- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Bra....ålder på dig svalan?Jag har ca 3,4 miljoner i intjänad pension
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Allmänna : 944.561
Tjänstepension : 665.921
Strax över 30 år.
Strax över 30 år.
@Terry_ hur mycket har du sparat in hittills?
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Ok grymt... jag har allmänna 2milj tjänste 800.000kr 51 årAllmänna : 944.561
Strax över 30 år.
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Ok grymt... jag har allmänna 2milj tjänste 800.000kr 51 år
Det är ju 3 miljoner. Du har till pension cirka 15 år kvar. På dom femton åren så lär du ju definitivt landa 5 miljoner + då dom pengarna du har tjänat in redan "växer"
Det enda jag oroar mig för är om det ens kommer finnas någon pension att plocka ut i det här landet.....Man har ju inte råd med någonting längre och förrädaren Reinfeldt vill ju tvinga folk att jobba tills dom är 80.
- Meddelanden
- 707
- Mottagna reaktioner
- 286
- Poäng
- 447
Ja det stämmer nog kanske ännu bättreDet är ju 3 miljoner. Du har till pension cirka 15 år kvar. På dom femton åren så lär du ju definitivt landa 5 miljoner + då dom pengarna du har tjänat in redan "växer"
Det enda jag oroar mig för är om det ens kommer finnas någon pension att plocka ut i det här landet.....Man har ju inte råd med någonting längre och förrädaren Reinfeldt vill ju tvinga folk att jobba tills dom är 80.
men frågan är precis som du säger hur ser det ut om 15år? Btw vem är inte förrädare i detta landet?- Blev medlem
- 31 augusti 2012
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Det som är bra är att man får ta ut tjänstepensionen snabbt.
Tar man ut sin tjänstepension under några begränsade år innebär det att hela tjänstepensionskapitalet betalas ut under till exempel fem år.
En del har som strategi att ta ut hela tjänstepensionen under några få år för att placera själv och leva på avkastningen längre fram.
Hoppas jag kan komma upp i 3-4 miljoner i tjänstepension och leva gott för alla jävla pengar man skattat...
Tar man ut sin tjänstepension under några begränsade år innebär det att hela tjänstepensionskapitalet betalas ut under till exempel fem år.
En del har som strategi att ta ut hela tjänstepensionen under några få år för att placera själv och leva på avkastningen längre fram.
Hoppas jag kan komma upp i 3-4 miljoner i tjänstepension och leva gott för alla jävla pengar man skattat...
- Meddelanden
- 606
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 317
57 år jobbat heltid över 40 årBra....ålder på dig svalan?
- Meddelanden
- 51
- Mottagna reaktioner
- 23
- Poäng
- 92
Hej,
48 år
Jag har totalt ca 3,1 mille fördelat på tjänstepension(842) och allmänpension(2,2). Pensionsförsäkring(kapital): 280 000 kr. Sedan börjat med ett privat sparande när löneutmätningen tog slut(slutet på 2017) på 2000 kr/månad på isk.
48 år
Jag har totalt ca 3,1 mille fördelat på tjänstepension(842) och allmänpension(2,2). Pensionsförsäkring(kapital): 280 000 kr. Sedan börjat med ett privat sparande när löneutmätningen tog slut(slutet på 2017) på 2000 kr/månad på isk.
- Meddelanden
- 1 939
- Mottagna reaktioner
- 1 373
- Poäng
- 967
Vad bra många av er har! Känns att jag def behöver komplettera med högt eget sparande (när det går) även om jag jobbat nästan oavbrutet i 20+ år (ett års föräldraledighet och visserligen endast 50% under studieåren).
- Meddelanden
- 204
- Mottagna reaktioner
- 182
- Poäng
- 357
33år
inkomstpension 861 251
premiepension 266 204
privat sparande över 2 miljoner
Svartjobb? Eller hur sparar man 2 mille utan att ha mer i pension?
För min del ser det ut mer eller mindre exakt som dig, förutom de 2 miljonerna då

- Meddelanden
- 1 073
- Mottagna reaktioner
- 465
- Poäng
- 557
svartjobb har jag bara jobbat kanske 10000.Svartjobb? Eller hur sparar man 2 mille utan att ha mer i pension?
För min del ser det ut mer eller mindre exakt som dig, förutom de 2 miljonerna då![]()
visst har köpt och sålt en hel del saker, begagnat billigt och sålt dyrt eller importerat från Kina och sålt tidigare, men i det stora hela så har jag bränt mycket pengar.
jag bodde hemma gratis länge och sparade då mycket, upp till 25 års ålder så sattes inte så mycket in heller av någon konstig politisk anledning.
men säg att jag under några år sparade 10000 i månaden av lönen och investerade i aktier. dom gick upp över 100.000 i värde bara förra veckan, men en hel del mer i vinst kommer det att bli i år
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
- Meddelanden
- 606
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 317
Båda ingår i allmänna pensionen
16%avsätts till denna del av pensionen varje år(varje år som du jobbar får du pensionsrätt som är din intjänande pension)det är grunden för att beräkna pension
Gäller även om du är sjuk eller går på A-kassa
2.5% avsätts till premiepension (sparas i ditt namn)där du själv kan välja olika fonder med olika risker
På så sätt kan du påverka din pension...
16%avsätts till denna del av pensionen varje år(varje år som du jobbar får du pensionsrätt som är din intjänande pension)det är grunden för att beräkna pension
Gäller även om du är sjuk eller går på A-kassa
2.5% avsätts till premiepension (sparas i ditt namn)där du själv kan välja olika fonder med olika risker
På så sätt kan du påverka din pension...
- Meddelanden
- 606
- Mottagna reaktioner
- 119
- Poäng
- 317
Ja du kan själv välja vem du vill ska ” förvalta” dom pengarna , eller låta dom ligga kvar
Valde själv för många år sedan m har inte ändrat så mycket sen dess
Däremot min tjänstepension har bara gått uppåt..
Valde själv för många år sedan m har inte ändrat så mycket sen dess
Däremot min tjänstepension har bara gått uppåt..
- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
@Terry_ , du borde försöka placera din premiepension och samla tjänstepensionen någonstans där du kan placera den med
- Meddelanden
- 109
- Mottagna reaktioner
- 44
- Poäng
- 157
Jag använder mig av lifeplan.se
Och min pension har gått stadigt upp åt, mest pga av alla onödiga kostnader/avgifter som dom hjälper en att t bort.
Dom ger rekommendationer och du gör alla val själv. Ett tips om man inte är så insatt
Och min pension har gått stadigt upp åt, mest pga av alla onödiga kostnader/avgifter som dom hjälper en att t bort.
Dom ger rekommendationer och du gör alla val själv. Ett tips om man inte är så insatt
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
@Terry_ , du borde försöka placera din premiepension och samla tjänstepensionen någonstans där du kan placera den med
Jag tror också det problemet är bara att jag inte vet hur man gör

- Meddelanden
- 31 750
- Mottagna reaktioner
- 16 680
- Poäng
- 11 977
Jag tror också det problemet är bara att jag inte vet hur man gör![]()
Du är privat tjm, du borde göra det på collectum.se
Det du ser under tjänstepension, heter dom något med itp alla?
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Har växt med ca 300.000 på drygt ett halvår. Bra fart.
Bilagor
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Jag vet inte om det är senaste tidens oro på börsen som påverkat men jag har på den allmänna gått ifrån 947.000 till 932.000
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Jag tror också det problemet är bara att jag inte vet hur man gör![]()
jag tror du inte vill chansa o intressera dig för placeringar och bli aktiv kanske efter de fåtal stories som finns här... jag kan i varje fall inte hantera det.
skulle inte rekommendera någon spelmissbrukare det personligen
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
jag tror du inte vill chansa o intressera dig för placeringar och bli aktiv kanske efter de fåtal stories som finns här... jag kan i varje fall inte hantera det.
skulle inte rekommendera någon spelmissbrukare det personligen
får nog vara otroligt vaksam över dig själv då och hur du beter dig i samband med det
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Nej alltså jag har inte gjort någonting över det. Jag kan ingenting om varesej börsen eller placeringar.
Noterade bara att jag har mindre pengar när jag loggar in på www.minpension.se
Corona... 😛Nej alltså jag har inte gjort någonting över det. Jag kan ingenting om varesej börsen eller placeringar.
Börsen kommer svänga uppåt, nedåt, uppåt, nedåt, uppåt innan du ska ha din pension.
Tror du ordet corona kommer finnas i tex investors bokslut år 2021? Detta kommer gå över, det är bara media som hausar hela skiten och får det att svänga.
Om ni vill ha aktietips, är galen rea i oljeindustrin just nu... Kan ni ligga över 6 månader med kapitalet så kan ni bli rika...
- Meddelanden
- 22 852
- Mottagna reaktioner
- 16 192
- Poäng
- 10 747
Corona... 😛
Är det på grund av det?
Ja, läs ovan post.Är det på grund av det?
- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Corona... 😛
Börsen kommer svänga uppåt, nedåt, uppåt, nedåt, uppåt innan du ska ha din pension.
Tror du ordet corona kommer finnas i tex investors bokslut år 2021? Detta kommer gå över, det är bara media som hausar hela skiten och får det att svänga.
Om ni vill ha aktietips, är galen rea i oljeindustrin just nu... Kan ni ligga över 6 månader med kapitalet så kan ni bli rika...
Hahah rika...
Obs kan...Hahah rika...
Ta print på tex Lundin idag och kolla kursen om 6 månader så hörs vi...

- Meddelanden
- 1 801
- Mottagna reaktioner
- 1 251
- Poäng
- 967
Obs kan...
Ta print på tex Lundin idag och kolla kursen om 6 månader så hörs vi...![]()
Hahah hauuusse deluxe.
De flesta större stabilare bolag stiger på sikt (finns undantag såklart). Så vore inte konstigt om oljerelaterade bolag steg också. Sen 6 månaders sikt, vet jag verkligen inte.
Jag gillar dig.Hahah hauuusse deluxe.
De flesta större stabilare bolag stiger på sikt (finns undantag såklart). Så vore inte konstigt om oljerelaterade bolag steg också. Sen 6 månaders sikt, vet jag verkligen inte.
Har lagt in en notis i kalendern på 9e september (inte optimala månaden för oljan) så ses vi här då. Stängde på 189,65!
OBS alla, detta är spekulationer, köp inte!
- Meddelanden
- 4 563
- Mottagna reaktioner
- 4 556
- Poäng
- 2 947
Så skillnaden är att jag själv kan placera premiepensionen?
https://www.pensionsmyndigheten.se/
logga in med bank id.
tryck på mina sidor uppe i mitten.
tryck sedan på mina tjänster.
Sen trycket du på fondportfölj.
sen trycker du på byt fonder.
Jag har bytt för 1.5 år sen till AP7 offensiv som är en lite högre risk portfölj blandat med aktier och fonder. Kommer ligga där till 45 år iaf innan jag byter till en med lägre risk igen.
just nu ser alla pensionsfonder katastrof ut pga corona.
LOL.Jag litar på dig i vått och torrt.
RIP...
Du satsar allt på en halt häst i ett lopp med 99999 halta hästar
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.