Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

H
Hua vad spännade. Jag får högre inkomst men också mycket högre underskott.... Undrar vad det gör för UC betyget...ca 50.000 mer i lön men ca 70.000 med i underskott :/
Ökar du ditt underskott till eller med 70k?

Mitt underskott ökade från 118.000 till 175.000. Men sänkte till 99.000 i deklarationen. 400.000 inkomst ökat med 50.000.

Har någon märkt av att klarade utmaningar och skit i Kreditkollen gjort en positiv förändring? Eller är det bara för skojs skull så att säga.

Jag har dubblat min lön och sänkt mitt underskott! Kan bli bra fram mot sommaren.

Osäker på om jag ska göra avdrag för resor, eller snarar hur mycket. Bodde på en annan adress tillfälligt ena halvåret vilket blir dubbla längden jag har nu, men får nog svårt att kunna visa belägg för mina avdrag då jag varit folkbokförd där jag bor nu hela tiden. Har i alla fall kontrollerat att det är ok att bo på en annan adress (kortare tid, ca 1 år) än den man är folkbokförd på. Har visserligen inget att dölja så, men som sagt, jag kan nog inte visa kvitton eller bevis för att jag körde morsans bil (bodde i hennes hus medan hon var på långresa). Orkar inte att någon skulle ifrågasätta om det blir något jidder när jag inte kan visa belägg. Handlar om totalt 12 500 kr efter avdraget 11 000 så det blir cirkus 4000 kr extra på skatten som jag faktiskt gärna skulle vilja ha in.

Vad tror ni andra? Vad händer om man blir granskad? Har försökt googla men blir inte klokare för det.

Jag har dubblat min lön och sänkt mitt underskott! Kan bli bra fram mot sommaren.

Osäker på om jag ska göra avdrag för resor, eller snarar hur mycket. Bodde på en annan adress tillfälligt ena halvåret vilket blir dubbla längden jag har nu, men får nog svårt att kunna visa belägg för mina avdrag då jag varit folkbokförd där jag bor nu hela tiden. Har i alla fall kontrollerat att det är ok att bo på en annan adress (kortare tid, ca 1 år) än den man är folkbokförd på. Har visserligen inget att dölja så, men som sagt, jag kan nog inte visa kvitton eller bevis för att jag körde morsans bil (bodde i hennes hus medan hon var på långresa). Orkar inte att någon skulle ifrågasätta om det blir något jidder när jag inte kan visa belägg. Handlar om totalt 12 500 kr efter avdraget 11 000 så det blir cirkus 4000 kr extra på skatten som jag faktiskt gärna skulle vilja ha in.

Vad tror ni andra? Vad händer om man blir granskad? Har försökt googla men blir inte klokare för det.
Hade då dragit av det. Tror du får betala in någon sorts böter om du inte kan styrka det. Osäker om det händer om du bara inte kan styrka milen eller om det krävs att du har dragit av fler saker du inte kan styrka.

Hade då dragit av det. Tror du får betala in någon sorts böter om du inte kan styrka det. Osäker om det händer om du bara inte kan styrka milen eller om det krävs att du har dragit av fler saker du inte kan styrka.

Endast resor som jag drar av i så fall, men beror ju på hur mycket det då blir i böter! Läst en viss procent på summan över det man får dra av, så borde väl inte bli så mycket.

Undrar hur dessa kontroller gör, det måste väl vara maskinellt och något som reagerar på ovanligt höga avdrag samt vissa stickprov?

UC verkar ha gjort om sin sida lite.

Vad tror ni är bäst för att sänka scoren en liten bit: beta av en "kontokredit" på Qliro ner till noll från 3600 kr (och bli av med den) eller sätta in samma summa på kreditkortet och sänka från typ 25000 till 21500?

Du kan inte betala ner på kreditkortet och ha där vid månadskiftet, så det syns på UC.

Sen använda någon tjänst att betala bort ditt qliro med pengarna från kreditkortet?

Vet inte om qliro är ett lån eller blanco? Att inte ha en maxad kredit är bättre än att betala av ett lån.

Om man betalar av krediter nu , hur länge dröjer det innan det syns på UC

Du kan inte betala ner på kreditkortet och ha där vid månadskiftet, så det syns på UC.

Sen använda någon tjänst att betala bort ditt qliro med pengarna från kreditkortet?

Vet inte om qliro är ett lån eller blanco? Att inte ha en maxad kredit är bättre än att betala av ett lån.

Värt att testa, tack för tips och input! Qliro är egentligen en avbetalning från CDON (julklappar) men deras "konto" står alltid som kredit och inte blanco.

Fortfarande lite sur på Qliro. I januari skickade de ut mail och erbjöd att ansöka om lån och då behövde jag verkligen mer hjälp än någonsin. Men då fick jag avslag med hänvisning till min "Kontohistoria" hos dem. Till saken hör att jag aldrig misskött den mer än att vara sen med några betalningar några gånger.

Men jag var snart "välkommen" att söka igen så där fick jag ingen hjälp när det väl behövdes, bara en bortkastad UC-förfrågan, och att jag skulle hjälpa dem att tjäna feta ränteintäkter nu när det ser ljusare ut igen kommer aldrig hända.

Om man betalar av krediter nu , hur länge dröjer det innan det syns på UC
Om du betalar innan månadens slut (så bankerna ser det) så rapporteras lån/krediter in i slutet på månaden och det uppdateras 14-20:e varje månad (i April då för dig)

Det slog mig nu under rasten på jobbet, delvis irrelevant sett till trädens ämne. Men varför finns det inte en låneförmedlare där man likt de etablerade sidor fyller i personuppgifter men bara utan belopp. Att söka ett lån, eller möjligheterna åtminstone baserat på ditt personnummer och kreditrisk. Jo men visst, exakt som det är nu men istället för att sitta med skammen vid lendo när inga erbjudanden kommer upp så kommer istället erbjudanden upp med vad alla är villiga att låna ut istället. Hajar ni? :D
Det är väl så det fungerar i praktiken. Om inte banken är villig att erbjuda hela beloppet så erbjuder dom ett lån på en lägre summa. Fast om dom anser att personen inte är kreditvärdig så får man ju såklart inga erbjudanden.

Nej nej, jag är ju helt med på noterna kring hur det fungerar, och hela i lägger var lite flummigt formulerat!

Men att göra en ansökan utan lånebelopp och egentligen se vart man skulle hamna, lite som att följa sitt sjunkande kreditbetyg så kan man följa sina erbjudanden som ökar. Ponera att du vaknar en morgon, du kollar betyget och lendo. Vad skulle du bli gladast över, att betyget har sjunkit med någon procent eller att du är "betrodd" att låna 100 000 kr mer än vad du var förra veckan - det skulle ge en kick av förtroende och kämpaglöd. Förtroende är ju inte något som det kastas på folk i vår situation precis! :)

Ja, flummigt inlägg. Det var bara tankar, ha en go dag! :)

Då lämnar du ut din uc hela tiden till banker?

Man kan nästan räkna ut själv om man får något lån beviljat på ucn.

Du får lov att vara lite försiktig med att föreslå nya galna idéer :D
Hehe det var inte mycket till idé, bara det där skräpet som vanligtvis ligger kvar i hjärnbalken tyst och diskret men idag var det väl ett undantag! ;)

Men men, tog bort det så det inte barkar iväg ytterligare! :D

Yttligare en förfrågan försvann nu men hände inte ett skit på betyget :(.
Gick ner till 9st förfrågningar istället för 10st.

Två anmärkningar har försvunnit denna månaden.
Har 5 kvar, Plus ett aktivt skuldsaldo.
Betyget hoppa från 64,8% till 63,7%..
Får se hur det blir när den nya inkomsten kommer in.

Yttligare en förfrågan försvann nu men hände inte ett skit på betyget :(.
Gick ner till 9st förfrågningar istället för 10st.
Jag minskade idag från 5 anmärkningar till 4 anmärkningar. Kreditbetyget gick från 5.8 till 5.2. Man vet aldrig vad som händer!

En fråga, har någon här (eller har ni sett någon här på forumet) ha lån (Blanco, synliga) på mellan 600.000 och 1.000.000 men ändå ha bra UC-Betyg?

En fråga, har någon här (eller har ni sett någon här på forumet) ha lån (Blanco, synliga) på mellan 600.000 och 1.000.000 men ändå ha bra UC-Betyg?

Jajamen, eller ja betyget är ju inte mycket bra men ligger på bra med 1,1.

Då har jag 5 förfrågningar, alla 6 månader förutom 1 från februari.

Har totalt 868.000kr i blanco.
Årsinkomst 378.000

Jajamen, eller ja betyget är ju inte mycket bra men ligger på bra med 1,1.
Då har jag 5 förfrågningar, alla 6 månader förutom 1 från februari.
Har totalt 868.000kr i blanco.
Årsinkomst 378.000

Väldigt likt mina förutsättningar. Hur det det ut i övrigt? Kreditkort? När du sökte i februari hade du 868.000 då också och fick du något napp?
Tack för svar förresten :)!

Väldigt likt mina förutsättningar. Hur det det ut i övrigt? Kreditkort? När du sökte i februari hade du 868.000 då också och fick du något napp?
Tack för svar förresten :)!

Kreditkort ligger mellan 2-6000kr utnyttjat beroende på när Amex rapporterar in betalningen.
Har beviljat 50.000(remember flex)+50.000(remember more)+10.000(ecster)+47.000kr(Amex)

Så med andra ord extremt liten nyttjandegrad procentuellt varje månad.

Hade 840.000kr drygt i blanco när jag sökte om att samla lån och krediter i februari.
Planen var att samla ihop 2 lån + klarna.
Har resurs(7,6%), remember(5.95%) och Forex(6,18%)

Fick bara erbjudande av att höja remember med 25.000kr med samma ränta.
Eller nordax bank på 245.000kr utan komplettering men till 13% ränta. Så sämre ränta än jag har idag

Tog höjningen och tog bort klarna helt och en liten skvätt jag hade på fairlo.

Jag är livrädd att jag inte får erbjudanden...

Har 800 inkomst och liknande blancobelåning...
Kommer välja samlingslån.

jodå, jag har ju lyckats få blancolån för 2,5* årsinkomsten vilket är rätt stört. Du kommer få detsamma. Men du skulle ju ej söka fören i maj å då har nog remember öppnat dörrarna igen.

Då har du dom, collector och sen vad jag har tyckt mig se Forex som är givmilda.

??

Hej,

En fråga. Jag skulle behöva ansöka om ett samlingslån runt 6-7 april. Hur snabba är skatteverket att informera UC om nya inkomsten om jag deklarerar 2a april? Min inkomst för 2018 har varit sämre på grund av föräldrar ledighet och jag vill därför söka innan mitt kreditbetyg sänks.

Absolut!
Minns inte exakt men tror jag hade 0.5 med synliga på 740 k. Som du vet begriper man sig sällan på uc. Hade 0 i underskott efter en försälhning b.la och ett kreditkort som var nollat. Fick nytt lån på 200 k

ca 950 i blanco inklusive topplån som är på ca 100.000. Inkomst 500.000 16 FFs och betyget är 5.3% just nu . Borde väl gå ner lite till när jag har blivit av med 10-15 förfrågningar.

Förstår då inte mitt höga betyg.
Då måste det uteslutande handlar om att jag har en månads skuldsaldo synligt (KFM) allt annat är ju klockrent då ju.

Jag har 800.000 i årsinkomst.
Jag har 1 kreditkort. Nyttjande grad nu 70% (Komm vara 0 nästa månad).
Jag har 5 UC-förfrågningar (give or take) två av dessa kommer att ha gått ut inom en månad.
Jag har 4 Blancolån på totalt ovan summa - ca 800k-

Jag har 800.000 i årsinkomst.
Jag har 1 kreditkort. Nyttjande grad nu 70% (Komm vara 0 nästa månad).
Jag har 5 UC-förfrågningar (give or take) två av dessa kommer att ha gått ut inom en månad.
Jag har 4 Blancolån på totalt ovan summa - ca 800k-
Du kommer ha under 2% med nollat kreditkort, 3ff och inget skuldsaldo.

Hej.

Mitt kreditbetyg tog en svängom nyss.

Fick ett mail om en faktura på Kivra från Svea Inkasso pga att jag missade en faktura. Lyckades slarva bort det brevet... Betalade den direkt och 1 vecka senare fick jag en kreditupplysning av dom.

Detta gjorde så att mitt betyg hoppade från 6.7 upp till 36.6!! Fuck this!

Hur lång tid brukar det ta innan det ramlar ner igen? Håller på att betala av de 3 lån jag har som just nu är ungefär 560.000:- för att få ett bättre betyg för att sen kunna samla ihop allt till 1 lån??? Är ju ingen bank som kommer godkänna mig med det brutalt höga betyget.

Hej.

Mitt kreditbetyg tog en svängom nyss.

Fick ett mail om en faktura på Kivra från Svea Inkasso pga att jag missade en faktura. Lyckades slarva bort det brevet... Betalade den direkt och 1 vecka senare fick jag en kreditupplysning av dom.
Tog de upplysning på dig efter du hade betalat? I sådana fall be dom ta bort den förfrågan.
Detta gjorde så att mitt betyg hoppade från 6.7 upp till 36.6!! Fuck this!

Hur lång tid brukar det ta innan det ramlar ner igen? Håller på att betala av de 3 lån jag har som just nu är ungefär 560.000:- för att få ett bättre betyg för att sen kunna samla ihop allt till 1 lån??? Är ju ingen bank som kommer godkänna mig med det brutalt höga betyget.

Tog de ff på dig efter att du betalat? I sådana fall be dom ta bort den.

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp