• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

Min resa från ångest, skulder och en ständig jakt på pengar.

  • Nystartslån
  • Lån utan UC

jobaby

V.I.P
Poäng: 477
Blev medlem
25 Oktober 2014
Meddelanden
377
Mottagna reaktioner
327
Poäng
477
Undrar hur det gått för @jobaby ?
Hallå där!! För mig har det gått bra. Gjorde sista betalningen på skuldsaneringen nu i jan. Så helt skuldfri och haft några månader nu med full lön. Känns helt otroligt skönt, men vilken resa du!
Härligt att läsa att du hade hjälp av mina inlägg.

Må bäst!
 

Segö

Viktig medlem
Poäng: 42
Blev medlem
6 Maj 2020
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
6
Poäng
42
"Vilka kan jag låna av denna gång?" "Hinner de dra så att jag kan låna hos X för att betala Y?" "Finns det några nya långivare på nätet?" "Hur fan skall jag undvika Kronofogden ytterligare en månad?"
Jag tror att många känner igen frågorna och den ångest de skapar.

Jag tänkte beskriva min resa från slutet av 2015 då mitt uppvaknande skedde och jag kom till insikten att "jag har inte koll" och "är skulderna så stora?" fram till idag då jag har drygt 10 månader kvar av min skuldsanering som är klar i april 2022.
Det innebär att jag inte har lyckats än men är väldigt god väg, apropå att jag valde delen "Jag lyckades" i forumet.
Det kanske kan hjälpa någon på samma sätt jag fick styrka ur detta forum.

Jag visste såklart att jag hade mycket lån och varje månad i samband med lön blev det ett kraftigt ångestpåslag för hur jag skulle klara av alla fakturor till långivare samt mina fasta kostnader. Jag gjorde allt för att slippa hamna hos Kronofogden!

I slutet av 2015/början av 2016 kände jag att detta inte går längre och jag satte mig för första gången och summerade alla mina skulder. När jag tryckte på "lika med" på miniräknaren fick jag en chock och det var som om någon hällt en spann med kallt vatten rakt över mig...800 000!
Jag satt och tittade på summan en lång stund och var mer eller mindre handlingsförlamad. Jag visste att jag inte kommer lösa detta.
Naturligtvis hade jag inte berättat för någon heller.

Jag sov inte så mycket den natten och dagen efter så började jag titta på alternativ; kunde jag samla ihop de värsta, är trots allt Kronofogden ett alternativ, VAD FAN GÖR JAG?
Nån dag senare klev jag in på det lokala Kronofogdekontoret och sa att jag ville prata med en handläggare. Jag ville få information vad som hände om jag slutade betala mina skulder. Jag kontaktade min bank om möjligheten att få ett lån vilket inte var möjligt med alla förfrågningar och skuldbördan.
Nån kväll senare googlade jag på "släppa allt till Kronofogden"...det första som kom upp var en tråd på detta forum som heter "Dags att kasta in handduken?".
När jag läste tråden kände jag igen alla mina problem, det kunde varit jag som skrivit den med vissa skillnader. Trådskaparen, @jobaby , låg ca ett halvår före mig i sin process och jag fick fantastisk information om vad som sker när man släpper sina skulder.
I detta läge ringde jag min bror för att fråga om jag kunde få skjuta fram en skuld på 200:- en månad varpå han frågade "tuff månad?"....här gjorde hans fråga att jag valde att berätta allt om min situation och kände att det släppte en stor sten från mina axlar. Han var helt tyst men framförallt så skuldbelade han mig inte och jag kände att jag inte skämdes inför honom efter vårt samtal.
Detta lilla samtal gav mig kraft att, tillsammans med tråden jag läst flera gånger fatta beslutet att släppa allt. Detta var den 27 februari 2016.

Fortsättning följer...
När jag läser detta ser mig själv i det situationen . Ständigt kamp, ångest.
Undrar om du hade egen bostad eller hyreslägenhet?
Jag vill släppa allt, men är rädd om dom ta bilen eller bostaden ? Har arbete .
Hur börjar jag ned detta? Ska jag kontakta först kronofogden eller ?
Om man inte bli beviljad utmätning, vad händer sen?
 

Klar_fd_Släpptallt

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 367
Blev medlem
6 Mars 2016
Meddelanden
1 656
Mottagna reaktioner
2 115
Poäng
1 367
När jag läser detta ser mig själv i det situationen . Ständigt kamp, ångest.
Undrar om du hade egen bostad eller hyreslägenhet?
Jag vill släppa allt, men är rädd om dom ta bilen eller bostaden ? Har arbete .
Hur börjar jag ned detta? Ska jag kontakta först kronofogden eller ?
Om man inte bli beviljad utmätning, vad händer sen?
Jag bor och bodde i hyresrätt. Hade en bil värd kanske 10K som inte var intressant för KF.
Utmätning är ju inget man blir beviljad så att säga. Det är ju en konsekvens av att man inte kan betala sina lån/räkningar och att KF utmäter lönen.
Äger du din bostad?
Dyr bil?
Det finns ju klar risk att dessa utmäts i så fall.
Jag kontaktade KF och frågade vad som kommer hända om jag släppte mina skulder. Jag har enbart bemötts bra från dom så kontakta dom och prata.
Tips kan även vara att kontakta budget- och skuldrådgivare i hemkommunen.
 
Senast ändrad:

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 518
Mottagna reaktioner
6 118
Poäng
4 147
Du svarade nog på både mitt och @Snartklar_fd_Släpptallt men så underbart att höra. Jag längtar tills min dag också kommer.
Har du några framtidsplaner ?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp