• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Långivare med aktiv utlåning

1. Klaralån - Lån utan UC
2. Merax - Swish-utbetalning, ingen UC
3. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
4. Binly - Lån utan UC
5. Flexkontot - Swish, ingen UC
6. Credifi - Lån utan UC
7. Ferratum - Lån utan UC
8. Viaconto - Lån utan UC
9. Vivus - Lån utan UC
10. Brixo - Lån utan UC

Lumify dröjsmålsränta

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
690
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Jag hörde av mig innan förfallodatum (10/11) och berättade att jag skulle bli sen. Tre dagar efteråt var lägst att betala ca 3000 kr mer än den ursprungliga summan.
Har mailat dem för att få veta hur den beräkningen skett.
Lägger dom kanske till nästa månads faktura på den som du missat? Alltså att du får betala dubbelt månaden efter
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Maria N

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
11 Juni 2021
Meddelanden
1 016
Mottagna reaktioner
543
Poäng
597
Hej!
Är det någon som vill hjälpa mig med dröjsmålsränteberäkning?
Har ett lån hos Lumify på totalt 12.500. Lägsta belopp att betala den 10/11 var 3810. Mailade och skrev att jag kan betala först den 18/11.
När jag tittar på min profil idag (13/11) så står det lägsta belopp att betala 6971 kr, alltså ca 3100kr mer än för 3 dagar sedan...
Dröjsmålsräntan är 39,5 %
Hjälp mig att förstå!
Dem har slagit ihop denna månads minsta betala med nästkommande betalning eftersom att du vart sen.
 

LiLi

Ny medlem
Poäng: 1
Blev medlem
13 November 2021
Meddelanden
4
Mottagna reaktioner
0
Poäng
1
Lägger dom kanske till nästa månads faktura på den som du missat? Alltså att du får betala dubbelt månaden efterlys
Har ingen aning om hur de gör… beloppet har ökat idag igen så även totalbeloppet plus att jag får både mail och sms dagligen.
Jag skulle vilja veta hur de gör beräkningen av dröjsmålsräntan…
Det normala bör väl vara att man får betala dröjsmålsränta för de dagar man blir sen. Men det här kan ju inte stämma!?
 

RK33

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Oktober 2021
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Många här som släppt deras skit.
hade nog själv minst 8000 som skulle betalas under 1 månad.gav upp och släppte till gothia. Nu 1000kr i månaden istället.
Det var visserligen inte svaret på din fråga
Lumify kommer skicka vidare mig till inkasso, enligt dem är ärendet kvar hos dem tills fredag. Hur lång tid tog det för dig innan de släppte till Gothia? Skickar dessa hem brev eller kör de på kivra?
 

Inflames

V.I.P
Poäng: 497
Blev medlem
16 December 2020
Meddelanden
887
Mottagna reaktioner
366
Poäng
497
Lumify kommer skicka vidare mig till inkasso, enligt dem är ärendet kvar hos dem tills fredag. Hur lång tid tog det för dig innan de släppte till Gothia? Skickar dessa hem brev eller kör de på kivra?
Vet ej riktigt !
men gothia är helt ok. Ja betalar via swish, kan även betala via autogiro
 

Jägob Lögoinen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 627
Blev medlem
16 Oktober 2019
Meddelanden
1 787
Mottagna reaktioner
582
Poäng
627
Lumify kommer skicka vidare mig till inkasso, enligt dem är ärendet kvar hos dem tills fredag. Hur lång tid tog det för dig innan de släppte till Gothia? Skickar dessa hem brev eller kör de på kivra?
Nu frågade du ju inte mig men jag har erfarenhet av Lumify och även processen efteråt. Lumify skickar vidare sina ärenden snabbare nu än tidigare. Detta brukar ske efter 30-55-60 dagar på ett ungefär. Inkassobolaget som de skickar till är ju Gothia. Lumify skickar inte ut ett fysiskt brev om detta, däremot får du på Kivra att Gothia tagit över skulden, jag vill minnas att du även mottar ett brev angående detta. Det bör nå Gothia senast inom en vecka från att skulden skickas vidare och du kanske får på Kivra efter cirka 10-12 dagar från det att skulden gick vidare (det är ju lite olika). Sen när du kommit överens med dem om en avbetalningsplan så kommer du även att motta ett brev angående din avbetalningsplan.
 

RK33

Kunnig medlem
Poäng: 177
Blev medlem
11 Oktober 2021
Meddelanden
231
Mottagna reaktioner
53
Poäng
177
Nu frågade du ju inte mig men jag har erfarenhet av Lumify och även processen efteråt. Lumify skickar vidare sina ärenden snabbare nu än tidigare. Detta brukar ske efter 30-55-60 dagar på ett ungefär. Inkassobolaget som de skickar till är ju Gothia. Lumify skickar inte ut ett fysiskt brev om detta, däremot får du på Kivra att Gothia tagit över skulden, jag vill minnas att du även mottar ett brev angående detta. Det bör nå Gothia senast inom en vecka från att skulden skickas vidare och du kanske får på Kivra efter cirka 10-12 dagar från det att skulden gick vidare (det är ju lite olika). Sen när du kommit överens med dem om en avbetalningsplan så kommer du även att motta ett brev angående din avbetalningsplan.
Tack för svar!
 

Mike69

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
30 Mars 2020
Meddelanden
690
Mottagna reaktioner
326
Poäng
487
Hade förfallodatum igår och dom har ringt hela dagen idag. Helvete alltså hur orkar dom. Tänkte betala vid löning imorgon och hoppas jag slipper massa extra kostnader!
 

Skogsmulle

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 517
Blev medlem
28 Mars 2016
Meddelanden
1 385
Mottagna reaktioner
373
Poäng
517
Hade förfallodatum igår och dom har ringt hela dagen idag. Helvete alltså hur orkar dom. Tänkte betala vid löning imorgon och hoppas jag slipper massa extra kostnader!

Mitt ska också ha gått vidare i fredags och lite oroligt vad jag kommer få för avbetalning och om jag får en avbetalningsplan?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp