Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

Medianinkomst

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Kunnig medlem
Poäng: 347
Meddelanden
140
Mottagna reaktioner
185
Poäng
347
Okay, jag raljerar, men jag vill ändå dela med mig av mina funderingar:

Jag undrar: Är höginkomsttagare mer benägna att skuldsätta sig/ha spelmissbruk/hamna hos KFM/ha löneutmätning osv?

Jag undrar för att medianinkomsten (Alla inkluderade: arbetslösa/pensionärer osv)i Sverige är 270 000kr per år medans den på detta forum verkar ligga på 520 000 per år. Personer med inkomster på 350 000 per år tilltalas som "låginkomsttagare". Till och med de med "första jobbet efter gymnasiet" verkar ha en inkomst på minst 30 000kr/månad.

Det skulle rent lustigt betyda att låginkomsttagare är mer ansvarstagande och långsiktiga samt mindre benägna att utveckla beroende/överkonsumera? Kanske dags för "omvänt beslutstagande" i näringslivet? Om man tittar krasst på det så skulle det betyda att företagen skulle bli mer konkurrenskraftiga och öka både vinst och omsättning i slutändan.

Väldigt bra reklam för KPML(r) i detta forum...;-)

Jag undrar: Är höginkomsttagare mer benägna att skuldsätta sig/ha spelmissbruk/hamna hos KFM/ha löneutmätning osv?

Jag undrar för att medianinkomsten (Alla inkluderade: arbetslösa/pensionärer osv)i Sverige är 270 000kr per år medans den på detta forum verkar ligga på 520 000 per år. Personer med inkomster på 350 000 per år tilltalas som "låginkomsttagare". Till och med de med "första jobbet efter gymnasiet" verkar ha en inkomst på minst 30 000kr/månad.

Det skulle rent lustigt betyda att låginkomsttagare är mer ansvarstagande och långsiktiga samt mindre benägna att utveckla beroende/överkonsumera? Kanske dags för "omvänt beslutstagande" i näringslivet? Om man tittar krasst på det så skulle det betyda att företagen skulle bli mer konkurrenskraftiga och öka både vinst och omsättning i slutändan.

Nope, detta tror jag inte stämmer alls. Inte enligt flertalet framtagna rapporter som jag har sett iallafall. Där framgår att just låginkomsttagare oftare hamnar hos KF, men det betyder inte per automatik att deras skuldbörda är speciellt stor, men deras marginaler är betydligt sämre än de med högre inkomster.

...och NÄ, jag skulle inte tro att vi behöver eller ens vill ha reklam från KPMLr i detta forum... :D

Inte i mitt fall, jag är då ingen höginkomsttagare 288 000kr/år men ändå lyckades jag få en massa lån för ca 800 000kr. Jag minns vid ett tillfälle så ringde Santander och erbjöd mej högre lån rakt av...
Låna mer låna mer, helt sjukt alltså.

Vad har du för belägg att medianinkomsten på forumet är 520 tkr/år? Killgissar du bara? För övrigt så är det väl rikstäckande inkomststatistik i förhållande till skuldsättning vore ett mer lämpligt underlag för din tes... sedan vad KMPL(r) har med detta att göra förstår jag inte.

Vad har du för belägg att medianinkomsten på forumet är 520 tkr/år? Killgissar du bara? För övrigt så är det väl rikstäckande inkomststatistik i förhållande till skuldsättning vore ett mer lämpligt underlag för din tes... sedan vad KMPL(r) har med detta att göra förstår jag inte.
Verkar som att du blev lite kränkt av detta lize... får jag fråga varför? Vilken del av detta som blev sagt var jobbigt att hantera? Utveckla gärna för varför att dit svar utvecklades att vara så aggressiv och nästan....irriterad...
sen måste jag fråga....killgissa?

Vad är KPML?

Verkar som att du blev lite kränkt av detta lize... får jag fråga varför? Vilken del av detta som blev sagt var jobbigt att hantera? Utveckla gärna för varför att dit svar utvecklades att vara så aggressiv och nästan....irriterad...
sen måste jag fråga....killgissa?
Inte ett dugg kränkt, men ogillar påståenden som ser ut som fakta men inte bygger på fakta. Varför svarar du inte på mina frågor istället för att ställa en motfråga? Känns lite som härskarteknik från din sida. Beträffande uttrycket killgissa är det ett numera vedertaget begrepp, http://spraktidningen.se/nyorden/killgissning

Exakt... supersupersuperMYCKET kommunistiskt !!
Stämmer precis med starkt fäste i Göteborg. Deras ideologi bygger på marxism-leninism, alltså snart det sista "riktiga" kommunistiska partiet i Sverige. De har många kända personer som medlemmar, bl a Sven Wollter och Lasse Brandeby (Kurtan). På 1 maj hänger de ut röda fanor med hammaren och skäran på byggnaden där de har sitt högkvarter, vilket i mitt tycke är lika illa som nazistsymboler.

Inte ett dugg kränkt, men ogillar påståenden som ser ut som fakta men inte bygger på fakta. Varför svarar du inte på mina frågor istället för att ställa en motfråga? Känns lite som härskarteknik från din sida. Beträffande uttrycket killgissa är det ett numera vedertaget begrepp, http://spraktidningen.se/nyorden/killgissning
Hej igen Lize. Jo, nu verkar du även arg. Hur kommer det sig? Vad räknas din inkomst in på? Ska jag gissa?
Jag kan dock gissa att 75-80% av alla från detta forum som kommer kommentera här, kommer motsätta sig TS uttalande här men kommer inte detta bara att bevisa att det finns en poäng i det han säger? Men varför tog just DU så illa upp? Terry tjänar bra med pengar men han blev inte jätte sur... kimsan tjänar bra men hon blev inte jätte sur även att hon motsatte sig detta... så du kan väl svara istället för att ställa frågor? Tack på förhand

Hej igen Lize. Jo, nu verkar du även arg. Hur kommer det sig? Vad räknas din inkomst in på? Ska jag gissa?
Jag kan dock gissa att 75-80% av alla från detta forum som kommer kommentera här, kommer motsätta sig TS uttalande här men kommer inte detta bara att bevisa att det finns en poäng i det han säger? Men varför tog just DU så illa upp? Terry tjänar bra med pengar men han blev inte jätte sur... kimsan tjänar bra men hon blev inte jätte sur även att hon motsatte sig detta... så du kan väl svara istället för att ställa frågor? Tack på förhand
Du får killgissa hur mycket du vill... men att bygga en tes på vad forumsmedlemmar tjänar på detta forum är väl riktigt galet? Det kan man kalla att vara faktaresistent, vore bättre att ha SCB som källa. Min skuldsättning uppkom när jag hade riktigt dålig lön och ja idag tjänar jag 1 Mkr/år, min skuldsättning har varit drivkraften för mej att tjäna mer pengar och på så sätt ta mej ur skuldträsket.

Är du psykolog, psykoterapeut eller kanske psykopat? Jag ser inte att Lize skulle blivit jättesur, kränkt eller arg. Även om så var fallet så förstår jag inte varför Lize ska behöva förklara sig för dig. More Friend less Freud!

Du får killgissa hur mycket du vill... men att bygga en tes på vad forumsmedlemmar tjänar på detta forum är väl riktigt galet? Det kan man kalla att vara faktaresistent, vore bättre att ha SCB som källa. Min skuldsättning uppkom när jag hade riktigt dålig lön och ja idag tjänar jag 1 Mkr/år, min skuldsättning har varit drivkraften för mej att tjäna mer pengar och på så sätt ta mej ur skuldträsket.
Riktig galet är nog att din skuldsättning kom när du hade RIKTIGT DÅLIG LÖN och nu tjänar 1mkr/år och du fortfarande sitter i skuldfällan? Men lite undrandes här Lize, hur mycket kan man sitta i skuld när man har RIKTIG DÅLIG LÖN som inte ens 1mkr/år rädda? Och snälla, hur mycket du än undviker frågan, kommer inte det faktum att du blev och förblir förbannad som faktiskt den ända, försvinna. Är det för att du kände dig träffad eller är du alltid så arg i dina svar? Mvh

Är du psykolog, psykoterapeut eller kanske psykopat? Jag ser inte att Lize skulle blivit jättesur, kränkt eller arg. Även om så var fallet så förstår jag inte varför Lize ska behöva förklara sig för dig. More Friend less Freud!
Hejhej TomTom
Vad tjänar du då? Näää inte luras nu:) träffad? Eller? Mvh

Det är faktiskt det jag kämpar för oxå,jag tänker absolut inte vara här och ” trampa” på mina ca 300 000kr om året..Hur det ska gå till vet jag inte riktigt än men bara det att jag aldrig mer tänker spela gör att jag känner mej rik fastän skulderna på 800 000kr finns. Jag känner en fam vars mannen är en framgångsrik affärsman som började på noll och hade miljonskuld hos KF på 70-80 talet,han har idag företag som går bra och han sa till mig ” detta fixar du”

Blir lite ledsen över tonen i denna tråd. Vi är här för att hjälpa och stötta. Diverse ”fakta” får gärna göras med källhänvisning för att betraktas som seriös.

Det är faktiskt det jag kämpar för oxå,jag tänker absolut inte vara här och ” trampa” på mina ca 300 000kr om året..Hur det ska gå till vet jag inte riktigt än men bara det att jag aldrig mer tänker spela gör att jag känner mej rik fastän skulderna på 800 000kr finns. Jag känner en fam vars mannen är en framgångsrik affärsman som började på noll och hade miljonskuld hos KF på 70-80 talet,han har idag företag som går bra och han sa till mig ” detta fixar du”

Amen to that... :)
...och om man läser enkom rubriken på detta, som kom ut på Sydsvenskan.se idag, så känn Dig otroligt lyckligt lottad, som har klarat Dig "så bra" likväl... 😳🙄

https://www.sydsvenskan.se/2019-01-...um=sydsvenskan&utm_source=fb&utm_campaign=bfr

Killgissa :D Dummaste jag har hört.

Och att försvara med att det är ett vedertaget begrepp är ungefär lika korkat som när folk försvarar sina åsikter med att Zara Larsson och Peter Jihde också tycker som dem.

Skrivet fjärde januari 1984.

Och att försvara med att det är ett vedertaget begrepp är ungefär lika korkat som när folk försvarar sina åsikter med att Zara Larsson och Peter Jihde också tycker som dem.

Hahahahaha håller fan med här

Riktig galet är nog att din skuldsättning kom när du hade RIKTIGT DÅLIG LÖN och nu tjänar 1mkr/år och du fortfarande sitter i skuldfällan? Men lite undrandes här Lize, hur mycket kan man sitta i skuld när man har RIKTIG DÅLIG LÖN som inte ens 1mkr/år rädda? Och snälla, hur mycket du än undviker frågan, kommer inte det faktum att du blev och förblir förbannad som faktiskt den ända, försvinna. Är det för att du kände dig träffad eller är du alltid så arg i dina svar? Mvh
Jag är mest irriterad över att du är så faktaresistent. Jag känner mej inte träffad alls, är numera helt skuldfri, men jag kan beskriva för dej hur det kan gå till att bli överskuldsatt trots att jag numera har en behaglig inkomst:
  • 1991 gick jag genom en skilsmässa där jag dumt nog stod ensam på lån för en fastighet. Det var under den stora finanskrisen då bostäder sjönk i värde med 30 - 40% på kort tid och bostadsräntorna låg på 17%, där drog jag på mej en rejäl skuld när fastigheten var tvungen att säljas. Dessutom blev återbetalningen på ränteavdraget sänkt från 50% till 30%.
  • Räntorna har inte alltid legat på nuvarande låga nivå och jag har aldrig riktigt kommit in i matchen för att få dagens låga räntor.
  • Om inkomsten hade dramatiskt ökat från en dag till en annan så hade det inte varit något problem, men den har ökat utspritt över 20 år, så varje löneökning har gått till att mest betala räntor.
  • Det har inte alltid varit lika lätt som idag att få stora blancolån med bra ränta, förut låg beloppen på ca 200 tkr, dessutom har det inte gått att få lån för min del ens för 50% av inkomsten. Numera verkar det vara så att man kan få lån som överstiger både låga och mellanstora inkomster, vilket om jag får spekulera lite gör att denna grupp på sikt kommer att få problem med överskuldsättning.
  • När väl skulderna går till inkasso så stiger räntan, från redan höga nivåer till helt ohållbara, orkar man då inte med avbetalningsplanerna utan blir tvungen som i mitt fall att släppa till KFM, så stiger skulderna raskt eftersom många långivare/inkassoföretag medvetet väntar med att verkställa utmätningen.
  • Med den erfarenhet jag har idag, så skulle jag släppt allt redan 1991 till KFM medan jag fortfarande tjänande dåligt, det har kostat mej miljoner i räntor under dessa år, men jag är uppfostrad till att klara mej själv till dumhetens gräns, trodde ärligt att jag skulle kunna jobba mej ur det här.
Till skillnad från dej, så ser jag inte ner på skuldsatta människor oavsett hög eller låg lön eller andra livsval, det jag tagit med mej från mina egna erfarenheter är att vara ödmjuk inför andra medmänniskors problem, vad de än månde vara.

Vad har du för belägg att medianinkomsten på forumet är 520 tkr/år? Killgissar du bara? För övrigt så är det väl rikstäckande inkomststatistik i förhållande till skuldsättning vore ett mer lämpligt underlag för din tes...
Absolut inget belägg alls annat än att jag upplever att varje gång jag läser ett inlägg av någon som uppger sin inkomst så ligger inkomsten alltid väldigt högt. Men andra ord: En subjektiv upplevelse.
KPML (r) är förkortning för: Kommunistiska partiet Marxister Leninister. (r) betyder att de är för revolution (alltså inga demokrater)

sedan vad KMPL(r) har med detta att göra förstår jag inte.
Tja, Om vi omfördelar förhållandena i fabriken så att arbetaren bestämmer över den egna produktionen så hamnar vi (jag) väl där någonstans... (närmare Lenin än Marx faktiskt, men det gäller ju för KPML(r) också...

Jag gör alltså en subjektiv observation och drar ett enkelt logiskt resonemang och hamnar... hos KPML(r);-)

Står i varje fall med på Språkrådets lista över nya ord/begrepp som tillkommit under 2017.

Till skillnad från dej, så ser jag inte ner på skuldsatta människor oavsett hög eller låg lön eller andra livsval, det jag tagit med mej från mina egna erfarenheter är att vara ödmjuk inför andra medmänniskors problem, vad de än månde vara.
Nej det är där du har fel Lize. Jag ser inte ner på verken skuldsatta eller andra människor. Och du är knappast ödmjuk Lize, jag har följt forumet ett tag och jag har flertal gånger sett dig vara nedlåtande mot andra Lize... inte du som också nämnt att du är rik eller dina vänner är rika eller liknande om jag inte tar fel:) sååå Lize kan det vara så att du "numera" ser ner på skuldsatta för att du är ju rik och tjänar 1mkr/år och är även skuldfri, Lize? Kan det?

Nej det är där du har fel Lize. Jag ser inte ner på verken skuldsatta eller andra människor. Och du är knappast ödmjuk Lize, jag har följt forumet ett tag och jag har flertal gånger sett dig vara nedlåtande mot andra Lize... inte du som också nämnt att du är rik eller dina vänner är rika eller liknande om jag inte tar fel:) sååå Lize kan det vara så att du "numera" ser ner på skuldsatta för att du är ju rik och tjänar 1mkr/år och är även skuldfri, Lize? Kan det?

Jag kan nog intyga om det precis motsatta. En person som alltid ger bra och ärliga råd som stunden ofta kräver.

Usch och fy skäms sicket sunket inlägg... Nog för att jag vet att Lize kan föra sin egen talan, men jag vill endå å de bestämdaste hävda att Du har fel...
Om det är någon som kanske sitter och "skryter" om att ha rika vänner och familjemedlemmar, så är det nog jag... Vi har inte våra föräldrar i livet längre, men mina tre syskon är alla oerhört högutbildade och med mycket hög levnadsnivå... och många av mina vänner är likaså... Jag är själv både utbildad och med bra arbete, men har likväl alltid haft svårt för att hålla i "mina stackars slantar". Till skillnad från familjemedlemmar samt vänner... så här snackar vi om att vara det "svarta fåret"... :)
Lize har mig veterligen bara fört oerhört konstruktiva och informativa diskussioner här ! Har man en gång varit nere i skiten, men lyckats vända skutan, så glömmer man ALDRIG var man en gång har varit...

Jag tror dock att höginkomsttagare är vana vid att ha pengar, unna sig saker osv. Detta kan bli ett problem vid sänkt inkomst vid tex sjukdom, arbetslöshet mm. Detta kanske leder till skuldsättning för att kunna fortsätta samma livsstil.
En tanke...

OfferKofta sluta hacka och tjata på Lize. Annars kanske jag dyker förbi dig och drar dig i örat. Håller med tidigare skribent låg nivå på tråden.

Usch och fy skäms sicket sunket inlägg... Nog för att jag vet att Lize kan föra sin egen talan, men jag vill endå å de bestämdaste hävda att Du har fel...
Om det är någon som kanske sitter och "skryter" om att ha rika vänner och familjemedlemmar, så är det nog jag... Vi har inte våra föräldrar i livet längre, men mina tre syskon är alla oerhört högutbildade och med mycket hög levnadsnivå... och många av mina vänner är likaså... Jag är själv både utbildad och med bra arbete, men har likväl alltid haft svårt för att hålla i "mina stackars slantar". Till skillnad från familjemedlemmar samt vänner... så här snackar vi om att vara det "svarta fåret"... :)
Lize har mig veterligen bara fört oerhört konstruktiva och informativa diskussioner här ! Har man en gång varit nere i skiten, men lyckats vända skutan, så glömmer man ALDRIG var man en gång har varit...
Du har din uppfattning och jag har min. Min uppfattning gör inte din uppfattning fel eller vise versa.
Ja kimsan, jag har följt alla och jag vill se mig själv som en som tittar "utifrån" och då är det nog lättare att se helheten. Mycket möjligt att du räknas i det där "rika" sammanhanget du själv påpekar, MEN du har alltid varit ödmjuk och rent ut sagt rolig att följa:) för helt ärlig du är en rolig person som kan knappast se ner på andra(även om att du tycker det jag skrev är unket)...
att du har rika vänner är sant men du skryter knappast med de. Det är nog vad som skiljer dig med någon som är know it all och blir förbannad för minsta lilla man kanske inte håller med om:) man börjar idiotförklara andra, tala nedlåtande, skriva i punkter, samt tror att man alltid har rätt. Det kanske är en ansikte utåt men måste ha eller haft i många år men detta behöver man inte ha i ett forum där man är anonym.

OfferKofta sluta hacka och tjata på Lize. Annars kanske jag dyker förbi dig och drar dig i örat. Håller med tidigare skribent låg nivå på tråden.
Hej Adde. Inte det du som brukar kapa trådar och föra talan för andra? Hmm är det vad du ska göra här för Lize? Är du alltid räddare i nöden? Nu ska du inte dela med dig vad du drar i Adde det är ett låneform för Guds skull:)

För att nyansera ”statistiken” på forumet lite. Jag är nog en av dem som du räknar som höginkomstagare i dagsläget. Var knappast det när jag i 20-års åldern fick problem med spelande. Pluggade och jobbade extra då.

Vet inte om man har råd att börja spela om man vänder varje krona, om folk inte lånar då.
Jag hade 29 000 per månad efter skatt (csn baserat på tidigare jobb och föräldrapenning som inte gick över vad man får tjäna på sidan av studier) när jag började prova spela augusti 2017 och min man betalade redan hyra och mat. Det gick ett år och tre månader ungefär sen insåg jag att jag var tvungen att sluta för att inte få problem med för höga utgifter till återbetalning av lån. Förstår inte hur man har råd att spela. 0_o

Vet inte om man har råd att börja spela om man vänder varje krona, om folk inte lånar då.
Jag hade 29 000 per månad efter skatt (csn baserat på tidigare jobb och föräldrapenning som inte gick över vad man får tjäna på sidan av studier) när jag började prova spela augusti 2017 och min man betalade redan hyra och mat. Det gick ett år och tre månader ungefär sen insåg jag att jag var tvungen att sluta för att inte få problem med för höga utgifter till återbetalning av lån. Förstår inte hur man har råd att spela. 0_o
Man har inte råd och får ta lån för att spela som leder till nästa lån osv. Till slut är katastrofen ett faktum.

Men jag är intresserad av hur många som är utbildade/högutbildade som börjar spela. Det är väl jättekonstigt att prioritera spel med en akademisk karriär på gång. Jag har läst på universitet i 10 år och är väldigt förvånad över hur jag ens kunde prova. Är jag den enda med 70000 hp som trillat dit?

Hejhej TomTom
Vad tjänar du då? Näää inte luras nu:) träffad? Eller? Mvh
Man är höginkomsttagare.
Nejdå jag kan berätta :)
Men jag är intresserad av hur många som är utbildade/högutbildade som börjar spela. Det är väl jättekonstigt att prioritera spel med en akademisk karriär på gång. Jag har läst på universitet i 10 år och är väldigt förvånad över hur jag ens kunde prova. Är jag den enda med 70000 hp som trillat dit?
Det har väl inget med att göra om du är utbildad eller inte och en massa HP är nog inte alltid en säkerhet för att hamna i ett missbruk?!?! Det är snarare vad som ligger i det undermedvetna,om hur man löser problem som man stöter på i livet.
I mitt fall var det en flykt att spela, stängde av allt o alla problem som hopade sig,men nu när jag fått hjälp med att ” bena” ut livet o livsproblem så gör jag annat än att spela när något inträffar... Jag tror o hoppas att ingen tikspelar i tron att bli rik för den chansen är oerhört liten.

Jag tror vi har fastnat lite här och får väl ta på mig ansvaret för det eftersom jag startat tråden

Angående tråden:
Tyckte mer att det var lite lustigt när jag tog allt jag läste här på orden och gjorde fakta av det för att sedan dra ett logiskt resonemang. Jag gick faktiskt och småskrattade för mig själv en bra stund innan jag gjorde inlägget. Tänkte att någon annan kanske skulle få sig ett litet skratt också. Det fanns inget allvar i det. Nu till bråket som jag uppenbarligen har råkat starta; Jag har inte upplevt någon här som särskilt nedlåtande men ibland kanske vi alla fastnar i ”vår egen värld” som ingen annan på forumet egentligen känner till. Och ibland kanske vi använder ord utan att förstå vilken effekt det kan ha på andra. Jag erkänner mig skyldig här, dubbelt upp säkert.

Därför: Jag ber om ursäkt för inlägget. Det var inte allvarligt menat och jag förstod inte att någon skulle kunna ta det på allvar. Jag uttryckte mig antagligen fel.

Vidare, Lize:
Jag har absolut inte upplevt dig som nedlåtande men jag måste säga till Offerkoftas försvar, att själva ordet ”killgissa” är otroligt nedlåtande mot ett helt kön och även om du riktade det mot mig och jag helt enkelt lät det passera så kan jag förstå varför Offerkofta blev och fortfarande är förbannad. Han förtjänar en ursäkt, han också. Killgissa är uppenbarligen ett ord som finns och onekligen en intressant definition men väldigt sexistiskt… Intressant dock att det officiellt blev antaget som ett ord 2017, samma år som Metoo kampanjen rasade. Det är OK att vara sexistisk så länge man är det mot män? Har man rätt att som man bli arg ifall man läser sexistiska kommentarer eller är det enda anständiga att låta allt sådant passera, till synes obemärkt? Gäller naturligtvis såväl män som kvinnor.

Och till alla er som nu hoppar fram i försvar av det ena eller andra, ta ett steg tillbaka och fundera på om inlägg kan uppfattas på ett annat sätt än det egna? Jag ska i framtiden bli bättre på att göra detsamma.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp