- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Ja, fast det var inte poängen utan att tjänstepension kan se väldigt olika ut.
Jag tror statens är 4.5% oavsett lön
Följ videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din hemskärm.
Notera: Den här funktionen kanske inte är tillgänglig i vissa webbläsare.
Ja, fast det var inte poängen utan att tjänstepension kan se väldigt olika ut.
ISK kan du ta ut hur du vill, KF är kan du också ta ut från men 1000kr är låsta under första året.Är det någon som sparar? Ser på min bank att ISK finns, men också pensionssparande och kapitalförsäkring. Är detta något som man kan göra, isåfall blir pengarna låsta?
Vad du än gör spara inte i IPS( individuellt pensions sparande) då det skattas på uttaget.(dubbelbeskattning)Är det någon som sparar? Ser på min bank att ISK finns, men också pensionssparande och kapitalförsäkring. Är detta något som man kan göra, isåfall blir pengarna låsta?
ja, om du inte har utländska aktier med utdelning, då är det bäst att ha dom på KF eftersom du då får tillbaka källskatten automatisktDet bästa är nog vavligt ISK som jag håller på med just nu!
ja, om du inte har utländska aktier med utdelning, då är det bäst att ha dom på KF eftersom du då får tillbaka källskatten automatiskt
Ja, tyvärr ganska dåligt och många tjänstemän som har det såJag tror statens är 4.5% oavsett lön

du måste begära tillbaka den själv om du vill få dom pengarna på ett ISK.Har dock haft aktier där det har stått utländskt källskatt och några ören/kronor. Minns inte helt. Vad händer med det på ett iskkonto? Var dock en svenskt aktie
Född 82
Ganska hyggligt!
Återhämtat nu.
Man har ju fått inbetalt från arbetsgivaren nyligen så kan va därförI oktober hade jag ca 1.7 miljoner.
Nu ett halvår senare bara.

Man har ju fått inbetalt från arbetsgivaren nyligen så kan va därför![]()
I oktober hade jag ca 1.7 miljoner.
Nu ett halvår senare bara.
Aha där ser manJag får det inbetalt varje månad
jag och min man får en gång om året, man lär sig nåt nytt varje dag 
Aha där ser manjag och min man får en gång om året, man lär sig nåt nytt varje dag
![]()
Är du aktiv och försöker placera bra osv?
Nej haha. Borde man det?
Oj. Men kan man placera allt?
Hur mycket är du uppe i?
Tjänstepensionen borde du kunna det. Statsanatällda får placera drygt hälften själv
Du har väl ftpk? Vet inte exakt hur det funkar, men kan du flytta ngn miljon i tjänstepension till Nordea kan du nog tjata ner räntan på lånen sen lite.
Jag har dålig koll på totalen då jag inte kan placera allt själv.. några hundra k typ
Jag har runt två miljoner i tjänstepension hos Swedbank. Jag har aldrig försökt spela ut det kortet, men det är klart att jag hoppas att de ser det som en fördel om/när jag behöver förhandla om något. Det är ju ganska enkelt att flytta kapitalet annars. Jag får placera allt själv.
jag har -lite- hos kåpan, undrar hur många kronor per månad detta kommer ge i pensionDå jobbat du inte åt staten.. hälften placeras i kåpan
jag har -lite- hos kåpan, undrar hur många kronor per månad detta kommer ge i pension
https://www.valcentralen.se/Valcentralen/Page.aspx?page=119Oj. Men kan man placera allt?
Hur mycket är du uppe i?
från och med 1/4 så kostar det max 600kr att flytta tjänstepensionen.
jag kommer troligtvis flytta min till Avanza för att snabbare nå upp till 3 miljoner och få bättre villkor
jag har inte satt mig in i allt än, men nyhetsbrevet som jag fick 1/4 länkar hit https://blogg.avanza.se/guide-3-enk...h&utm_medium=email&utm_source=tjp_flytt_aprilkan du välja avanza? Kommer inte upp som alternativ på min tjänstepension...
dom flesta jobb har väl tjänstepension, då oftast enligt ett kollektivavtal.PS: Har man tjänstepension även om man jobbar kommunalt och statligt? Har alla normala jobb i Sverige tjänstepension?
jag har inte satt mig in i allt än, men nyhetsbrevet som jag fick 1/4 länkar hit https://blogg.avanza.se/guide-3-enk...h&utm_medium=email&utm_source=tjp_flytt_april
Avanza ersätter dessutom eventuell flyttavgift så flytten blir gratis
går alltså inte att flytta kollektivavtalad tjänstepension, hade gärna haft min på Avanza. men dem försvann som alternativ i min tjänstepension för några år sedan...
Thailand ! Sink skatt 25 %![]()
Nya skatteregler på pension i Portugal och Grekland - Här&Nu
Från årsskiftet ska den som har privat tjänstepension från Sverige men bor i Portugal eller Grekland betala svensk skatt på sin pension. Detta för att Sverige sagt upp tidigare skatteavtal med dessa länder. De pensionärer som berörs kan behöva ansöka om särskild inkomstskatt i Sverige redan i...www.harochnu.se
Så sjukt!!!
Någon som har koll, finns det andra länder man kan "utvandra" till och där med få lägre skatt på sin tjänstepension?
FYI så kan det vara bra att kolla detta lite då och då. Upphandlingar kring vilka som får förvalta kollektivavtalad pension sker med viss intervall och då kan det ändras vilka bolagen blir som man kan flytta till.”Observera att du inte kan flytta kollektivavtalad tjänstepension till oss. Om det står SAF-LO, KAP-KL, PA03 (PA16) eller ITP (ITPK) så är den kollektivavtalad och går tyvärr inte att flytta hit.
När du har konstaterat att din tjänstepension inte är kollektivavtalad så gör du så här:”
går alltså inte att flytta kollektivavtalad tjänstepension, hade gärna haft min på Avanza. men dem försvann som alternativ i min tjänstepension för några år sedan...
![]()
Nya skatteregler på pension i Portugal och Grekland - Här&Nu
Från årsskiftet ska den som har privat tjänstepension från Sverige men bor i Portugal eller Grekland betala svensk skatt på sin pension. Detta för att Sverige sagt upp tidigare skatteavtal med dessa länder. De pensionärer som berörs kan behöva ansöka om särskild inkomstskatt i Sverige redan i...www.harochnu.se
Så sjukt!!!
Någon som har koll, finns det andra länder man kan "utvandra" till och där med få lägre skatt på sin tjänstepension?