Har bott utomlands större delen av mitt yrkesverksamma liv så har dålig koll på hur det funkar i svenska bankvärlden. Tänkte köpa ett enklare hus (700k-1M) nu i Sverige och vet inte om jag kan få bolån med mina förutsättningar. Vill ogärna ta lånelöfte i onödan då det kan påverka mina möjligheter när det gäller.
* Skriven i Sve > 3 år
* Haft deltids anställning senaste 3 åren (fram till för 3 månader sedan) och under den tiden lyft 132k per år. Resten av min inkomst har jag tjänat utomlands.
* Har sedan 3 månader tillbaka tagit fast anställning i samma bolag som är ett stabilt enmans företag (1M i årsomsättning i 20+ år). Tjänar här 30k per månad nu.
* Har 35k i ett ICA lån.
* Precis betalat av ett 65k Ikano lån som förmodligen inte registrerat hos UC ännu.
* Kreditbetyg 1.6 och 2 ff från ovanstående banker
* Har 150k till min insats till huset.
Tror ni att jag kan få ett lån på resterande 850k i 'normal' bank till 2% ränta? Vilken bank skall man vända sig till om man har en lite okonventionell bakgrund? Vill ogärna låna till 10% från något högrisk bolag.
Inser att man inte kan veta, är bara intresserad av er bästa gissning.
* Skriven i Sve > 3 år
* Haft deltids anställning senaste 3 åren (fram till för 3 månader sedan) och under den tiden lyft 132k per år. Resten av min inkomst har jag tjänat utomlands.
* Har sedan 3 månader tillbaka tagit fast anställning i samma bolag som är ett stabilt enmans företag (1M i årsomsättning i 20+ år). Tjänar här 30k per månad nu.
* Har 35k i ett ICA lån.
* Precis betalat av ett 65k Ikano lån som förmodligen inte registrerat hos UC ännu.
* Kreditbetyg 1.6 och 2 ff från ovanstående banker
* Har 150k till min insats till huset.
Tror ni att jag kan få ett lån på resterande 850k i 'normal' bank till 2% ränta? Vilken bank skall man vända sig till om man har en lite okonventionell bakgrund? Vill ogärna låna till 10% från något högrisk bolag.
Inser att man inte kan veta, är bara intresserad av er bästa gissning.