• På onsdag skickas den in, delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Min ekonomi inför Juni (råd)

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Vill inte vara en partypooper men jag tror det ser mörkt ut. Om jag förstod det hela rätt så kommer du att ha 12ff kvar när du ska söka samlingssånger i juni. Generellt sätt brukar allt över 4-5 stycken inte uppskattas hos storbankerna. Sedan som Terry säger så är inkomsten i förhållande till lånegraden inte helt jättebra. Det finns säkert en och annan bank som kan hjälpa dig, men du kommer troligtvis att få betala en ockerränta vilket endast du förlorar på i slutändan. Min varmaste rekommendation till dig är att sitta lugn i båten (om du ändå har en hållbar ekonomi) och vänta tills du har >5 ff och sedan gå till din hemmabank och förklara precis som det är
* samlingslån (sånger lät ju kul annars :)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Kan de inte godkänna skuldfinansering eller ett nystart- /samlingslån baserat på 15 ff och ett UC väl under 10% då kommer jag fråga dem vad fan för syfte de egentligen tjänar? Väntar jag tills det sjunkit lägre än så så kan jag lika väl knalla in på min egna bank liksom, så vad är meningen med deras verksamhet som ju riktar sig till de som inte får lån den vanliga vägen?
 

Korpen

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 737
Blev medlem
21 November 2017
Meddelanden
2 395
Mottagna reaktioner
791
Poäng
737
Vill inte vara en partypooper men jag tror det ser mörkt ut. Om jag förstod det hela rätt så kommer du att ha 12ff kvar när du ska söka samlingssånger i juni. Generellt sätt brukar allt över 4-5 stycken inte uppskattas hos storbankerna. Sedan som Terry säger så är inkomsten i förhållande till lånegraden inte helt jättebra. Det finns säkert en och annan bank som kan hjälpa dig, men du kommer troligtvis att få betala en ockerränta vilket endast du förlorar på i slutändan. Min varmaste rekommendation till dig är att sitta lugn i båten (om du ändå har en hållbar ekonomi) och vänta tills du har >5 ff och sedan gå till din hemmabank och förklara precis som det är
Gå till hemmabank, är det ett seriöst förslag? För det första så är väl allt mer eller mindre automatiserat idag. Hemmabanken kan ju dessutom se hur långt tillbaka i tiden och hitta anledningar (risk) till att inte hjälpa en. Det bästa måste väl vara att ge sig ut på marknaden och konkurrensutsätta.

Frågan om man ska vänta med att söka lån i nästan ett år för att få ner antal ff. Eller att ta lån till medioker ränta nu för att senare lösa det med ett bättre lån?
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Frågan om man ska vänta med att söka lån i nästan ett år för att få ner antal ff. Eller att ta lån till medioker ränta nu för att senare lösa det med ett bättre lån?

Ett år behöver jag inte vänta i vilket fall som helst, hade jag väntat till Dec 2018 hade jag nog bara haft 4 ff. Men jag har inte råd att vänta mer än till Juni, skatten kommer nu som en skänk från ovan annars hade jag inte klarat Maj heller.

Jag har tålmodigt bidat min tid och hållit mig borta från lånegivare som tar UC i ett år snart med några få oavsiktliga snedsteg. Mitt UC ligger nu på 10% med 40 ff. I Juni har jag endast 12 ff kvar. Kreditbetyget lär väl också sjunka avsevärt vid den tiden.

Mitt enda val är att då ta ett större lån mot "ockerränta" som ändå står i proportion till min lön, och sen nästa år i Februari när alla ff är borta ta ett bättre lån .

Om de kan bortse att jag redan har 400,000 i lån och erbjuda mig ett samlingslån nånstans nu i Juni så anser jag mina problem lösta!
 

clyro86

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 717
Blev medlem
18 Februari 2018
Meddelanden
1 084
Mottagna reaktioner
864
Poäng
717
Gå till hemmabank, är det ett seriöst förslag? För det första så är väl allt mer eller mindre automatiserat idag. Hemmabanken kan ju dessutom se hur långt tillbaka i tiden och hitta anledningar (risk) till att inte hjälpa en. Det bästa måste väl vara att ge sig ut på marknaden och konkurrensutsätta.

Frågan om man ska vänta med att söka lån i nästan ett år för att få ner antal ff. Eller att ta lån till medioker ränta nu för att senare lösa det med ett bättre lån?
Jag rekommenderar bara en lösning som funkade för mig. Fick avslag på avslag när jag sökte online. Men när jag ringde banken och förklarade min situation var de mer än hjälpsamma. Även om man bockar i online att man vill lösa befintliga lån så tycks det inte funka. Så ja, mitt förslag var ett seriöst förslag
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
65531.
Som sagt jag tror faktiskt inte att det är dina UC-förfrågningar som kommer att spöka till det för dig.
Det banker gör är ju en kalkyl oftast innan dom ska betala ut ett lån,

Dom kommer räkna på att du kanske tjänar 20.000 - Då vill dom kunna se att du har marginal att betala ytterligare ett lån och det är där det kan bli lite kämpigt om du idag har lån på 300.000 redan.
Du kommer vid beviljning nästan ha 200% mer i lån än vad du har i inkomst, det kan bli tufft.
 

655321

Kunnig medlem
Poäng: 147
Blev medlem
30 November 2017
Meddelanden
241
Mottagna reaktioner
46
Poäng
147
Då får jag nog sätta mer tilltro på Svea, Nystart och Balanzia. De sistnämna sa i början av Mars att jag skulle "återkomma om ett par månader och absolut undvika fler förfrågningar"..
 

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Angående sin egen bank så fick jag för 2 år sedan ett medlemslån på 260 000 a 5 år. Situationen då var i runda slängar 30 ff och synliga lån på nästan 300 000. Hade också ett illa skött huslån där. Fick detta lån i samband med att vi sålde huset, 0 i vinst. Trist jag inte lärde mig nått utan i sämre sits nu (men vågar säga jag är visare nu så kämpar på i rätt riktning).
 

Terry_

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 8 917
En av våra mest hjälpsamma
En av våra mest kunniga
Blev medlem
31 Augusti 2012
Meddelanden
19 254
Mottagna reaktioner
13 377
Poäng
8 917
Fick du lån med 30 förfrågningar?
Snyggt!
 

FoxLite

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
16 September 2016
Meddelanden
114
Mottagna reaktioner
52
Poäng
187
Fick du lån med 30 förfrågningar?
Snyggt!

Ja du... det var Nordea. Jag visste knappt vad en förfrågan var då. Det är en lång historia, men jag hade väldig tur att ha en bra personlig bankman. Hon hade fått ta lånet att beviljas högre upp i banken.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp