Min chans att få bolån?

Har bott utomlands större delen av mitt yrkesverksamma liv så har dålig koll på hur det funkar i svenska bankvärlden. Tänkte köpa ett enklare hus (700k-1M) nu i Sverige och vet inte om jag kan få bolån med mina förutsättningar. Vill ogärna ta lånelöfte i onödan då det kan påverka mina möjligheter när det gäller.
* Skriven i Sve > 3 år
* Haft deltids anställning senaste 3 åren (fram till för 3 månader sedan) och under den tiden lyft 132k per år. Resten av min inkomst har jag tjänat utomlands.
* Har sedan 3 månader tillbaka tagit fast anställning i samma bolag som är ett stabilt enmans företag (1M i årsomsättning i 20+ år). Tjänar här 30k per månad nu.
* Har 35k i ett ICA lån.
* Precis betalat av ett 65k Ikano lån som förmodligen inte registrerat hos UC ännu.
* Kreditbetyg 1.6 och 2 ff från ovanstående banker
* Har 150k till min insats till huset.

Tror ni att jag kan få ett lån på resterande 850k i 'normal' bank till 2% ränta? Vilken bank skall man vända sig till om man har en lite okonventionell bakgrund? Vill ogärna låna till 10% från något högrisk bolag.

Inser att man inte kan veta, är bara intresserad av er bästa gissning.

Har bott utomlands större delen av mitt yrkesverksamma liv så har dålig koll på hur det funkar i svenska bankvärlden. Tänkte köpa ett enklare hus (700k-1M) nu i Sverige och vet inte om jag kan få bolån med mina förutsättningar. Vill ogärna ta lånelöfte i onödan då det kan påverka mina möjligheter när det gäller.
* Skriven i Sve > 3 år
* Haft deltids anställning senaste 3 åren (fram till för 3 månader sedan) och under den tiden lyft 132k per år. Resten av min inkomst har jag tjänat utomlands.
* Har sedan 3 månader tillbaka tagit fast anställning i samma bolag som är ett stabilt enmans företag (1M i årsomsättning i 20+ år). Tjänar här 30k per månad nu.
* Har 35k i ett ICA lån.
* Precis betalat av ett 65k Ikano lån som förmodligen inte registrerat hos UC ännu.
* Kreditbetyg 1.6 och 2 ff från ovanstående banker
* Har 150k till min insats till huset.

Tror ni att jag kan få ett lån på resterande 850k i 'normal' bank till 2% ränta? Vilken bank skall man vända sig till om man har en lite okonventionell bakgrund? Vill ogärna låna till 10% från något högrisk bolag.

Inser att man inte kan veta, är bara intresserad av er bästa gissning.

Finns ett gäng bolånekalkyler du kan testa och få preliminärt besked innan du ansöker om lånelöfte!

Till exempel:
Länsförsäkringar: https://www.lansforsakringar.se/bergslagen/privat/lana/bolan/ansok/
SBAB: https://www.sbab.se/1/privat/lana/b...an/sa_mycket_kan_du_lana.html#/views/prospekt
Swedbank: https://www.swedbank.se/privat/boende-och-bolan/bolaneguide/index.htm?EPI=bol#section2

Min erfarenhet är dock att storbankerna är mycket fyrkantiga i bolånefrågor om man inte är "god kund" till dem sedan länge. Går inte deras kalkyl och de förutsättningar de satt upp ihop blir det inget lån. Jag fick tex inte tillgodoräkna mig någon inkomst från min enskilda firma utan bara från min fasta anställning när jag sökte bolån.

Tack för dessa. Enligt dem skall det inte vara några problem eftersom 30k per månad räcker gott. Det är mitt låga kreditbetyg och att jag inte har varit fast anställd mer än 3 månader som jag oroar mig för. Och att jag bara har 132k per år innan dess som 'synlig' inkomst.

Tack för dessa. Enligt dem skall det inte vara några problem eftersom 30k per månad räcker gott. Det är mitt låga kreditbetyg och att jag inte har varit fast anställd mer än 3 månader som jag oroar mig för. Och att jag bara har 132k per år innan dess som 'synlig' inkomst.

Kreditbetyget är väl ok? Jag hade 2,3 och fick lånelöfte. Hur länge man behöver varit anställd kan nog skilja sig åt mellan bankerna. Kontakta dem innan du ansöker för att få reda på vad som gäller. SBAB vet jag har beviljat kort anställningstid om de fick kopia på anställningsbevis och lönespec. Har du provanställning fortfarande?

Kreditbetyget är väl ok? Jag hade 2,3 och fick lånelöfte. Hur länge man behöver varit anställd kan nog skilja sig åt mellan bankerna. Kontakta dem innan du ansöker för att få reda på vad som gäller. SBAB vet jag har beviljat kort anställningstid om de fick kopia på anställningsbevis och lönespec. Har du provanställning fortfarande?

Det är möjligt att det är OK men inte mer i min ögon. Läste i denna artikeln att mkt bra har 32% av befolkningen och 45% har utmärkt. Så man befinner sig i botten 23% av alla.
http://www.dn.se/ekonomi/miljoner-svenskars-kreditbetyg-i-topp/

Det är möjligt att det är OK men inte mer i min ögon. Läste i denna artikeln att mkt bra har 32% av befolkningen och 45% har utmärkt. Så man befinner sig i botten 23% av alla.
http://www.dn.se/ekonomi/miljoner-svenskars-kreditbetyg-i-topp/

Fast det är ju inte hela sanningen. De som har ett bolån får tex ett lyft i kreditbetyget trots att det är en skuldbörda, och så finns det massa unga personer utan lån (eller särskilt höga inkomster) som också har utmärkt. När det gäller bolån är jag tämligen övertygad om att bankerna tittar mindre på kreditbetyget och mer på att kalkylen ska gå ihop.

Jag hade hur som helst inte ödslat någon oro på kreditbetyget i ditt läge.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp