Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Exakt, det är helt enkelt inte riktig information.
Hur vet du det? Vad har UC för anledning att ljuga om hur många som ligger i de olika grupperna?

Jag antar att t.ex min mamma har 0,1 utan att för den sakens skull vara någon märkvärdig person. Hon lär inte ha haft varken lån eller fått någon ff på sig de senaste tio åren eller så, och lär inte ha något underskott av kapital. Det bör vara många som är i hennes situation, äldre människor med låg konsumtion och stabil inkomst.

Uc har mängder med statistik som man baserar beräkningarna på, på hur utfallet brukar vara med vissa förutsättningar.

Sen kan ju en 45åring som aldrig haft ett lån, har 4 miljoner I årslön och då troligen 0.1 ändå misslyckas med ett lån man ger ut pga att personen inte öppnar post eller vad det nu skulle kunna vara,
och en annan 45åring med hundratals anmärkningar pga underhållsstöd och annat inkomst på 15000 i månaden och risk på över 90% kan det gå jättebra att låna ut 25 000 till och få tillbaka allt med ränta på utsatt tid.

Men statistiskt så bör utfallet bli tvärtom.

Noterar att (enligt UC) 1 procent av alla som har utmärkt (0.0-0.1) har en betalningsanmärkning. Låter ju också lite märkligt!

Noterar att (enligt UC) 1 procent av alla som har utmärkt (0.0-0.1) har en betalningsanmärkning. Låter ju också lite märkligt!
Inte alls. Många förstår inte ens vad en anmärkning är eller hur dessa uppkommer, och värst av allt, vad det kan leda till.

Och det är väl framförallt personer som sällan lånar eller använder kreditkort som vet minst om hur systemet funkar.

Tänkte att det (kanske) är lite konstigt att det överhuvudtaget går att ha 0.0-0.1 med en betalningsanmärkning i bagaget :)

Fast det finns ju folk som tjänar flera miljoner i månaden och som dessutom har överskott av kapital, äger värdefulla fastigheter osv. Om en sådan person missar att betala en p-bot i tid så kanske han ändå anses kreditvärdig.

Jag har en fundering på hur det funkar med UC. Jag har läst att det uppdateras ungefär den 15:e varje månad . Idag har jag en UC på 1,6 och har denna månad ökat en kredit som inte syns på UC. Kommer då min score bli sämre då det uppdateras den 15:e?

Fast det finns ju folk som tjänar flera miljoner i månaden och som dessutom har överskott av kapital, äger värdefulla fastigheter osv. Om en sådan person missar att betala en p-bot i tid så kanske han ändå anses kreditvärdig.

Är kanske så. Men tänkte att UC:s system/parametrar automatiskt kickar upp scoren i höjden vid betalningsanmärkning. Även en miljardär kan ju teoretiskt ha ett övertrasserat kreditkort och anmärkningar så datorerna borde väl kicka upp poängen då? Det sker väl med automatik och inte med individuell bedömning?

Hävdar inte att jag har rätt men att hälften av Sveriges befolkning skulle ha 0,1% i riskprognos - dvs varannan person du ser ute på gatan - är minst sagt orimligt. Värt att tillägga är att jag arbetade på UC för många herrans år sedan och vi ifrågasatte redan då statistiken. Som många vet har knappt UC själva koll på hur deras riskprognos fungerar och vilka parametrar som avgör.

Är kanske så. Men tänkte att UC:s system/parametrar automatiskt kickar upp scoren i höjden vid betalningsanmärkning. Även en miljardär kan ju teoretiskt ha ett övertrasserat kreditkort och anmärkningar så datorerna borde väl kicka upp poängen då? Det sker väl med automatik och inte med individuell bedömning?

Jo det kickar upp från låga nivåer, framförallt om anmärkningen inte är färsk. Från 0.01 till 0.1 är ju riskökningen ändå tiofaldigad

Hävdar inte att jag har rätt men att hälften av Sveriges befolkning skulle ha 0,1% i riskprognos - dvs varannan person du ser ute på gatan - är minst sagt orimligt. Värt att tillägga är att jag arbetade på UC för många herrans år sedan och vi ifrågasatte redan då statistiken. Som många vet har knappt UC själva koll på hur deras riskprognos fungerar och vilka parametrar som avgör.
Blir lite nyfiken på vad källan är till "som många vet..."

Hur kan mitt UC ha ändrats från 0,3% till 0,5%? Jag har enbart studielån (CSN), men det är inget nytt. Inga upplysningar, inga krediter och inte heller sådana köp. Har legat på 0,3 länge & gjorde även förra månaden.

Jag glömde en sak, jag ansökte om lånelöfte för ett år sedan. Det rann dock ut i sanden då vi förlorade alla budgivningar och sedan bestämde oss för att vänta med husköp. Den upplysningen har nu gått ut, kan mitt kreditvärde alltså sjunka för det…? Det känns ju jättekonstigt. :(

Aha! Tack. Såg nu att fler varit med om det när jag gick bakåt i tråden. Känns ju lite surt ändå måste jag erkänna, haha.

Vad menas här ? Skapad januari 2000 , va knappt född då ens hahah

Bilagor

• 8BBD2CA4-3DE5-43A5-ACE6-C496D26CC879.webp
    8BBD2CA4-3DE5-43A5-ACE6-C496D26CC879.webp
    72.2 KB · Visningar: 217
Det är klart att det sker per automatik, men det är ju många variabler som avgör vad man får för betyg, där antal betalningsanmärkningar bara är en. Inkomst är en annan, liksom ålder, var du bor, hur många lån du har, hur du använder dina kreditkort; om du är gift, skild eller aldrig har varit varken eller. Et cetera.

Exakt hur algoritmen ser ut berättar förstås inte UC, för det är ju deras affärsidé att ta betalt för resultatet av den.

Om halva befolkningen har 0,1 så innebär det att halva befolkningen är tämligen riskfri att låna ut pengar till. Det tycker jag låter rimligt, för de allra flesta lånar väl inte mer än vad de klarar av att betala.

Den andra halvan av befolkningen är lite mer riskabel, och där får sådana som du och jag lite olika riskprognoser beroende hur riskabla vi anses vara.

Har man 1 % i UC-risk så innebär ju det att UC tror att det bara är en på hundra i den gruppen som får problem att betala det närmaste året, så det är fortfarande ganska bra, även om det är tio gånger sämre än 0,1.

Har 0.21 nu och en förfrågan försvinner i helgen, återstår att se om det gör något. tror jag har 1 eller 2 ff sen
0.16 blev det idag. En upplysning till ryker på måndag eller tisdag.

0.16 blev det idag. En upplysning till ryker på måndag eller tisdag.

Vad är det lägsta du haft?

Jag är så sjukt förväntansfull inför nästa uppdatering. Går in dagligen och kikar om den kommit rekordtidigt :D Jag har 1.54 nu, men då med nästan fullt utnyttjad kredit och nu har jag lånat 30 K från Fairlo och betalat ner den så jag hoppas komma ner till 0.2-0.3 nånstans. Funderar om jag ska kämpa på ytterligare en månad och försöka nolla krediterna (Betalkoll och kreditkortet) helt för ytterligare några decimaler bättre innan jag söker samling. Min sista FF försvann i juni.

Vad är det lägsta du haft?

Jag är så sjukt förväntansfull inför nästa uppdatering. Går in dagligen och kikar om den kommit rekordtidigt :D Jag har 1.54 nu, men då med nästan fullt utnyttjad kredit och nu har jag lånat 30 K från Fairlo och betalat ner den så jag hoppas komma ner till 0.2-0.3 nånstans. Funderar om jag ska kämpa på ytterligare en månad och försöka nolla krediterna (Betalkoll och kreditkortet) helt för ytterligare några decimaler bättre innan jag söker samling. Min sista FF försvann i juni.

Jag vet att jag haft 0.1, men inte om det varit 0.10 eller 0.14, det var innan kreditkollen och 2 decimaler.

Jag vet att jag haft 0.1, men inte om det varit 0.10 eller 0.14, det var innan kreditkollen och 2 decimaler.

Jag hade 0,16 i våras, men det avrundades tydligen till 0,1 om man kollade i Kreddy. Lite märklig matematik.

Å andra sidan märkte jag på upplysningskopiorna när jag sökte lån genom Lendo att många banker inte ens betalar för att se riskprognosen, så den kanske inte alltid är så avgörande som man skulle kunna tro. Jag vill minnas att tex Swedbank och SEB inte såg den.

När tror vi på en uppdatering denna månad ? :D

Runt den 15:e är det varje månad va? När är det som tidigast :-) ?

Hej på er!

jag har 10,54% i risk när jag kollar på minuc.
Då har jag även ett kreditkort som är maxat på 60 000.
hur mycket tror ni de sjunker när det uppdateras och jag har betalat in hela det beloppet?
Många skriver ju att kredit påverkar galet mycket.
jag har bara 4 ff i övrigt

Hej på er!

jag har 10,54% i risk när jag kollar på minuc.
Då har jag även ett kreditkort som är maxat på 60 000.
hur mycket tror ni de sjunker när det uppdateras och jag har betalat in hela det beloppet?
Många skriver ju att kredit påverkar galet mycket.
jag har bara 4 ff i övrigt

Det är ju olika aspekter som påverkar (lön, anställning, civilstånd, antal krediter osv osv). Men det är helt rätt att kreditkortet påverkar sjukt mycket. Utan att ha någon koll alls på dina andra förutsättningar tror jag lätt att du kan komma ner till 1-2 procent. Kanske till och med under 1 procent om allt annat ser bra ut och du har kvar krediten (men oanvänd alltså)

Mina 2 sista anmärkningar försvann nu vid midnatt och min risk gick ner ifrån 6.1% till 0.6%. Har blanco på 278’ och 0 ff. Inkomst 504’. Inga kreditkort eller avbetalningar. Känns som det borde vara lägre risk kan jag tycka. Eller går det inte komma så mycket lägre när man har blanco?

Mina 2 sista anmärkningar försvann nu vid midnatt och min risk gick ner ifrån 6.1% till 0.6%. Har blanco på 278’ och 0 ff. Inkomst 504’. Inga kreditkort eller avbetalningar. Känns som det borde vara lägre risk kan jag tycka. Eller går det inte komma så mycket lägre när man har blanco?
Det är ju jättebra!
Antagligen kommer det sjunka desto mer framöver om du inte drar på dig någonting nytt och "visar stabilitet" i situationen.

Har kämpat länge med att få uc att se bättre ut. Hade i Jan 2020 49%
Har de senaste 6 månaderna haft 19,45%. men när jag loggar in den 2e aug har jag helt plötsligt 3,25%Har 4a blanco lån på totalt 365k
Och 7 krediter på 181k som är maxade några tom övertrakasserade på uc.
1 betalningsanmärkning som försvinner 7januari.
Betalade in ganska mycket på krediterna den 1aug så nu är ingen max utnyttjad vilket borde gynna uc uppdateringen 15e sept.
Men hur kan det helt plötsligt sjunka så mycket utan att något skett.
Ingen ff har försvunnit, inga lån avslutade och inkomsten för 2020 inte uppdaterad.
När inkomsten uppdaterades den 4e sjönk det ytterligare till 2,94%.

Hänger inte riktigt med hur det kan sjunka så mycket på kort tid helt plötsligt.
Är det läge att redan nu söka ett samlingslån för att få ner antalet krediter och blanco?

Det är ju jättebra!
Antagligen kommer det sjunka desto mer framöver om du inte drar på dig någonting nytt och "visar stabilitet" i situationen.
Tack! Ja jag är jättenöjd. Det enda jag ska göra är att samla dom lånen jag har till 1 lån med bättre ränta.

Tack! Ja jag är jättenöjd. Det enda jag ska göra är att samla dom lånen jag har till 1 lån med bättre ränta.

Har du en oanvänd kredit? Som jag har förstått det är det riktigt bra att ha tex ett kreditkort på 50 K som inte används. Men just när du skaffar det kan det ju kanske snarare öka scoren.

Har du en oanvänd kredit? Som jag har förstått det är det riktigt bra att ha tex ett kreditkort på 50 K som inte används. Men just när du skaffar det kan det ju kanske snarare öka scoren.
Nej ingen kredit. Har läst det med att det kan vara bra…..men tror jag skippar ett kort i nuläget i ren självbehärskning

Allt under 1% är mycket bra och det är i princip ingen skillnad vid ansökan om du har 0,3% eller 0,6%.

Det är fritt fram att söka och du kommer få bland marknadens bästa räntor.

Såg att jag hade 6.6 i betyg på min uc när jag sökte ett samlingslån för en vecka sen, men på min kopia på kivra så hade jag 15.5 %. Beror helt klart på högt utnyttjad kredit, som jag betalat av nu med samlingslån. Får se vad uc blir sen när allt uppdateras.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp