• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Lendo - Forumets favorit
2. Zmarta - Ett bra alternativ
3. Sambla - Jämförelsetjänst
4. Flexkontot - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Jag hänger med i det du skriver. Planen är att överhuvudtaget ta ett samlingslån för att få ner min månadskostnad då jag betalar totalt ca 22.000 kr / mån på mina lån. Det betyder också att det är svårt mig att betala mer än vad man kan. Där emot så kör jag snöbollseffekten och det går framåt. Och funkar livet framöver, ingen sjukdom, jobbet kvar etc så kommer det se bättre ut på krediterna om 1 år. Till och med efter jul.:)

Det är inte hållbart för mig att leva så här och gamla handlingar blir konsekvens nu, så är det ju för många i detta forum. Så jag bryr mig så mycket om räntan på det första samlingslånet jag får . Utan överhuvudtaget ATT jag får ett. Sedan tänker jag över tid söka lån till mindre ränta igen och igen. Utan över detta kan jag också amortera mer när jag får ner min månadskostnad. Bara jobbigt om man komma sitta i en ständig rävsax och inte kunna samla lånen. Så många som tror att det fungerar som i programmet lyxfällan typ.

Får folk ens erbjudanden vid betyget "bra" på skalan?
Jag förstår. Med den månadskostnaden har du allt att vinna och inget att förlora. Sen, när kreditbetyget förbättras väsentligt, provar du att söka igen och får förhoppningsvis mycket bättre kreditbetyg och bättre villkor:)
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Från ingenstans

V.I.P
Poäng: 487
Blev medlem
21 Juli 2020
Meddelanden
727
Mottagna reaktioner
319
Poäng
487
Jag hänger med i det du skriver. Planen är att överhuvudtaget ta ett samlingslån för att få ner min månadskostnad då jag betalar totalt ca 22.000 kr / mån på mina lån. Det betyder också att det är svårt mig att betala mer än vad man kan. Där emot så kör jag snöbollseffekten och det går framåt. Och funkar livet framöver, ingen sjukdom, jobbet kvar etc så kommer det se bättre ut på krediterna om 1 år. Till och med efter jul.:)

Det är inte hållbart för mig att leva så här och gamla handlingar blir konsekvens nu, så är det ju för många i detta forum. Så jag bryr mig så mycket om räntan på det första samlingslånet jag får . Utan överhuvudtaget ATT jag får ett. Sedan tänker jag över tid söka lån till mindre ränta igen och igen. Utan över detta kan jag också amortera mer när jag får ner min månadskostnad. Bara jobbigt om man komma sitta i en ständig rävsax och inte kunna samla lånen. Så många som tror att det fungerar som i programmet lyxfällan typ.

Får folk ens erbjudanden vid betyget "bra" på skalan?
Jo man får lån både vid ”bra” (4,0 eller lägre) och även vid sämre betyg än så, beroende på historik. Har du inga förfrågningar och hyfsad lön lär det inte vara så stora problem men räkna med sämre villkor, alltså hög ränta om det är så att kreditbetyget inte är världens högsta. Det har kanske mindre betydelse för dig just nu om du ändå bara vill betala av dyra krediter
 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
57
Poäng
187
Någon som vill förklara det hör med missbrukad kredit jag förstår inte? Alltså måste man ha ett kreditkort med ett visst belopp säg 10k och man handlar över 10k eller? Sen undrar jag också står det på UC missbrukad kredit eller vart ser man att man har missbrukat sin kredit? På min UC står det på krediter Qliro kreditlimit 1536kr uttnyjad kredit 1536kr innebär detta att jag har missbrukad min kredit? Men detta är ju inget kreditkort eller likande utan bara saker jag köpt på Qliro avbetalning?
Sorry för dålig stavning/formulering men hoppas någon förstår vad jag menar
 

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 757
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 487
Mottagna reaktioner
997
Poäng
757
Någon som vill förklara det hör med missbrukad kredit jag förstår inte? Alltså måste man ha ett kreditkort med ett visst belopp säg 10k och man handlar över 10k eller? Sen undrar jag också står det på UC missbrukad kredit eller vart ser man att man har missbrukat sin kredit? På min UC står det på krediter Qliro kreditlimit 1536kr uttnyjad kredit 1536kr innebär detta att jag har missbrukad min kredit? Men detta är ju inget kreditkort eller likande utan bara saker jag köpt på Qliro avbetalning?
Sorry för dålig stavning/formulering men hoppas någon förstår vad jag menar


Missbrukad kredit får du när du slutat att betala och ärendet går till kronofogden och du därmed får en betalningsanmärkning. För min del var det kreditkort som jag lät förfalla som blev missbrukad kredit men tror även att det kan bli så för vissa lån om man inte sköter betalningarna och det går till kronofogden.
 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
57
Poäng
187
Missbrukad kredit får du när du slutat att betala och ärendet går till kronofogden och du därmed får en betalningsanmärkning. För min del var det kreditkort som jag lät förfalla som blev missbrukad kredit men tror även att det kan bli så för vissa lån om man inte sköter betalningarna och det går till kronofogden.
Tack för info då vet jag
 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
57
Poäng
187
Men glömde fråga så missbrukad kredit innebär automatiskt att man får en anmärking hos kronofogden? Och att den anmärkningen syns på UC och försvinner efter 3 år? Har jag förstått allt rätt??
 

Bramserud

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 747
Blev medlem
7 Augusti 2017
Meddelanden
1 658
Mottagna reaktioner
836
Poäng
747
Men glömde fråga så missbrukad kredit innebär automatiskt att man får en anmärking hos kronofogden? Och att den anmärkningen syns på UC och försvinner efter 3 år? Har jag förstått allt rätt??

Nä, missbrukad kredit har inget med Kronofogden att göra. Det är t.ex din bank som ger dig en sådan anmärkning om du slarvar med att betala ett lån eller så.

Du får heller aldrig några anmärkningar hos Kronofogden, vad du än gör. Kronofogden sysslar inte med sånt.
 
S

Santamaria

Gäst
Poäng: 0
Hej någon som vet hur länge qliro avbetalning syns på ens uc efter att den är betald? Är det 12 månader ?
 

Gäst86

Kunnig medlem
Poäng: 187
Blev medlem
9 Maj 2019
Meddelanden
263
Mottagna reaktioner
57
Poäng
187
Nä, missbrukad kredit har inget med Kronofogden att göra. Det är t.ex din bank som ger dig en sådan anmärkning om du slarvar med att betala ett lån eller så.

Du får heller aldrig några anmärkningar hos Kronofogden, vad du än gör. Kronofogden sysslar inte med sånt.
Ok så det är banken som ger den anmärkningen missbrukad kredit. Kan jag då se den på UC som missbrukad kredit eller är det bara banken och UC som ser den anmärkningen?
 

Hmm

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 557
Blev medlem
11 Februari 2019
Meddelanden
1 009
Mottagna reaktioner
426
Poäng
557
Så om kreditgivaren tar bort missbrukad kredit så försvinner den helt och påverkar inte längre betyget?

Någon som vet om detta är enkelt eller om banken får betala för det eller liknande?
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp