- Meddelanden
- 97
- Mottagna reaktioner
- 32
- Poäng
- 137
Om 20 år kommer pensionsåldern vara på 75 år. Välfärden monteras ner, bit för bit.
Tanken är att vi ska jobba så länge vi orkar. Varierar ju givetvis beroende på yrke.
- Meddelanden
- 272
- Mottagna reaktioner
- 108
- Poäng
- 307
Skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka. Känner att min pension kommer bli riktigt låg.
Under 40år
inkomstpension ca 900t
premiepension ca 300t
Inget eget sparat
Är sjukpensionär och jag förstår inte ens om det ”dras” något till den riktiga pensionen,..om ni förstår vad jag menar.
Har tänkt börja spara privat så fort jag känner att jag kan klara av det. Då max några hundringar i månaden. Ska man satsa lägga på risk fonder ? Eller hur ska man tänka ?
Hoppas nån har någon idé.
Under 40år
inkomstpension ca 900t
premiepension ca 300t
Inget eget sparat
Är sjukpensionär och jag förstår inte ens om det ”dras” något till den riktiga pensionen,..om ni förstår vad jag menar.
Har tänkt börja spara privat så fort jag känner att jag kan klara av det. Då max några hundringar i månaden. Ska man satsa lägga på risk fonder ? Eller hur ska man tänka ?
Hoppas nån har någon idé.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Skutt nu i slutet på året. Äntligen är 2.000.000 passerat!
Kul! Hur mycket blir det i månaden brutto preliminärt om du skulle pensionera dig?
Sa ju det @Terry_ marknaden vänder, dock är marknaden sjuk just nuSkutt nu i slutet på året. Äntligen är 2.000.000 passerat!
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Kul! Hur mycket blir det i månaden brutto preliminärt om du skulle pensionera dig?
Hur ser jag det?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Vad placerar du i?
Det enda jag placerat i var något tips @LånaUtanPapper hade för "premiepensionen" han får nog svara på denna

- Meddelanden
- 6 051
- Mottagna reaktioner
- 2 813
- Poäng
- 1 987
YesHur gammal är du? Född 1984?
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Född 1968.Hur gammal är du Kassakon?
- Meddelanden
- 3 478
- Mottagna reaktioner
- 2 284
- Poäng
- 1 557
Om inget ändras och jag går i pension vid 65 får jag 33000 brutto i pension. Men om jag räknar med min kommande löneförhöjning och att jag går vid 67 får jag 43000 brutto istället. Det funkar nog.Född 1968.
- Meddelanden
- 262
- Mottagna reaktioner
- 135
- Poäng
- 327
Om inget ändras och jag går i pension vid 65 får jag 33000 brutto i pension. Men om jag räknar med min kommande löneförhöjning och att jag går vid 67 får jag 43000 brutto istället. Det funkar nog.
Hur länge har du jobbat och hur har din lön utvecklats? Ser ut som en väldigt bra pension.
- Meddelanden
- 4 563
- Mottagna reaktioner
- 4 556
- Poäng
- 2 947
Det finns 3 skick av Pension.
- Allmän/Garanti Pension
- Tjänstepension
- Premiepension
Har man haft hög lön länge har man också hög tjänstepension. Har man blivit Portugisisk medborgare och är bosatt minst halva året i Portugal så slipper man betala skatt på tjänstepensionen.
Men man betalar som vanligt skatt på premiepension och allmän pension.
För 2021 så gäller följande:
- 4.5% av lönen upp till 42 625 kr avsätts till tjänstepension.
- På lönedelen som överstiger 42 625 kr så avsätts nämligen 30% till tjänstepension.
Lyfter man regelbundet ”stora löner” går alltså väldigt mycket till tjänstepensionen och det blir absolut den största delen av din pension.
Får man då behålla allt av tjänstepensionen är mycket vunnet, därav många flyttar till Portugal.
Premiepension är bara 2.5% almänna pensionen är också rätt låg i jämförelse med en bra tjänstepension.
- Allmän/Garanti Pension
- Tjänstepension
- Premiepension
Har man haft hög lön länge har man också hög tjänstepension. Har man blivit Portugisisk medborgare och är bosatt minst halva året i Portugal så slipper man betala skatt på tjänstepensionen.
- På lönedelen som överstiger 42 625 kr så avsätts nämligen 30% till tjänstepension.
Lyfter man regelbundet ”stora löner” går alltså väldigt mycket till tjänstepensionen och det blir absolut den största delen av din pension.
Får man då behålla allt av tjänstepensionen är mycket vunnet, därav många flyttar till Portugal.
Premiepension är bara 2.5% almänna pensionen är också rätt låg i jämförelse med en bra tjänstepension.
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Tjänstepension enligt avtal ser ut så, men det är många som har andra avtal, jag har exempelvis 25% från första kronan.Det finns 3 skick av Pension.
- Allmän/Garanti Pension
- Tjänstepension
- Premiepension
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Tjänstepension enligt avtal ser ut så, men det är många som har andra avtal, jag har exempelvis 25% från första kronan.
det är ju fantastiskt eller?
- Meddelanden
- 3 136
- Mottagna reaktioner
- 2 581
- Poäng
- 1 707
Ja, fast det var inte poängen utan att tjänstepension kan se väldigt olika ut.det är ju fantastiskt eller?
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.