Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Min UC har uppdaterats med nya siffror i natt. Någon som fått någon förändring? Helt oförändrat här trots minskade skulder och inget nytt...

Samma här, jag har sänkt mina skulder med 4 tkr sedan förra månaden och har samma usla betyg som tidigare... har inte rört sej någonting, börjar helt tappa tilltron till UC-scoringen.

Jag har minskat mina skulder med 6 tkr utan någon skillnad här heller... uppdateras verkligen kreditbetyget dag-för-dag?

Mitt betyg blev bättre då jag avslutade ett av kreditkorten. Var 2000 kr kvar på den som jag betalde. Annars är det inte mycket mer i skuldsumman som förändrats men nu har jag färre krediter än tidigare och det gav mig en liten förbättring i betygen :)

Så det är iaf vad jag kommer försöka göra för att få bättre betyg.

Jag har minskat mina skulder med 6 tkr utan någon skillnad här heller... uppdateras verkligen kreditbetyget dag-för-dag?

Ja blixtsnabbt om det är något negativt som exempelvis en förfrågan till, eller som i mitt fall när min lön uppdaterades från 2013, rejäl ökning samt rejäl minskning av underskott av kapital... tog bort en kredit som jag slutbetalt, ingen förändring alls skedde...

Det beror på vilka uppgifter det gäller är min bedömning. Mitt kreditbetyg har förbättrades tidigare innan nya uppgifter från skatteverket kom med 0,2 % per månad. Anledning till detta tror jag är att det var ytterligare en månad mindre som jag skulle ha betalningsanmärkning. Värt att notera är att det skedde vid månadsskiftet och inte vid det datum som anmärkningen uppstod

Det beror på vilka uppgifter det gäller är min bedömning. Mitt kreditbetyg har förbättrades tidigare innan nya uppgifter från skatteverket kom med 0,2 % per månad. Anledning till detta tror jag är att det var ytterligare en månad mindre som jag skulle ha betalningsanmärkning. Värt att notera är att det skedde vid månadsskiftet och inte vid det datum som anmärkningen uppstod

Händelse = uppdatering av betyget, där händelse också kan vara tidsaspekten.

Ja blixtsnabbt om det är något negativt som exempelvis en förfrågan till, eller som i mitt fall när min lön uppdaterades från 2013, rejäl ökning samt rejäl minskning av underskott av kapital... tog bort en kredit som jag slutbetalt, ingen förändring alls skedde...

Nopp det gör det inte. https://www.minuc.se/minUC/fragor--svar/ucs-kallor.html

Här ser ni när olika saker uppdateras på UC

Kan även lägga till att det är idag varje månad, den 15:e, som "Sammanställning av till UC inrapporterade krediter" uppdateras.

Idag sjönk mitt kreditbetyg från 17,7 till 14,8 utan att jag har någon aning om varför. Kanske var det för att den förfrågan jag tog i början av månaden inte resulterade i något lån? Ingen aning...

Jag fick en blank förfrågan på min UC och gick från 27% (Svag) till 80% (svag)

Nu har jag räddat min ekonomi och har som mål att öka kreditbetyget till så bra som möjligt efter ett år.
jag kommer under året att minska mina skulder (sakta) och inte dra på mig fler UC ff.

jag har nu:
142.000 blanco
25.000 avbetalning
29.000 kontokrediter
totalt utnyttjat: 197.697
totalt beviljat: 197.951
5 kreditgivare
5 krediter
57st ff
31 st ff som inte registrerats.
kreditbetyg svag 80%

Vad tror ni om ett år? Med 0 ff och lite minskat på mina lån med c:a 26.000 (från 197.000 till 171.000)

kommer jag kunna ta mig upp till bra/utmärkt?
vill få ihop till ett samlingslån om 12 månader. finns det en chans? måste det väll göra?

Vad innebär en blank förfrågan i det här fallet? 10 av mina 12 förfrågningar har ingen summa och jag ligger på 14,8% Mindre bra. Antar att det var en förfrågan från ett inkassobolag som var så förödande för din score?

Jag tror inte du kan nå Utmärkt, men bra borde finnas inom räckhåll. Funderar själv skarpt på att inte försöka mer förrän nästa höst, men det är retligt att betala 14000 varje månad, samtidigt som skulden bara minskar med 3500... Vad värre är att de synliga lånen kommer ha minskat ganska lite på ett år.

Senast ändrad:
Natten till idag uppdateras kreditbetyget. Följande ändringar har hänt för mig från föregående månad:

Mina skulder har minskat från 542.000 till 536.000, jag har avslutat ett kreditkort så har gått från 7 beviljade krediter till 6 (har endast blancolån nu).

Men! Mitt kreditbetyg har gått från 18.2% till 30.4%, mindre bra till svag.
Vad tusan? Uppmuntrar dem att ha fler krediter? Ingen annan skillnad finns!

Senast ändrad:
Samma här...har 1 mindre förfrågan, 2 färre krediter...

Hade mindre bra 5, 6%, nu har jag Mindre bra 8, 6%...

Fattar nada.

Jag har mejlat en del med dem då samma sak hände mig efter att en anmärkning försvann. hade 8,4 % och mindre bra med en anmärkning och efter att den försvann fick jag 18,4% allt annat lika.

Så som jag fick det förklarat är att modellen är uppbyggd på statistik och data från hela svenska befolkningen över 18 år. Sen grupperar de befolkningen i olika grupper baserat på informationen i kreditbetyget. För min del innebar det att när jag tillhörde gruppen med betalningsanmärkning så hade låg jag relativt bra till i den och nu när jag har flyttats till en annan grupp så är det större sannolikhet att jag får en betalningsanmärkning i min grupp än tidigare

Jag har mejlat en del med dem då samma sak hände mig efter att en anmärkning försvann. hade 8,4 % och mindre bra med en anmärkning och efter att den försvann fick jag 18,4% allt annat lika.

Så som jag fick det förklarat är att modellen är uppbyggd på statistik och data från hela svenska befolkningen över 18 år. Sen grupperar de befolkningen i olika grupper baserat på informationen i kreditbetyget. För min del innebar det att när jag tillhörde gruppen med betalningsanmärkning så hade låg jag relativt bra till i den och nu när jag har flyttats till en annan grupp så är det större sannolikhet att jag får en betalningsanmärkning i min grupp än tidigare

Ja så är det, inte riktigt klokt om du frågar mej. Jag för min del fick också sänkt kreditbetyg när jag höjde min lön med 25% och sänkte underskott av kapital med 25%... uselt system, man borde bli jämförd med hela befolkningen. Som systemet fungerar nu så skulle jag förmodligen få bättre kreditbetyg om jag halverade min inkomst.

UC svarade såhär i ett mail:

[FONT=&quot]Det är som sagt olika parametrar som påverkar betyget och varför du har fått försämrad betyg kan ha flera olika anledningar. Du förklarar att du har en kredit du avslutat men det som även tas i beräkning är när du först ansökte om denna. Att ansöka om en kredit som sedan kort därefter avslutas kan visa på att man tar krediter man egentligen inte behöver. Detta i relation till övrig information som finns och hela tiden omvärderas betyget i relation till andra personer med samma informationsstruktur. Alla variabler påverkar som sagt varandra. I analysen som görs kan det exempelvis vara bättre att nyttja en viss procent av sin kredit varje månad som visar att man för det första tagit en kredit man behöver och för det andra klarar av att hantera dem. Vidare är det inte heller bra att ha toppat sina krediter utan ser till att hålla allt i en god balans.[/FONT]

Kan tillägga att jag hade den krediten i drygt ett halvår.

Jag har nog sämsta kreditbetyget här inne?
Idag hamnade de på 92.2% !!
så behöver ni info om hur det ser ut när man har 92.2% så fråga mig ;D

Jag har nog sämsta kreditbetyget här inne?
Idag hamnade de på 92.2% !!
så behöver ni info om hur det ser ut när man har 92.2% så fråga mig ;D

Shit! Men är det verklighetsförankrat på något sätt? Känner du att du mer eller mindre garanterat kommer få en anmärkning det kommande året?

Shit! Men är det verklighetsförankrat på något sätt? Känner du att du mer eller mindre garanterat kommer få en anmärkning det kommande året?

Tycker inte alls att den siffran ger en rättvis bild.
Jag kan inte se att jag har betalningssvårigheter när det gäller de lån jag har hos uc.

MEN jag får erkänna att jag lever knapert, men är inte i så stor riskzon som uc påpekar.

Hade jag bara haft de lånen som uc ser så hade jag levt ett gott liv.
dock har jag en jäkla massa andra lån som inte redovisas hos uc.
om uc hade sätt ALLA mina lån så kan jag förstå att jag får 92 i kreditbetyg, men nu ser dom inte hela min bild vilket jag blir fundersam över hur de då kan sätta mig så svagt.

Tycker inte alls att den siffran ger en rättvis bild.
Jag kan inte se att jag har betalningssvårigheter när det gäller de lån jag har hos uc.

MEN jag får erkänna att jag lever knapert, men är inte i så stor riskzon som uc påpekar.

Hade jag bara haft de lånen som uc ser så hade jag levt ett gott liv.
dock har jag en jäkla massa andra lån som inte redovisas hos uc.
om uc hade sätt ALLA mina lån så kan jag förstå att jag får 92 i kreditbetyg, men nu ser dom inte hela min bild vilket jag blir fundersam över hur de då kan sätta mig så svagt.

Problemet med UC-scoringen är att de bidrar med problemet att man tar dåliga lån och skulderna bara ökar. Jag har aldrig tagit lån för att lyxkonsumera utan för att överleva en dålig skilsmässa för drygt 20 år sedan och jag kan ärligt säga att jag skulle varit skuldfri för länge sedan om jag fått ett normalt banklån med låg ränta, men UC har gjort det helt omöjligt.

De är ganska osympatiska att ha att göra med också, vägrar rätta till rena felaktigheter i min upplysning, trots att jag har svart på vitt från kreditinstitutet att de rapporterat in fel.

Tror det är läge att aldrig mer köpa deras "tjänst" och uppmana andra att inte heller göra det. Det är inte vi som är deras kunder, det är så klart företagen.

Mitt kreditbetyg blev oförändrat, står kvar på 4,6%

Det som hänt är att jag tagit ett nytt lån på 50k senaste månaden, och ökade därmed från 55 000 till totalt 105 000 synliga lån på UC. Utnyttjad till 99%.

Jag väntar med spänning, och en viss fasa vad som händer den 20e oktober, då min sista (!!!) betalningsanmärkning försvinner, och jag för första gången på 10 år blir prickfri. Hoppas mitt betyg inte stiger allt för mkt, för behöver ett nytt bättre samlingslån på de 105 000 som just nu har en ränta på 23% samt 20+20+25 000 hos kontfin/cash2you/cashbuddy till 33%

Hej, Vad menas med en blank förfrågan? Hur ser man det på UC?

Det är inkassobolag som gör så, mestadels Svea. Om någon tar UC på dej så står det inte att det är ett inkassobolag utan det lämnas blankt, tyvärr vet ju UC om vem som har frågat, så det påverkar kreditbetyget oerhört och orimligt mycket negativt. Mitt kreditbetyg gick från mindre bra till det sämsta svag och från 8% till 54%. Tyvärr ligger förfrågan kvar ett helt år - man kan tycka att ju fler månader som går från en sådan förfrågan desto bättre skulle kreditbetyget bli, men det är marginellt, det blir bra först när den försvinner helt.

Jag ser nu att jag har en så kallad "blank förfrågan" som dock inte redovisas i upplysningen så att säga, men berörs även kreditbetyget av dessa? Man vet ju aldrig...

4,1% mindre bra

Hej!

Fråga angående minuc. Inatt gick mitt kreditbetyg från 5,8 till 4,1% mindre bra. Behöver verkligen ett samlingslån och tänkte testa Axofinans. Ska jag försöka vänta till den blir bra eller kan jag likväl testa? Inga anmärkningar och en lön på 378000/år....

Tacksam för input!

Natten till idag uppdateras kreditbetyget. Följande ändringar har hänt för mig från föregående månad:

Mina skulder har minskat från 542.000 till 536.000, jag har avslutat ett kreditkort så har gått från 7 beviljade krediter till 6 (har endast blancolån nu).

Men! Mitt kreditbetyg har gått från 18.2% till 30.4%, mindre bra till svag.
Vad tusan? Uppmuntrar dem att ha fler krediter? Ingen annan skillnad finns!

Kan tillägga att natten till igår så sjönk mitt kreditbetyg till 29.0% och idag så ligger den på 27.5%, undra vad tusan som händer? Jag är givetvis glad för det men det är verkligen konstigt, ingen kreditupplysning tagen runt denna period förra året heller..

Jag ser nu att jag har en så kallad "blank förfrågan" som dock inte redovisas i upplysningen så att säga, men berörs även kreditbetyget av dessa? Man vet ju aldrig...

Vem har utfärdat den blanka förfrågningen?

Hej!

Fråga angående minuc. Inatt gick mitt kreditbetyg från 5,8 till 4,1% mindre bra. Behöver verkligen ett samlingslån och tänkte testa Axofinans. Ska jag försöka vänta till den blir bra eller kan jag likväl testa? Inga anmärkningar och en lön på 378000/år....

Tacksam för input!

Blancolån då?

felaktig post

Senast ändrad:
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp