• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
6. Banky - Lån utan UC
7. Merax - Nu med Swish, ingen UC
8. Nstart - Nystartslån
9. Brixo - Lån utan UC
10. Binly - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

kassekonomi

V.I.P
Poäng: 307
Blev medlem
15 Maj 2014
Meddelanden
627
Mottagna reaktioner
116
Poäng
307
Jag fick en blank förfrågan på min UC och gick från 27% (Svag) till 80% (svag)

Nu har jag räddat min ekonomi och har som mål att öka kreditbetyget till så bra som möjligt efter ett år.
jag kommer under året att minska mina skulder (sakta) och inte dra på mig fler UC ff.

jag har nu:
142.000 blanco
25.000 avbetalning
29.000 kontokrediter
totalt utnyttjat: 197.697
totalt beviljat: 197.951
5 kreditgivare
5 krediter
57st ff
31 st ff som inte registrerats.
kreditbetyg svag 80%

Vad tror ni om ett år? Med 0 ff och lite minskat på mina lån med c:a 26.000 (från 197.000 till 171.000)

kommer jag kunna ta mig upp till bra/utmärkt?
vill få ihop till ett samlingslån om 12 månader. finns det en chans? måste det väll göra?
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

turnaround

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 777
Moderator
Blev medlem
10 Februari 2014
Meddelanden
2 322
Mottagna reaktioner
821
Poäng
777
Vad innebär en blank förfrågan i det här fallet? 10 av mina 12 förfrågningar har ingen summa och jag ligger på 14,8% Mindre bra. Antar att det var en förfrågan från ett inkassobolag som var så förödande för din score?

Jag tror inte du kan nå Utmärkt, men bra borde finnas inom räckhåll. Funderar själv skarpt på att inte försöka mer förrän nästa höst, men det är retligt att betala 14000 varje månad, samtidigt som skulden bara minskar med 3500... Vad värre är att de synliga lånen kommer ha minskat ganska lite på ett år.
 
Senast ändrad:

lån

Kunnig medlem
Poäng: 257
Blev medlem
26 September 2013
Meddelanden
245
Mottagna reaktioner
97
Poäng
257
Natten till idag uppdateras kreditbetyget. Följande ändringar har hänt för mig från föregående månad:

Mina skulder har minskat från 542.000 till 536.000, jag har avslutat ett kreditkort så har gått från 7 beviljade krediter till 6 (har endast blancolån nu).

Men! Mitt kreditbetyg har gått från 18.2% till 30.4%, mindre bra till svag.
Vad tusan? Uppmuntrar dem att ha fler krediter? Ingen annan skillnad finns!
 
Senast ändrad:
O

Oregistrerade

Gäst
Poäng: 0
Samma här...har 1 mindre förfrågan, 2 färre krediter...

Hade mindre bra 5, 6%, nu har jag Mindre bra 8, 6%...

Fattar nada.
 

acorn

Kunnig medlem
Poäng: 167
Blev medlem
7 Maj 2012
Meddelanden
276
Mottagna reaktioner
45
Poäng
167
Jag har mejlat en del med dem då samma sak hände mig efter att en anmärkning försvann. hade 8,4 % och mindre bra med en anmärkning och efter att den försvann fick jag 18,4% allt annat lika.

Så som jag fick det förklarat är att modellen är uppbyggd på statistik och data från hela svenska befolkningen över 18 år. Sen grupperar de befolkningen i olika grupper baserat på informationen i kreditbetyget. För min del innebar det att när jag tillhörde gruppen med betalningsanmärkning så hade låg jag relativt bra till i den och nu när jag har flyttats till en annan grupp så är det större sannolikhet att jag får en betalningsanmärkning i min grupp än tidigare
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 557
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 087
Mottagna reaktioner
2 455
Poäng
1 557
Jag har mejlat en del med dem då samma sak hände mig efter att en anmärkning försvann. hade 8,4 % och mindre bra med en anmärkning och efter att den försvann fick jag 18,4% allt annat lika.

Så som jag fick det förklarat är att modellen är uppbyggd på statistik och data från hela svenska befolkningen över 18 år. Sen grupperar de befolkningen i olika grupper baserat på informationen i kreditbetyget. För min del innebar det att när jag tillhörde gruppen med betalningsanmärkning så hade låg jag relativt bra till i den och nu när jag har flyttats till en annan grupp så är det större sannolikhet att jag får en betalningsanmärkning i min grupp än tidigare

Ja så är det, inte riktigt klokt om du frågar mej. Jag för min del fick också sänkt kreditbetyg när jag höjde min lön med 25% och sänkte underskott av kapital med 25%... uselt system, man borde bli jämförd med hela befolkningen. Som systemet fungerar nu så skulle jag förmodligen få bättre kreditbetyg om jag halverade min inkomst.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp