Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Brixo Privatlån - Ingen UC
4. Kredio - Lån utan UC
5. Loanstep - Ingen UC, nytt erbjudande
6. Creditstar - Ingen UC, nytt erbjudande
7. Brixo Kontokredit - Swish-utbetalning & Ingen UC
8. Tomly - Lån utan UC
9. Flexkontot - Swish, ingen UC
10. Ferratum - Lån utan UC
11. Klaralån - Lån utan UC

minUC - Mitt kreditbetyg

Jag förstår inte hur ”vanliga” människor lever..

När man läser om UC’s olika grupper så står de att 49% av Sveriges befolkning tillhör gruppen ”utmärkt” med 0,1% i kreditrisk och genomsnitt 0,5FF, men samtidigt i genomsnitt 3 krediter/lån.

Hur klarar man ett vanligt liv med 1 ff vartannat år?

Telefon, el, alla möjliga bolag tar ju UC.. jag tvivlar starkt på att ”vanliga” människor är lika rädda för UC förfrågningar som vi är, själv visste jag knappt att det var av någon större betydelse för nått år sedan..

Jag kommer nog aldrig tillhöra denna grupp, trots bra inkomst och goda möjligheter att styra upp mitt liv framöver...

Jag har 800.000 i årsinkomst.
Jag har 1 kreditkort. Nyttjande grad nu 70% (Komm vara 0 nästa månad).
Jag har 5 UC-förfrågningar (give or take) två av dessa kommer att ha gått ut inom en månad.
Jag har 4 Blancolån på totalt ovan summa - ca 800k-
Håller med övriga, borde gå ner rejält men eftersom du hamnar i ett annat"spann" pgrav din höga inkomst vet man aldrig.

Kan det tom vara som så att det kan vara till min fördel att skicka in skatten nu, dvs innan och gå ner till 600K?
Men problemet är att jag då har över 100% belåningsgrad...

Kan det tom vara som så att det kan vara till min fördel att skicka in skatten nu, dvs innan och gå ner till 600K?

Hur kan du ha över 100 % om du har 800 i blanco?

600 tkr i inkomst o 800 tkr i blanco borde ju va lugnt?

Hur kan du ha över 100 % om du har 800 i blanco?

Om jag väntar på den nya inkomsten ju. Har strax över 600.000 i inkomst för 2017... år 2016 hade jag 800.000

En FF mindre. Tre totalt nu, och nollat kreditkort gjorde att betyget gick från 2.3 till 0.7!

Det rör på sig :)

Är det idag UC hämtar information eller är det 31:a (fast det är på en söndag)?

Varför skulle det kunna vara bra?

Varför skulle det kunna vara bra?

Jag funderar på om jag hamnar i en annan "grupp" nu jämförs jag ju med folk som inte har en anmärkning och mitt betyg är skyhögt - tack vare skulsaldot något merparten i min grupp saknar.
Så jag tänker om jag får bättre betyg med 600K i inkomst då det är vanligare där med 800k i belåning än bland folk som tjänar 800K.
Så resonerade jag men det kanske är uppåt väggarna. Du om någon kan UC.

Jag funderar på om jag hamnar i en annan "grupp" nu jämförs jag ju med folk som inte har en anmärkning och mitt betyg är skyhögt - tack vare skulsaldot något merparten i min grupp saknar.
Så jag tänker om jag får bättre betyg med 600K i inkomst då det är vanligare där med 800k i belåning än bland folk som tjänar 800K.
Kanske någon %. Dock kommer ju din kvar att leva på kalkyl se mycket sämre ut, vilket kommer påverka hur mycket du får låna.

Kanske någon %. Dock kommer ju din kvar att leva på kalkyl se mycket sämre ut, vilket kommer påverka hur mycket du får låna.

Det är förvisso sant vilket gör att jag givetvis kommer söka på den "gamla" lönen. 2017. Årets lön bör dock landa på 1.1 millen så förhoppningsvis kan man nästa år omförhandla. Nu gäller det att sanera alla skulder sen får vi ta blancolånen i ett senare skede.

Tror inte det. Gick från 4.7% till 0.9% bara genom att nolla 2 kreditkort.. ökade dessutom min totala skuld i processen. Hög årsinkomst, nollade kort och få förfrågningar så kan du ha höga blanco men bra score. Gick från 550 till 660 i score. Har runt 540k i inkomst och lån på över 650.

Tror inte det. Gick från 4.7% till 0.9% bara genom att nolla 2 kreditkort.. ökade dessutom min totala skuld i processen. Hög årsinkomst, nollade kort och få förfrågningar så kan du ha höga blanco men bra score. Gick från 550 till 660 i score. Har runt 540k i inkomst och lån på över 650.

Kom på att du kan stryka hög årsinkomst, då jag sett folk ha 240k i inkomst och 700k i blanco och ändå ligga runt 1% i uc risk...

Tror på att du i så fall ska falla från 8 till 6 men är inte helt säker. Som sagt, man ver aldrig med uc

Tappade en ff till igår, nere på 2 st nu och betyget sjönk från 3,2 till 2,1.
Känns bra!

Förra årets inkomst ca 480k
200k i synligt blanco, ett kreditkort på 90k som är maxat. Gamla underskottet 15k.
Nya inkomsten blir ca 540k och nya underskottet 60k, tror ni det blir bättre eller sämre betyg då?

200k i synligt blanco, ett kreditkort på 90k som är maxat. Gamla underskottet 15k.
Nya inkomsten blir ca 540k och nya underskottet 60k, tror ni det blir bättre eller sämre betyg då?
Mer eller mindre oförändrat skulle jag tippa. Inkomst minus underhåll är nästan samma och inkomst och underskott har inte stor inverkan på betyget. Dock påverkar sånt hur mycket bankerna är villiga att låna ut och här resonerar bankerna mycket olika.

Skulle vara intressant att se vad din UC skulle vara om inte kortet vore maxat.

Tror inte långivare enbart går på UC score utan har egna beräkningskalkyler.

Min har också gått ner idag. Från 0,6 till 0,5.
Är det något nytt att något sker vid ny månad?

Min har också gått ner idag. Från 0,6 till 0,5.
Är det något nytt att något sker vid ny månad?

Det beror nog på vad man har i bagaget. Har man inga förfrågningar eller betalningsanmärkningar som blir äldre så ändras säkert inget bara för att det är en ny månad. Jag har betalningsanmärkningar, så jag antar att allteftersom tiden går så bleknar mina gamla synder lite.

Jippi, idag sjönk mitt UC-betyg från 62,3% till 54,1%. Det enda som hänt är att en anmärkning försvunnit från 15 till 14. Mitt kreditbetyg har legat på samma dåliga nivå hur länge som helst.

Det beror nog på vad man har i bagaget. Har man inga förfrågningar eller betalningsanmärkningar som blir äldre så ändras säkert inget bara för att det är en ny månad. Jag har betalningsanmärkningar, så jag antar att allteftersom tiden går så bleknar mina gamla synder lite.
Tror inte det var något speciellt som hände. Fortfarande 3 ff, ingen betalningsanmärkning etc. Konstigt.

Mitt har går ner med 0,1 vid varje månasskifte sedan typ 9-10 månader tillbaks i tiden. Det utblev dock denna månad och antar att det beror på att jag drog på mig en ff från Sbab. Större förändring brukar annars ske vid uppdateringen runt mitten av månaden.

Ingen förändring här. 20.1%....

Däremot nu i April så ska nästsista månad utav historiskt skuldsaldo försvinna. När det gör det har jag ingen aning om men förmodar att jag i värsta fall får vänta till maj?

Hur gör ni för att se hur UCn ändras? Betalar varje gång eller?

Från 40,2 till 13,1 det steg förra månaden när en anmärkning försvann från 23 till 40,2 och nu tillbaka ner till 13,1

Kassakon..
Du har skuldsanering så UC visar inte ditt kreditbetyg. Men annars står det under mitt kreditbetyg på minuc.se

Tror ni det finns risk för att mitt betyg ökar när mitt historiska skuldsaldo försvinner på samma sätt som när min anmärkning försvann?

Tror ni det finns risk för att mitt betyg ökar när mitt historiska skuldsaldo försvinner på samma sätt som när min anmärkning försvann?

Nej, det kan jag aldrig tänka mig... Utan anmärkning med historiskt skuldsaldo är du inte spärrad på samma sätt som med anmärkning.

Iaf enligt min mening...

Därmed borde det bättra på ditt betyg när detta försvinner :)

En fråga, har någon här (eller har ni sett någon här på forumet) ha lån (Blanco, synliga) på mellan 600.000 och 1.000.000 men ändå ha bra UC-Betyg?

> 1 500 000 i blanco på UC
450k inkomst 2017
500k inkomst 2016
2ff, 1 försvinner i maj
UC betyg 0,6%, Mycket Bra

Har 6 st stora lån med 200k - 300k vardera samt diverse kreditkort och billån.
Söker nytt samlingslån hos Lendo varje halvår och ser till att endast ha 1ff 6 mån gammal. Senast fick jag endast svar från Nordax på 300000 (UC 0,4%) men borde vara möjligt att få ett eller två samlingslån till innan det tar stopp. Som någon annan skrev här tror jag att gränsen ligger vid 2-2,5*årsinkomst som vid bostadslån. Men endast gissning från min sida.

Det jag upplever har störst påverkan på betyget är antalet ff, tid sedan senaste ff, uttnyttjad kredit samt förhållande mellan inkomst och underskott.

Har du 1.5 miljoner i Blancolån? Jiiiiises. Vad är din månadskostnad för detta? Har du tid/lust att specificera kreditgivare(alltså bank), vilket belopp du har samt vilken ränta och månadskostnad så hade jag uppskattat det något kolossalt. Du hade fått en glass!

@2pac intressant för dig med detta kanske.

Jepp. Har liksom byggt upp en rejäl skuld under lång tid kanske 10 år genom att samla krediter och sämre lån, inklusive min sambos lån och krediter, i större lån och ta lite extra varje gång. Pengarna har gått till överkonsumtion, dyra bilkostnader, 1 utlandssemester per år, för dyra kläder etc. Vi har väl försökt upprätthålla den livsstandard vi hade tidigare innan arbetslöshet, sjukskrivning, barn m.m. och nu tar det snart stopp. I tabellen nedan syns inte alla de vivuskrediter och credwaylån vi tagit under tiden för att hålla oss över ytan... Men just nu har vi inga snabblån kvar.

Ser fram emot glassen. ;)
skulder2019.webp

Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Tillbaka
Topp