Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Viktig medlem
Poäng: 7
Meddelanden
80
Mottagna reaktioner
2
Poäng
7
https://www.minuc.se/

Inkomst år 2011,2012

Överskott av tjänst 2012 2011
(12700) (28000)

Taxerad förvärvsinkomst (12700) (28000)

Underskott av kapital (5000) (1000)

Sammanräknat netto (122000) (27000)
efter avdrag, före skatt

Slutlig skatt (19000) (2000)

Förra året 2013 fick jag tillbaka ca 16000 på skatten i juni. Minns ej 2012

"Din kreditvärdighet är Bra. Du har en Bra kreditvärdighet hos UC vilket innebär att du har möjligheter till att få lån och krediter hos svenska
banker och kreditinstitut. Du har även möjlighet
till att köpa varor och tjänster på avbetalning eller med
faktura."

Det jag undrar är vad det är som gör att kreditvärdigheten ändras? om jag förstått så är det svårt att få den att bli bättre och avancera till "utmärkt" ?
Jag har så länge jag kollat UC under ca 3-4 månader haft "mindre bra" hade ca 12-15 UC förfrågningar. Under januari månad försvann alla UC utom 1. Jag tog ett blancolån på 50000 (70000 med räntor) då betalade jag av kreditkort på 20000 och ett annat kreditkort på 5000. Även sms lån betalades av. Nu 1 månad senare ändrades det från "mindre bra till bra" är det för att jag betalade av mina 2 kreditkort? menar anses det bättre att ha blanco på 50000 (70000) med räntor än 2 kreditkort, ett på 20000 och ett på 5000?
2013 kommer jag taxera inkomst på ca 220000-240000. Kommer nu inom 1 månad även ta över ett lån på ca 1.1 miljoner på min lägenhet (äger 10% nu kommer äga 100% om en månad) är inte risken stor att min kreditvärdighet sänks om jag har ett lån på ca 1.1 miljoner? kommer iofs att ha dubblat min inkomst 2012 mot 2013 men kanske orelevant.

MvH

Senast redigerad av en moderator:
Mitt kreditbetyg är "mindre bra" och 8%, vilken procent måste man ner till för att få "bra"? jag har totalt 32 förfrågningar varav fyra försvinner inatt. Undrar hur många procent den går ner?

Gränsen för bra tycks ligga någonstans mellan 4-3,5%.
Hur många % förfrågningarna ger har jag inget svar på.

Jag hade BRA 4% innan jag sökte samlingslån hos Bank Norwegian, nu efter detta så sjönk det till Mindre Bra, 11,5% .. Jäkla sätt, sökte hos Lendo häromdan för ett bilköp, blev beviljad 30k av GE money bank och Collector, sket i det tillslut ändå, men då tas ju bara EN upplysning som redovisas i en UC-utdrag, men sen ser jag Upplysningar som inte redovisas, har t.ex Wasa Kredit och Santander tagit 2 upplysningar var, vet inte om Score påverkas av dessa också?.. Fan vet hur det där funkar, gäller väl att inte ha för många krediter/lån och inte för många förfrågningar för att få upp betyget.

Jahapp, fyra förfrågningar mindre och ingen ändring i procenten. fortfarande 8%
Jävla vetenskap detta.

Verkar som om färska frågor tar hårt på betyget, det räcker nog att låta bli i ett par veckor för att det ska sjunka. Som sagt, fyra förfrågningar som var ett år gamla gjorde varken till eller från, visserligen från 32 till 28 FF och det är ju många oavsett.

Verkar som om färska frågor tar hårt på betyget, det räcker nog att låta bli i ett par veckor för att det ska sjunka. Som sagt, fyra förfrågningar som var ett år gamla gjorde varken till eller från, visserligen från 32 till 28 FF och det är ju många oavsett.

Ja det verkar vara en gåta hur kreditbetyg och uc hänger ihop men lite här och där verkar det som UC tagna de senaste 6 månaderna spelar mest roll, men givetvis också totalen.

Verkar som att jag då har långt till att enns komma i närheten av 8 %

har kreditbetyg "mindre bra" men ligger på hela 28%!!! jag borde nog skämmas ;-)

(ointressant information kanske)

Utan att veta hur det faktiskt hänger ihop och hur deras algoritmer fungerar har jag fått känslan att det beror från person till person vad gränsvärdena går. Jag har 11,6 och mindre bra. Tidigare när jag ca 16 % hade jag svagt medan någon annan jag hörde om som låg på 20% hade mindre bra.

Hur detta fungerar vet jag inte men svaret jag har fått från UC är att deras siffror baserar sig på hur resten av befolkningen ligger till dvs. dina siffror kan förbättras efter slutskattebeskedet men ditt kreditbetyg kan bli sämre om du inte i förhållande till övriga befolkningen förbättrar dig lika mycket eller sämre

Tycker att vi här kunde försöka knäcka UC:s uträkning av kreditbetyget. Jag gick precis från svag 45,9% till mindre bra 22,3%. Enda skillnaden är att jag inte övertrasserat krediten. Tidigare varje månad har jag legat någon hundralapp/tusenlapp över min beviljade kreditkortskredit, nu testade jag att inte riktigt maxa helt, och det gav ganska god utdelning.

Jag tog ett blancolån på 85.000 kr.
gick ifrån 28% svag till 27,7% svag.

den blev jag inte klok på 😛 haha!!

Min uc uppdaterades precis. Jag hade tidigare Mindre bra, 10, 5 %.
Har sen förra månaden ÖKAT min totala belåning med 35000:- men däremot betalat bort två kreditkort.
Nya betyget Mindre bra, 5, 5 %.

Mitt betyg har alltså förbättrats trots ökad skuld. Nästa uppdatering så ska kreditkorten dessutom vara avslutade, får se om det blir ännubättre då...

Algoritmen känns lite godtycklig, men vad vet vi nu?

* Det är bättre med högre lån än flera kreditgivare
* Håll totalt utnyttjat under totalt beviljat (annars straffas man med ca 20%)
* Lånesumman i sig har inte särskilt stor inverkan? (möjligtvis beroende på inkomst)
* Ny FF värre än många gamla
* Gränsvärdet för "Bra" är ca 4% - men här kan fler faktorer spela in. 20% kan vara både mindre bra och svag hos olika personer beroende på andra, okända, faktorer.

Algoritmen känns lite godtycklig, men vad vet vi nu?

* Det är bättre med högre lån än flera kreditgivare
* Håll totalt utnyttjat under totalt beviljat (annars straffas man med ca 20%)
* Lånesumman i sig har inte särskilt stor inverkan? (möjligtvis beroende på inkomst)
* Ny FF värre än många gamla
* Gränsvärdet för "Bra" är ca 4% - men här kan fler faktorer spela in. 20% kan vara både mindre bra och svag hos olika personer beroende på andra, okända, faktorer.

Ja det gäller att knäcka koden, haha.
Jag satsar på betyg Bra inom ett par månader, sen samlingslån hos bank norwegian.

Mitt kreditbetyg har rört sig rätt stillsamt iår

För ca 2 månader sedan försvann 1 av mina 2 sista betalningsanm gick då från 5,5% till 4,5%

För en månad sedan tog jag en UC och lån hos cashbuddy, kreditbetyget oförändrat (lånet ej synligt på UC)

I veckan sökte jag lån på 50 000 kr via lendo, valde SveaDirekt. Kreditbetyget oförändrat (även detta lån syns ej på UC)

Har tot 7 st UC ff, varav 3 st de senaste 6 månaderna.

Har även en liten kortkredit, 5000 kr som alltid varit maxbelånad. Kanske dags att ta bort den. Dessutom försvinner min sista bet anm i oktoboer, vilket bör förbättra kreditbetyget

Jag har kreditbetyg - mindre bra 15,1 %
9 ff
skuld ca 240.000
Jag hoppas på att det ska sjunka nästa månad då 1 ff försvinner. Men när jag läser hur det sett ut för andra här så tvivlar jag.
När min upplysning uppdaterades förra månaden så sjönk siffran från 17 % till 15,1 %
Vet inte om det kan bero på att den förfrågan jag hade i slutet av maj inte utnyttjades för något lån, dvs skulden växte inte.
För det är väl ca 1 mån som man har på sig att godkänna ett låneavtal?

Jag fick en anmärkning pga misskött kredit och mitt kreditbetyg sjönk hehe

Imorgon försvinner en FF och jag går från 14 till 13, undrar om det ens ger 0,1% skillnad? Ska bli intressant att se.

14 eller 13 FF hade ingen som helst betydelse för kreditbetyget.

Däremot från 13 till 12 FF!

Kreditbetyget (risken för betanm.) gick från 22,3% till 16,7% när antalet förfrågningar sjönk till 12 (efter att ha varit helt oförändrat mellan 14 och 13 FF).

..och imorgon försvinner ytterligare en FF. Blir det en ändring på 0% eller 5,6% tro?

Ni som gissade på en ändring med 0% hade rätt...

Heller ingen skillnad på 11 eller 10 FF.

Runt den 15:e uppdateras "Krediternas utveckling under de senaste 12 månaderna i kr", får se om en minskning på ca 4-5000kr har någon påverkan.

Jag tror personligen inte mycket på det där "Kreditbetyget".Det ändra sig lite som det själv vill.Ibland så blev det ju en del som försvann,men inte fxx ändrades betyget för det.

Jag vet inte om kreditbetyget är något att tro på, men det måste ju vara baserat på faktiska omständigheter? Alla över 18 år har ju en score. Däremot kanske det inte är de faktorer vi tror som påverkar mest...

Jag har noterat detta: sämst med kortkrediter, bättre med blancolån.
Högre årsinkomst än föregående år är bra, håll uc-frågor helst runt 5.

Detta har förbättrat min status från svag 56% till mindre bra 5,6%.

Och så är det Viktigt att ringa och avsluta tex en kortkredit när man betalat den för annars står krediten kvar som outnyttjad kredit på min UC.

Idag försvann en ff för mig, har nu 8 ff. Betyget ändrades fr 15, 1 till 12.
Skulle va intressant o se vad som hände om jag fick bort en skuld på ett kreditkort, med tanke på vad tidigare person skrivit. När uppdateras betyget, dvs när ser uc att man betalat av en skuld? Är det lika som med övrig skuldutveckling, ca 2-3 v fr månadsskiftet?

Nu har mina nya inkomstuppgifter kommit in i UC och jag har fått sämre kreditvärdighet trots att min inkomst ökat med 25% i fjol och att underskott av kapital minskat med 25%, i övrigt samma uppgifter som tidigare. På alla andra kreditupplysningar så har min kreditvärdighet ökat. Hur kan nu detta komma sej? Jo, jag tjänar för mycket pengar och blir jämförd med en liten klick människor med samma inkomster som jag själv. För att få högre kreditbetyg på UC så skulle jag behöva tjäna betydligt mindre och bli jämförd med ett större antal människor, där det finns fler som har svårigheter. Detta är banne mej inte klokt för i realiteten så har jag ju mer pengar... UC's beräkningsmodell fungerar alltså inte vid för höga inkomster! Kan tillägga att jag aldrig haft anmärkningar eller skuldsaldo hos KFM.

Jag kan dela med mig av mitt kreditbetyg om det är till någon hjälp att "knäcka koden". Mitt kreditbetyg är 18.2% (mindre bra) med inkomst 2013 på 331 varav 25 i underskott.

2014-06 så hade jag 549.393 i Blanco, 7 antal krediter/lån varav ett kreditkort som ej nyttjas som jag sagt upp igår så det tar nog ytterligare en månad tills det försvinner. Jag har 43 frågor i min kreditupplysning, varav 40 försvinner mellan februari-april.

Jag väntar verkligen med spänning till april då jag inte tänker ta en enda upplysning till, ska bli intressant och se hur kreditbetyget utvecklar sig (skulden har ju även minskat tills dess). Detta år lär jag komma upp i 400.000 i inkomst men underskottet lär bli riktigt stort, därför tror jag inte det är till min fördel att få in nästa inkomstuppgifter i UC...

Jag kan dela med mig av mitt kreditbetyg om det är till någon hjälp att "knäcka koden". Mitt kreditbetyg är 18.2% (mindre bra) med inkomst 2013 på 331 varav 25 i underskott.

2014-06 så hade jag 549.393 i Blanco, 7 antal krediter/lån varav ett kreditkort som ej nyttjas som jag sagt upp igår så det tar nog ytterligare en månad tills det försvinner. Jag har 43 frågor i min kreditupplysning, varav 40 försvinner mellan februari-april.

Jag väntar verkligen med spänning till april då jag inte tänker ta en enda upplysning till, ska bli intressant och se hur kreditbetyget utvecklar sig (skulden har ju även minskat tills dess). Detta år lär jag komma upp i 400.000 i inkomst men underskottet lär bli riktigt stort, därför tror jag inte det är till min fördel att få in nästa inkomstuppgifter i UC...

Jämför då det med mitt, jag har 54,2% (Svag):
Inkomst 950 tkr, underskott av kapital 63 tkr, blanco/korkredit 390 tkr (inte övertrasserad). 12 förfrågningar, varav en tyvärr är blank. Jag har aldrig haft en anmärkning eller skuldsaldo hos KFM. Hos alla andra som lämnar upplysningar har jag mycket hög kreditvärdighet, men det hjälper ju inte när det är UC som räknas.

Jämför då det med mitt, jag har 54,2% (Svag):
Inkomst 950 tkr, underskott av kapital 63 tkr, blanco/korkredit 390 tkr (inte övertrasserad). 12 förfrågningar, varav en tyvärr är blank. Jag har aldrig haft en anmärkning eller skuldsaldo hos KFM. Hos alla andra som lämnar upplysningar har jag mycket hög kreditvärdighet, men det hjälper ju inte när det är UC som räknas.

Det verkar inte ett dugg logiskt att du ska ha sämre kreditbetyg än mig, men det är nog precis som du säger, de jämför säkerligen bland andra som har lika höga inkomster som dig men det är ju inte helt korrekt att göra så enligt mig.

Det verkar inte ett dugg logiskt att du ska ha sämre kreditbetyg än mig, men det är nog precis som du säger, de jämför säkerligen bland andra som har lika höga inkomster som dig men det är ju inte helt korrekt att göra så enligt mig.

Tack du har helt rätt. Detta förstör säkert för fler människor, det är inte klokt att ju mer man tjänar desto sämre kreditbetyg.

Det är inte riktigt så det fungerar, men om man har blancolån och maxade strökrediter samtidigt som man tjänar tre helt ok årslöner per år så får man ganska förståeligt sämre kreditvetyg än en med samma skuldsituation men lägre lön.

I alla fall om det har sett likadant över en period utan bättring?

Det är vad jag tror i alla fall. Höjde min årsinkomst med ca 50000 men fick sämre kreditscore som tack...

Det är inte riktigt så det fungerar, men om man har blancolån och maxade strökrediter samtidigt som man tjänar tre helt ok årslöner per år så får man ganska förståeligt sämre kreditvetyg än en med samma skuldsituation men lägre lön.

I alla fall om det har sett likadant över en period utan bättring?

Det är vad jag tror i alla fall. Höjde min årsinkomst med ca 50000 men fick sämre kreditscore som tack...

Jag har sänkt mina lån som syns på UC med 90 tkr på ett år.

Vad skulle ni rekommendera någon att göra för att få bättre kreditbetyg? Ska man satsa på att ta bort kreditkortsskulder, minska antalet krediter, minska UC ff? Alltså vilket som kommer ge störst effekt på betyget.. Verkar ju vara lite olika upplevelser som alla beskriver här.

Jag skrev till UC gällande intervallen för Mindre bra och bra, fick följande svar:
Intervallet mellan bra och mindre bra är: Mindre bra 4,1%-25%, Bra 1%-4%

Så då kan man enkelt räkna ut att:

Svag 25,1-100%
Mindre bra 4,1-25%
Bra 1%-4%
Mycket bra och Utmärkt är under 1%.

Min UC har uppdaterats med nya siffror i natt. Någon som fått någon förändring? Helt oförändrat här trots minskade skulder och inget nytt...

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp