allt ur lånegivare och det är statens fel att du lånar pengar för det finns möjligheter”.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Om du skulle bli beviljad skuldsanering så skulle di förmodligen vara överbelånad igen efter att den avslutats för ”att det är möjligt och du vill suga ut allt ur lånegivare och det är statens fel att du lånar pengar för det finns möjligheter”.

Nej faktiskt, det går ju direkt emot vad jag sagt hela tiden. Du har gravt missförstått mig. Att låna pengar man inte har eller kan återbetala är fel. Att låna ut pengar till de som inte kan återbetala utan att noggrant kolla upp deras livssituation/ekonomi är lika fel och i princip nåt alla låneföretsg gjort sig skyldiga till.

Däremellan hamnar de utsatta i kläm. Ironin här är att jag egentligen talar för de som liksom du skulsatt sig pga beroenden o.dyl. Jag själv hör inte till den kategorin. Jag träffade fel person och fattade ett riktigt åsnebeslut och nu sitter jag här. Personen ifråga mår skit över min uppoffring men har lyckligtvis tagit tag i sina problem. Jag sj får lära av min dumhet och gå vidare bäst jag kan.

Så nej, jag har inga laster eller beroenden som skulle kunna få mig att ens ta ett lån eller leva över mina tillgångar första gången, än mindre en andra gång.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112
Och sen är det ju också så ofantligt absurt att bevilja skuldsanering till folk som är överbelånade pga t ex spelmissbruk och sen hoppas att de inte faller tillbaka igen. Det ska ju inte gå att överbelåna sig själv till att börja med!

Det faktum att skuldsanering ens finns är tecken på att Sverige tagit ett rejält kliv åt helvete och aldrig hittat tillbaka till huvudleden igen. Allt säger ju emot sig självt liksom.
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 634
Mottagna reaktioner
6 209
Poäng
4 147
Jag lär när som helst hamna hos Kronofogden, blir troligen att jag skiter i att betala samtliga fakturor och räkningar (utom de vanliga) och släpper allt i slutet av denna månad.

Vad jag vill samla här är råd & tips hur man drygar ut kassan och lever någonlunda normalt fastän man har löneutmätning och bet. anmärkningar.

Lär nog få igenom skuldsanering framöver då mina skulder snart är närmare miljonklassen och jag har ett jobb där jag får ut strax under 20k, men har likaså inga planer på att leva strax under 5000 kr i månaden i 5 år.

Första steget är väl att jobba som fan den närmaste tiden, hamstra lönerna innan någon löneutmätning kommer igång och 'gömmma de i madrassen'. Under tiden ska man dra ut på processen så gott det går, alltså skicka svar på kravbrev och delgivningar så sent som möjligt. Ju senare utmätningen kommer igång desto fler löner hinner man få ut.

Andra steget är att ändra på sin arbetssituation som exempelvis att gå ner i tjänst på det jobb de drar lönen från. Ingen mening att jobba ihjäl sig när de endast lämnar en viss summa att leva på oavsett om man jobbar 100% eller 75%. På så sätt hinner man jobba extra nån dag i veckan på annat håll efter egen förmåga och behov. Mig veterligen får man behålla oregelbunden extraikomst då det är svårt att mäta ut från månad till månad.

Min fråga är dock hur gör de om man inte har någon typ av anställning alls utan bara hoppar in som vikarie när det finns tillfälle. Då är ju lönen extremt skiftande. Hur mäter man ut sånt?

En mer långsiktig idé är att bo i Sverige men jobba (extra) i Danmark och få lönen utbetald till ett danskt bankkonto... förutsatt att man inte får arbetslöshetsersättning av nåt slag från Sverige för då är det bedrägeri. Eller ha ett jobb i Sverige på 50% eller mindre och jobba resten av tiden i Danmark. Nu bor jag ju nära sundet så jag har lätt för att pendla. Vet inte om Norge också är ett alternativ eller om de har nåt samarbete med Sverige i sammanhanget.

Undrar också hur det funkar med att skaffa utländskt bankkonto? Måste man ha ett jobb i landet ifråga, eller var man skaffa ett "sparkonto" utan att KF kan lägga sig i?

Så långt har jag kommit i mina funderingar, rätta mig om jag har fått nåt om bakfoten och kom gärna med era egna förslag och idéer. :)
Går du medvetet ner i tjänst så har du förlorat din möjlighet till skuldsanering. För att få en skuldsanering så ska du ha gjort allt för att få bort dina skulder och att gå ner i tjänst är raka motsatsen.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 461
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Och sen är det ju också så ofantligt absurt att bevilja skuldsanering till folk som är överbelånade pga t ex spelmissbruk och sen hoppas att de inte faller tillbaka igen. Det ska ju inte gå att överbelåna sig själv till att börja med!

Det faktum att skuldsanering ens finns är tecken på att Sverige tagit ett rejält kliv åt helvete och aldrig hittat tillbaka till huvudleden igen. Allt säger ju emot sig självt liksom.

Du verkar inte att ett mål att någonsin bli skuldfri så är väl klart du kan köra din plan och leva med KF resterande delen av livet om detta är vad du vill.
Du behöver iaf ett danskt personnummer för att ens skapa ett konto i Danmark.

Sedan att du lägger ansvaret på våra politiker att du fuckat upp ditt liv? Jaa, du har gjort valet ändå, inte vackert att tycka synd om sig själv som du gör.

Bara acceptera och lös problemet.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Alltså jag är ju också här för att jag överbelånat mig, precis som många andra på det här forumet. Och ja mina skulder har skett pågrund av beroende också. Och vadå staten gör ingenting, vad anser du att skuldsanering är? Det är ju en hjälp av staten att komma på fötter. Du överlever på existensminimum, det är därför det heter existensminimum. Att göra rätt för sig gör man lika mycket för sig själv, som man gör det för andra. Det blir provocerande hur man läser trådar om andra medlemmar på forumet som har så mycket ångest och kämpar så hårt, precis som man själv gör, och så planerar du att glida in på någon räkmacka och inte behöva ta konsekvenser för vad du ställt till med. Jag tjafsar verkligen inte emot att man gömmer undan ett par löner innan löneutmätningen, man behöver en buffert, trots att man ska kunna klara det mesta på existensminimum. Men att försöka göra ett system att fuska till sig så mycket som möjligt när man får en sån fantastisk chans/möjlighet som skuldsanering är inte rätt mot varken dig själv, staten eller dina lånegivare.
Håller med dig:)
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Du verkar inte att ett mål att någonsin bli skuldfri så är väl klart du kan köra din plan och leva med KF resterande delen av livet om detta är vad du vill.
Du behöver iaf ett danskt personnummer för att ens skapa ett konto i Danmark.

Sedan att du lägger ansvaret på våra politiker att du fuckat upp ditt liv? Jaa, du har gjort valet ändå, inte vackert att tycka synd om sig själv som du gör.

Bara acceptera och lös problemet.
Sant. Jag önskar att få skuldsanering så småningom men tar det inte för givet.
Det är en möjlighet inte rättighet.
Att skylla på andra är hemskt man har själv strulat till det och får vackert finna sig i det.
Okej man har hjälp med pengar också när det gick men varit ett eget val.
När det gäller överkonsumtion o spel har jag varit en idiot så är det bara.
 

onetwo

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 897
Blev medlem
15 Januari 2019
Meddelanden
2 461
Mottagna reaktioner
1 005
Poäng
897
Sant. Jag önskar att få skuldsanering så småningom men tar det inte för givet.
Det är en möjlighet inte rättighet.
Att skylla på andra är hemskt man har själv strulat till det och får vackert finna sig i det.
Okej man har hjälp med pengar också när det gick men varit ett eget val.
När det gäller överkonsumtion o spel har jag varit en idiot så är det bara.

Inte tänkt kommentera denna tråd mer, TS är inte vidare klyftig så om personen blivit lurad som hen påstår är jag inte förvånad, go for it, kasta bort X år av ditt liv i onödan för att smussla bort småpengar från KF om X år är problemet ändå kvar.
 

RustNeverSleeps

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
26 Augusti 2019
Meddelanden
186
Mottagna reaktioner
28
Poäng
112

Sedan att du lägger ansvaret på våra politiker att du fuckat upp ditt liv? Jaa, du har gjort valet ändå, inte vackert att tycka synd om sig själv som du gör.

Bara acceptera och lös problemet.

Ännu en som tänker ungefär lika djupt som en tecknad figur.

Du anser såklart att dessa människor med diverse beroende, missbruk och beteendeproblematik har endast sig själva att skylla och allting är bara som det ska. Det finns inga andra anledningar till att rekordmånga svenskar är överskuldsatta och rekordmånga väntar på skuldsanering? Allt är i sin ordning menar du?

Om nån stackars sate med spelberoende har möjlighet att ta sms-lån genom att överdriva eller ljuga om sin situation/inkomst (vilket de flesta härinne gjort eller gör; om inte på annat sätt så genom valet av kreditupplysning) och får lån efter lån beviljat då är det ju nåt jävligt fel på systemet eller fattar ingen av er det? Nej ni snackar istället om denna människas 'personliga ansvar', att hen satt sig själv i denna sits - men hur långt kommer man med personligt ansvar när man i sin problematik inte är förmögen att välja rätt spår.

"Bara acceptera och lös problemet", säger du? Som @Syrran härinne menar du? Läs och böla

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldångest.12145/

Hade hon nån vett bakom pannbenet eller en uns av självbevarelsedrift så hade hon tagit saken i egna händer, söka alternativa utvägar liksom jag gör här. Finns ett ordspråk; Gud hjälper den som hjälper sig själv. Nu tror jag inte på Gud men ni fattar galoppen.
 

Syrran

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 517
Blev medlem
5 Juli 2017
Meddelanden
4 417
Mottagna reaktioner
2 181
Poäng
1 517
Ännu en som tänker ungefär lika djupt som en tecknad figur.

Du anser såklart att dessa människor med diverse beroende, missbruk och beteendeproblematik har endast sig själva att skylla och allting är bara som det ska. Det finns inga andra anledningar till att rekordmånga svenskar är överskuldsatta och rekordmånga väntar på skuldsanering? Allt är i sin ordning menar du?

Om nån stackars sate med spelberoende har möjlighet att ta sms-lån genom att överdriva eller ljuga om sin situation/inkomst (vilket de flesta härinne gjort eller gör; om inte på annat sätt så genom valet av kreditupplysning) och får lån efter lån beviljat då är det ju nåt jävligt fel på systemet eller fattar ingen av er det? Nej ni snackar istället om denna människas 'personliga ansvar', att hen satt sig själv i denna sits - men hur långt kommer man med personligt ansvar när man i sin problematik inte är förmögen att välja rätt spår.

"Bara acceptera och lös problemet", säger du? Som @Syrran härinne menar du? Läs och böla

https://www.xn--lnforum-exa.se/threads/skuldångest.12145/

Hade hon nån vett bakom pannbenet eller en uns av självbevarelsedrift så hade hon tagit saken i egna händer, söka alternativa utvägar liksom jag gör här. Finns ett ordspråk; Gud hjälper den som hjälper sig själv. Nu tror jag inte på Gud men ni fattar galoppen.
Okej tackar för det särskilt att inget finns bakom pannbenet på mig;)
Har slutat att ta illa vid mig tar onödig energi den energi jag har kvar behövs till annat än att bemöta detta;)
Men vi tycker olika o väljer själv vilken väg vi vill gå:)
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp