• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Ljusare tider, tack Nordea!

Osten

Medlem
Poäng: 87
Blev medlem
7 Oktober 2020
Meddelanden
5
Mottagna reaktioner
20
Poäng
87
Hej!

Jag tänkte dela med mig av min resa som nu äntligen har börjat kännas lättare, ser en väg framåt som är hanterbar och bara blir bättre!

Tänkte börja med lite bakgrund:
Kortfattat skulle man kunna säga att jag har de senaste 7 åren samlat på mig en skuldbörda tack vare en osund syn på pengar och med en naiv inställning att det löser sig sen! Tog min högskoleexamen 2014 och fick strax därefter min första tillsvidareanställning. Bra betalt och en trygg tillvaro, jag och min fru fick vårat första barn och vi flyttade till hus. Då vi levde på en lön + en föräldrapenning på lägsta nivå så hade vi inte ett överflöd av pengar, men med en inställning där att detta var ju bara tillfälligt, snart skulle vi ha två löner så levde vi lite över vår ekonomiska förmåga. Två bilar ansåg vi vara nödvändigt, renoveringar i huset gjordes, semestrar åktes på, för allt detta skulle vi ju kunna betala av senare med två löner. Två år senare föddes vårt andra barn, och 1,5 år efter det vårat tredje. Div. sjukskrivningar och annat under dessa år gjorde att vi inte ofta hade ens en full månadslön att leva på, dock fortsatte utgifterna. Någonstans i mitten där när fakturor och annat på delbetalning började ge ganska ohållbart höga månadskostnader så upptäckte man det "fantastiska" i att samla lån för att få ned månadskostnaden, och vips hade man ju flera tusen över varje månad, som man kunde spendera på annat. Man försökte aldrig se hela bilden att dessa lån skulle betalas över en längre tid och skulderna minskade aldrig, tvärt om. Det kom nya "nödvändiga" utgifter som gjorde att man samla ytterligare lån och en onda cirkeln började. I jakten på att sänka månadskostnaderna så ökade man på skuldsumman.

Medans barn nummer tre väntades så hände det värsta som kunde hända, jag vann en större summa pengar. Alla skulder löstes och man kom enkelt undan. Vilket bara gav syre till elden, det osunda förhållandet till pengar var ju lugnt, det löser sig sen, det var ju det vi sa!

Det fortsattes konsumeras lite över månadens inkomster, och ett nytt sätt att "lösa" detta på var upptäckt, det fortsatte att spelas! Det var ju så man skulle lösa det, igen. Ett intresse för aktier hade också väckts. Dock inte det sunda långsiktiga sparandet med en rimlig årlig avkastning, nej det var snabba aktieraketer och förhoppningsbolag. Och även där hände något dåligt, jag lyckades! Läste på ett forum om ett företag som skulle rusa vid rapport, gick in med ca 30-40 tusen, och på ca 2 veckor hade det gått upp runt 100% och jag cashade ut. Enkelt! I ungefär samma veva hade jag börjat kolla över månadsbudgeten, samlade lån och kände att nu har jag en summa över varje månad vi kan leva på, nu är det dags att sluta öka på skulderna. Men när pengarna som skulle lösa ett lån betalades ut , ca 200.000:-, så pytsade jag in det i ett förhoppnigsbolag. Skulle ju enligt min plan minst fördubblas och fler lån skulle lösas efter. Det rasade totalt, sålde med en förlust på 150.000:- (hade jag haft de kvar fortf hade jag i stort sett förlorat allt)

Sen efter det var skulderna självgående, lån samlades för att "släcka mindre bränder" och skulderna växte av sig själva! Jag och min fru valde att separera vid årskiftet nu och efter det, med helt eget ansvar över min ekonomi så kände jag att nu j**lar skulle jag ordna upp det här!

För ca. 1 år sedan hittade jag in på detta forum och där började vändningen.
Med ett tilltuffsat UC-betyg och blancolån på ca 1.000.000:- och ett bolån på 680.000:- började jag försöka hitta en plan att vända detta. Onödiga månadskostnader gjorde jag av med. Huset som stigit bra i värde skulle värderas upp och jag skulle baka in så mycket som möjligt i bolånet. Jag skulle vänta ut min förfrågningar och i september 2021 skulle jag ha bara tre FF kvar och ha amorterat ned så pass så att blancolån efter inbakning i bolånet skulle ligga under den magiska gränsen 500.000:-.

I början på maj nu var inte förutsättningarna optimala, mina deklarerade uppgifter för 2020 hade inte kommit in (vilket var bättre än 2019) samt mina FF låg fort högt (16 st), men jag tog kontakt med Nordea efter att ha läst mycket gott om de här på forumet.
Fick ett möte med en rådgivare, förklarade ALLT, hur jag hamnat i denna sits och min plan på hur det skulle ordnas, varför jag hade så många förfrågningar osv. Och de lyssnade verkligen. Berättade om min deklarerade inkomst som skulle vara på 500.000:- nu 2020, samt underskott som minskat till 70.000:-
Huset värderades till 1.400.000:- och Nordea tog emot mig med öppna armar! Fick bolån + resten i ett blancolån från Nordea på 3,95% ränta (ca 520.000:)

Mina förutsättningar när Nordea tog emot mig:

UC: 2,3%
Blanco: 1, 011 miljoner
Bolån 680.000:-
16 st förfrågningar
Underskott 120.000:-
Inkomst: 427.000:-
Inga utnyttjade krediter (outnyttjad kredit 45.000)

Överlycklig! Nu har jag en strikt månadsbudget, ett buffertsparande samt ett långsiktigt, och äntligen har stressen över den rasande ekonomin lagt sig!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Lånforum.se

Forumsägare
Poäng: 1 117
Moderator
Blev medlem
9 Mars 2009
Meddelanden
1 590
Mottagna reaktioner
1 737
Poäng
1 117
Tack för att du delar med dig och kul att forumet hjälpt dig!
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Nordea är bäst!!!!

Dom hjälpte mig på exakt samma sätt och gav mig exakt samma ränta som du fick. 3.95% plus ett bolån trots skyhög blancobelåning.

Är så tacksam över den banken. Räddade mitt liv och framtid.
 

Elsin

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 447
Blev medlem
9 Mars 2020
Meddelanden
1 315
Mottagna reaktioner
243
Poäng
447
Grattis! Tror jag ska byta till nordea de verkar vara en bra bank! Dock har jag inget bolån osv. Men får jag ner uc betyget så kanske de kan gå ändå att få något hos dom!
 
Senast ändrad:

FrånSkuldTillGuld

Kunnig medlem
Poäng: 216
Blev medlem
7 December 2021
Meddelanden
145
Mottagna reaktioner
73
Poäng
216
Nordea är bäst!!!!

Dom hjälpte mig på exakt samma sätt och gav mig exakt samma ränta som du fick. 3.95% plus ett bolån trots skyhög blancobelåning.

Är så tacksam över den banken. Räddade mitt liv och framtid.
Hur mycket blanco hade du när du ansökte om bolån och hur mycket kontantinsats hade du i %?
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Jag hade hela kontantinsatsen, 15%. Annars hade det nog inte gått.
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 125
Mottagna reaktioner
13 311
Poäng
8 917
Nej jag var under det på UC. Alltså synliga lån. Inkomst på ca 1.000.000 blanco på kanske 800K eller 900K.
 

Streetspirit78

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 927
Blev medlem
5 Januari 2015
Meddelanden
2 632
Mottagna reaktioner
1 178
Poäng
927
Grattis och kul att det löst sig för dig!

Hade liknande förutsättningar som dig, minus bolånet och ca 300K mindre i blanco och något lägre inkomst, när jag och sambon sökte bolån hos Nordea. Sambon har i princip identisk lön som mig och dessutom hade vi hade ca 400K i kontantinsats när vi kontaktade Nordea och sökte bolån. Fick prata med en ytterst otrevligt tant som tvärnekade vår ansökan, trots att vi hade gjort en gedigen uträkning inklusive ett ”räntetest”. Har dessutom varit kund hos Nordea i hela mitt liv. Har nu bytt till LF-bank där vi pratat med en ytterst trevlig dam som sagt att vi med stor sannolikhet kommer beviljas en bolåneansökan. Har dock ej sökt ännu. Tyvärr, men min erfarenhet av Nordea är det motsatta med bl.a uselt bemötande och stenhård bedömning.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp