• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Mängden privatlån vid bostadslån?

Lasseman

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 9 787
Moderator
Årets medlem
Årets mest kunniga
Blev medlem
25 Juli 2014
Meddelanden
26 371
Mottagna reaktioner
12 829
Poäng
9 787
Frågan var om det påverkar räntan. Hos sbab gör det inte det i alla fall
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
33 tkr ser jag inte som något problem. Visst det sänker ditt utrymme i bankernas kalkyl, så visst kan det påverka lite på räntan. Jag skulle lägga mig på ett underskott som motsvarar räntan på ditt blanco, då ser det bra ut.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
33 tkr ser jag inte som något problem. Visst det sänker ditt utrymme i bankernas kalkyl, så visst kan det påverka lite på räntan. Jag skulle lägga mig på ett underskott som motsvarar räntan på ditt blanco, då ser det bra ut.

Så det ni säger är att om man gör en dålig investering ett år och förlorar cirka 100K så sänker det mitt utrymme i bankernas kalyl?
Jag förstår inte hur "underskott" kan påverka lån då underskott kan motsvara räntor på lån alternativt aktieförluster.. Varav det sistnämnda borde vara helt irrelevant vid belåning till bostad tillexempel.
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
33 tkr ser jag inte som något problem. Visst det sänker ditt utrymme i bankernas kalkyl, så visst kan det påverka lite på räntan. Jag skulle lägga mig på ett underskott som motsvarar räntan på ditt blanco, då ser det bra ut.

Måste väl ändå vara marginellt som det påverkar om allt i övrigt ser bra ut? är 33 tkr så mycket?
 

2pac

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
23 Juni 2017
Meddelanden
1 684
Mottagna reaktioner
1 184
Poäng
867
Frågan var om det påverkar räntan. Hos sbab gör det inte det i alla fall

Men hos andra banker borde det väl påverka marginellt om ens något. 33tkr i underskott? Det är väl inte så farligt? Har en bra inkomst också.

Eller hur resonerar ni, o vad tror ni?
 

Lea31

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
419
Mottagna reaktioner
186
Poäng
367
Jag hade 56.000kr i underskott när jag blev beviljad av SBAB bank med bolån, dock tillsammans med min sambo som kanske hade underskott på 3000 max.

33000 cirka av mitt underskott va från bolån. Inte för att banken ser de men ändå. Så ja tror tusan inte de spelar så stor roll, fick även beviljat lånelöfte hos SEB, dock så valde vi SBAB då vi fick aningen bättre ränta.
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Jag hade 56.000kr i underskott när jag blev beviljad av SBAB bank med bolån, dock tillsammans med min sambo som kanske hade underskott på 3000 max.

33000 cirka av mitt underskott va från bolån. Inte för att banken ser de men ändå. Så ja tror tusan inte de spelar så stor roll, fick även beviljat lånelöfte hos SEB, dock så valde vi SBAB då vi fick aningen bättre ränta.

Bra input men allt beror på hur mycket man belånar sig utifrån inkomst.

Då ni var två som sökte bolånet slår de säkert ut underskottet på två inkomster.

Jag tror det blir lite skillnad om man maxbelånar sig på en inkomst och har ett högt underskott. Skulle vara intressant att höra från en sådan.
 

Lea31

V.I.P
Poäng: 367
Blev medlem
7 Juni 2017
Meddelanden
419
Mottagna reaktioner
186
Poäng
367
Bra input men allt beror på hur mycket man belånar sig utifrån inkomst.

Då ni var två som sökte bolånet slår de säkert ut underskottet på två inkomster.

Jag tror det blir lite skillnad om man maxbelånar sig på en inkomst och har ett högt underskott. Skulle vara intressant att höra från en sådan.

Sant, men kollade kivra och 8/11-16 så bakade jag in lite blanco i mitt bolån, stod då själv på bolånet.
Hade under det året ett underskott på 44.000kr och en inkomst på bara 306.000kr.
Dock så va detta vid personligt möte med min bankman jag hade hos SEB plus att de va ju två år sedan...
 

sharkvics

V.I.P
Poäng: 436
Blev medlem
26 Juni 2018
Meddelanden
485
Mottagna reaktioner
289
Poäng
436
Sant, men kollade kivra och 8/11-16 så bakade jag in lite blanco i mitt bolån, stod då själv på bolånet.
Hade under det året ett underskott på 44.000kr och en inkomst på bara 306.000kr.
Dock så va detta vid personligt möte med min bankman jag hade hos SEB plus att de va ju två år sedan...

I det fallet beror det också på belåningsgraden utifrån bostadens värde samt om det skett en värdeförändring på bostaden (det har vi haft de åren du syftar på) vilket gör att man kan baka in blanco i bolånet :). I ditt fall hade du också redan ett beviljat bolån och en relation med banken som också inkluderande en skötsam historik med de. Det kombinerat gör att ovanstående fungerar.
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 396
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Problem eller snarare frågor uppstår bara om det inte är uppenbart hur underskottet har uppkommit. Såsom om man gjort reaförluster men nu saknar tillgångar, vad har man gjort med pengarna från försäljningen? Eller är underskottet betydligt större än vad det borde vara med de krediter som man har nu?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp