• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

hcp

Viktig medlem
Poäng: 7
Blev medlem
6 Juli 2013
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
1
Poäng
7
https://www.minuc.se/

Inkomst år 2011,2012

Överskott av tjänst 2012 2011
(12700) (28000)

Taxerad förvärvsinkomst (12700) (28000)

Underskott av kapital (5000) (1000)

Sammanräknat netto (122000) (27000)
efter avdrag, före skatt

Slutlig skatt (19000) (2000)

Förra året 2013 fick jag tillbaka ca 16000 på skatten i juni. Minns ej 2012


"Din kreditvärdighet är Bra. Du har en Bra kreditvärdighet hos UC vilket innebär att du har möjligheter till att få lån och krediter hos svenska
banker och kreditinstitut. Du har även möjlighet
till att köpa varor och tjänster på avbetalning eller med
faktura."

Det jag undrar är vad det är som gör att kreditvärdigheten ändras? om jag förstått så är det svårt att få den att bli bättre och avancera till "utmärkt" ?
Jag har så länge jag kollat UC under ca 3-4 månader haft "mindre bra" hade ca 12-15 UC förfrågningar. Under januari månad försvann alla UC utom 1. Jag tog ett blancolån på 50000 (70000 med räntor) då betalade jag av kreditkort på 20000 och ett annat kreditkort på 5000. Även sms lån betalades av. Nu 1 månad senare ändrades det från "mindre bra till bra" är det för att jag betalade av mina 2 kreditkort? menar anses det bättre att ha blanco på 50000 (70000) med räntor än 2 kreditkort, ett på 20000 och ett på 5000?
2013 kommer jag taxera inkomst på ca 220000-240000. Kommer nu inom 1 månad även ta över ett lån på ca 1.1 miljoner på min lägenhet (äger 10% nu kommer äga 100% om en månad) är inte risken stor att min kreditvärdighet sänks om jag har ett lån på ca 1.1 miljoner? kommer iofs att ha dubblat min inkomst 2012 mot 2013 men kanske orelevant.

MvH
 
Senast redigerad av en moderator:
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

jockemedkniven

Viktig medlem
Poäng: 12
Blev medlem
30 April 2013
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
8
Poäng
12
Mitt kreditbetyg är "mindre bra" och 8%, vilken procent måste man ner till för att få "bra"? jag har totalt 32 förfrågningar varav fyra försvinner inatt. Undrar hur många procent den går ner?
 

krakelspektakel

V.I.P
Poäng: 247
Blev medlem
16 December 2011
Meddelanden
524
Mottagna reaktioner
79
Poäng
247
Gränsen för bra tycks ligga någonstans mellan 4-3,5%.
Hur många % förfrågningarna ger har jag inget svar på.
 

faceofboe

Aktiv medlem
Poäng: 37
Blev medlem
1 Juni 2014
Meddelanden
25
Mottagna reaktioner
13
Poäng
37
Jag hade BRA 4% innan jag sökte samlingslån hos Bank Norwegian, nu efter detta så sjönk det till Mindre Bra, 11,5% .. Jäkla sätt, sökte hos Lendo häromdan för ett bilköp, blev beviljad 30k av GE money bank och Collector, sket i det tillslut ändå, men då tas ju bara EN upplysning som redovisas i en UC-utdrag, men sen ser jag Upplysningar som inte redovisas, har t.ex Wasa Kredit och Santander tagit 2 upplysningar var, vet inte om Score påverkas av dessa också?.. Fan vet hur det där funkar, gäller väl att inte ha för många krediter/lån och inte för många förfrågningar för att få upp betyget.
 

jockemedkniven

Viktig medlem
Poäng: 12
Blev medlem
30 April 2013
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
8
Poäng
12
Jahapp, fyra förfrågningar mindre och ingen ändring i procenten. fortfarande 8%
Jävla vetenskap detta.
 

jockemedkniven

Viktig medlem
Poäng: 12
Blev medlem
30 April 2013
Meddelanden
66
Mottagna reaktioner
8
Poäng
12
Verkar som om färska frågor tar hårt på betyget, det räcker nog att låta bli i ett par veckor för att det ska sjunka. Som sagt, fyra förfrågningar som var ett år gamla gjorde varken till eller från, visserligen från 32 till 28 FF och det är ju många oavsett.
 
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Verkar som om färska frågor tar hårt på betyget, det räcker nog att låta bli i ett par veckor för att det ska sjunka. Som sagt, fyra förfrågningar som var ett år gamla gjorde varken till eller från, visserligen från 32 till 28 FF och det är ju många oavsett.

Ja det verkar vara en gåta hur kreditbetyg och uc hänger ihop men lite här och där verkar det som UC tagna de senaste 6 månaderna spelar mest roll, men givetvis också totalen.
 

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
Verkar som att jag då har långt till att enns komma i närheten av 8 %

har kreditbetyg "mindre bra" men ligger på hela 28%!!! jag borde nog skämmas ;-)

(ointressant information kanske)
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Utan att veta hur det faktiskt hänger ihop och hur deras algoritmer fungerar har jag fått känslan att det beror från person till person vad gränsvärdena går. Jag har 11,6 och mindre bra. Tidigare när jag ca 16 % hade jag svagt medan någon annan jag hörde om som låg på 20% hade mindre bra.

Hur detta fungerar vet jag inte men svaret jag har fått från UC är att deras siffror baserar sig på hur resten av befolkningen ligger till dvs. dina siffror kan förbättras efter slutskattebeskedet men ditt kreditbetyg kan bli sämre om du inte i förhållande till övriga befolkningen förbättrar dig lika mycket eller sämre
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp